Geografisk kunskap och förståelse |
M3 handleda eleven att undersöka kulturgeografiska fenomen och kulturlandskap samt att förstå olika kulturer, näringsgrenar och människors liv i Finland och i olika områden i världen
Lokal precisering
Eleven jobbar projektinriktat med att jämföra länder i Europa med länder i andra världsdelar. Eleven skall ta ställning till natur- och kulturgeografiska skillnader länderna emellan.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig effekterna av kulturgeografiska fenomen. Eleven lär sig variationerna i kulturella drag och kulturlandskap i Finland och i olika områden i världen.
|
Kännedom om kulturgeografiska fenomen
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan förklara olika kulturgeografiska fenomen i Finland och i andra delar av världen samt motivera de faktorer som bidragit till deras uppkomst.
Eleven beskriver variationen i kulturernas särdrag i Finland och i andra delar av världen.
Eleven förklarar vilka faktorer som bidrar till uppkomsten av kulturlandskap i Finland och i andra delar av världen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om kulturgeografiska fenomen i Finland och i andra delar av världen.
Eleven berättar om vilka faktorer som påverkar kulturernas särdrag på olika områden.
Eleven jämför kulturlandskap i olika områden.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan benämna och ge exempel på kulturgeografiska fenomen i Finland och i övriga världen.
Eleven nämner några faktorer som inverkar på kulturernas särdrag.
Eleven beskriver olika kulturlandskap.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan benämna några kulturgeografiska fenomen som befolkning, näringar, trafikformer och turism i Finland och i övriga världen.
|
Geografiska färdigheter |
M5 handleda eleven att utveckla sin förmåga att tänka geografiskt och att ställa geografiska frågor
Lokal precisering
Eleven ges övning i att ta ställning till olika aktuella, såväl lokalt som globalt förekommande, geografiska händelser och fenomen. Genom att systematiskt samla in data, strukturera och analysera informationen och relatera den till tidigare kunskap om ämnet ges eleven möjlighet att utveckla sitt geografiska kunnande. Geografiska data presenteras inte sällan i form av kartor och eleven handleds därför i att tolka olika typer av kartor t.ex. temakartor och demografiska kartor. Eleven uppmärksammas också på vikten av att känna till adekvat geografisk terminologi.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att tänka geografiskt. Eleven lär sig att ställa geografiska frågor.
|
Geografiskt tänkande
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan förklara fenomen genom att använda sig av ändamålsenliga geografiska begrepp.
Eleven jämför geografiska fenomen på olika regionala nivåer och beskriver orsaker till skillnaderna mellan områdena.
Eleven ställer motiverade geografiska frågor och funderar ut svar på dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan beskriva fenomen genom att använda geografiska grundbegrepp.
Eleven beskriver skillnader mellan olika områden på några regionala nivåer.
Eleven ställer geografiska frågor och funderar ut svar på dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan definiera geografiska grundbegrepp.
Eleven identifierar olika regionala nivåer, såsom den egna närmiljön, kommunen, Finland, Europa och hela världen.
Eleven beskriver ett område på basis av kartor och bilder.
Eleven skapar enkla geografiska frågor som hänför sig till det granskade temaområdet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan berätta om innebörden av centrala geografiska grundbegrepp.
Eleven beskriver ett område utgående från kartor och bilder.
|
M7 handleda eleven att träna geomediala färdigheter i vardagen och att läsa, tolka och sammanställa kartor och andra modeller över geografiska fenomen
Lokal precisering
Eleven lär sig tolka olika slags kartor och statistiska diagram samt använda digitala karttjänster. Eleven sammanställer även själv diagram utgående från geografiska data och statistik.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig geomediafärdigheter. Eleven lär sig att läsa, tolka och göra kartor och andra modeller av geografiska fenomen.
|
Geomediafärdigheter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan dra slutsatser utgående från de kartor, diagram, annan geomedia och andra geografiska modeller hen gjort.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan tolka bilder, diagram, kartor, karttjänster och annan geomedia över geografiska fenomen.
Eleven gör kartor, diagram och andra geografiska modeller.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan tolka bilder, diagram, kartor och karttjänster över geografiska fenomen.
Eleven gör enkla kartor och diagram.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan känna igen enkla objekt på kartor, diagram och bilder.
|
M8 handleda eleven att utveckla geografiska undersökningsfärdigheter
Lokal precisering
Eleven lär sig använda olika digitala geomedier i praktiken och ges möjlighet att använda dessa i egna geografiska undersökningar. Eleven gör ett individuellt arbete över någon region i Nya Världen. Arbetet redovisas skriftligt.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig geografiska undersökningsfärdigheter.
|
Geografiska undersökningsfärdigheter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan genomföra en till sin struktur tydlig geografisk undersökning.
Eleven åskådliggör och presenterar sina resultat mångsidigt med hjälp av geomedia och sammankopplar undersökningsresultaten med geografiska fenomen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan genomföra en geografisk undersökning.
Eleven åskådliggör sina resultat med hjälp av geomedia och presenterar resultaten på ett för geografin utmärkande sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan förverkliga en mindre geografisk undersökning.
Eleven kan välja ett lämpligt sätt att presentera resultaten från undersökningen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar i genomförandet av en mindre undersökning och kan berätta vad man gjort i den.
|
M9 lära eleven att öva sig i att iaktta miljön och förändringar i miljön samt aktivera eleven att följa med aktuella händelser i sin närmiljö, i Finland och i hela världen
Lokal precisering
Eleven följer med dagsaktuella händelser i världen och gör natur- och kulturgeografiska analyser av händelserna. Eleven sammanställer allt i en skriftlig rapport vari ingår även kartor och diagram. Eleven lär sig identifiera hazardområden och förstå vilka konsekvenserna är för människorna och det omkringliggande natur- och kulturlandskapet. Eleven uppmuntras också att observera positiva förändringar som sker i närmiljön och i världen.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att iaktta miljön och de förändringar som sker där, särskilt klimatförändringen och försvagningen av biodiversiteten. Eleven lär sig att följa med aktuella händelser i den egna närmiljön, i Finland och i hela världen.
|
Miljölitteracitet och förmåga att bedöma förändringar i miljön
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven deltar i fältundersökningar och kopplar samman observationerna med det fenomen som behandlas.
Eleven kan förklara orsaker som ligger bakom miljöförändringar.
Eleven bedömer kritiskt hur geografiska händelser som hen följer med påverkar den egna närmiljön, Finland eller hela världen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven deltar i fältundersökningar och sammankopplar under lärarens handledning observationerna med det fenomen som behandlas.
Eleven kan berätta om förändringar i miljön och nämner orsaker till de mest centrala miljöförändringarna.
Eleven följer aktuella händelser i anknytning till geografiska fenomen och förklarar bakgrunden till några av händelserna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven deltar självständigt i fältundersökningar enligt anvisning.
Eleven kan iaktta miljöförändringar, såsom klimatförändring och att biodiversiteten försvagas i Finland och på andra håll i världen samt ge exempel på dessa.
Eleven följer aktuella händelser i anknytning till geografiska fenomen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar under handledning i fältundersökningar.
Eleven känner igen förändringar i miljön.
|
M10 stödja eleven att utveckla sin förmåga att kommunicera och arbeta i grupp samt att argumentera och presentera geografiska data på ett tydligt sätt
Lokal precisering
Eleven jobbar parvis eller i grupp med olika projekt och kan redogöra för sitt arbete med adekvat natur- och kulturgeografisk terminologi. Eleven uppmuntras att aktivt delta i diskussioner, att argumentera och ställa frågor samt att lyssna på de övriga i gruppen.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig kommunikations- och grupparbetesfärdigheter samt att reflektera över sin aktivitet som en medlem i gruppen. Eleven lär sig att argumentera och framföra geografisk information på ett tydligt sätt.
|
Förmåga att arbeta i grupp, att presentera geografisk information och att argumentera
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan fungera uppmuntrande som en medlem i gruppen.
Eleven motiverar den geografiska information som hen framför.
Eleven motiverar utgående från sina geografiska kunskaper konsekvent sina egna åsikter kring geografiska frågor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan fungera konstruktivt som medlem i en grupp.
Eleven framför geografisk information på ett för läroämnet utmärkande sätt.
Eleven framför argument för sina åsikter i geografiska frågor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan fungera som en medlem i gruppen.
Eleven framför geografisk information med egna ord.
Eleven lyssnar på andras åsikter och framför sina egna åsikter kring geografiska frågor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning fungera som en del av gruppen.
Eleven kan skilja geografisk information från åsikter.
|
Attityder och värderingar |
M12 stödja eleven att växa till en aktiv och ansvarsfull medborgare som tillägnar sig en hållbar livsstil
Lokal precisering
Eleven får ökad medvetenhet om hur människan använder jordens resurser och vilka konsekvenser det kan föra med sig. Hen ges möjlighet att fundera på eventuella intressekonflikter som kan uppstå om olika naturresurser, t.ex. om tillgång till vatten och mark, i framtiden. Eleven får fundera på vad den hållbara utvecklingen betyder för henne/honom personligen genom olika småskaliga projektarbeten med valda teman inom ramen för hållbar utveckling.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att växa till en aktiv medborgare som handlar ansvarsfullt och tillägnar sig en hållbar livsstil.
|
|
|
M13 handleda eleven att värdesätta sin regionala identitet samt naturens, mänsklig och kulturell mångfald och att respektera mänskliga rättigheter överallt i världen
Lokal precisering
Eleven får ökad medvetenhet om vikten av att respektera alla människor oberoende av etnicitet, kultur, religion m.m. Eleven funderar på sin egen kulturella och regionala identitet och hur den tar sig uttryck i vardagen. Hen bekantar sig med FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna och diskuterar hur de följs lokalt och globalt. Eleven får redskap att växa till en globalt ansvarstagande samhällsmedborgare som bidrar till en hållbar utveckling.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att värdesätta sin regionala identitet och naturens, mänsklig och kulturell mångfald samt att respektera mänskliga rättigheter överallt i världen.
|
|
|