Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Koulussamme laaditaan oppilaille tarvittaessa oppimissuunnitelma. Opettaja kirjaa sen oppilaan kanssa yhteistyössä syyslukukauden alussa, minkä jälkeen se julkaistaan oppilaan huoltajille. Vuodenvaihteessa käydään arviointikeskustelut oppilaan ja hänen huoltajiensa kanssa. Kevätlukuvuoden päätteeksi oppilas saa lukuvuositodistuksen. Huoltajilla ja oppilaalla on lukuvuoden aikana, milloin vain mahdollisuus keskustella oppimisen arvioinnista oppilasta opettavien opettajien ja/ tai koulunjohtajan kanssa.
Koulun toimintakulttuuriin kuuluva yksilökohtainen eriyttäminen edellyttää opettajilta selkeitä arvioinnin perusteita ja myös avointa keskustelua siihen liittyvistä arviointikäytänteistä. Oppilas voi edetä ajallisesti, tavoitteellisesti ja sisällöllisesti täysin omaa polkuaan, kunhan polku noudattelee tuntijakoa ja opetussuunnitelmaa. Friisilän koulussa käydään säännöllisesti keskustelua arvioinnin perusteista ja arviointikäytänteistä opettajien kanssa. Arvioinnin perusteet käydään huoltajien ja oppilaiden kanssa läpi lukuvuoden alussa ja niihin palataan aina tarpeen mukaan. Jaksoon liittyvät tavoitteet ja arvioinnin perusteet keskustellaan yhdessä oppilaiden kanssa.
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppilaiden ikäkauden ja edellytysten huomioon ottaminen sekä monipuoliset arviointikäytännöt
Opettajan tehtävänä on käyttää erilaisia arviointimenetelmiä. Oppilaille tulee antaa mahdollisuus osoittaa omaa osaamistaan monipuolisesti. Monipuolinen näyttö voi olla mm. osallistumista opetuskeskusteluun, tuntiaktiivisuutta, esitelmien valmistamista, vihkotyöskentelyä sekä osallistumista pari- ja ryhmätyöskentelyyn, näytelmiä, kuva- ja äänimateriaalia. Jaksoon liittyvät testit tai kokeet oppilas voi vaihtoehtoisesti suorittaa joko kirjallisesti tai suullisesti, oppilaan osaamiseen liittyvää tietoa voidaan kerätä myös sähköisillä lomakkeilla. Oppilas voi osoittaa omaa osaamista myös omatoimisilla lisätehtävillä.
Itsearvioinnin edellytysten kehittäminen
Itse- ja vertaisarvioinnin toteuttamisen periaatteissa otetaan huomioon oppilaan ikätaso. Itse- ja vertaisarviointia harjaannutetaan ensimmäisestä vuosiluokasta lähtien. Arviointitaitoja harjoitellaan ja toteutetaan jatkuvasti eri tavoin, että oppilaan kiinnostus omaan oppimiseen herää ja vahvistuu. Oppimisen suunnittelulla on merkitystä oppilaan motivaatioon oppimista kohtaan. Opettajan tehtävänä on tukea ja auttaa, ikätaso huomioiden, oppilasta oppimisen suunnittelussa. Oppilas oppii itsearviointitaitoja aikuisten ja vertaisten antaman monipuolisen ja jatkuvan palautteen tuella.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Käyttäytyminen arvioinnin kohteena
Friisilän koulussa on laadittu yhteistyössä oppilaiden kanssa ”Hyvän arjen kriteerit”. Ne käydään läpi luokissa lukuvuoden alussa ja niihin palataan aina tarpeen mukaan.
Käyttäytymisen arviointi on jatkuvaa ja huoltajiin ollaan tarvittaessa yhteydessä. Käyttäytymistä arvioidaan myös oppilaan ja huoltajan kanssa arviointikeskusteluissa. Lisäksi oppilas arvioi itse omaa käyttäytymistään ja toimintaansa.