Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Opettajat arvioivat oppilaiden oppimista sekä numeraalisesti että sanallisesti. Opettajat käyvät keskustelua oppilaiden kanssa sekä kaikille yhteisistä että henkilökohtaisista oppimisen tavoitteista ja tekevät näkyväksi kuinka arviointi perustuu tavoitteisiin. Opettajat huomioivat oppilaan tuen tarpeen oppimisen arvioinnissa. Erityisopettaja ja luokanohjaaja varmistavat, että opettajilla on oppilaiden tuen tarpeet tiedossa ja tarvittavat välineet käytettävissä.
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppilaiden ikäkauden ja edellytysten huomioon ottaminen sekä monipuoliset arviointikäytännöt
Arviointia suunnitellessa opettajat huomioivat, että arviointitilanne on aina myös oppimistilanne. Opettajat esittelevät seitsemäsluokkalaisille oppiaineeseen liittyviä monipuolisia työ- ja arviointitapoja. Opintojen edetessä oppilas ja opettaja sopivat yhdessä yksilöllisten arviointimenetelmien käytöstä. Näitä ovat mm.
kurssi- ja välikokeet
pistarit, pienet testit
itsearviointi
opetuskeskustelut
opettajan ja oppilaan välinen keskustelu/palaute
vertaisarviointi ja -palaute
sanallinen arviointi/palaute kirjallisessa muodossa
portfolion kerääminen omista suorituksista
kotitehtävien tekeminen osana jatkuvaa näyttöä
jatkuva näyttö tuntitilanteissa
toiminnalliset tehtävät, joita oppilaat ovat itse suunnitelleet näytön antamiseksi oppimisesta
aineistopohjainen arviointitilanne
pari- ja ryhmäkokeet
Itsearvioinnin edellytysten kehittäminen
Oppilaat arvioivat omaa oppimistaan säännöllisesti eri tilanteissa. Oppilaita ohjataan asettamaan oppimiselleen tavoitteita ja arvioimaan niiden saavuttamista.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Oppilaat saavat lukuvuositodistuksen lisäksi välitodistuksen syyslukukauden päätteeksi. Oppilaan ja huoltajien kanssa käydään vähintään kerran lukuvuodessa keskustelu, jonka osana voi olla arviointipalautteen antaminen. Oppilaalla ja huoltajilla on mahdollisuus useampaan tapaamiseen niin halutessaan.
Opettajat suunnittelevat oppilaiden kanssa kunkin opittavan kokonaisuuden alkaessa oppimisen tavoitteet ja arviointitavat. Opettajat painottavat arvioinnissa jatkuvaa näyttöä, jota on mm. aktiivinen tuntityöskentely ja kotona tehtävä koulutyö. Opettajat huomioivat arvioinnissa oppilaan temperamenttien erot mahdollistaen oppilaille monipuoliset tavat antaa jatkuvaa näyttöä. Opettajat antavat oppilaille palautetta oppituntien aikana huomioiden onnistumiset käyttäen "vahvuuskieltä".
Itsearvioinnin kohteena voi olla esim. opiskeltava sisältö, oma oppiminen ja prosessin aikana heräävät tunteet ja ajatukset. Opettajat ohjaavat oppilaat toteuttamaan vertaisarviointia ennalta annettujen kriteerien mukaan sekä antamaan rakentavaa palautetta toisille oppilaille.
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Yksittäistä oppilasta koskeva vuosiluokkiin sitomaton opiskelu
Koko koulua tai opetusryhmää koskeva vuosiluokkiin sitomaton opiskelu
Yksittäistä oppilasta koskeva vuosiluokkiin sitomaton opiskelu
Koko koulua tai opetusryhmää koskeva vuosiluokkiin sitomaton opiskelu
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Kaitaan koulussa on oppilaita, jotka opiskelevat kuvataidetta painotetun opetussuunnitelman mukaan. Opintojen aikaisessa arvioinnissa koulukohtaiset tavoitteet ovat korkeammat kuin valtakunnallisissa opetussuunnitelman perusteissa. Perusopetuksen päättyessä painotettua kuvataidetta opiskelevien oppilaiden osaamisen taso määritetään noudattaen valtakunnallisia päättöarvioinnin kriteerejä. Painotetusta opetuksesta ja oppilaan suoriutumisesta siinä voidaan tarvittaessa antaa lisätietoja erillisellä todistuksen liitteellä.
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Kaitaan koulussa oppilaille annetaan välitodistus ja lukuvuositodistus, joissa oppilas saa arvion osaamisestaan suhteessa oppiaineelle asetettuihin tavoitteisiin. Todistuksissa arvioidaan kaikki oppilaan opinto-ohjelmaan kuuluvat aineet. Opintojen edistymistä ja mahdollista tuen tarvetta arvioidaan jatkuvasti. Oppilas saa arvosanan niistä oppiaineista, joista hän on antanut riittävät näytöt.