Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Aarnivalkean koulun OPS
Arviointi tapahtuu aina suhteessa asetettuihin tavoitteisiin ja siinä on vahvasti mukana positiivisen kasvatuksen näkökulma. Koulussamme arviointikulttuuria kehitetään aktiivisesti opettajien välisellä yhteistyöllä ja oppilaita osallistamalla. Arviointi on kiinteä osa arkipäivän oppimistilanteita.
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Aarnivalkean koulu OPS
Oppilaiden ikäkauden ja edellytysten huomioon ottaminen sekä monipuoliset arviointikäytännöt
Arviointi kuuluu olennaisena osana oppimisjakson suunnitteluun. Ennen oppimisjaksoa opettajat suunnittelevat yhteistyössä, millä keinoin juuri siinä kyseisessä jaksossa oppimista havainnoidaan ja osoitetaan. Suunnittelu pohjautuu aiempien jaksojen työtapojen ja oppimisympäristöjen toimivuuden arviointiin. Arviointimenetelmien valinnan suunnittelussa myös oppilaat ovat mukana ikätasonsa mukaan. Arvioinnin kautta oppilaita ohjataan huomaamaan omat vahvuutensa ja itselleen ominaiset tavat oppia. Monipuolisten arviointimenetelmien käyttö tukee oppilaan myönteistä käsitystä itsestään oppijana ja edistää halua oppia uutta ja kykyä asettaa itselleen tavoitteita.
Itsearvioinnin edellytysten kehittäminen
Itse- ja vertaisarviointitaitoja harjoitellaan alkuopetuksesta lähtien osana oppimistilanteita. Itsearviointi on olennainen osa oppimisjaksoa kaikilla luokka-asteilla. Ylemmillä luokilla itsearviointi antaa pohjaa omien tavoitteiden asettamiselle. Itsearviointia dokumentoidaan eri tavoin säännöllisesti esimerkiksi oppilaan omaan portfolioon. Itsearvioinnissa ja sen dokumentoinnissa voidaan hyödyntää myös digitaalisia oppimisympäristöjä (esim. Fronter).
Koulussamme on käytössä yhteiset itsearviointilomakkeet, joita käytetään mm. arviointikeskustelun yhteydessä.
Vertaisarvioinnissa painopiste on toisen osaamisen huomaamisessa ja myönteisen palautteen antamisessa.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Aarnivalkean koulu OPS
Aarnivalkean koulussa yhteistyössä oppilaiden ja huoltajien kanssa laaditut käyttäytymisen tavoitteet ja niihin liittyvät harjoiteltavat taidot ovat:
Tavoitteet/osa-alueet | Ystävällinen ja kohtelias käytös sekä hyvät tavat | Toisten myönteinen ja kannustava kohtaaminen | Sääntöjen ja sovittujen toimintatapojen noudattaminen | Vastuu ympäristöstä ja yhteisistä asioista |
Toiminnan kuvaus:
Miten tavoitteiden toteutuminen näkyy käyttäytymisessä?
| Taito -sopeutua erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin ja käyttäytyä niissä kohteliaasti - käyttäytyä kunnioittavasti koulun aikuisia ja lapsia kohtaan - tervehtiä kaikkia - kiittää - kuunnella - odottaa omaa vuoroa - pyytää ja antaa anteeksi - puhua asiallisesti -toimia ruokalassa | Taito -työskennellä erilaisissa ryhmissä -antaa ja vastaanottaa rakentavaa palautetta -säädellä omaa käytöstään -olla reilu ja hyvä kaveri -kannustaa toista -ottaa kaikki huomioon -auttaa toisia | Taito -noudattaa yhteisiä sääntöjä -toimia ohjeen mukaan -antaa työrauha itselle ja muille -toimia sinnikkäästi | Taito -pitää huolta omista ja yhteisistä tavaroista ja asioista -pitää huolta ympäristön siisteydestä -ymmärtää kestävän kehityksen merkitys |