Fysisk funktionsförmåga |
M1 uppmuntra eleven att röra på sig, att pröva på olika gymnastikuppgifter och att träna enligt bästa förmåga.
Lokal precisering
Genom varierande, mångsidiga och lekfulla aktiviteter och rörelser (lekar, bollspel, gymnastik, övningar med och utan redskap) får eleverna positiva upplevelser och breddar sina kunskaper i att uttrycka sig själv med sin kropp.
Mål för elevens lärande
Eleven är fysiskt aktiv, prövar på olika gymnastikformer och tränar aktivt.
|
Fysisk aktivitet och att vilja att försöka
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven deltar aktivt i aktiviteterna under gymnastiklektionerna och tränar på de gymnastikformer som undervisas.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven deltar vanligtvis aktivt i verksamheten under gymnastiklektionerna och prövar och tränar olika gymnastikformer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven agerar under gymnastiklektionerna och prövar på olika gymnastikformer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven agerar sporadiskt och endast till vissa delar under gymnastiklektionerna.
|
M2 handleda eleven att träna sina sensomotoriska färdigheter, d.v.s. iaktta sig själv och sin omgivning med hjälp av olika sinnen och att välja lämpliga lösningar i olika gymnastiksituationer
Lokal precisering
Genom varierande och mångsidiga rörelser i varierande omgivning, med och utan redskap, (t.ex. tafattlekar, gymnastik, musikgymnastik, spel och lekar) tränar eleven sig i att bemästra sina kroppsrörelser och välja lämpliga lösningar i olika gymnastiksituationer.
Mål för elevens lärande
Eleven iakttar sig själv och sin omgivning med hjälp av olika sinnen och väljer ändamålsenliga lösningar i förhållande till det omgivande utrymmet samt den tillgängliga tiden och kraften.
|
Förmåga att välja lösningar i olika gymnastiksituationer
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven anpassar sin fysiska aktivitet och väljer ändamålsenliga lösningar enligt sina iakttagelser.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven väljer oftast ändamålsenliga lösningar i olika gymnastik-
situationer, såsom i lekar och spel.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan uttrycka sina iakttagelser och utnyttja dem i sin egen aktivitet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under lärarens handledning uttrycka sina iakttagelser och utnyttja dem i sin egen aktivitet.
|
M3 handleda eleven att både stärka och anpassa sin balans- och rörelseförmåga på ett mångsidigt sätt i olika lärmiljöer, under olika årstider och i olika situationer
Lokal precisering
Genom att röra på sig på ett varierande sätt, på varierande underlag, i varierande terräng, (t.ex. lekar, spel, hinder- och redskapsbanor, att åla, krypa, hoppa, springa, röra sig till musik, klättra, hänga, glida) utväcklas elevens balans-och rörelseförmåga, samt förmågan att anpassa sin balans och sina rörelser i olika situationer.
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sin balans- och rörelseförmåga i olika lärmiljöer.
|
Förmåga att använda grundläggande motoriska färdigheter (balans- och rörelsefärdigheter) i olika gymnastikformer
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder, kombinerar och tillämpar balans- och rörelsefärdigheter i mångsidiga lärmiljöer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan balansera och röra sig i olika lärmiljöer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan använda och kombinera balans- och rörelsefärdigheter i de flesta lärmiljöer och i gymnastikformer som undervisats.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan använda och kombinera balans- och rörelsefärdigheter i några lärmiljöer och i gymnastikformer som undervisats.
|
M4 handleda eleven att både stärka och anpassa sin förmåga att hantera redskap på ett mångsidigt sätt genom att använda olika redskap i olika lärmiljöer, under olika årstider och i olika situationer
Lokal precisering
Genom att röra på sig i varierande miljö, på ett varierande sätt med varierande redskap (t.ex. rulla, skuffa, studsa, dribbla med händer och fötter, kasta, fånga, slå och sparka) breddas elevernas förmåga att hantera redskap på ett mångsidigt sätt.
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sin förmåga att hantera redskap i olika lärmiljöer.
|
Förmåga att använda grundläggande motoriska färdigheter (förmåga att hantera redskap) i olika gymnastikformer
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder, kombinerar och tillämpar sina färdigheter att hantera redskap i mångsidiga lärmiljöer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan hantera olika redskap i olika lärmiljöer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan använda och kombinera sina färdigheter att hantera redskap i de flesta lärmiljöer och i gymnastikformer som undervisats.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan använda sina färdigheter att använda redskap i några lärmiljöer och i gymnastikformer som undervisats.
|
M5 uppmuntra och vägleda eleven att utvärdera, upprätthålla och utveckla sina fysiska egenskaper: snabbhet, rörlighet, uthållighet och styrka
Lokal precisering
Genom att röra på sig på ett varierande sätt, t.ex. i form av varierande bollspel, tafattlekar, simning, gång, löpning, och genom att röra sig i varierande terräng under olika årstider, utväcklas elevens uthållighet.
Genom att t.ex. hänga, klättra, hoppa, gymnastisera, ha lekfull brottning, backlöpning, kasta och hantera tunga föremål, utväcklas elevernas styrka.
Genom att röra sig med olika löpruscher, tafattlekar, kast, hopp och språng, utväcklas elevernas snabbhet.
Genom att röra sig mångsidigt, t.ex. genom olika lekar och rörelser där eleverna skall sträcka och böja sig, genom gymnastik och tänjningsövningar, utväcklas elevernas rörlighet.
Med en utvärdering och genomgång av t.ex. Move!-resultat, tränar eleverna sina kunskaper i att utvärdera sina egna fysiska egenskaper.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att utvärdera och utveckla sina fysiska egenskaper.
|
Förmåga att utvärdera, upprätthålla och utveckla fysiska egenskaper
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan utvärdera sina fysiska egenskaper, ställa upp egna mål och utveckla sina fysiska egenskaper.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan utvärdera sina fysiska egenskaper och träna snabbhet, rörlighet, uthållighet och styrka.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan berätta hur man kan mäta fysiska egenskaper och kan träna några av sina fysiska egenskaper.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under lärarens handledning träna sina fysiska egenskaper.
|
M6 lära ut simkunnighet så att eleven kan röra sig i och rädda sig ur vattnet
Lokal precisering
Genom att på ett lekfullt och tryggt sätt vistas i vattnet, utväcklar eleverna sin simkunnighet. Genom varierande hopp, djup- och längddykning, samt bogsering av varandra, tränar eleven grunderna i livräddning.
Mål för elevens lärande
Eleven kan röra sig i och rädda sig ur vattnet.
|
Simkunnighet och förmåga att rädda sig ur vattnet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan simma 100 meter genom att använda två simsätt och rädda sig ur vattnet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven har grundläggande simkunnighet (kan simma 50 meter på två simsätt och dyka 5 meter under ytan).
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan simma 50 m och hoppa ner i vatten med simdjup.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan simma 10 m.
|
M7 handleda eleven att agera tryggt och sakligt under gymnastiklektionerna
Lokal precisering
Genom tydliga och konsekventa regler och förhållningssätt under undervisningen, förstår eleven vikten av sakligt betende för att trygga säkerheten och se till att undervisningen sker i en trygg och kamratlig miljö.
Mål för elevens lärande
Eleven agerar på ett tryggt och sakligt sätt under lektionerna.
|
Trygg aktivitet under gymnastiklektionerna
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven agerar på ett tryggt och sakligt sätt samt främjar tryggheten och säkerheten under gymnastiklektionerna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan ta i beaktande eventuella riskfyllda situationer under gymnastiklektionerna samt strävar efter att agera på ett tryggt och sakligt sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven förstår riskfaktorer som hör samman med säkerheten och strävar efter att agera på ett tryggt och sakligt sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan uttrycka hur man agerar på ett tryggt sätt samt agerar och utrustar sig vanligtvis enligt lärarens instruktioner.
|
Social funktionsförmåga |
M9 handleda eleven att delta i aktiviteterna enligt principen för rent spel och bära ansvar för gemensamma aktiviteter
Lokal precisering
Genom varierande och mångsidiga spel och lekar, parvisa övningar och gruppövningar, samt genom tydliga handledningar och feedback, lär sig eleven att kunna reglera sina egna känsloupplevelser- och uttryck, samt se andra elevers känslor och behov och därmed kunna samarbeta och förhandla.
Mål för elevens lärande
Eleven följer principerna för rent spel och tar ansvar för gemensamma aktiviteter.
|
Förmåga att ta ansvar för gemensamma aktiviteter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven tar ansvar för och främjar de gemensamma aktiviteterna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven följer principerna för rent spel och visar att hen strävar efter att ta ansvar i gemensamma aktiviteter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven följer principerna för rent spel och ger de övriga arbetsro.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under lärarens handledning ange principerna för rent spel och tar sporadiskt ansvar för gemensamma aktiviteter.
|
Psykisk funktionsförmåga |
M11 se till att eleven får tillräckligt med positiva upplevelser av sin egen kropp, av att kunna och av att vara en del av gemenskapen
Lokal precisering
Genom mångsidiga och varierande aktiviteter och övningar på elevens egen prestationsnivå, samt genom mängder av positiv feedback, konstruktiv feedback, samt uppmuntran till framsteg, får eleven en positivare självbild, självförtroendet stärks och hen vågar testa sina gränser och ger inte upp. Eleven förstår också att uppmunta andra, eftersom responsen av andra har stor inverkan på vilken självbild eleven har av sig själv.
|
|
|