Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Arviointi on jatkuvaa, koulun arjessa tapahtuvaa monipuolista toimintaa, joka tehdään aina yhteistyössä. Arvioinnin lähtökohtana ovat lapsen vahvuudet.
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Mankkaanpuron koulussa jokaisena lukuvuonna suunnitellaan, jaetaan ja kehitetään yhteisiä arviointimenetelmiä ja niiden käyttöä. Lapsia osallistetaan arviointimenetelmien käyttöön ikäkauteen sopivalla tavalla.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Koulun arviointityö on jatkuvaa ja monipuolista sisältäen itse- ja vertaisarviointia. Jatkuva vuoropuhelu onnistumisista, edistymisistä ja kehittämiskohteista on oleellinen osa arviointityön arkea.
Jatkuvaa eli formatiivista palautetta annetaan koulutyön arjessa, oppimistilanteissa lapsille. Huoltajat saavat tietoa oppimisen edistymisestä ja tavoitteiden saavuttamisesta arviointikeskusteluissa ja lukuvuoden kuluessa muiden yhteistyökanavien kautta siten, että huoltajilla on riittävästi tietoa lapsen oppimisen tavoitteista, tuen tarpeista ja etenemisestä.
Mankkaanpuron koulussa 1.-6. luokilla toteutetaan arviointikeskustelu kalenterivuoden alussa.
Valinnaisaineet arvioidaan sanallisesti (4.-6. lk) kullekin valinnaisaineelle laadittujen tavoitteiden mukaisesti.
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Käyttäytymisen taitotaulukko on laadittu yhteisyössä huoltajien, lasten ja lähikoulujen kanssa.
Mankkaanpuron koulun käyttäytymisen taitotaulukko sisältää tavoitteet hyvälle käyttäytymiselle.