Slöjd

Grunderna för läroplanen

Bedömningen av lärandet och kunnandet i slöjd är till sin natur handledande, sporrande och uppmärksammar elevernas individuella framsteg i hela slöjdprocessen. Dokumentationen av de olika skedena av praktiska färdigheter utgör ett redskap för bedömningen. Att prova och undersöka för slöjd lämpliga material och sätt att bearbeta olika material samt elevens färdigheter, arbetets framskridande och kvaliteten på produkterna och tillämpande av kunskaper som inhämtats i andra läroämnen ska ingå i bedömningen av lärande och kunnande utöver observation av slöjdprocessen i sin helhet.

Responsen ska på ett positivt sätt betona elevens utveckling och sporra till att bredda och fördjupa kunnandet. Parallellt med att eleverna lär sig det centrala innehållet ska utvecklingen av de praktiska färdigheterna och kunskaperna inom den mångsidiga kompetensen bedömas på ett mångsidigt sätt. I bedömningsdiskussioner och annan respons ska elevens styrkor och utvecklingsområden diskuteras tillsammans och eleven ska handledas att utveckla sin prestation. Eleverna ska erbjudas olika sätt att genomföra självvärdering och kamratrespons. Elevens eller gruppens arbete och produkter kan visas upp och granskas, varvid eleverna lär sig att genomföra presentationer på ett tydligt och analytiskt sätt, uppskatta andras arbete och ge konstruktiv respons.

Läraren ska ge ett verbalt omdöme eller ett siffervitsord i slöjd genom att bedöma elevernas kunnande i relation till de mål som i den lokala läroplanen fördelats årskursvis i årskurserna 3–6. Läsårsbedömningen i årskurs 6 grundar sig på de mål för undervisningen i läroämnet som fördelats för årskursen i den lokala läroplanen.

För att definiera kunskapsnivån för läsårsbetyget i årskurs 6 ska läraren använda de nationella bedömningskriterierna i slöjd. Eleven har uppnått målen för undervisningen i slöjd som fastställts i grunderna för läroplanen för årskurs 3–6 för vitsorden 5, 7, 8 eller 9 då elevens kunnande i huvudsak motsvarar den nivå av kunnande som beskrivs i kunskapskraven för vitsordet i fråga. Helhetsbedömningen av kunnandet för vitsorden 4, 6 och 10 ska bildas utgående från målen för undervisningen i slöjd för årskurs 3–6 och i relation till ovan nämnda kunskapskrav för läsårsbedömningen. Om eleven uppnår en bättre kunskapsnivå i något mål kan det kompensera en underkänd eller svagare prestation i något annat mål. Bedömningen av elevens arbete ska ingå i läsårsbedömningen i slöjd i årskurserna 3–6 och i det verbala omdöme eller siffervitsordet som ska bildas. I beskrivningarna av kunskapskraven i slöjd för läsårsbedömningen i årskurs 6 ingår beskrivningarna av kunnandet för de lägre vitsorden i kunskapskraven för ett högre vitsord.

Mål

Mål Föremål för bedömningen Bedömningskriterier i slutet av årskurshelheten
M1 stärka elevens intresse för arbete med händerna samt väcka elevens nyfikenhet för kreativt, experimentellt och lokalt förankrat slöjdarbete
Lokal precisering
Oulussa: *oppilaalle tulee varata tarpeeksi aikaa taidoissa harjaantumiseen ja turvallisen työskentelyn oppimiseen *oppilas oppii pitkäjänteiseen työskentelyyn *oppimistehtävät liittyvät oppilaan elinpiiriin, harrastuksiin tai leikkeihin *oppilas osaa ideoida opettajajohtoisesti ratkaisuja yksinkertaisiin ongelmiin *oppilas osaa luonnostella omia ideoitaan paperille *oppii oppimistehtävien avulla käsityön peruskäsitteitä *oppilas osaa suullisesti kuvata omaa tekemistään *oppilas oppii materiaalien taloudellisen käytön *oppii arvostamaan ja arvioimaan omaa sekä toisten työskentelyä
M4 handleda eleven att bli bekant med olika termer, använda många olika material samt kunna bearbeta material på ett ändamålsenligt sätt
Lokal precisering
Oulussa: *oppilaalle tulee varata tarpeeksi aikaa taidoissa harjaantumiseen ja turvallisen työskentelyn oppimiseen *oppilas oppii pitkäjänteiseen työskentelyyn *oppimistehtävät liittyvät oppilaan elinpiiriin, harrastuksiin tai leikkeihin *oppilas osaa ideoida opettajajohtoisesti ratkaisuja yksinkertaisiin ongelmiin *oppilas osaa luonnostella omia ideoitaan paperille *oppii oppimistehtävien avulla käsityön peruskäsitteitä *oppilas osaa suullisesti kuvata omaa tekemistään *oppilas oppii materiaalien taloudellisen käytön *oppii arvostamaan ja arvioimaan omaa sekä toisten työskentelyä
Mål för elevens lärande
Eleven använder slöjdrelaterade begrepp och känner till olika slöjdmaterial. Eleven bearbetar olika material på ändamålsenliga sätt och väljer tillverkningstekniker som lämpar sig för dem.
Förmåga att välja, kombinera och använda material och tillverkningstekniker som används inom slöjden

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven väljer, kombinerar och använder på ett skickligt sätt olika material och tillverkningstekniker samt tillämpar dem på ändamålsenliga sätt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven känner till och kan använda slöjdrelaterade begrepp. Eleven väljer, kombinerar och använder olika material och tillverkningstekniker på ändamålsenliga sätt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven känner igen och nämner slöjdrelaterade begrepp och använder redskap, material och tillverkningstekniker för slöjd under handledning av läraren.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner igen några slöjdverktyg, material och tillverkningstekniker under konkret handledning av läraren.

M5 uppmuntra eleven att arbeta långsiktigt, ansvarsfullt och med hänsyn till trygghet och säkerhet samt att lära eleven att välja och använda ändamålsenliga redskap
Lokal precisering
Oulussa: *oppilaalle tulee varata tarpeeksi aikaa taidoissa harjaantumiseen ja turvallisen työskentelyn oppimiseen *oppilas oppii pitkäjänteiseen työskentelyyn *oppimistehtävät liittyvät oppilaan elinpiiriin, harrastuksiin tai leikkeihin *oppilas osaa ideoida opettajajohtoisesti ratkaisuja yksinkertaisiin ongelmiin *oppilas osaa luonnostella omia ideoitaan paperille *oppii oppimistehtävien avulla käsityön peruskäsitteitä *oppilas osaa suullisesti kuvata omaa tekemistään *oppilas oppii materiaalien taloudellisen käytön *oppii arvostamaan ja arvioimaan omaa sekä toisten työskentelyä
Mål för elevens lärande
Eleven agerar långsiktigt och ansvarsfullt. Eleven arbetar enligt säkerhetsanvisningarna. Eleven väljer och använder redskap som lämpar sig för arbetet.
Arbetsfärdigheter

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven arbetar ansvarsfullt, långsiktigt och målmedvetet. Eleven beaktar säkerheten i sitt eget arbete och i samarbetet med andra. Eleven känner till funktionsprinciperna för de arbetsredskap och apparater som används i slöjden samt kan välja de mest ändamålsenliga.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven tar ansvar för sitt arbete och agerar långsiktigt och målmedvetet. Eleven känner till funktionsprinciperna för de arbetsredskap och apparater som används i slöjden samt kan använda dem på ett säkert och ändamålsenligt sätt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven arbetar långsiktigt, ansvarsfullt och säkert under handledning av läraren. Eleven övar på målmedvetet arbete. Eleven känner till funktionsprinciperna för de arbetsredskap och apparater som används i slöjden samt kan använda dem under handledning av läraren.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven övar på långsiktigt och säkert arbete under konkret handledning av läraren. Eleven väljer och använder redskap under konkret handledning av läraren.

Innehåll

I1 Innovation

Grunderna för läroplanen

Eleverna lär sig att planera en slöjdprodukt genom att begrunda olika utgångsmöjligheter, genom att utnyttja sina egna multisensoriska erfarenheter och upplevelser samt genom att iaktta och analysera föremål, den byggda miljön och naturen för att utveckla nya idéer. I slöjd kombinerar eleverna färger, figurer, olika ytor, stilar och former och utnyttjar materialens fasthet och böjlighet. Eleverna undersöker hur olika strukturer skapas och hur energi kan utnyttjas.

Lokala läroplanen

Oulussa:

Oppimistehtävät liitetään oppilaan elinpiiriin, harrastuksiin tai leikkeihin ikätason mukaisesti. Ideointi on ohjattua, strukturoitua ja tarkoituksenmukaista. Ideointitehtävät voivat olla ratkaisun keksimistä yksinkertaisiin ongelmiin. Ideointiin käytetään monipuolisia ja vaihtelevia työtapoja. Alussa ideointi on enemmän opettajajohtoista ja itsenäisen ideoinnin osuus lisääntyy taitojen kehittyessä.

Opettajajohtoinen ideointi, ryhmissä ideointi, pareittain ideointi, itsenäinen ideointi. Innostavat ja oppilaan omasta elämänpiiristä nousevat yksinkertaiset aihepiirit (lelut, pelit ja käyttöesineet).

I2 Planering

Grunderna för läroplanen

Eleverna utarbetar en plan för att framställa en egen produkt eller ett alster och utvecklar planen vid behov. Eleverna prövar olika material och arbetstekniker för att utveckla sina idéer till en produkt eller ett alster. Eleverna övar att dokumentera planen verbalt och/eller visuellt samt numeriskt genom att t.ex. ange mått, mängder och skalor.

Lokala läroplanen

Oulussa:

Projektin tavoitteiden, aika- ja materiaaliresurssien on oltava oppilaiden tiedossa jo suunnitteluvaiheessa. Esimerkki suunnittelutaitojen harjoittelusta: luonnosten tekeminen, käsin toteutettavat suunnitelmat, mittaaminen ja merkitseminen.

I3 Prövning

Grunderna för läroplanen

Eleverna undersöker materialens egenskaper samt hur de vanligaste maskiner och anordningar som behövs i slöjdarbetet fungerar. Kunskapen tillämpas sedan i det egna arbetet. Eleverna experimenterar mångsidigt med olika material såsom träslag, metaller, plaster, fibrer, garn, tyger och återvinningsmaterial. Eleverna övar programmering av olika funktioner, t.ex. med hjälp av robotteknik och automation. Eleverna bearbetar sina produkter eller alster utgående från experiment.

Lokala läroplanen

Oulussa:

Tutustutaan materiaaleihin, työkaluihin, koneisiin ja laitteisiin.

I4 Tillverkning

Grunderna för läroplanen

Eleverna framställer olika individuella och/eller gemensamma produkter och alster och använder många olika typer av tekniker, redskap, maskiner och anordningar som behövs i slöjdarbetet. Arbetet genomförs enligt den plan som eleverna själva utarbetat.

Lokala läroplanen

Oulussa:

Oppilaalle tulee varata tarpeeksi aikaa taidoissa harjaantumiseen ja turvallisen työskentelyn oppimiseen. Tekeminen on käsityössä pitkäjänteiseen työskentelyyn oppimista, perustekniikoiden kokeilua ja niissä harjaantumista. On tärkeää säilyttää pääpaino tekemisessä sekä kiireettömyyden tunne. Tekeminen liitetään vuosiluokalla opiskeltaviin ilmiöihin ja aihepiireihin mahdollisuuksien mukaan, esimerkiksi yhteisissä oppimiskokonaisuuksissa ympäristöopin, kuvataiteen tai fysiikan kanssa. Tekemisessä otetaan huomioon materiaalien taloudellinen käyttö. Huomioidaan innostava työympäristö, laadukas tuote ja viimeistelyn merkitys.

I5 Tillämpning

Grunderna för läroplanen

Eleverna lär sig använda grundläggande termer inom branschen och bekantar sig med säkra material och arbetssätt. Eleverna utforskar egenskaperna hos en produkt av hög kvalitet och får kunskap om arbetssäkerhet.

Lokala läroplanen

Oulussa:

Soveltaminen tarkoittaa opittujen tietojen ja taitojen hyödyntämistä oppilaan omien ideoiden toteutuksessa. Harjoitellaan oikeiden termien käyttöä, käsityön kieltä ja turvallista työskentelyä. Sisällöissä huomioidaan peruskäsitteistö oppimistehtävään liittyen, turvalliseen työympäristöön tutustuminen, työergonomian huomioiminen, työturvallisuuden huomioiminen koneiden kanssa työskenneltäessä ja laadukkaan tuotteen ominaisuudet.

I6 Dokumentering och bedömning

Grunderna för läroplanen

Informations- och kommunikationsteknik används som en del av planeringen och dokumentationen. Under slöjdprocessens gång ges eleverna möjlighet till olika slag av självbedömning och kamratbedömning. Eleverna får öva sig att ge respons till enskilda elever och till grupper.

Lokala läroplanen

Oulussa:

Opitaan arvostamaan ja arvioimaan omaa sekä toisten työskentelyä dokumentoinnin avulla ikätason mukaisesti. Harjoitellaan vastaanottamaan palautetta ja muuttamaan omaa toimintaa palautteen mukaisesti. Kirjataan ideoita, harjoitellaan luonnosten piirtämistä, keskustellaan opettajajohtoisesti työvaiheista ja työn etenemisestä, opetellaan oman työskentelyn arviointia ja opetellaan antamaan rakentavaa ja kannustavaa palautetta opettajajohtoisesti.

eGrunder