Delaktighet |
M1 uppmuntra eleven att medverka konstruktivt i en musikgrupp och i musikaliska gemenskaper
Lokal precisering
Uppmuntra eleven till att skapa en accepterande atmosfär där varje elevs insats är betydelsefull och viktig. (K2)
Eleven fungerar som aktiv deltagare och lyssnare. (K7) (K2)
Eleven lär sig att hantera utrustnigen i musiksalen ändamålsenligt. (K7)
Eleven ges möjlighet att i viss mån vara med om planering av undervisningen. (K7)
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att medverka i musikaliska gemenskaper.
|
Förmåga att medverka i en musikgrupp
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven medverkar och agerar konstruktivt i en musikgrupp och i musikaliska gemenskaper, sköter sin egen andel samt uppmuntrar och hjälper andra.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven medverkar självständigt i en musikgrupp och i musikaliska gemenskaper samt sköter sin andel.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan medverka i en musikgrupp.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar i verksamheten i en musikgrupp i enlighet med lärarens konkreta instruktioner.
|
Musikaliska kunskaper och färdigheter, kreativt skapande |
M2 handleda eleven att upprätthålla förmågan att använda sin röst och sjunga och att vidareutveckla den i en musikgrupp
Lokal precisering
Eleven involveras i valet av en mångsidig sångrepertoar. (K2)
Övandet av scenvana och mikrofonteknik erbjuds eleven. (K2)
Eleven erbjuds en trygg miljö där hen vågar och vill uttrycka sig i musiken. (K2)
Mål för elevens lärande
Eleven vidareutvecklar förmågan att använda sin röst och sjunga i en musikgrupp.
|
Förmåga att använda sin röst och sjunga i en musikgrupp
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder sin röst för att uttrycka sig musikaliskt i enlighet med uppgiften och situationen samt upprätthåller och utvecklar förmågan att använda sin röst och sjunga.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder sin röst för att uttrycka sig musikaliskt och deltar i allsång samt kan anpassa sin andel till den musikaliska helheten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven använder sin röst för att uttrycka sig musikaliskt och deltar i allsång.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven använder sin röst som en del av att uttrycka sig musikaliskt.
|
M3 uppmuntra eleven att vidareutveckla sina färdigheter att spela och musicera i grupp genom att använda kroppen, rytm-, melodi- och ackordinstrument
Lokal precisering
Eleven erbjuds en trygg miljö där hen vågar och vill uttrycka sig i musiken. (K2)
Varje lektion är en musikalisk process som genomgår olika delmål utifrån elevens kunskapsnivå. (K2)
Eleven erbjuds tillfällen där musikuppträdanden och arbetet bakom dem står i fokus. (K2)
Eleven deltar i den musikaliska verksamheten och handleds till att fungera i växelverkan i olika situationer. (K2)
Mål för elevens lärande
Eleven vidareutvecklar sina färdigheter att spela och musicera i grupp genom att använda kroppen, rytm-, melodi- och ackordinstrument.
|
Förmåga att spela i en musikgrupp
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven spelar genom att använda kroppen, rytm-, melodi- och ackordinstrument samt deltar ledigt i musicerande i grupp.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven spelar genom att använda kroppen, rytm-, melodi- och ackordinstrument och deltar ganska ledigt i musicerande i grupp.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven spelar genom att använda kroppen, rytm-, melodi- och ackordinstrument och deltar i musicerande i grupp och strävar efter att anpassa sin andel till helheten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar under konkret handledning i musicerandet.
|
M4 uppmuntra eleven att pröva på mångsidiga sätt att uttrycka sig och röra sig till musik
Lokal precisering
Eleven erbjuds en trygg miljö där hen vågar och vill uttrycka sig i musiken, t.ex. genom bodypercussion. (K2)
Eleven deltar i den musikaliska verksamheten och handleds till att fungera i växelverkan i olika situationer. (K2)
Mål för elevens lärande
Eleven undersöker musik och uttrycker sig genom olika sätt att röra sig till musik.
|
Förmåga att röra sig till musik
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder hela kroppens rörelser mångsidigt och kreativt då hen lär sig musik samt för att uttrycka sig och kommunicera musikaliskt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven anpassar sina rörelser efter den musik hen hör och ger uttryck för musiken genom rörelser, även rytmiskt så att hen följer musikens grundrytm.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven anpassar sina rörelser efter musiken och uttrycker sig till musiken som en medlem i gruppen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven medverkar som en medlem i gruppen i verksamhet där musik och rörelse kombineras.
|
M7 handleda eleven att spela in musik och att använda informations- och kommunikationsteknik både för att skapa musik och som en del av ämnesövergripande helheter
Lokal precisering
Eleven får ta i bruk teknologin för att kunna skapa musikaliska uttrycksformer.
Eleven erbjuds en tekniskt fungerande miljö som är lämplig för kreativ verksamhet.
Eleven ges möjlighet till inspelning och editering.
Mål för elevens lärande
Eleven använder informations- och kommunikationsteknik för att skapa och spela in musik och som en del av ämnesövergripande helheter.
|
Förmåga att använda musikteknologi
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder mångsidigt de möjligheter musikteknologin erbjuder för att uttrycka musik självständigt eller i grupp.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder de möjligheter musikteknologin erbjuder för att uttrycka musik självständigt eller i grupp.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven prövar på musikteknologins möjligheter för att skapa musik självständigt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven prövar på några redskap inom musikteknologi i enlighet med lärarens konkreta instruktioner.
|
Kulturell förståelse och multilitteracitet |
M9 uppmuntra och handleda eleven att använda notationssätt, musikbegrepp och -termer i den musikaliska verksamheten
Lokal precisering
Eleven tränar användning av musikbegrepp och symboler med hjälp av bl.a. dataspel och praktiska arbeten. (K4)
Mål för elevens lärande
Eleven använder notationssätt, musikbegrepp och -termer i musikalisk verksamhet.
|
Förmåga att använda musikbegrepp och -symboler
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder och tillämpar ledigt och ändamålsenligt musikbegrepp, notationssätt och musiktermer i den musikaliska verksamheten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder musikbegrepp, notationssätt och musiktermer i den musikaliska verksamheten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven använder enstaka musikbegrepp, notationssätt och några musiktermer i den musikaliska verksamheten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till några musikbegrepp och -symboler.
|
Välbefinnande och säkerhet i musik |
M10 handleda eleven att upptäcka hur musiken påverkar känslorna och välbefinnandet
Lokal precisering
Eleven erbjuds möjlighet att uttrycka olika känslolägen med hjälp av musiken. (K3)
Eleven strävar till att utveckla sin sociala samverkan. (K3)
Eleven tolkar olika sinnesstämningar i musiken. (K4)
Mål för elevens lärande
Eleven förstår hur musiken påverkar känslorna och välbefinnandet.
|
Arvioinnin kohteet oppiaineessa
|
|
M11 handleda eleven att vara mån om sin hörsel och att se till att musik- och ljudmiljön är trygg
Lokal precisering
Träning i att förstå vikten av tystnaden i musiken. (K3)
Eleven ska förstå regler och överenskommelser i samband med musicerandet. (K3)
Eleven lär sig värna om inlärningsmiljöns trivsel och säkerhet. (K3)
Mål för elevens lärande
Eleven är mån om sin hörsel och ser till att musik- och ljudmiljön är trygg.
|
Förmåga att värna om hörseln och om att musik- och ljudmiljön är trygg
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven ser på ett ansvarsfullt sätt till att musik- och ljudmiljön är trygg.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven beaktar faktorer som hör samman med en trygg ljudmiljö och använder självständigt redskap och instrument på ett tryggt sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven beaktar faktorer som hör samman med en trygg ljudmiljö och använder redskap och instrument enligt säkerhetsanvisningarna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven iakttar de säkerhetsanvisningar som ges.
|
Förmåga att lära sig musik |
M12 handleda eleven att utveckla sina musikaliska färdigheter genom övning, att ställa upp mål för sitt musikaliska lärande och att utvärdera sina framsteg i förhållande till målen
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att utveckla sina musikaliska färdigheter genom övning, ställer upp mål för sitt musikaliska lärande och utvärderar sina framsteg i förhållande till målen.
|
Förmåga att lära sig
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven ställer upp mål för musicerande, rörelse till musik eller komposition och annat kreativt skapande och arbetar i enlighet med målen.
Eleven utvärderar sin aktivitet och anpassar sina arbetssätt enligt målen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven ställer under handledning upp egna mål för musicerande, rörelse till musik eller komposition och annat kreativt skapande samt övar i enlighet med målen och utvärderar sina framsteg i förhållande till dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven ställer under handledning upp egna mål för musicerande, rörelse till musik eller komposition och annat kreativt skapande samt agerar och arbetar i enlighet med målen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven utvecklar med stöd av läraren och i riktning med det givna målet sina färdigheter inom något av musikens delområden.
|