Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Auroran koulu OPS
Arviointi Aurorassa
Painotamme arvioinnissa oppimisprosessia kokonaisuutena suunnittelusta loppuarviointiin. Oppilas harjoittelee antamaan ja saamaan ohjaavaa palautetta omasta ja muiden töistä. Monipuolisia arviointimenetelmiä ovat esimerkiksi oppimispäiväkirjat, portfoliot, itsearvioinnit, vertaispalautteet, erilaiset tuotokset yksin ja ryhmässä sekä suulliset ja kirjalliset kokeet. Monipuolisten arviointimenetelmien avulla varmistetaan, että jokainen oppilas saa mahdollisuuden näyttää omaa osaamistaan mahdollisimman laajasti.
Arviointikäytänteet ovat yhteisesti sovittuja ja kaikkien tiedossa.
Oppilas saa säännöllisesti ohjaavaa ja kannustavaa palautetta työskentelystään.
Väliarviointi toteutetaan joulu-helmikuussa arviointikeskusteluna. Keskusteluun osallistuvat oppilaan ja opettajan lisäksi mahdollisuuksiensa mukaan myös huoltajat. Arviointikeskustelussa arvioidaan oppilaan edistymistä käyttäytymisessä, työskentelytaidoissa ja eri oppiaineissa.
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Auroran koulu OPS
Oppilaiden ikäkauden ja edellytysten huomioon ottaminen sekä monipuoliset arviointikäytännöt
Itse- ja vertaisarvioinnin toteuttamisen periaatteet muodostuvat eri luokka-asteilla siten, että niistä syntyy jatkumo. Oppilas harjoittelee antamaan ja saamaan ohjaavaa palautetta omasta ja muiden töistä.
Arviointikäytänteet ovat yhteisesti sovittuja ja kaikkien tiedossa.
Oppilas saa säännöllisesti ohjaavaa ja kannustavaa palautetta työskentelystään.
Väliarviointi toteutetaan joulu-helmikuussa arviointikeskusteluna. Keskusteluun osallistuvat oppilaan ja opettajan lisäksi mahdollisuuksiensa mukaan myös huoltajat. Arviointikeskustelussa arvioidaan oppilaan edistymistä käyttäytymisessä, työskentelytaidoissa ja eri oppiaineissa.
Itsearvioinnin edellytysten kehittäminen
Itse- ja vertaisarviointia toteutetaan eri luokka-asteilla. Itse- ja vertaisarvioinnissa otetaan huomioon ikätaso, erilaiset työtavat ja monipuoliset arvioinnin toteuttamisen menetelmät.
Positiivisen pedagogiikan merkitys arvioinnissa
Koulun ilmapiiri ja sosiaaliset vuorovaikutussuhteet vaikuttavat merkittävästi siihen, millaisen käsityksen oppilaat muodostavat itsestään oppijoina. Käsittelemme lasten vahvuuksia väliarvioinnin arviointikeskustelussa. Palautteen antamisessa kiinnitämme huomiota oppilaiden onnistumisiin, osaamiseen ja kehittymiseen. Keskustelulla ja palautteen antamisella pyritään ohjaamaan ja vahvistamaan oikeanlaista toimintaa, käyttäytymistä ja oppimista. Yhdessä sovitaan tavoitteet kehitettävien taitojen vahvistamiseksi.
Oppilaita tuetaan rakentamaan myönteistä kuvaa itsestään oppijana ja yksilönä. Hyväntahtoista ja ystävällistä käytöstä arvostetaan, epäasialliseen käytökseen puututaan. Vuorovaikutusta ja hyviä käytöstapoja opetellaan ja opetetaan. Koulun aikuisten toisiaan kohtaan osoittama arvostava yhteistyö toimii esimerkkinä oppilaille.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Auroran koulu OPS
Käyttäytyminen arvioinnin kohteena
Käyttäytymisen tavoitteet perustuvat koulun arvoihin, kasvatustavoitteisiin, yhteisön toimintakulttuuria määrittäviin linjauksiin ja järjestyssääntöihin.
Koulun kasvatustavoitteet ja käyttäytymiselle asetettavat tavoitteet käydään lukuvuosittain läpi oppilaiden kanssa luokissa. Vuosittaisessa arviointikeskustelussa käydään oppilaan kanssa läpi käyttäytymisen arviointiin liittyviä asioita ja asetetaan tarvittaessa tavoitteita. Myös huoltajilla on mahdollisuus osallistua keskusteluun.
Auroran koulun järjestyssäännöt on tehty yhteistyössä oppilaiden ja huoltajien kanssa. Käyttäytymisen arviointiin liittyviä asioita on mahdollista käydä läpi koulun erilaisissa tapaamisissa, esim. ensimmäisen luokan kasvatuskumppanuuskeskustelussa sekä muissa koulun palavereissa.