Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Haukilahden koulun OPS
Haukilahden koulussa jaetaan välitodistus syyslukukauden päättyessä ja lukuvuositodistus lukuvuoden päättyessä. Lukuvuositodistus sisältää kaikkien lukuvuoden aikana opiskeltujen aineiden arvosanat ja käyttäytymisen arvioinnin. Perusopetuksen hyväksytysti suorittaneet oppilaat saavat peruskoulun päättötodistuksen.
Jos valinnaisainetta opiskellaan kaksi vuosiviikkotuntia, oppilas saa siitä numeroarvion. Mikäli valinnaisainetta opiskellaan vähemmän, oppilas saa Espoon viisiportaisen arviointiasteikon mukaisen sanallisen arvioinnin.
Arviointia täydennetään arviointikeskustelulla, jonka aineenopettajat käyvät tarvittaessa oppilaiden kanssa.
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Haukilahden koulun OPS
Koulussa käytetään monipuolisesti erilaisia arviointimenetelmiä. Oppiaineen tavoitteet, sisällöt ja arviointikäytänteet avataan oppilaille ja huoltajille. Monipuoliset ja johdonmukaiset arviointikriteerit takaavat arvioinnin realistisuuden ja kannustavuuden. Oppilasta ohjataan arvioimaan omaa työskentelyään oppimisen tavoitteiden suuntaisesti. Omien vahvuuksien tunnistaminen on osa oppilaan itsearviointiprosessia. Rakentavan ja kannustavan palautteen antamista toisille oppilaille tuetaan.
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Haukilahden koulun OPS
Oppilaiden ikäkauden ja edellytysten huomioon ottaminen sekä monipuoliset arviointikäytännöt
Haukilahden koulussa arviointi on oppiainekohtaista. Arviointi perustuu kussakin oppiaineessa asetettuihin tavoitteisiin. Opiskelun aikana oppilaita kannustetaan itsearviointiin, jossa oppilaan omia tavoitteita peilataan oppiainekohtaisiin tavoitteisiin. Opettaja huolehtii, että jokainen oppilas on tietoinen arviointikriteereistä ja omasta kehittymisestään oppijana. Arviointi perustuu monipuoliseen ja jatkuvaan näyttöön. Monipuoliset oppimistavat edesauttavat monipuolisen arvioinnin toteutumista. Oppilaan erilaiset vahvuudet voidaan paremmin ottaa huomioon arvioinnissa, kun työtavat ovat monipuolisia.
Päättöarvioinnin kriteerit huomioidaan arvioinnissa jo hyvissä ajoin.
Itsearvioinnin edellytysten kehittäminen
Itse- ja vertaisarviointia toteutetaan koulun arjessa monipuolisesti normaalina osana arviointia. Itsearvioinnissa tuetaan oppilaan kykyä hahmottaa opiskelun tavoitteita ja niiden toteutumista. Vertaisarvioinnissa harjoitellaan rakentavan ja kannustavan palautteen antamista.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Haukilahden koulun OPS
Käyttäytyminen arvioinnin kohteena
Haukilahden koululla on laadittu kriteerit käytösarvioinnin tueksi. Kriteerit ovat niin opettajien, huoltajien kuin oppilaidenkin tiedossa. Koulun järjestyssäännöt ohjaavat myös hyvään käytökseen.
Vanhempainilloissa, huoltajatapaamisissa ja koulun johtokunnassa tarjotaan huoltajille mahdollisuus osallistua koulun kasvatustavoitteita ja käyttäytymiselle asetettavia tavoitteita koskevaan keskusteluun. Oppilaat osallistuvat keskusteluun oppilasparlamentin ja oppilaskunnan hallituksen kautta. Oppilaiden kanssa tavoitteita tarkistetaan keskustellen yksilö- ja ryhmätasolla.