Musik

Grunderna för läroplanen

Bedömningen av elevernas lärande i musik ska handleda och sporra eleverna. Eleverna ska ges respons och möjligheter att utvärdera sin egen och gruppens aktivitet, så att responsen uppmuntrar dem att försöka och att träna sina färdigheter. I bedömningen ska särskild vikt fästas vid hur den musikaliska samarbetsförmågan och färdigheterna i musicerande utvecklats. Elevernas lärande ska bedömas med mångsidiga metoder.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i musik är följande

  • framsteg i musikalisk samarbetsförmåga, i synnerhet att musicera i grupp
  • framsteg i förmågan att uppfatta grundläggande musikaliska begrepp i musikalisk aktivitet.

Mål

Mål
Delaktighet
M1 handleda eleven att musicera i grupp och utveckla en positiv självbild
Lokal precisering
Tillsammans strävar vi efter att skapa en positiv och trygg inlärningsmiljö. (K2, K7) Eleven ska vara delaktig i musikundervisningen (K2) Eleven ska öva sig i att använda sin röst naturligt och att hantera de instrument som finns på ett ändamålsenligt sätt. (K2,K7)
Musikaliska kunskaper och färdigheter, kreativt skapande
M2 handleda eleven att använda sin röst naturligt samt att sjunga och spela i grupp
Lokal precisering
Sträva efter att skapa en positiv atmosfär för eleven med olika uttrycksmöjligheter. Eleven erbjuds en trygg miljö där hen vågar och vill uttrycka sig i musiken.(K2) Eleverna får inblick i den finlandssvenska kulturen och kulturarvet. (K2) Eleven ska vara delaktig i musikundervisningen (K2) Eleven ska öva sig i att använda sin röst naturligt och att hantera de instrument som finns på ett ändamålsenligt sätt. (K1, K2, K4) Eleven ges möjlighet till rörelse genom sång, spel, lyssnande och musikaliskt experimenterande som redskap för sitt kunskapsbyggande. (K1) Förmåga att tåla osäkerhet och halvfärdighet när man övar och skapar musik. (K1) Eleven deltar i den musikaliska verksamheten och handleds till att fungera i växelverkan i olika situationer. (K2)
M3 uppmuntra eleven att uppleva och uppfatta ljudmiljöer, ljud, musik och musikbegrepp genom att röra sig och lyssna
Lokal precisering
Eleven ges möjlighet till rörelse genom sång, spel, lyssnande och musikaliskt experimenterande. (K1) Eleven ges möjlighet att tolka musik t.ex. genom rörelse, lyssnande och bilder.(K1, K4) Eleven bekantar sig med ljudmiljöer ur sin egen vardag. (K4)
Kulturell förståelse och multilitteracitet
M5 inspirera eleven att utforska det musikaliska kulturarvet genom att leka, sjunga och röra sig till musik samt att njuta av musikens estetiska, kulturella och historiska mångfald
Lokal precisering
Eleven ges möjlighet till rörelse genom sång, spel, lyssnande och musikaliskt experimenterande. (K2) Eleven deltar i den musikaliska verksamheten och handleds till att fungera i växelverkan i olika situationer. (K2) Eleven ska bekanta sig med den finlandssvenska kulturen och kulturarvet. (K2) Eleven erbjuds en ämnesövergripande helhet (K2, K4) Genomgång av texternas betydelse i äldre sånger. (K4)
Välbefinnande och säkerhet i musik
M7 handleda eleven i att agera ansvarsfullt i samband med musicerande
Lokal precisering
Träning i att förstå vikten av tystnaden i musiken. (K7) Eleven ska förstå regler och överenskommelser i samband med musicerandet. (K7) Aktivt deltagande i musiken med hänsyn till andra (K7)
Förmåga att lära sig musik
M8 ge eleven erfarenhet av att ställa upp mål och förstå betydelsen av gemensam övning för att lära sig musik
Lokal precisering
Förmåga att tåla osäkerhet och halvfärdighet när man övar och skapar musik. (K1) Eleven inser skillnaden mellan målinriktad träning och musikaliskt skapande i lekfull anda. (K1) Eleverna ska inse vikten av övning och därigenom förstå samband mellan orsak och verkan. (K1)

Innehåll

I1 Musikalisk praxis

Grunderna för läroplanen

I samband med musicerande fästs uppmärksamhet vid att arbeta i grupp och skapa en positiv vi-anda. Det centrala innehållet är att uppmuntra eleverna att uttrycka sig och komma med idéer, öva sig att andas naturligt, använda sin röst och sjunga samt hantera de instrument och anordningar som finns på ett ändamålsenligt sätt.

I2 Musikens beståndsdelar

Grunderna för läroplanen

Det centrala i undervisningen är att eleverna lär sig uppfatta grundbegreppen tonläge, tonlängd, tonstyrka och klang. När elevernas kunskaper utvecklas behandlas också rytm, melodi, dynamik, klangfärg, harmoni och form.

I3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhället

Grunderna för läroplanen

Utöver musikaliska kunskaper och färdigheter ska undervisningen också behandla elevernas erfarenheter och iakttagelser såväl gällande musik som olika vardagliga ljudmiljöer. Man funderar också över musikens betydelse i den egna livsmiljön.

I4 Repertoar

Grunderna för läroplanen

I musikundervisningen används sånger, lekar, ramsor, rörelser och uppgifter där eleverna ska spela eller lyssna samt kreativa övningar som beträffande tema och musikaliska egenskaper lämpar sig för elevernas ålder och skolans verksamhetskultur. Repertoaren planeras också så att man beaktar elevernas egna kulturer och värnar om kulturarvet. Repertoaren ska vara mångsidig och omfatta olika slag av musik, också barnsånger och elevernas eventuella egna kompositioner och musikstycken.

eGrunder