Grunderna för läroplanen
Vid val av innehåll beaktas läran om frihet och ansvar som hänger ihop med den ortodoxa människosynen samt ett holistiskt välbefinnande. Ansvar för miljön och naturen samt livets unicitet behandlas i undervisningen. Man försöker leva sig in i andra människors situation och funderar över frågor som hör samman med människans liv, såsom omtänksamhet, förlåtelse, ärlighet, omsorg och kärlek i familjen och i skolan. Man klargör vilken betydelse FN:s konvention om barnets rättigheter har för elevens eget liv. Man studerar livet och döden samt etiska frågor med hjälp av Gamla och Nya Testamentets berättelser och exempel ur vardagen.
Lokala läroplanen
Oulussa:
Oppilas rohkaistuu kertomaan arkisista kokemuksistaan. Oppilas harjoittelee tunnistamaan
ja ilmaisemaan omia tunteitaan. Oppilas harjoittelee kuuntelemaan toisia ja kunnioittamaan
heidän ajatuksiaan.
Käsiteltävät asiat voivat olla esimerkiksi:
- toisen asemaan asettuminen
- mielipiteen perusteleminen
- oman identiteetin rakentaminen: minä ortodoksisen kirkon jäsenenä
- tunteiden nimeäminen ja niistä puhuminen
Oppilas harjoittelee ymmärtämään ja kunnioittamaan erilaisia ajattelutapoja ja vakaumuksia. Oppilas tutustuu ihmisoikeuksiin.
Käsiteltävät asiat voivat olla esimerkiksi:
- huolenpito, toisesta välittäminen
- rakkaus - lähimmäisenrakkaus
- anteeksiantaminen
- oppilaan lähipiirissä ja kouluyhteisössä vaikuttavia erilaisia maailmankatsomuksia
- monikulttuurisia ortodoksisia perinteitä
- Lapsen oikeuksien sopimus omassa elämässä, ihmisoikeudet
Oppilas pohtii kuinka hän voi omalta osaltaan vaikuttaa oman lähipiirin hyvinvointiin. Oppilas osaa nimetä joitakin tapoja, joilla hän voi huolehtia ympäristöstä ja luonnosta.
Käsiteltävät asiat voivat olla esimerkiksi:
- hyvinvointi, vastuu omasta terveydestä ja ympäristöstä
- paasto hyvän tekemisen mahdollisuutena
-esirukous
- hyvä elämä, esim. ”Kun minulla oli nälkä… te annoitte minulle ruokaa…”
-ihmisen vapaus ja vastuu
-oppilas oman perheensä ja luokkayhteisönsä jäsenenä
Oppilas rohkaistuu kertomaan ja perustelemaan omia mielipiteitään. Oppilas harjoittelee kuuntelemaan toisen kertomaa ja esittämään kysymyksiä. Oppilas harjoittelee ymmärtämään myös eriäviä mielipiteitä.
Käsiteltävät asiat voivat olla esimerkiksi:
-erilaiset persoonat
-mielipide ja sen perusteleminen
-vuorovaikutuksen taitoja
-minä ortodoksina ja kirkon jäsenenä, oma identiteetti ja itsetuntemus
-erilaiset perheet