Geografi

Grunderna för läroplanen

Uppmuntrande och konstruktiv respons i studierna, dvs. formativ bedömning, i geografi stöder elevernas motivation, utvecklar undersökningsfärdigheterna och hjälper eleverna att hitta sina styrkor. Eleverna ska få veta hur lärandet framskrider och hur de klarar sig i förhållande till målen i geografi. Med hjälp av respons uppmuntras eleverna att agera aktivt och ansvarsfullt i sin närmiljö och att tillämpa sina kunskaper i praktiken. I den summativa bedömningen i geografi ska eleverna ges möjlighet att visa sina kunskaper på ett mångsidigt sätt. Bedömningen ska fokusera på såväl elevernas teoretiska kunskaper och geografiska färdigheter som på geomediala färdigheter och förmåga att kritiskt granska information. Dessutom bedöms förmågan att använda informations- och kommunikationsteknik samt utrustning som är typisk för geografin. Syftet med bedömningen och responsen är att utveckla varje elevs arbetsfärdigheter.

Slutbedömningen infaller det läsår då studierna i geografi avslutas som ett för alla gemensamt läroämne i årskurs 7, 8 eller 9 i enlighet med timfördelningen som beslutits och beskrivits i den lokala läroplanen. Slutbedömningen ska beskriva hur väl och i vilken mån eleven uppnått målen i lärokursen i geografi då studierna avslutas. Då slutvitsordet bildas ska man ta i beaktande alla mål och de därtill hörande kunskapskraven för slutbedömningen i geografi som fastställts i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen, oberoende av för vilken årskurs 7, 8 eller 9 enskilda mål har ställts upp i den lokala läroplanen. Slutvitsordet är en helhetsbedömning som ska bildas utgående från målen och kunskapskraven för geografi. Eleven har uppnått målen i lärokursen för vitsorden 5, 7, 8 eller 9 då elevens kunnande i huvudsak motsvarar den nivå av kunnande som beskrivs i kunskapskraven för vitsordet i fråga. Helhetsbedömningen av kunnandet för vitsorden 4, 6 och 10 ska bildas utgående från målen för lärokursen i geografi och i relation till ovan nämnda kunskapskrav för slutbedömningen. Om eleven uppnår en bättre kunskapsnivå i något mål kan det kompensera en underkänd eller svagare prestation i något annat mål. Bedömningen av elevens arbete ska ingå i slutbedömningen i geografi och i slutvitsordet som ska bildas utgående från slutbedömningen.

I geografi utvecklas i allmänhet elevens kunskaper inom de olika målområdena fram till slutskedet av lärokursen. Med handledning av arbetet avses i geografi exempelvis att läraren ger muntliga tilläggsanvisningar, ställer styrande frågor, använder konkretiseringsmaterial eller ger motsvarande exempel under arbetets gång. I geografi ingår kunskapskraven för de lägre vitsorden i kunskapskraven för ett högre vitsord.

Mål

Mål Föremål för bedömningen Bedömningskriterier i slutet av årskurshelheten
Geografisk kunskap och förståelse
M1 stödja eleven att skapa en strukturerad kartbild av jordklotet
Lokal precisering
Eleven får kännedom om jordens indelning i kontinenter, världsdelar och världhav och skapar sig en världbild baserad på vetenskapliga rön. Eleven bekantar sig med Plattektoniken genom att identifiera dagens plattgränser på jordgloben och koppla samman dessa gränser med jordbävningsområden, vulkanutbrott och förekomsten av tsunamin. Eleven introduceras i kartografi och lär sig använda det geografiska koordinatsystemet. Eleven lär sig med hjälp av olika kartövningar gestalta världen.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att uppfatta kartbilden av jordklotet och dess grundläggande karaktäristiska drag. Eleven lär sig läget och namnen på centrala platser.
Förmåga att uppfatta jordklotets kartbild och känna till centrala ortnamn

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan använda huvuddragen i en kartbild ändamålsenligt, som att tillämpa platsernas geografiska läge och namn för att beskriva och förklara geografiska fenomen.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan huvuddragen i en kartbild av jordklotet, såsom bergskedjor, halvöar, sund, havsområden samt känner till de centrala platsernas geografiska läge och ortnamn.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan benämna några städer och centrala platser i Finland samt länder i Europa och övriga världen samt känner till de nämnda platsernas och ländernas geografiska läge.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan berätta om skillnaden mellan en världsdel och ett land. Eleven benämner världshaven och världsdelarna på kartan.

M2 handleda eleven att undersöka naturgeografiska fenomen samt att jämföra naturlandskap i Finland och på andra håll i världen
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig effekterna av naturgeografiska fenomen. Eleven lär sig att känna igen och beskriva naturlandskap i Finland och på andra håll i världen.
Kännedom om naturgeografiska fenomen

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven förstår Jordens planetariska egenskaper och kan förklara fenomen som orsakas av jordklotets form och rörelser samt berättar hur dessa påverkar människans verksamhet. Eleven kan jämföra jordklotets mest centrala klimat- och vegetationszoner och förklara de faktorer som bidragit till att zonerna uppstått. Eleven förklarar de faktorer i Finland och på jordklotet som bidragit till att naturlandskapen uppstått.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan med hjälp av exempel förklara fenomen som orsakas av jordklotets form och rörelser. Eleven benämner och placerar jordklotets mest centrala klimat- och vegetationszoner på kartan och berättar om några faktorer som bidragit till att zonerna uppstått. Eleven ger exempel på faktorer i Finland och på jordklotet som bidragit till att naturlandskapen uppstått.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan med hjälp av exempel berätta om fenomen som orsakas av jordklotets form och rörelser. Eleven benämner och ger exempel på några klimat- och vegetationszoner. Eleven känner igen och beskriver naturlandskap i Finland och på jordklotet.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan ge exempel på fenomen som orsakas av jordklotets form och rörelser. Eleven benämner olika naturlandskap.

M3 handleda eleven att undersöka kulturgeografiska fenomen och kulturlandskap samt att förstå olika kulturer, näringsgrenar och människors liv i Finland och i olika områden i världen
Lokal precisering
Eleven introduceras i kulturgeografiskt tänkande och får kännedom om hur människans platsanknytning påverkar hennes identitet. Platsers geografiska särdrag påverkar bl.a. människans resursanvändning och via den många av hennes traditioner och sedvänjor. Eleven får kunskaper om hur olika sociala, ekonomiska och kulturella processer påverkar befolkningens utbredning och storlek. Eleven uppmanas också att fundera på skillnader mellan fattiga och rika länder och vilka konsekvenser globaliseringen har för olika delar av världen. I årskurs 7 ligger fokus först och främst på den Nya Världens länder och regioner men även andra områden kan behandlas. Eleven skall känna till urprungsbefolkningens härkomst, historia och kulturella särdrag i den Nya Världen och fundera på vilka följderna blev för dem efter européernas ankomst. Eleven uppmuntras i att delta aktivt i diskussioner och värderingsövningar.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig effekterna av kulturgeografiska fenomen. Eleven lär sig variationerna i kulturella drag och kulturlandskap i Finland och i olika områden i världen.
Kännedom om kulturgeografiska fenomen

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan förklara olika kulturgeografiska fenomen i Finland och i andra delar av världen samt motivera de faktorer som bidragit till deras uppkomst. Eleven beskriver variationen i kulturernas särdrag i Finland och i andra delar av världen. Eleven förklarar vilka faktorer som bidrar till uppkomsten av kulturlandskap i Finland och i andra delar av världen.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om kulturgeografiska fenomen i Finland och i andra delar av världen. Eleven berättar om vilka faktorer som påverkar kulturernas särdrag på olika områden. Eleven jämför kulturlandskap i olika områden.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan benämna och ge exempel på kulturgeografiska fenomen i Finland och i övriga världen. Eleven nämner några faktorer som inverkar på kulturernas särdrag. Eleven beskriver olika kulturlandskap.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan benämna några kulturgeografiska fenomen som befolkning, näringar, trafikformer och turism i Finland och i övriga världen.

Geografiska färdigheter
M6 handleda eleven att utveckla sin rumsuppfattning samt förståelsen för symboler, proportioner, riktningar och avstånd
Lokal precisering
Eleverna får kännedom om naturgeografiska kartors funktion, deras skalor, väderstreck och symboler. Eleven ges övning i att läsa och tolka olika slag av kartor.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att tillämpa kartfärdigheter i praktiken. Eleven lär sig att använda symboler och skalor på en karta samt att ta ut riktningar och mäta avstånd.
Utveckling av rumsuppfattningen

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan på ett ändamålsenligt sätt använda olika karttyper, flyg- och satellitbilder.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan rikta en terrängkarta riktigt enligt terrängen och röra sig där med hjälp av kartan. Eleven mäter avstånd på kartan med hjälp av skalan uttryckt i ett förhållande.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan uttrycka var ett objekt befinner sig med hjälp av väderstreck. Eleven känner igen och benämner symboler på en karta. Eleven mäter avstånd med hjälp av kartans grafiska skala.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan väderstrecken. Eleven känner igen och benämner några symboler på en karta.

M7 handleda eleven att träna geomediala färdigheter i vardagen och att läsa, tolka och sammanställa kartor och andra modeller över geografiska fenomen
Lokal precisering
Eleven bekantar sig med olika slag av kartor och digitala karttjänster samt sammanställer själv enkla diagram utgående från geografisk statistik. Eleven övas i att bli en god kartläsare.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig geomediafärdigheter. Eleven lär sig att läsa, tolka och göra kartor och andra modeller av geografiska fenomen.
Geomediafärdigheter

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan dra slutsatser utgående från de kartor, diagram, annan geomedia och andra geografiska modeller hen gjort.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan tolka bilder, diagram, kartor, karttjänster och annan geomedia över geografiska fenomen. Eleven gör kartor, diagram och andra geografiska modeller.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan tolka bilder, diagram, kartor och karttjänster över geografiska fenomen. Eleven gör enkla kartor och diagram.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan känna igen enkla objekt på kartor, diagram och bilder.

M9 lära eleven att öva sig i att iaktta miljön och förändringar i miljön samt aktivera eleven att följa med aktuella händelser i sin närmiljö, i Finland och i hela världen
Lokal precisering
Eleven följer med aktuella dagshändelser från Nya Världen och gör en natur- och kulturgeografisk analys av några händelser och sammanställer allt i en skriftlig rapport. Eleven lär sig identifiera sårbara platser och naturgivna risker och hot som t.ex. jordbävningar, vulkanutbrott, torka och orkaner och kan förstå vilka följder detta kan medföra för natur- och kulturlandskapet. Eleven får kännedom om hur enskilda individer, grupper och samhällen kan förebygga olika risker.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att iaktta miljön och de förändringar som sker där, särskilt klimatförändringen och försvagningen av biodiversiteten. Eleven lär sig att följa med aktuella händelser i den egna närmiljön, i Finland och i hela världen.
Miljölitteracitet och förmåga att bedöma förändringar i miljön

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven deltar i fältundersökningar och kopplar samman observationerna med det fenomen som behandlas. Eleven kan förklara orsaker som ligger bakom miljöförändringar. Eleven bedömer kritiskt hur geografiska händelser som hen följer med påverkar den egna närmiljön, Finland eller hela världen.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven deltar i fältundersökningar och sammankopplar under lärarens handledning observationerna med det fenomen som behandlas. Eleven kan berätta om förändringar i miljön och nämner orsaker till de mest centrala miljöförändringarna. Eleven följer aktuella händelser i anknytning till geografiska fenomen och förklarar bakgrunden till några av händelserna.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven deltar självständigt i fältundersökningar enligt anvisning. Eleven kan iaktta miljöförändringar, såsom klimatförändring och att biodiversiteten försvagas i Finland och på andra håll i världen samt ge exempel på dessa. Eleven följer aktuella händelser i anknytning till geografiska fenomen.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar under handledning i fältundersökningar. Eleven känner igen förändringar i miljön.

M10 stödja eleven att utveckla sin förmåga att kommunicera och arbeta i grupp samt att argumentera och presentera geografiska data på ett tydligt sätt
Lokal precisering
Eleven jobbar individuellt, parvis eller i grupp med olika teman och kan redogöra för sitt arbete med adekvat natur- och kulturgeografisk terminologi. Eleven uppmuntras att delta i olika diskussioner och värderingsövningar.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig kommunikations- och grupparbetesfärdigheter samt att reflektera över sin aktivitet som en medlem i gruppen. Eleven lär sig att argumentera och framföra geografisk information på ett tydligt sätt.
Förmåga att arbeta i grupp, att presentera geografisk information och att argumentera

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan fungera uppmuntrande som en medlem i gruppen. Eleven motiverar den geografiska information som hen framför. Eleven motiverar utgående från sina geografiska kunskaper konsekvent sina egna åsikter kring geografiska frågor.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan fungera konstruktivt som medlem i en grupp. Eleven framför geografisk information på ett för läroämnet utmärkande sätt. Eleven framför argument för sina åsikter i geografiska frågor.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan fungera som en medlem i gruppen. Eleven framför geografisk information med egna ord. Eleven lyssnar på andras åsikter och framför sina egna åsikter kring geografiska frågor.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning fungera som en del av gruppen. Eleven kan skilja geografisk information från åsikter.

Attityder och värderingar
M13 handleda eleven att värdesätta sin regionala identitet samt naturens, mänsklig och kulturell mångfald och att respektera mänskliga rättigheter överallt i världen
Lokal precisering
Eleven får insikter om vikten av att respektera alla människor oberoende av etnicitet, kultur, religion m.m. Eleven bekantar sig med de globala målen för 2030 och med de mänskliga rättigheterna. Eleven får redskap att växa till en globalt ansvarskännande, ekosocialt civiliserad och aktiv världsmedborgare
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att värdesätta sin regionala identitet och naturens, mänsklig och kulturell mångfald samt att respektera mänskliga rättigheter överallt i världen.

Innehåll

I1 Kartbild över områdena på jordklotet

Grunderna för läroplanen

Innehållet väljs så att elevernas förståelse för grundläggande kartbegrepp samt olika terräng- och temakartor fördjupas. Fokus ska ligga på att eleverna lär sig uppfatta hela världen samt tillägnar sig de centrala ortnamnen i Finland, Europa och världen. Användningen av kartor, geodata och andra geomedier kombineras med alla andra innehåll i geografi.

I2 En aktuell, föränderlig värld

Grunderna för läroplanen

Eleverna följer med aktuella nyheter från olika områden i världen och placerar nyheterna på kartan. De reflekterar kritiskt över bakgrunden till och den regionala innebörden av nyhetshändelser. Nyhetsbevakningen kombineras med andra innehåll i geografi. Eleverna bekantar sig med geografisk kunskap som behövs i arbetslivet och i olika delar av samhället.

I3 Grundläggande förutsättningar för liv på jorden

Grunderna för läroplanen

Innehållet anknyter till jordklotets planetarism och hur den påverkar jorden. I undervisningen behandlas dygns- och årstidsväxlingar samt klimat- och vegetationszoner. Eleverna granskar de grundläggande förutsättningarna för liv, t.ex. ren luft, vatten och näring, deras förekomst och hållbar användning av dem.

I4 Föränderliga landskap och livsmiljöer

Grunderna för läroplanen

Eleverna granskar särdrag i sin egen hembygd samt olika landskapsområden i Finland. De gör fältundersökningar i sin närmiljö. De är med om att värna om mångfalden i sin närmiljö samt planera och öka dess trivsel och säkerhet. Eleverna undersöker med hjälp av exempel natur- och kulturlandskap i olika områden i världen.

I5 Människor och kulturer i världen

Grunderna för läroplanen

Eleverna bekantar sig med kulturer, hur människor lever och bor samt med näringsgrenar i Finland, Europa och på olika håll i världen. De granskar med hjälp av exempel hur miljön påverkar näringsgrenar, boende och annan mänsklig verksamhet. Eleverna reflekterar över mänskliga rättigheter och förutsättningar för ett gott liv i synnerhet ur barns och ungas perspektiv.

I6 En hållbar livsstil och hållbar användning av naturresurser

Grunderna för läroplanen

Eleverna koncentrerar sig på hållbar användning av naturresurser och bioekonomins möjligheter i Finland och på andra håll i världen. De undersöker produkters livscykel samt reflekterar över egna konsumtionsval och hur man lever som en ansvarsfull medborgare. Eleverna sätter sig in i miljöförändringar, i synnerhet klimatförändringen och hur naturens mångfald försvagas. Miljöns tillstånd och möjligheterna att samarbeta inom Östersjöområdet utforskas. Eleverna reflekterar med hjälp av exempel kring globaliseringens effekter och regionala utvecklingsfrågor.

eGrunder