Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Karamzinin koulun OPS
Arviointi on monipuolista ja säännöllistä sekä opiskeltavan aineen tavoitteet että arviointiperusteet tehdään oppilaille näkyviksi. Koulun arviointia ohjaa positiivisen kasvatuksen ja opetuksen näkökulma. Luokka-asteiden keskinäisellä yhteistyöllä varmistetaan, että oppilaan arviointi on realistista ja kannustavaa. Pääpaino suunnataan oppilaan vahvuuksiin. Oppilaiden on mahdollista tuoda esiin osaamistaan monin eri tavoin.
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Karamzinin koulun OPS
Oppilaiden ikäkauden ja edellytysten huomioon ottaminen sekä monipuoliset arviointikäytännöt
Monipuolisten arviointimenetelmien varmistamiseksi ja tasapuolisen arvioinnin tueksi kunkin luokka-asteen opettajat keskustelevat ja sopivat arviointiin liittyvistä kokeista ja muista arviointikriteereistä.
Arvioitaessa tulee käyttää monipuolisia menetelmiä, joiden avulla oppilas kykenee parhaiten osoittamaan osaamisensa. Samalla oppilasta ohjataan tunnistamaan omia kehittämisen kohteita.
Tietyillä luokka-asteilla toteutetaan arvioinnin tukena standardisoituja testejä. Esim. Allu, Armi, Makeko.
Itsearvioinnin edellytysten kehittäminen
Arvioinnin apuna käytetään itsearviointia kaikissa aineissa. Itsearviointitaitojen harjoittelu alkaa 1. luokalta ja niitä syvennetään vuosittain.
Vertaisarviointia kehitämme koulussa jakamalla tietoa luokissa jo toteutetusta vertaisarvioinnista sekä etsimällä tietoa muista arviointimenetelmistä ja muiden koulujen hyvistä käytänteistä.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Karamzinin koulun OPS
Koulun arviointia ohjaa positiivisen kasvatuksen ja opetuksen näkökulma. Arviointikeskustelut pidetään Espoon lomakkeen mukaisesti. Lisäksi 6. luokilla annetaan välitodistus syyslukukauden päätteeksi. Keväällä annetaan lukuvuositodistus. Lukuvuositodistuksen arviointi toteutetaan 1-3- luokilla sanallisena ja 4-6- luokilla numeroarviointina.
Kaikilla luokka-asteilla käytetään Espoon yhteistä arviointikaavaketta, joka 6. luokilla toimii myös tiedonsiirtolomakkeena.
Arvioinnin apuna käytetään oppilaiden tekemää itsearviointia, joka tehdään syksyisin ja keväisin. Itsearviointiin käytetään koulun yhteisiä lomakkeita.
Koulussamme arviointikeskustelut yhdistetään huoltajatapaamisiin, jotka pidetään kuudennella luokka-asteella joulukuussa ja kaikilla muilla tammi-helmikuun aikana. Ensimmäisellä luokalla huoltajat tavataan lisäksi myös syksyn alussa.
Valinnaisaineiden toteutumista arvioidaan vuosittain ja sisältöjä voidaan muuttaa lukuvuosittain oppilaspalautteen pohjalta. Valinnaisaineiden arviointi toteutetaan kurssin aikana painottaen työskentelytaitoja ja aktiivisuutta. Valinnaisaineet arvioidaan sanallisesti opetustoimen ohjeiden mukaan.
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Karamzinin koulun OPS
Käyttäytyminen arvioinnin kohteena
Käyttäytymisen tavoitteet perustuvat koulun kasvatustavoitteisiin, koulumme yhteisön toimintakulttuuria määrittäviin linjauksiin ja järjestyssääntöihin.
Koulumme oppilaat ja huoltajat ovat osallistuneet uuden OPSin ja valinnaisaineiden suunnitteluun keväällä 2016.
Huoltajatapaamisissa toteutamme kasvatuksellista yhteistyötä huoltajien ja koulun välillä.
Käyttäytymisen tavoitteet koulussamme:
Oppilas käyttäytyy asiallisesti ja kohteliaasti sekä noudattaa hyviä tapoja.
Oppilas noudattaa ohjeita ja tekee tehtävänsä huolella sekä antaa muille työrauhan.
Oppilas huolehtii hyvin sekä omasta, toisten että yhteisestä omaisuudesta.
Oppilas huomioi toiset ja hänen puheensa on ystävällistä ja korrektia.
Oppilas noudattaa lakia ja hyviä tapoja myös sosiaalisen median käytössä ja internetissä.