Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Keinumäen koulussa arviointi on vuorovaikutuksellinen prosessi, joka perustuu oppilaan ja opettajan väliseen luottamukselliseen suhteeseen. Arviointi on luonteeltaan jatkuvaa ja monipuolista arjessa tapahtuvaa ohjausta.
Yhteistyössä oppilaan ja huoltajien kanssa laaditaan pitkän ja lyhyen aikavälin tavoitteita oppimiselle ja kokonaisvaltaiselle kasvulle. Tavoitteet suunnitellaan oppilaan sen hetkisen tilanteen pohjalta, ja ne pyritään laatimaan realistisiksi mahdollistaen onnistumisen kokemukset. Tavoitteiden laadinnassa ja arvioinnissa lähtökohtana on ohjata oppilasta ymmärtämään ja rakentamaan omaa oppimisprosessiaan sekä iloitsemaan siitä. Oppilaan edistymistä seurataan säännöllisesti ja tavoitteita päivitetään tarpeen mukaan.
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppilaiden ikäkauden ja edellytysten huomioon ottaminen sekä monipuoliset arviointikäytännöt
Keinumäen koulussa oppilailla on oikeus osoittaa omaa osaamistaan monipuolisesti. Oppilaan kanssa käydään keskustelua eri arviointimenetelmistä ikäkausi ja kehitys huomioon ottaen. Arviointikeskustelua käydään säännöllisesti oppilaan ja huoltajien kanssa. Lisäksi arvioinnin monipuolisuutta varmistetaan koulun aikuisten välisellä yhteistyöllä ja arviointikeskustelulla.
Itsearvioinnin edellytysten kehittäminen
Keinumäen koulussa itse- ja vertaisarviointi toteutuu yksilöllisesti oppilaan kehitystaso huomioiden. Itse- ja vertaisarviointitaitoja harjoitellaan aluksi aikuisen vahvalla tuella. Taitoja kehitetään asteittain. Itse– ja vertaisarvioinnin tavoitteena on tukea oppilaan kokonaisvaltaista kehittymistä. Itsearvioinnin tavoitteena on oman oppimisen arvioinnin lisäksi oppia tuntemaan itsensä oppijana ja asettamaan itselleen tavoitteita. Vertaisarvioinnin tärkeimpänä tavoitteena on oppia vastaanottamaan ja antamaan rakentavaa palautetta.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Keinumäen koulu noudattaa arviointikäytänteissä Espoon kuntakohtaisia linjauksia. Kuudennella vuosiluokalla Keinumäen koulu täydentää arviointikeskustelua antamalla oppilaalle numeerisen välitodistuksen.
Keinumäen koulussa nivelvaíheen arviointia tehdään toisen ja kuudennen vuosiluokan päätteeksi sekä oppilaan siirtyessä sairaalaopetuksesta takaisin omaan tai uuteen kouluunsa.
Nivelvaiheen arvioinnissa korostuu opettajan, oppilaan ja huoltajan välinen vuorovaikutus. Lukuvuoden aikana käydään arviointikeskusteluja ja oppilaalle annetaan jatkuvaa ohjaavaa palautetta. Näin ollen nivelvaiheessa oppilas ja huoltaja ovat jo tietoisia oppimisen edistymisestä, työskentelytaitojen kehittymisestä ja mahdollisista oppimisen haasteista. Nivelvaiheessa varmistetaan, että oppimisen kannalta oleellinen tieto siirtyy vastaanottavalle koululle.
Käyttäytymisen arviointi
Keinumäen koulussa oppilasta ohjataan ottamaan huomioon muut ihmiset ja ympäristö sekä noudattamaan yhteisesti sovittuja toimintatapoja ja sääntöjä. Koulussamme noudatetaan hyviä tapoja ja jokainen kohdataan arvostavasti.
Oppilailla ja huoltajilla on mahdollisuus osallistua kasvatustavoitteita ja käyttäytymiselle asetettuja tavoitteita koskevaan keskusteluun ja tavoitteiden määrittelyyn. Huoltajilla on mahdollisuus osallistua keskusteluun koulutapaamisissa ja vanhempainilloissa. Oppilaat osallistuvat lukuvuoden alussa pidettävään järjestyssääntökeskusteluun ja ovat mukana järjestyssääntöjen päivittämisessä.