Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
’’Opettaminen saa aikaa paljon, mutta kannustaminen saa aikaan kaiken.’’ -Johann Wolfgang Von Goethe
Arviointia monipuolistetaan ja vanhemmat saavat mahdollisuuksia seurata oman lapsensa arviointia kehittyvissä sähköisissä oppimisympäristöissä.
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Opiskelun aikana opettajat huolehtivat siitä, että oppilaat ymmärtävät koulutyön tavoitteet ja opiskeltavien asioiden merkityksen – miksi asioita opetellaan. Opettajat käyvät lukuvuoden alusta alkaen säännöllisesti keskustelua tavoitteista ja arvioinnista. Opettaja ohjaa myös huoltajia tutustumaan koulun opetussuunnitelmaan ja sen tavoitteisiin.
Kaikki oppilasta opettavat opettajat osallistuvat oppilaan arviointiin, ja opettajat käyvät keskustelua arvioinnista myös luokkatasoittain.
Opettajan, oppilaan ja vanhemman välisessä vuorovaikutuksen lähtökohtana ovat oppilaan vahvuudet ja onnistumiset.
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Iivisniemen koulussa käytetään ja kehitetään monipuolisia ja vaihtelevia arviointimenetelmiä, joilla jokainen oppija voi näyttää osaamisensa suhteessa tavoitteisiin.
Oppilaat harjoittelevat itse- ja vertaisarviointia ensimmäisestä luokasta alkaen. Aluksi arvioinnissa keskitytään koululaisena olemisen taitojen kehittymiseen. Taitojen karttuessa itse- ja vertaisarviointi kohdistuu oppimaan oppimisen taitojen kehittymiseen.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Arviointi lukuvuoden aikana
Syyslukukauden lopussa oppilaat tekevät itsearvioinnin, jota vanhemmat kommentoivat. Itsearviointia käytetään pohjana vanhempien kanssa käytävässä arviointikeskustelussa, joka käydään helmikuussa.
Arviointi lukuvuoden päättyessä
Valinnaisista aineista luokilla 4-6 todistukseen merkitään kurssin nimi ja suoritettu merkintä (S).
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Iivisniemen koulussa käyttäytymisen ohjaaminen pohjautuu hyve-eettiseen ajatteluun, josta käyttäytymisen tavoitteet nousevat. Arvioinnin kohteena on teot - ei lapsen persoona. Tavoitteena olevien sosiaalisten taitojen kuvaus löytyy kohdasta 3.3.
Käyttäytymisen tavoitteita pidetään esillä päivittäisessä koulutyössä. Arvioinnin kohteena on kuinka oppilas toimii kouluyhteisön jäsenenä: miten hän kunnioittaa sääntöjä, huolehtii tehtävistään, koulutavaroista ja siitä, miten hän kohtelee muita ihmisiä.