Ortodox tro

Grunderna för läroplanen

Bedömningen av lärande ska vara handledande och uppmuntrande. Mångsidig respons ges i samband med arbetet och gemensamma diskussioner. Responsen ska utveckla elevernas samarbetsförmåga och uppmuntra dem att uttrycka sina tankar. Eleverna ska i undervisningen ges utrymme och uppmuntras att ifrågasätta och ställa frågor samt att motivera sina åsikter och lyssna på andras synpunkter. Mångsidiga arbetssätt ger eleverna möjligheter att visa och själva ge akt på sina framsteg och kunskaper.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i religion är följande

  • framsteg i att känna igen och namnge fenomen som rör livsåskådning i sin närmiljö
  • framsteg i förmågan att arbeta i grupp
  • framsteg i förmågan att uttrycka tankar och lyssna på andra.

Mål

Mål
M1 väcka elevens intresse för religionsundervisningen och handleda eleven att förstå sin egen familjs religiösa och konfessionella bakgrund
M2 vägleda eleven att få insikt i centrala begrepp, berättelser och symboler i religionen i fråga
M3 handleda eleven att utforska det religiösa året, religiösa högtider och seder
M4 sporra eleven att lära känna seder och högtider i religioner och livsåskådningar som förekommer i klassen, skolan och närmiljön
M5 uppmuntra eleven att identifiera och uttrycka sina tankar och känslor
M6 vägleda eleven att handla rättvist, leva sig in i andras situation och att respektera andras tankar och övertygelser samt mänskliga rättigheter
M7 handleda eleven att tänka etiskt och att inse vad det innebär att ta ansvar för sig själv, sin grupp, miljön och naturen
M8 ge eleven möjligheter att öva sig att framföra och motivera sina åsikter samt att lyssna på och förstå olika åsikter

Innehåll

I1 Förhållandet till den egna religionen

Grunderna för läroplanen

I undervisningen uppmärksammas olika slags familjer och förhållandet till den ortodoxa kyrkan och andra kyrkor eller livsåskådningar. Man granskar mysterierna som en del av familjens och barnets eget liv. Man behandlar inledningsvis den egna religionens särdrag och centrala begrepp, vokabulär och symboler inom kyrkan samt lär sig om olika gudstjänster. Kyrkan som byggnad studeras. Eleverna bekantar sig med den egna församlingen och det ortodoxa kyrkoårets centrala högtider enligt de kristna årshögtiderna. Man behandlar traditioner, seder och några helgon som är förknippade med dem. Eleven bekantar sig med sitt skyddshelgon.

Lokala läroplanen

Oulussa:

Oppilaassa herää mielenkiinto uskonnon opiskelua kohtaan. Oppilas tietää oman perheen uskonnollista ja katsomuksellista taustaa.

Käsiteltävät asiat voivat olla esimerkiksi:

-olen ortodoksi

-kaste, mirhallavoitelu, kummi

-oma perhe, erilaiset perheet

-ekumeeniset perheet, kristillisyys perheissä

-oman koulun uskontoja, uskonnottomuus

-toisen kunnioittaminen ja arvostaminen

-nimikkopyhä, taivaallinen esirukoilija, oma nimipäivä

-enkelit, suojelusenkeli

Oppilas tutustuu Raamattuun, keskeisiin ortodoksisiin käsitteisiin, kertomuksiin ja symboleihin.

Käsiteltävät asiat voivat olla esimerkiksi:

-Raamattu, kirkon pyhä kirja

-risti

-kirkolliset tavat: ristinmerkki, ikonin kunnioittaminen, tuohus, lampukka

- Pyhä Kolminaisuus, Jumala, Jeesus; Jumalan Poika; Kristus, Pyhä Henki

-Jumalansynnyttäjä

-Kristuksen ja Jumalansynnyttäjän ikoneja

-mysteeriot: ehtoollinen

-Raamatun kertomuksia Jumalan rakkaudesta ja huolenpidosta ja ylösnousemuksesta

Oppilas tutustuu ortodoksisiin tapoihin ja kirkkovuoden kiertoon. Oppilas tutustuu juhlien sisältöön ja niiden erilaisiin viettotapoihin.

Käsiteltävät asiat voivat olla esimerkiksi:

-käyttäytyminen kirkossa, kirkolliset tavat

-pappi, kanttori, ponomari

-juhlaan valmistautuminen: paastoaminen

-rukoileminen on puhetta Jumalalle; kääntymistä Jumalan puoleen: Herran rukous, iltarukous

-kirkkovuoden kulku ja perinteisiin tutustuminen etenkin Kristuksen syntymä

ja ylösnouseminen

-virpominen

I2 Religionernas värld

Grunderna för läroplanen

Eleverna lär känna religioner, livsåskådningar och irreligiositet i den egna klassen, skolan och närmiljön i samband med vardagsevenemang och fester i skolan. Det ortodoxa perspektivet beaktas i samband med fester eller kyrkliga evenemang. Man bekantar sig med elevens ortodoxa traditioner ur ett mångkulturellt perspektiv.

Lokala läroplanen

Oulussa:

Oppilas tietää, että on olemassa myös muita uskontoja kuin oma uskonto ja on olemassa myös muita katsomuksia.

Käsiteltävät asiat voivat olla esimerkiksi:

-oman luokan ja koulun uskontoja, uskonnottomuus

-omassa koulussa vietettäviä juhlia, niin uskonnollisia kuin perinteisiä juhlia

-toisen ja oman katsomuksen arvostaminen ja kunnioittaminen

I3 Ett gott liv

Grunderna för läroplanen

Vid val av innehåll beaktas läran om frihet och ansvar som hänger ihop med den ortodoxa människosynen samt ett holistiskt välbefinnande. Ansvar för miljön och naturen samt livets unicitet behandlas i undervisningen. Man försöker leva sig in i andra människors situation och funderar över frågor som hör samman med människans liv, såsom omtänksamhet, förlåtelse, ärlighet, omsorg och kärlek i familjen och i skolan. Man klargör vilken betydelse FN:s konvention om barnets rättigheter har för elevens eget liv. Man studerar livet och döden samt etiska frågor med hjälp av Gamla och Nya Testamentets berättelser och exempel ur vardagen.

Lokala läroplanen

Oulussa:

Oppilas rohkaistuu kertomaan arkisista kokemuksistaan. Oppilas harjoittelee tunnistamaan ja ilmaisemaan omia tunteitaan. Oppilas harjoittelee kuuntelemaan toisia ja kunnioittamaan heidän ajatuksiaan.

Käsiteltävät asiat voivat olla esimerkiksi:

- omien kokemusten jakaminen

- oman ja muiden mielipiteiden kunnioittaminen

-mielipiteen perusteleminen

-tunteiden nimeäminen ja niistä puhuminen

Oppilas harjoittelee eläytymään toisen asemaan sekä pyrkii kunnioittamaan toisen ajatuksia. Oppilas harjoittelee tunnistamaan oikean ja väärän.

Käsiteltävät asiat voivat olla esimerkiksi:

-pyhät ihmiset esimerkkinä esim. pyhä Nikolaos – epäitsekkyys

-rakkaus - lähimmäisenrakkaus

-vapaus ja vastuu omista teoista

-rehellisyys

-omatunto

-oppilaan lähipiirissä ja kouluyhteisössä vaikuttavia erilaisia maailmankatsomuksia

-ihmisarvo

Oppilas osaa nimetä asioita, joista hän voi ottaa vastuuta omassa arjessaan. Oppilas pohtii kuinka hän voi omalta osaltaan vaikuttaa oman lähipiirin hyvinvointiin.

Käsiteltävät asiat voivat olla esimerkiksi:

-luomiskertomus: elämä ja kuolema

-kirkkovuoden alku: luomakunnan päivä: vastuu ympäristöstä

-ihminen Jumalan kuvana ja kaltaisena

-huolenpito, toisesta välittäminen

-vastuu omasta terveydestä

-omatunto

-epäitsekkyys

-oppilas oman perheensä ja luokkayhteisönsä jäsenenä

Oppilas rohkaistuu kertomaan omia mielipiteitään. Oppilas harjoittelee kuuntelemaan toisen kertomaa ja esittämään kysymyksiä. Oppilas tietää, että ihmiset voivat olla monista asioista eri mieltä.

Käsiteltävät asiat voivat olla esimerkiksi:

-erilaiset persoonat

-mielipide

-vuorovaikutuksen taitoja

-minä ortodoksina ja kirkon jäsenenä, oma identiteetti ja itsetuntemus

-erilaiset perheet

eGrunder