Gymnastik

Grunderna för läroplanen

Bedömningen av lärandet ska stödja eleverna att röra på sig med hjälp av gymnastik. Syftet är med andra ord att stödja utvecklingen av den fysiska, sociala och psykiska funktionsförmågan. Bedömningen ska grunda sig på mångsidig information om elevernas lärande, arbetssätt och framsteg.

I bedömningen ska man sträva efter att fästa vikt vid elevernas individuella styrkor och utvecklingsbehov och stödja dem. Elevens hälsotillstånd och specialbehov ska beaktas i gymnastikundervisningen och bedömningen. Bedömningen görs utgående från observation av elevernas aktivitet och arbete och genom att eleverna handleds i självbedömning.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i gymnastik är följande

  • framsteg i förmågan att finna lämpliga lösningar i olika gymnastiksituationer
  • framsteg i de grundläggande motoriska färdigheterna och träningen av dem
  • framsteg i förmågan att agera tryggt och aktivt i överenskomna uppgifter
  • framsteg i förmågan att arbeta självständigt och tillsammans med andra.

Mål

Mål
Fysisk funktionsförmåga
M1 uppmuntra eleven att röra på sig och att självständigt och tillsammans med andra pröva nya, olika gymnastikuppgifter samt våga uttrycka sig själv genom gymnastiken
Lokal precisering
Genom varierande och mångsidiga aktiviteter (lekar, bollspel, gymnastik och övningar med och utan redskap, samt att röra på sig till musik, takt och rytm) och positiva upplevelser, vågar eleven uttrycka sig själv med sin kropp.
M2 hjälpa eleven att utveckla sina sensomotoriska färdigheter, d.v.s. att iaktta sig själv och sin omgivning med hjälp av olika sinnen och att välja lämpliga lösningar i olika gymnastiksituationer
Lokal precisering
Genom mångsidiga och varierande rörelser och lekar (t.ex. skriva/forma olika mönster med hjälp av den egna kroppen, röra på sig på olika sätt med växlande snabbhet och lekar som går ut på att röra sig sicksack och väja) tränar eleven sin förmåga att uppfatta sig själv, sin kropp och sin omgivning.
M3 stärka de grundläggande motoriska färdigheterna (balans- och rörelseförmåga, förmåga att hantera redskap), så att eleven lär sig att anpassa dem i olika lärmiljöer, i olika situationer och under olika årstider
Lokal precisering
Genom att på ett varierande och lekfullt sätt öva olika rörelseformer (t.ex. balansera på gatstenar, på en gymnastikbänk, på linjer, i omväxlande skogsterräng, samt åka skridskor och skida) lär sig eleven att uppfatta och bemästra sina kroppsrörelser, hålla balansen och olika kroppsställningar.
M4 lära eleven att röra sig tryggt i olika miljöer, med olika redskap och på olika ställningar
Lokal precisering
Genom att röra på sig på ett varierande sätt i varierande terräng (t.ex. genom hinderbanor, gymnastisera, löp- och tafattlekar) tränar eleven sig i att röra sig i olika ställningar. Genom att på ett varierande och leksfullt sätt röra sig med olika redskap (t.ex. genom att rulla, skuffa, studsa, kasta, fånga, sparka och slå med handen eller en racket på olika banor, i lekar och spel) tränar eleven sin förmåga att hantera olika redskap.
M5 vänja eleven vid att röra sig i vatten och träna grundläggande simkunnighet
Lokal precisering
Genom att på ett lekfullt och tryggt sätt vistas i vatten, övar eleven upp sin vattenvana, samt tränar grunderna i simkunnighet.
M6 vägleda eleven att bete sig säkert och sakligt under gymnastiklektionerna
Lokal precisering
Genom tydliga och konsekventa regler och förhållningssätt under undervisningen, lär sig eleven vikten av sakligt beteende, att ta hänsyn till andra elever och till farosituationer i gymnastiken.
Social funktionsförmåga
M7 vägleda eleven att reglera sina handlingar och känslouttryck i sociala situationer i gymnastiken
Lokal precisering
Genom att introducera principen om rent spel, samt genom varierande och mångsidiga spel och lekar, tränar eleven sig i att vinna och förlora både individuellt och i grupp. Eleven förstår att sträva efter att vara en god förlorare och en hänsynsfull vinnare.
M8 stödja samarbetsfärdigheterna, t.ex. att följa gemensamt överenskomna regler genom att vägleda eleven att ta ansvar för att gemensamma spel och lekar lyckas
Lokal precisering
Genom varierande och mångsidiga spel och lekar, där varje elev har en specifik och tydlig roll, tränar eleven sig i att ta ansvar för att gemensamma spel och lekar lyckas.
Psykisk funktionsförmåga
M9 stödja eleven att stärka sin positiva självbild och sin förmåga att arbeta självständigt och att uttrycka sig på olika sätt
Lokal precisering
Genom varierande och mångsidiga övningar där eleven jobbar mera självständigt, får handledning i att välja egen nivå och utvärdera sitt eget arbete, kan eleven stärka sin självbild.
M10 se till att eleven får positiva upplevelser av gymnastik och uppmuntra eleven att testa gränserna för sin förmåga
Lokal precisering
Genom mängder av positiv feedback, konstruktiv feedback, samt uppmuntran till framsteg uppmuntras eleverna till att testa sina gränser och att inte ge upp.

Innehåll

I1 Fysisk funktionsförmåga

Grunderna för läroplanen

Undervisningen i gymnastik innehåller mycket fysisk aktivitet. I gymnastikundervisningen väljs lekar, uppgifter och idrottsformer där eleverna får träna sin balans- och rörelseförmåga (t.ex. att klättra, springa och hoppa) och sin förmåga att hantera redskap (t.ex. utföra uppgifter med olika redskap och spela boll) och i olika lärmiljöer (t.ex. i en sal, i naturen, på snö och is). Kroppskontrollen främjas genom olika uppgifter (t.ex. gymnastik- och musiklekar), där eleverna övar sig att uppfatta sin kropp, att uttrycka sig och att röra sig i takt till en rytm.

Eleverna får genom mångsidiga och trygga uppgifter lära sig att röra sig inomhus och utomhus under olika årstider och i olika lärmiljöer. Vattenvaneövningar och simning ingår i gymnastikundervisningen.

I2 Social funktionsförmåga

Grunderna för läroplanen

Gymnastikundervisningen omfattar enkla motionslekar med regler, uppgifter och spel där eleverna samarbetar och får erfarenhet av att hjälpa varandra.

I3 Psykisk funktionsförmåga

Grunderna för läroplanen

I undervisningen väljs roliga och uppfriskande lekar och uppgifter där eleverna får uppleva att de lyckas samt med stöd av läraren möta emotionellt varierande situationer, t.ex. situationer som uppstår under lek, tävlingar eller spel.

eGrunder