Evangelisk-luthersk tro

Grunderna för läroplanen

Bedömningen av lärande ska vara handledande och uppmuntrande. Mångsidig respons ges i samband med arbetet och gemensamma diskussioner. Responsen ska utveckla elevernas samarbetsförmåga och uppmuntra dem att uttrycka sina tankar. Eleverna ska i undervisningen ges utrymme och uppmuntras att ifrågasätta och ställa frågor samt att motivera sina åsikter och lyssna på andras synpunkter. Mångsidiga arbetssätt ger eleverna möjligheter att visa och själva ge akt på sina framsteg och kunskaper.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i religion är följande

  • framsteg i att känna igen och namnge fenomen som rör livsåskådning i sin närmiljö
  • framsteg i förmågan att arbeta i grupp
  • framsteg i förmågan att uttrycka tankar och lyssna på andra.

Mål

Mål
M1 väcka elevens intresse för religionsundervisningen och handleda eleven att förstå sin egen familjs religiösa och konfessionella bakgrund
Lokal precisering
Eleven bekantar sig med den egna familjens religiösa och konfessionella bakgrund. Eleven bekantar sig med olika typer av familjer.
M2 vägleda eleven att få insikt i centrala begrepp, berättelser och symboler i religionen i fråga
Lokal precisering
Eleven får bekanta sig med bibliska berättelser som anknyter till elevens vardag, samt gyllene regeln. Eleven får bekanta sig med de vanligaste symbolerna för kristendomen och bibliska berättelser som t.ex. skapelseberättelsen och Noas ark.
M3 handleda eleven att utforska det religiösa året, religiösa högtider och seder
Lokal precisering
Eleven bekantar sig med högtiderna jul och påsk, samt hur de firas i den egna familjen. Eleven bekantar sig med psalmer som hör ihop med högtiderna. Eleven bekantar sig med den egna religionens högtider och helger, betydelse samt hur de firas.
M4 sporra eleven att lära känna seder och högtider i religioner och livsåskådningar som förekommer i klassen, skolan och närmiljön
Lokal precisering
Eleven bekantar sig med några seder och högtider i de religioner och livsåskådningar som finns i klassen och skolan.
M5 uppmuntra eleven att identifiera och uttrycka sina tankar och känslor
Lokal precisering
Eleven övar sig i att lyssna till de andra och att visa hänsyn.
M6 vägleda eleven att handla rättvist, leva sig in i andras situation och att respektera andras tankar och övertygelser samt mänskliga rättigheter
Lokal precisering
Eleven övar sig i att handla rättvist, visa hänsyn, omtanke och vänskap.
M7 handleda eleven att tänka etiskt och att inse vad det innebär att ta ansvar för sig själv, sin grupp, miljön och naturen
Lokal precisering
Eleven övar sig på att ta ansvar för sig själv och för andra i gruppen. Eleven övar sig på att tänka på sin omgivning samt närliggande natur.
M8 ge eleven möjligheter att öva sig att framföra och motivera sina åsikter samt att lyssna på och förstå olika åsikter
Lokal precisering
Eleven övar sig på att delta i diskussioner i små grupper samt att lyssna till andras åsikter.

Innehåll

I1 Förhållandet till den egna religionen

Grunderna för läroplanen

Undervisningen inleds med att eleven bekantar sig med historier, religioner och livsåskådningar i sin egen familj och släkt. Man uppmärksammar eleverna på att det finns olika slag av familjer. Eleverna bekantar sig med kyrkoårets centrala högtider, jul och påsk och de traditioner och berättelser i Bibeln som är förknippade med dessa. I undervisningen behandlas också livets högtider inom kristendomen, deras innehåll och innebörd. Psalmer och musik som anknyter till kyrkoåret och barndomen behandlas i undervisningen. Eleverna bekantar sig med centrala begrepp och symboler inom kristendomen och församlingen. Den kristna gudsbilden och kyrkobyggnaden behandlas i undervisningen.

I2 Religionernas värld

Grunderna för läroplanen

Man bekantar sig med religioner som förekommer i skolan och närmiljön, deras centrala högtider och seder. Också kristendomens mångfald och irreligiositet behandlas.

I3 Ett gott liv

Grunderna för läroplanen

I undervisningen behandlas betydelsen av respekt för livet och för människovärdet samt barnets rättigheter. Man reflekterar över livsfrågor och bekantar sig med det kristna perspektivet på dessa. Centralt innehåll är etisk reflektion, FN:s konvention om barnets rättigheter och Den gyllene regeln. Man reflekterar över frågor som hör samman med elevernas vardag och anknyter dem till bibliska berättelser. Man uppmuntrar eleven att identifiera och uttrycka sina känslor och att leva sig in i andras situation och acceptera olikheter. Eleverna reflekterar över egna handlingar och konsekvenserna av dem samt ansvaret för andra människor, miljön och naturen.

eGrunder