Merkitys, arvot ja asenteet |
T1 ohjata oppilasta kiinnostumaan historiasta tiedonalana ja identiteettiä rakentavana oppiaineena
Paikallinen tarkennus
Ohjata oppilasta kiinnostumaan historiasta tiedonalana ja identiteettiä rakentavana oppiaineena Espoon näkökulma S2:n ja S3:n opetuksessa korostetaan historian ilmiöiden ymmärtämistä historian merkitystä, arvoja ja asenteita vahvistavat tavoitteet T1-T3 sisällytetään uusiin sisältöalueisiin opetuksen elävöittäminen mahdollisuuksien mukaan taidekasvatusta hyödyntäen pääkaupunkiseudun museotarjonnan hyödyntäminen (esim. Kansallismuseo) vierailu esim. Espoon kaupunginmuseoon historian sisältöjen linkittäminen yhteiskuntaopin sisältöjen kanssa (esim. demokratian käsite antiikin Kreikan yhteydessä)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kiinnostuu historiasta tiedonalana ja senmerkityksestä identiteetille.
|
|
|
Tiedon hankkiminen menneisyydestä |
T2 johdattaa oppilasta tunnistamaan erilaisia historian lähteitä
Paikallinen tarkennus
Johdattaa oppilasta tunnistamaan erilaisia historian lähteitäEspoon näkökulmaS2:n ja S3:n opetuksessa korostetaan historian ilmiöiden ymmärtämistähistorian merkitystä, arvoja ja asenteita vahvistavat tavoitteetT1-T3 sisällytetään uusiin sisältöalueisiinopetuksen elävöittäminen mahdollisuuksien mukaan taidekasvatusta hyödyntäenpääkaupunkiseudun museotarjonnan hyödyntäminen (esim. Kansallismuseo)vierailu esim. Espoon kaupunginmuseoonhistorian sisältöjen linkittäminen yhteiskuntaopin sisältöjen kanssa (esim. demokratian käsite antiikin Kreikan yhteydessä)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tunnistaa erilaisia historian lähteitä.
|
Historian tietolähteiden tunnistaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas antaa esimerkkejä, miten alkuperäislähteet eroavat toisen käden lähteistä opiskeltavilla aikakausilla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas antaa esimerkin, miten alkuperäislähde eroaa toisen käden lähteestä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas antaa esimerkkejä historian alkuperäislähteistä opiskeltavilta aikakausilta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joitakin historian lähteitä.
|
Historian ilmiöiden ymmärtäminen |
T4 auttaa oppilasta ymmärtämään erilaisia tapoja jakaa historia aikakausiin sekä käyttämään niihin liittyviä historiallisia käsitteitä
Paikallinen tarkennus
Auttaa oppilasta hahmottamaan erilaisia tapoja jakaa historia aikakausiin sekä käyttämään niihin liittyviä historiallisia käsitteitäEspoon näkökulmaS2:n ja S3:n opetuksessa korostetaan historian ilmiöiden ymmärtämistähistorian merkitystä, arvoja ja asenteita vahvistavat tavoitteetT1-T3 sisällytetään uusiin sisältöalueisiinopetuksen elävöittäminen mahdollisuuksien mukaan taidekasvatusta hyödyntäenpääkaupunkiseudun museotarjonnan hyödyntäminen (esim. Kansallismuseo)vierailu esim. Espoon Kaupunginmuseoonhistorian sisältöjen linkittäminen yhteiskuntaopin sisältöjen kanssa (esim. demokratian käsite antiikin Kreikan yhteydessä)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää tapoja jakaa historia aikakausiin ja niihin liittyviä käsitteitä.
|
Kronologian ymmärrys
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kuvailee asioita, joiden perusteella tehdään historiallisia aikakausijakoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää keskeisiä historiaan liittyviä ajan jäsentämismuotoja sekä antaa esimerkkejä eri aikakausien yhteiskunnille ominaisista piirteistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas nimeää keskeisiä historiaan liittyviä ajan jäsentämismuotoja ja sijoittaa eri aikakausien tapahtumia aikajärjestykseen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa keskeisiä historiaan liittyviä ajan jäsentämismuotoja (vanha aika, keskiaika, uusi aika; esihistoria, historia; eaa, jaa).
|
T5 ohjata oppilasta ymmärtämään ihmisen toiminnan motiiveja
Paikallinen tarkennus
Ohjata oppilasta ymmärtämään ihmisen toiminnan motiivejaEspoon näkökulmaS2:n ja S3:n opetuksessa korostetaan historian ilmiöiden ymmärtämistähistorian merkitystä, arvoja ja asenteita vahvistavat tavoitteetT1-T3 sisällytetään uusiin sisältöalueisiinopetuksen elävöittäminen mahdollisuuksien mukaan taidekasvatusta hyödyntäenpääkaupunkiseudun museotarjonnan hyödyntäminen (esim. Kansallismuseo)vierailu esim. Espoon Kaupunginmuseoonhistorian sisältöjen linkittäminen yhteiskuntaopin sisältöjen kanssa (esim. demokratian käsite antiikin Kreikan yhteydessä)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää ihmisen toiminnan motiiveja erilaisissa historiallisissa tilanteissa.
|
Historiallinen empatia
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas asettautuu menneen ajan ihmisen asemaan ja tarkastelee, miten hänen yhteiskunnallinen asemansa vaikuttaa hänen toimintaansa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas asettautuu menneen ajan ihmisen asemaan ja nimeää tämän toiminnan motiiveja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas antaa esimerkkejä menneisyyden ihmisten toiminnan motiiveista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa, että ihmisillä on ollut erilaisia motiiveja toiminnalleen.
|
T6 johdattaa oppilasta hahmottamaan erilaisia syitä ja seurauksia historian tapahtumille ja ilmiöille
Paikallinen tarkennus
Johdattaa oppilasta hahmottamaan erilaisia syitä ja seurauksia historian tapahtumille ja ilmiöille
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tunnistaa historiallisille tapahtumille ja ilmiöille syitä ja seurauksia.
|
Syy- ja seuraussuhteiden hahmottaminen historiassa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tunnistaa erilaisia syitä (suoria ja epäsuoria) ja seurauksia (lyhyt- ja pitkäkestoisia) menneisyydessä tapahtuneille asioille.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tunnistaa syitä ja seurauksia menneisyydessä tapahtuneille asioille.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa yksittäisen syyn ja siitä johtuvan seurauksen menneisyydessä tapahtuneille asioille.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa yksittäisen syyn tai seurauksen menneisyydessä tapahtuneelle asialle.
|
T7 auttaa oppilasta tunnistamaan muutoksia oman perheen tai yhteisön historiassa sekä ymmärtämään, miten samat muutokset ovat voineet tarkoittaa eri asioita eri ihmisille
Paikallinen tarkennus
Harjaannuttaa oppilasta tunnistamaan muutoksia oman perheen tai yhteisön historiassa sekä ymmärtämään, miten samat muutokset ovat voineet tarkoittaa eri asioita eri ihmisille
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tunnistaa muutoksia ja niiden merkityksiä eri ihmisille ja ymmärtää, miten samat muutokset ovat voineet tarkoittaa eri asioita eri ihmisille.
|
Muutoksen hahmottaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas antaa esimerkkejä tilanteista, joissa eri ihmisille tai ihmisryhmille muutos ei ole sama asia kuin edistys.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuvailee esimerkkien avulla, miten muutos ei ole merkinnyt samaa eri ihmisryhmille.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa muutoksia menneisyydessä ja antaa esimerkin muutoksen merkityksestä eri ihmisille.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa asioita, jotka ovat muuttuneet.
|
T8 harjaannuttaa oppilasta hahmottamaan jatkuvuuksia historiassa
Paikallinen tarkennus
Harjaannuttaa oppilasta hahmottamaan jatkuvuuksia historiassa
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas hahmottaa jatkuvuuksia historiassa.
|
Jatkuvuuden tunnistaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kertoo syitä, miksi jokin asia ei ole muuttunut eri aikoina.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuvailee asioiden jatkuvuutta menneisyydessä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas nimeää asioita, joissa näkyy jatkuvuutta aikakaudesta toiseen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa jonkin menneisyyden asian näkymisen tässä päivässä.
|
Historiallisen tiedon käyttäminen |
T9 ohjata oppilasta esittämämään muutoksille syitä
Paikallinen tarkennus
Ohjata oppilasta etsimään muutoksille syitäEspoon näkökulmaS2:n ja S3:n opetuksessa korostetaan historian ilmiöiden ymmärtämistähistorian merkitystä, arvoja ja asenteita vahvistavat tavoitteetT1-T3 sisällytetään uusiin sisältöalueisiinopetuksen elävöittäminen mahdollisuuksien mukaan taidekasvatusta hyödyntäenpääkaupunkiseudun museotarjonnan hyödyntäminen (esim. Kansallismuseo)vierailu esim. Espoon Kaupunginmuseoonhistorian sisältöjen linkittäminen yhteiskuntaopin sisältöjen kanssa (esim. demokratian käsite antiikin Kreikan yhteydessä)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas osaa esittää muutokselle syitä.
|
Syy- ja seuraussuhteen kuvaileminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas vertailee erilaisten syiden vaikutuksia muutokseen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuvailee suorien ja epäsuorien syiden vaikutuksia muutokseen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas antaa esimerkkejä muutokseen johtaneista syistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osoittaa jonkin syyn muutokseen.
|