Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Lähderannan koulussa arvioinnin lähtökohtana on oppilaan vahvuudet. Arviointi on luonteva osa oppimisprosessia. Arvioinnin avulla edistyminen pyritään tekemään oppilaalle näkyväksi ja suuntaamaan oppiminen kohti tavoitteita.
Uuden oppimiskokonaisuuden alkaessa opettaja ja oppilaat määrittelevät kokonaisuuden tavoitteet. Jokainen oppilas voi asettaa myös omia tavoitteitaan. Opiskellessa oppilaat saavat opettajalta oppimista ohjaavaa sekä kannustavaa palautetta. Palautetta voivat antaa myös opiskelutoverit sekä huoltajat. Palautetta annettaessa kiinnitetään huomiota oppilaiden onnistumisiin ja oppimisen edistymiseen suhteessa aiempaan osaamiseen. Opiskelukokonaisuuden päättyessä oppilas, opettaja sekä mahdollisesti myös huoltajat arvioivat opiskelukokonaisuutta suhteessa asetettuihin tavoitteisiin. Arvioinnissa kiinnitetään huomiota lopputuloksen ohella myös työskentelyn prosessiin.
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Monipuolinen arviointi kuuluu koulun toimintakulttuuriin. Oppimiskokonaisuuksien alkaessa tavoitteiden määrittelyn ohella määritellään myös arviointikäytänteet. Koulussa käytetään monipuolisia arviointimenetelmiä mm. pelit, esitelmät, tutkielmat, näytelmät, kirjoitelmat, ryhmätyöt, kokeet ja testit.
Oppilaanohjauksen kokonaisuudessa tutustutaan erilaisiin tapoihin oppia sekä selvitetään erilaisia oppimistyylejä. Näin oppilailla on tietoa ja taitoa käyttää ja arvioida omia vahvuuksiaan opiskelussa. Erilaiset oppimistyylit, tavat oppia sekä mahdolliset oppimisen haasteet huomioidaan suunniteltaessa oppimiskokonaisuuksia.
Itsearvioinnin edellytysten kehittäminen
Itse- ja vertaisarvioinnin toteuttamisen periaatteet eri luokka-asteilla siten, että syntyy jatkumo.
Koulussa harjoitellaan itse- ja vertaisarviointia. Itse- ja vertaisarviointi kohdistuvat oppimiseen, työskentelyyn sekä käyttäytymiseen. Koulun itse- ja vertaisarvioinnin toteuttamisen periaatteet luokka-asteittain on kirjattu erilliseen liitteeseen.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Lähderannan koulussa arvioinnin tärkeinä tehtävinä ovat oppimisen ohjaaminen, kannustaminen ja tukeminen vuorovaikutuksessa oppilaan kanssa. Arviointikeskustelua käydään opettajan ja oppilaan välillä yhdessä huoltajien kanssa. Wilma toimii päivittäisenä arvioinnin ja palautteen kanavana. Koulussa on sovittu Wilman käyttämisen periaatteet luokka-asteittain.
Koulun oppilasarviointi on koko lukuvuoden kestävä jatkumo. Eri oppiaineiden oppimiskokonaisuuksissa sekä monialaisissa opinnoissa oppilaat arvioivat itseään sekä opettajat antavat oppilaille kannustavaa palautetta, mikä ohjaa oppilasta opintokokonaisuuden tavoitteiden saavuttamisessa.
Jokaisen oppilaan kanssa käydään syys-lokakuussa opettaja - oppilas keskustelu, jossa keskustelun aiheina ovat mm.
oppilaan vahvuudet
vastuulliseksi yhteisön jäseneksi kasvaminen
oppimisprosessi ja sen ymmärtäminen
oman edistymisen ja vahvuuksien tiedostaminen
tavoitteet tulevalle lukuvuodelle
keinot tavoitteisiin pääsemiseksi
Keskustelua edeltää oppilaan itsearviointi sekä huoltajan ja oppilaan käymä keskustelu samoista aiheista, mistä opettaja-oppilaskeskustelu käydään
Arviointikeskustelu käydään tammi -helmikuun aikana. Arviointikeskustelu korvaa kaikilla luokilla välitodistuksen. Arviointikeskustelussa ovat mukana oppilas, opettaja sekä huoltajat. Arviointikeskustelu toteutetaan opettaja - oppilas keskustelun sekä itsearviointien pohjalta.
Lukuvuositodistuksen yhteydessä 1. - 5. luokkien oppilaille jaetaan arviointilomake, jossa oppilas yhdessä huoltajan kanssa arvioi lukuvuoden sujumista oppilaan sekä koulun näkökulmista. Lomake palautetaan kouluun seuraavan lukuvuoden alkaessa.
Arviointi nivelkohdissa
Nivelvaiheiden arviointi suoritetaan pääsääntöisesti arviointikeskustelujen yhteydessä.
Tarvittaessa järjestämme yksilökohtaista ohjausta nivelvaiheessa, jossa mukana voivat olla luokanopettaja, oppilas, huoltajat, erityisopettaja ja/tai oppilashuoltohenkilöstön edustaja sekä vastaanottavan luokan tai koulun edustaja/edustajat.
Työskentelyn arviointi
Oppilaiden työskentelytaitojen kehittyminen nähdään erittäin tärkeänä Lähderannan koulussa. Koulussa työskentelytaitoja harjoitellaan eri oppiaineissa ja aihekokonaisuuksissa sekä oppilaanohjauksen kokonaisuudessa. Siinä työskentelytaidoille on määritelty vuosiluokkakohtaiset sisältöalueet.
Käyttäytymisen arviointi
Lähderannan koulun käyttäytymisen tavoitteet on määritelty yhteistyössä oppilaiden sekä huoltajien kanssa. Käyttäytymisestä ja sen tavoitteista käydään jatkuvaa keskustelua.
Lähderannan käyttäytymisen tavoitteet
Ottaa huomioon toiset ihmiset ja käyttäytyy hyvin kaikkia kohtaan
Noudattaa yhteisesti sovittuja toimintatapoja ja sääntöjä
Käyttäytyy asiallisesti ja tilannetietoisesti erilaisissa vuorovaikutustilanteissa ja noudattaa hyviä tapoja
Huolehtii yhteisestä työ- ja elinympäristöstä omalta osaltaan
Kunnioittaa kestävää elämäntapaa
Ymmärtää ja hyväksyy erilaisuutta ja erilaisia kulttuureja
Kunnioittaa elämää ja ihmisoikeuksia
Ottaa huomioon oman ja muiden turvallisuuden
Keinot tavoitteiden saavuttamiseksi
Tavoitteet selvitetään oppilaille luokissa ja käydään läpi vanhempien kanssa esimerkiksi vanhempainillassa, tiedotteissa ja arviointikeskusteluissa.
Oppilas saa palautetta ja ohjausta koko henkilökunnalta ja oppilaalle annetaan mahdollisuus harjoitella näitä taitoja.
Annettu palaute ohjaa ja kannustaa oppilasta saavuttamaan annetut tavoitteet.
Oppilaat arvioivat omaa ja toisten käyttäytymistä itse- ja vertaisarvioinnin avulla.