Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Soukan koulun ops
Arvioinnin on tarkoitus olla realistista, mutta silti kannustavaa. Arvioinnilla pyritään edistämään oppilaan kehittymistä ja ohjaamaan hänen työskentelyään. Huolehdimme siitä, että arviointi on avointa, tavoitteellista ja se huomioi oppilaan yksilöllisyyden. Arviointiin osallistuvat kaikki oppilasta opettavat opettajat.
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Soukan koulun ops
Oppilaiden ikäkauden ja edellytysten huomioon ottaminen sekä monipuoliset arviointikäytännöt
Soukan koulun arviointisuunnitelmaan on koottu erilaisia menetelmiä ja näkökulmia, joiden avulla varmistetaan, että arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön, ja että oppilaalla on mahdollisuus näyttää osaamistaan eri tavoin.
Opettaja käy oppilaiden kanssa läpi oppiaineessa käytettävät erilaiset arviointimenetelmät. Tässä yhteydessä oppilaiden kanssa keskustellaan arvioinnin monipuolisuuden merkityksestä ja yhteydestä oppilaan erilaisiin vahvuuksiin. Perinteisten arviointimenetelmien (mm. kirjalliset ja suulliset kokeet, pari- ja ryhmäkeskusteluna toteutettavat kokeet ja sähköiset kokeet) rinnalla toiminnalliset arviointimenetelmät tuovat lisäulottuvuutta arviointiin. Monipuolinen arviointi mahdollistaa oppilaan vahvuuksien huomioinnin. Oppilaille tarjotaan mahdollisuuksien mukaan tilaisuuksia osallistua uusien arviointimenetelmien ideointiin.
Itsearvioinnin edellytysten kehittäminen
Yhtenä arvioinnin kehittämisen kohteena on itsearviointi, jota harjoitellaan alkuopetuksesta alkaen erilaisten oppimistehtävien yhteydessä. Itsearvioinnin toteuttaminen voi vaihdella eri oppiaineissa. Itsearvioinnin välineenä voidaan käyttää portfoliota, projektiarviointia ja erilaisia itsearviointityökaluja.
Myös vertaisarviointia tehdään alkuopetuksesta lähtien säännöllisesti esimerkiksi kotitehtävien tai ryhmätöiden läpikäynnissä. Keskustellaan, miksi tultiin saatuihin tuloksiin ja miten työskentelyä voisi parantaa jatkossa. Taitojen karttuessa oppilaita ohjataan vähitellen arvioimaan myös työn prosessia. Oppilaita ohjataan palautteen annossa arvostavaan ja kunnioittavaan asennoitumiseen muita oppilaita kohtaan. Koulun itse- ja vertaisarviointia kehitetään koko ajan.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Soukan koulun ops
Käyttäytymisen arviointi perustuu koulun toimintakulttuuriin, kasvatustavoitteisiin sekä koulun järjestyssääntöihin, jotka on laadittu yhteistyössä oppilaiden kanssa.