Bedömning av elevens lärande och kunnande i den grundläggande utbildningen
Bedömningens syften i den grundläggande utbildningen
Formativ bedömning
Summativ bedömning
Allmänna principer för bedömningen
Bedömning av lärande och kunnande
Arbetet som föremål för bedömning
Bedömning av uppförande
Studiegången i den grundläggande utbildningen
Studiegången enligt årskurs
Studier enligt ett eget studieprogram
Gemensamma läroämnen och valfria ämnen som ska bedömas i slutet av läsåret
Slutbedömningen i den grundläggande utbildningen
Bildandet av slutvitsord
Slutbedömningen av en elev som omfattas av särskilt stöd
Gemensamma läroämnen som ska bedömas i slutbedömningen
Bedömning av lärokurserna i konst- och färdighetsämnen i slutbedömningen
Bedömning av valfria ämnen i slutbedömningen
Undervisning som betonar ett läroämne eller en särskild utbildningsuppgift och slutbedömning
Frånvaro och dess inverkan på bedömning
Ny bedömning och rättelse av bedömning
Betyg
Verbala omdömen och siffervitsord i betygen
Läsårsbetyg
Mellanbetyg
Skiljebetyg
Avgångsbetyg från den grundläggande utbildningen
Särskild examen och betyg över studier som avlagts genom särskild examen
Frågor som avgörs på lokal nivå
Formativ bedömning
Under studiernas gång läggs stor vikt vid den formativa bedömningen. Den sker
kontinuerligt under läsåret och genomförs bl.a. som självvärdering, kamratrespons
samt i form av handledande samtal. Därutöver är den vardagliga kontakten och
responsen mellan elev och lärare av största vikt.
Den formativa bedömningen och den handledande responsen, såsom ovan
beskrivna, är naturliga och självklara delar av skolvardagen. De är för eleven viktiga
instrument för att synliggöra lärandet. Personalen i skolorna strävar till att bygga upp
en verksamhetskultur som är uppmuntrande, stödjande och motiverande. Syftet med
den formativa bedömningen är att uppmuntra eleven till ett framåtsträvande
förhållningssätt på sin egen, individuella lärstig.
Eleven utför olika former av självvärdering och kamratrespons, ett antal gånger
under läsåret. Dessa kan förslagsvis användas efter både korta uppgifter och längre
temahelheter i olika ämnen. Verktyg för att genomföra självvärdering och
kamratrespons på för eleven lämplig nivå utarbetas inom skolorna. Självvärderingen
och kamratresponsen inverkar inte på vitsordet eller det verbala omdöme som
eleven ska få i läroämnet.
Handledningssamtal med föräldranärvaro erbjuds varje läsår och hålls minst
vartannat år, förutsatt att klassen inte byter klasslärare/klassföreståndare
däremellan. Handledningssamtal hålls således alltid det första läsåret med ny
klasslärare/klassföreståndare. Vårdnadshavare till elever som fortsätter med samma
klasslärare/klassföreståndare kan med andra ord avstå från att delta det andra året.
Klassläraren/klassföreståndaren håller under det läsåret handledningssamtal enbart
med eleven under skoldagen.
Handledningssamtalsblanketten fungerar som underlag för diskussionen under
samtalet. Eleverna fyller i blanketten tillsammans med klasslärare/klassföreståndare
varje läsår. En kopia på blanketten skickas hem oberoende om handledningssamtal
med föräldranärvaro hålls eller ej.
Som framgår ur tabellen läggs tonvikten i årskurserna på olika områden. Under åk 2
och åk 6 läggs även vikt vid övergången till åk 3 (Hur framskrider lärandet?) och åk 7
(Handledande respons).
Vårdnadshavares besök i skolan
Under åk 1 ges vårdnadshavarna möjlighet att boka in sig på ett skolbesök under
tidsperioden november-maj. Detta informeras om på första föräldramötet samt i ett
Wilma-meddelande av klassläraren efter höstlovet.
Mellan- och läsårsbetyg
I slutet av läsåret ges läsårsbetyg, där bedömningen av ämnena ges verbalt eller
med vitsord, enligt följande tabell för åk 1-6.
Bedömningen genomförs av läraren som undervisar eleven. Elevens prov på
kunnande, som bedöms med siffra eller verbalt, dokumenteras och publiceras för
vårdnadshavare i Wilma genomgående från årskurs 1 till 9.
I årskurs 7-9 bedöms samtliga ämnen med siffervitsord. För elevhandledning i
årskurs 7-8 antecknas Deltagit (D) för lärokursen och för elevhandledning i årskurs 9
bedöms den verbalt med Godkänd (G).
Valfria ämnen i åk 7-9 som bildar en helhet som omfattar minst två årsveckotimmar
bedöms med siffervitsord. Valfria ämnen som omfattar färre än två årsveckotimmar
och helheter som består av sådana lärokurser bedöms verbalt (med G Godkänt). För
ett dylikt valfritt ämne som anses vara fördjupade studier i ett gemensamt ämne, kan
prestationen i det valfria ämnet höja vitsordet i läroämnet i fråga. Vid byte av ett
valfritt ämne bedöms båda ämnena med siffervitsord i det fall antalet
årsveckotimmar är två. Om byte sker under läsåret och antalet årsveckotimmar är
färre än två är bedömningen Deltagit (D). Antalet årsveckotimmar för båda valfria
ämnena antecknas på avgångsbetyget. Rektor avgör om byte av valfritt ämne är
möjligt. Varje fall behandlas skilt för sig. Det är inte möjligt att byta konst- och
färdighetsämne. Undantag kan förekomma enligt rektorns beslut.
Elever i årskurs 8-9 erbjuds ett skolvist kort valfritt ämne. Det studeras 1
årsveckotimme på årskurs 8 och 1 årsveckotimme på årskurs 9. Det bedöms med
siffervitsord.
Principerna för studiegången samt för uppflyttning och kvarstanning följer Grunderna
för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2014 (6.4.3) i enlighet med
Förordningen om grundläggande utbildning 11 §.
Mellanbetyg delas ut i årskurs 7-9 inför jullovet. På mellanbetyget antecknas även
bedömningen av uppförande. Mellanbetyget är utfärdat enligt grunderna för
läroplanen för den grundläggande utbildningen som Utbildningsstyrelsen fastställt
10.2.2020.
Timfördelning från 1.8.2020
Särskild examen
I Pargas kan anmälan till särskild examen göras två gånger per läsår: 20 september och 20 januari.
Anmälningar till särskild examen som görs i september förverkligas under höstterminen och
anmälningar som görs i januari under vårterminen.
Anmälan till särskild examen görs skriftligen på för ändamålet uppgjord blankett och den riktas till
den koordinerande studiehandledaren när det gäller elever i åk 7-9 samt på andra stadiet och till
skolans rektor när det gäller elever i åk 1-6. För elever som fullgör sin läroplikt uppgör skolan en
individuell plan för förverkligandet av den särskilda examen.
För elever i hemundervisning ansvarar en övervakande lärare för uppgörandet av motsvarande plan
och för studerande inom utbildning som handleder för examensutbildning (HUX) eller annan
utbildning ansvarar ifrågavarande utbildningsanordnare för uppgörandet av planen. Ifrågavarande
individuella studieplan bifogas till anmälan för särskild examen.
Information gällande bedömning till vårdnadshavare
Vårdnadshavare får information om bedömning via föräldramöten,
handledningssamtal och Wilma. Frågor som berör allmänna principer för bedömning
dryftas i samband med föräldramöten. Rektor/biträdande rektor/platschef leder
informationstillfället gällande bedömning under föräldramötena. Handledningssamtal
hålls regelbundet i enlighet med anvisningarna ovan. Kommunikationen via Wilma är
av stor betydelse under hela läsåret. Klassläraren/klassföreståndaren redogör för
hens och skolans användning av Wilma och dess funktioner. Wilma används av
elever från årskurs 3 framåt.
Vårdnadshavare och elev underrättas i god tid om eleven riskerar få underkänt
vitsord i något ämne.