Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Järvenperän koulu OPS
Opettaja kertoo oppiaineen tavoitteet ja arviointikriteerit. Oppilaiden kanssa käydään läpi keskustellen oppiaineen opiskelun tavoitteet ja arviointimenetelmät. Arviointimenetelminä käytetään esimerkiksi kokeita, valtakunnallisia kokeita, suullista osaamista, oppimispäiväkirjaa, projektitöitä ja tuntityöskentelyä. Arviointi on yksi tärkeä osa oppimisprosessia ja siihen tulee varata riittävästi aikaa.
Jokaisessa oppiaineessa toteutetaan oppilaiden itse- ja vartaisarviointia osana opetusta aktiivisesti lukuvuoden aikana. Oppiaineen sisällöistä, tavoitteista ja luonteesta riippuen itse- ja vertaisarviointia voidaan toteuttaa moninaisin tavoin. Itse- ja vertaisarviointimenetelmät ja niiden kehittäminen huomioiden oppilaiden ikävaiheen, on olennainen osa aineryhmien työtä. Lukukausittain jokainen opettaja pitää myös arviointikeskustelut vähintään kerran oppilaiden kanssa.
Itse- ja vertaisarvioinnissa lähdetään liikkeelle oppilaan vahvuuksista ja onnistumisista. Näin tuetaan oppilaan omistajuutta omasta oppimisestaan sekä itseohjautumisen valmiuksien vahvistumista. Jokainen opettaja kerää säännöllisesti myös palautetta oppilailta annetusta opetuksesta.
Opettajien velvollisuus on ylläpitää osaamistaan oppimisen arvioinnista. Oppimisen arviointia, sen eettisyyttä ja monipuolisuutta, käsitellään vuosittain opettajakunnan kesken.
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Järvenperän koulu OPS - Opintojen aikainen arviointi
Oppilaat saavat syyslukukauden päättyessä välitodistuksen ja lukuvuoden päättyessä lukuvuositodistuksen. 9. luokan päätteeksi oppilas saa päättötodistuksen.
Sanallista palautetta annetaan kerran tai kahdesti lukuvuoden aikana arviointikeskusteluissa. Opettaja huolehtii siitä, että huoltajat tietävät, miten ja milloin sanallista palautetta on annettu. Valinnaisaineiden kuvaukset ja arvioinnin kriteerit löytyvät opetussuunnitelman liitteestä koulun internetsivuilla: linkki.
Monialaisten kokonaisuuksien arviointikriteerit:
Monialainen kokonaisuus toteutetaan koulussa vähintään kerran lukuvuoden aikana. Teema ja oppimisen tavoitteet määritellään kulloinkin erikseen. Myös kulloinkin osallistuvat oppiaineet huomioidaan arviointikriteerejä täsmennettäessä. Perusteena on, että monialainen kokonaisuus tukee päättöarvioinnin kriteerien mukaisen osaamisen harjaantumista. Arviointikriteerit nojaavat kunkin kokonaisuuteen osallistuvan oppiaineen tavoitteisiin. Tärkeää on tukea laaja-alaisen osaamisen taitojen vahvistumista. Keskiössä on oppilaiden itse- ja vertaisarviointi. Oppilaat asettavat itselleen tietojen ja taitojen oppimiselle tavoitteet, joiden toteutumista he arvioivat itse- ja vertaisarvioinnin avulla. Lopullisen arvioinnin toteuttaa opettaja. Kokonaisuuden arvioinnissa huomioidaan oppilaan oppimisprosessi sekä tuotos. Kokonaisuudesta riippuen arviointia tehdään useassa eri oppiaineessa monipuolisia arvioinnin menetelmiä hyödyntäen. Oppilaat osallistuvat arvioinnin suunnitteluun alusta asti ja arvioivat oppimistaan yksilöinä ja ryhmässä opettajien suorittaman arvioinnin lisäksi.
Monialaisia teemoja opiskellaan vuosiluokittain ja mahdollisuuksien mukaan yhdessä riippumatta vuosiluokasta. Huomioimme oppilaiden vahvuudet ja tuemme hänen kasvuaan yhteisöllisyyteen.
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Järvenperän koulun käyttäytymisen arvioinnin kriteerit
Hyväksytty koulun johtokunnassa 16.5.2018
ARVOSANA | KRITEERIT |
|
10 |
|
|
9 |
| |
8 |
| |
7 |
| |
6 |
| |
5 |
| |
4 |
|
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Yksittäistä oppilasta koskeva vuosiluokkiin sitomaton opiskelu
Koko koulua tai opetusryhmää koskeva vuosiluokkiin sitomaton opiskelu
Yksittäistä oppilasta koskeva vuosiluokkiin sitomaton opiskelu
Koko koulua tai opetusryhmää koskeva vuosiluokkiin sitomaton opiskelu
Yksittäistä oppilasta koskeva vuosiluokkiin sitomaton opiskelu
Koko koulua tai opetusryhmää koskeva vuosiluokkiin sitomaton opiskelu
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Järvenperän koulun OPS
Järvenperän koulussa välitodistus voidaan tietyissä tilanteissa jättää antamatta. Tämä voi tulla kyseeseen esimerkiksi oppilaan sairastumisen takia, jolloin oppilaan terveydentila huomioiden voi olla tarkoituksen mukaista jättää välitodistus antamatta. Päätöksen asiasta tekee rehtori moniammatillisessa yhteistyössä kodin kanssa.