Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa

Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa

Arvioinnissa käytetään monipuolisia menetelmiä ja huomioidaan erilaiset näkökulmat, joita arviointiin tuovat oppilas itse, opettajat, huoltaja sekä vertaisryhmä. Oppiaineen arvosanan muodostavat eri osa-alueet yhdessä. Arvioinnissa huomioidaan erityisesti onnistumiset sekä oppilaan kehitys suhteessa omiin tavoitteisiinsa.

Formatiivinen arviointi

Summatiivinen arviointi

Arvioinnin yleiset periaatteet

Hansakallion koulussa arviointi perustuu seuraaviin, yhteisesti sovittuihin periaatteisiin:

Koulu varmistaa yhteiset arviointikäytänteet koulun tasolla. Tavoitteena on yhteisymmärrys tavoitteista ja yhteisistä arviointikäytänteistä. Oppimisen tavoitteet tehdään näkyväksi yhteistyössä opettajien, oppilaiden ja huoltajien kesken.

Arviointiperusteet määritellään opetussuunnitelmassa.

Lukuvuosittain opettajille ja oppilaille avataan summatiivinen ja formatiivisen arvioinnin perusteita.

Koulun lukuvuosiarvioinnin sisältö ja ohjeet päivitetään lukuvuosittain ja niistä tiedotetaan opettajia ja oppilaita.

Koulu ohjaa luokkatasoja syksyn vanhempainilloissa kertomaan arvioinnista ja arviointikäytänteistä.

Lukuvuoden aikana opettajalla on käytössään seuraavia keinoja arvioinnista tiedottamisessa huoltajille:

Ainekohtaisten tavoitteiden esitteleminen huoltajille esim. Wilman kautta, koemerkintöjen yhteydessä, viestintä huoltajille oppimisjaksojen vaihtuessa, yleistavoitteiden ja keskeisten oppiaineiden tavoitteiden esittely vanhempainilloissa ja arviointikeskusteluissa, jaksotavoitteiden ja arviointikriteerien kuvaaminen erilaisten oppimisalustojen kautta, käyttäytymisen arviointikriteerien läpikäynti.

Oppimisen ja osaamisen arviointi

Lukuvuoden päätteeksi annetaan lukuvuositodistus. Väliarviointi toteutetaan arviointikeskusteluna.

Arviointikeskustelut ovat osa oppilaan yksilöllistä kohtaamista, huoltajayhteistyötä sekä oppimisen arviointia. Tavoitteena on, että huoltaja osallistuu oppilaan ja opettajan kanssa arviointikeskusteluun. Luokanopettaja/erityisluokanopettaja vastaa arviointikeskustelusta tehden yhteistyötä muiden oppilasta opettavien opettajien kanssa.

Arviointia eriytetään oppilaiden tarpeiden mukaisesti (esim. suulliset kokeet, kokeen tai tehtävän suullinen täydentäminen, tehtävien ääneen lukeminen, lisäaika kokeessa, oma rauhallinen tila, konkretisointivälineet, mahdollisuus tehdä koe osissa).

Tieto- ja viestintäteknologiaa hyödynnetään arvioinnissa mm. käyttämällä sovelluksia, joilla voidaan seurata oppilaan oppimisprosessia.

Työskentelyn arviointi

Lukuvuoden päätteeksi annetaan lukuvuositodistus. Väliarviointi toteutetaan arviointikeskusteluna.

Arviointikeskustelut ovat osa oppilaan yksilöllistä kohtaamista, huoltajayhteistyötä sekä oppimisen arviointia. Tavoitteena on, että huoltaja osallistuu oppilaan ja opettajan kanssa arviointikeskusteluun ja erityisen tuen oppilaiden HOJKS-keskusteluun. Luokanopettaja/erityisluokanopettaja vastaa arviointikeskustelusta tehden yhteistyötä muiden oppilasta opettavien opettajien kanssa.

Arviointia eriytetään oppilaiden tarpeiden mukaisesti (esim. suulliset kokeet, kokeen tai tehtävän suullinen täydentäminen, tehtävien ääneen lukeminen, lisäaika kokeessa, oma rauhallinen tila, konkretisointivälineet, mahdollisuus tehdä koe osissa).

Tieto- ja viestintäteknologiaa hyödynnetään arvioinnissa mm. käyttämällä sovelluksia, joilla voidaan seurata oppilaan oppimisprosessia.

Sähköiset toimintaympäristöt mahdollistavat portfoliotyöskentelyn ja lisäävät itsearviointi- ja vertaisarviointimahdollisuuksia sekä huoltajan mahdollisuuksia seurata oppilaan edistymistä ja osallistua arviointiin (esim. Wilma, Fronter, Office 365, Gafe).

Valinnaisten aineiden arvio sisällytetään ko. oppiaineen/oppiaineiden arvioon. Valinnainen A2-kieli arvioidaan erikseen.

Käyttäytymisen arviointi

Hansakallion koulussa käyttäytyminen arvioidaan erikseen, eikä sitä sisällytetä oppiaineen arviointiin. Koulussamme on laadittu käyttäytymisen arvioinnin kriteerit, jotka ovat huoltajien saatavilla liitteenä luvussa 14. Käyttäytymisen arviointikriteerejä käsitellään oppilaiden kanssa säännöllisesti.

Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana

Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain

Opinnoissa eteneminen tavoitekokonaisuuksittain

Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet

Perusopetuksen päättöarviointi

Perusopetuksen päättöarvosanan muodostaminen

Yhteisten oppiaineiden päättöarviointi

Yhteisten taide- ja taitoaineiden päättöarviointi

Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa

Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi

Oppilaskohtaisia tukitoimia saavan oppilaan päättöarviointi

Poissaolojen vaikutukset arviointiin

Arvioinnin uusiminen ja oikaisu

Todistukset

Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa

Espoon sanallinen arviointiasteikko

Lukuvuositodistus

Välitodistus

Erotodistus

Perusopetuksen päättötodistus

Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistukset

Paikallisesti päätettävät asiat

ePerusteet