Bedömning av elevens lärande och kunnande i den grundläggande utbildningen

Bedömningens syften i den grundläggande utbildningen

Syftet med bedömningen är att handleda och sporra eleven i studierna och att utveckla elevens förutsättningar för självbedömning.

Bedömningskulturen utvecklas i samverkan mellan elever, vårdnadshavare och skolans undervisningspersonal. Skolans bedömningskultur spelar en central roll då eleverna bildar en uppfattning om sig själva som elever och människor.

Bedömningskulturen diskuteras årligen i alla skolor i Vanda. Ett gemensamt material som skall ligga som grund för diskussionerna finns i skolornas läsårsplaner.

Skolornas bedömningskultur kännetecknas av:

  • en uppmuntrande atmosfär som sporrar eleverna

  • arbetssätt som främjar kommunikation, interaktion och elevernas delaktighet

  • arbetssätt som hjälper eleven att förstå sin egen lärprocess och synliggör elevens framsteg under hela lärprocessen

  • rättvis och etisk bedömning

  • mångsidig bedömning

  • användning av bedömningsinformation vid planering av undervisningen och det övriga skolarbetet

Formativ bedömning

Summativ bedömning

Allmänna principer för bedömningen

I Vanda informeras vårdnadshavarna regelbundet om grunderna för bedömningen. Bedömningen genomförs i samverkan med elever, lärare och vårdnadshavare i syfte att stödja och sporra eleven.

Bedömning av lärande och kunnande

Bedömning av arbete

Bedömning av uppförande

Bedömning av uppförande och vilka mål och grunder bedömningen bygger på

I Vanda diskuteras målen för uppförandet tillsammans med eleverna och vårdnadshavarna. Målet för uppförande är att eleven följer skolans ordningsregler. Uppförande bedöms verbalt från årskurs 1-2 och med sifferbedömning från årskurs 3-9. I årskurs 1-2 ges uppförandets verbala bedömning som en bilaga till betyget.

Bedömningskriterier för uppförande i årskurs 1-2

Bedömningsskalan är: Berömligt, bra, nöjaktigt och försvarligt

Kriterier för bedömning av uppförande

Försvarligt

Eleven

  • kan inte uppföra sig i enlighet med skolans och klassens regler

  • uppvisar ett respektlöst beteende och har en negativ attityd

  • använder ett ovårdat språk

  • är ofta frånvarande utan giltig orsak

  • uppför sig våldsamt eller aggressivt

  • stör arbetsron

  • missköter sina uppgifter

  • är upprepade gånger oärlig

  • förstör skolmiljön

Nöjaktigt

Eleven

  • känner till reglerna, men har ibland svårt att följa dem

  • uppvisar ibland ett respektlöst beteende

  • använder ibland ett ovårdat språk

  • uppför sig för det mesta sakligt

  • stör ofta arbetsron

  • glömmer ofta att utföra sina uppgifter

  • visar för det mesta hänsyn

  • förstår inte alltid sitt eget ansvar för skolmiljön

Bra

Eleven

  • uppför sig i enlighet med skolans och klassens regler

  • tar hänsyn och visar tolerans mot andra

  • använder ett sakligt språk

  • uppför sig sakligt och vänligt

  • är pålitlig och hjälpsam mot andra

  • värdesätter eget och andras arbete

  • tar ansvar för skolmiljön

Berömligt

Eleven

  • bidrar aktivt till att upprätthålla arbetsron och trivseln i skolmiljön

  • bryr sig om sitt eget och andras välmående

  • är pålitlig, hjälpsam och trevlig mot andra

  • arbetar målmedvetet och ställer också upp för andra

  • är ansvarsfull och osjälvisk

  • har initiativförmåga och föregår med gott exempel

  • bemödar sig om att ha ett gott språkbruk

  • tar aktivt ansvar för skolmiljön

Bedömningskriterier för uppförande i årskurs 3-9

Kriterier för bedömning av uppförande

Vitsordet fem (5)

Eleven

  • kan inte uppföra sig i enlighet med skolans och klassens regler

  • uppvisar ett respektlöst beteende och har en negativ attityd

  • använder ett ovårdat språk

  • är ofta frånvarande utan giltig orsak

  • uppför sig våldsamt eller aggressivt

  • stör arbetsron

  • missköter sina uppgifter

  • är oärlig

  • förstör skolmiljön

Vitsordet sex (6)

Eleven

  • följer gemensamma regler bara då det passar eleven

  • uppvisar ett respektlöst beteende och har en negativ attityd

  • använder ofta ett ovårdat språk

  • har varit frånvarande utan giltig orsak

  • uppför sig aggressivt

  • stör arbetsron

  • missköter sina uppgifter

  • är upprepade gånger oärlig

  • upplever att skolmiljön är andras angelägenhet och tar därför inte ansvar för den

Vitsordet sju (7)

Eleven

  • känner till reglerna, men har ibland svårt att följa dem

  • visar för det mesta hänsyn

  • använder ibland ett ovårdat språk

  • stör ibland arbetsron

  • glömmer ofta att utföra sina uppgifter

  • förstår inte alltid sitt eget ansvar för skolmiljön

Vitsordet åtta (8)

Eleven

  • uppför sig i enlighet med skolans och klassens regler

  • tar hänsyn och visar tolerans mot andra

  • använder ett sakligt språk

  • uppför sig sakligt och vänligt

  • är pålitlig och hjälpsam mot andra

  • värdesätter eget och andras arbete

  • tar ansvar för skolmiljön

Vitsordet nio (9)

Eleven​

  • bidrar till att upprätthålla arbetsron och trivseln i skolmiljön

  • bryr sig om sitt eget och andras välmående

  • är pålitlig, hjälpsam och trevlig mot andra

  • arbetar målmedvetet och ställer också upp för andra

  • föregår med gott exempel

  • har ett vårdat språk

  • tar ansvar för skolmiljön

Vitsordet tio (10)

Eleven​

  • bidrar aktivt till att upprätthålla arbetsron och trivseln i skolmiljön

  • bryr sig om sitt eget och andras välmående

  • är pålitlig, hjälpsam och trevlig mot andra

  • arbetar målmedvetet och ställer också upp för andra

  • är ansvarsfull och osjälvisk

  • har initiativförmåga och föregår med gott exempel

  • bemödar sig om att i alla situationer ha ett gott språkbruk

  • tar aktivt ansvar för skolmiljön

Studiegången i den grundläggande utbildningen

Studiegången enligt årskurs

Elevens framsteg i studierna och eventuellt behov av stöd följs upp kontinuerligt. Ifall en elev löper risk att inte klara av lärokursen med godkänt vitsord i något ämne, trots givet stöd, ska skolan utan dröjsmål vara i kontakt med elev och vårdnadshavare för att diskutera och komma överens om åtgärder. Huvudsakligen är strävan att eleverna får det stöd de behöver för att fullgöra läroämnenas lärokurser under läsåret som en del av undervisningen. 

Elever som trots givet stöd blir underkända i ett ämne erbjuds möjligheten till ett särskilt prov (utan att delta i undervisning) för att visa att hen inhämtat godtagbara kunskaper och färdigheter i något läroämne, dvs. godkänt. Skolorna ordnar ett tillfälle för särskilt prov under läsåret. Datum definieras i läsårsplanen. Det särskilda provet kan innehålla olika slags uppgifter, muntliga och skriftliga, för att eleven på bästa sätt ska kunna visa sina kunskaper.

Framskridande i studier enligt målhelheter

Gemensamma läroämnen och valfria ämnen som ska bedömas i slutet av läsåret

Slutbedömningen i den grundläggande utbildningen

Beroende på läroämne infaller slutbedömningen i årskurs 7, 8 eller 9.

Syftet med slutbedömningen är att fastställa hur eleven har uppnått målen för lärokursen i läroämnet när studierna avslutas. Vitsordet som ges efter utvärderingen beskriver nivån på elevens prestation i relation till målen och kriterierna för slutbedömningen i respektive ämneslärokurs.

I samband med slutbedömningen, medan läsåret ännu pågår, ger läraren förutom information om prestationer och aktuell kunskapsnivå också eleverna handledande respons som stödjer det fortsatta lärandet. Eleverna och vårdnadshavarna informeras om målen, bedömningsgrunderna och kriterierna för slutbedömningen.

Ifall en elev i årskurs 9 trots stödåtgärder inte ser ut att klara sina studier och riskerar att stanna kvar på klassen, kan man genom att övergå till studier enligt målheter förebygga att elevens alla prestationer förfaller. Studier enligt målhelheter beskrivs närmare i kapitel 5.4.3.

Bildandet av slutvitsord i den grundläggande utbildningen

Slutbedömningen i gemensamma läroämnen

Slutbedömningen i gemensamma konst- och färdighetsämnen

Slutbedömningen i valfria ämnen

Undervisning som betonar ett läroämne eller en särskild utbildningsuppgift och slutbedömning

Slutbedömningen av en elev som får elevspecifika stödåtgärder

Frånvaro och dess inverkan på bedömning

Ny bedömning och rättelse av bedömning

Betyg

Verbala omdömen och siffervitsord i betygen

Läsårsbetyg

Mellanbetyg

Skiljebetyg

Avgångsbetyg från den grundläggande utbildningen

Särskild examen och betyg över studier som avlagts genom särskild examen

Möjligheten att avlägga särskild examen och betyg över studier som avlagts genom särskild examen gäller i Vanda elever som omfattas av läroplikten och övergått till hemundervisning och elever som deltar i undervisning som förbereder för den grundläggande utbildningen, i regel i slutet av den grundläggande utbildningen.

Barn och unga i hemundervisning vars vårdnadshavare ansvarar för att läroplikten framskrider kan avlägga ett läroämnes lärokurs, delar av den grundläggande utbildningens lärokurser eller hela grundläggande utbildningens lärokurs i slutskedet av grundläggande utbildningen genom särskild examen. Möjligheten att avlägga lärokurser ordnas enligt överenskommelse i en viss skola. Möjligheten att genomföra lärokursen sker i regel under vårterminen och det avtalas direkt med examinerande lärare.

Elever inom den undervisningen som förberedande för grundläggande utbildningen kan avlägga lärokurser med särskild examen. I regel avlägger man inom undervisningen som förbereder för den grundläggande utbildningen de obligatoriska studierna i konst- och färdighetsämnen i slutet av den grundläggande utbildningen. Metoderna för att slutföra studierna definieras närmare skolvis.

Frågor som avgörs på lokal nivå

eGrunder