Matematik

Grunderna för läroplanen

Under läsåret är den huvudsakliga uppgiften för bedömningen av lärandet att stödja och främja elevernas matematiska tänkande och kunskapsutveckling inom alla målområden. Bedömningen av matematiklärandet och responsen ska vara uppmuntrande. Eleverna ska sporras att utnyttja sina styrkor och att träna de färdigheter som behöver utvecklas. Eleverna handleds att själva iaktta hur deras eget lärande framskrider.

Elevernas kunskapsnivå och förståelse av matematik kan utredas med hjälp av samtal, konkreta hjälpmedel, figurer eller skriftliga alster. De ska ha möjlighet att visa sina framsteg på olika sätt. Det är viktigt att vid sidan av korrekta lösningar även beakta på vilket sätt och hur obehindrat eleven räknar.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i matematik är följande

  • framsteg i förståelsen av talbegreppet och talföljder
  • framsteg i förståelsen av tiosystemet
  • framsteg i hur obehindrat eleven räknar
  • framsteg i förmågan att klassificera kroppar och figurer
  • framsteg i förmågan att använda matematik vid problemlösning.

Mål

Mål
Betydelse, värderingar och attityder
M1 stödja elevens iver och intresse för matematik samt utvecklingen av en positiv självbild och ett gott självförtroende
Lokal precisering
Matematikundervisningen skall göras på ett mångsidigt sätt så att den passar för alla elevers egna intressen, behov och erfarenheter. En stor del av matematikundervisningen bör vara lek- och vardagsbetonad och sålunda sträva till att väcka elevens intresse och iver för matematik.Elevens aktiva roll i lärandet beivras och stöds av läraren.
Arbetsfärdigheter
M2 handleda eleven att utveckla färdigheten att göra matematiska observationer samt tolka och utnyttja dem i olika situationer
Lokal precisering
Undervisningen skall basera sig inte enbart på teoretisk undervisning, utan i hög grad på ett laborativt och undersökande arbetssätt bland annat med stöd av konkreta hjälpmedel och utnyttjande av elevens egna erfarenheter och intressen.
M3 uppmuntra eleven att framföra sina lösningar och slutledningar med konkreta hjälpmedel, figurer, muntligt och skriftligt, även med hjälp av digitala verktyg
Lokal precisering
Undervisningen skall basera sig inte enbart på teoretisk undervisning, utan i hög grad på ett laborativt och undersökande arbetssätt bland annat med stöd av konkreta hjälpmedel och utnyttjande av elevens egna erfarenheter och intressen. Digitala verktyg skall användas som stöd, utgående från den enskilda skolans resurser.
M4 handleda eleven att utveckla förmågan att dra slutsatser och lösa problem
Lokal precisering
Elevens egen initiativförmåga att komma med egna lösningsmodeller beivras. Läraren handleder och presenterar vid behov andra lösningsmodeller.
Begreppsliga och ämnesspecifika mål
M5 handleda eleven att förstå matematiska begrepp och beteckningar
Lokal precisering
Matematiska begrepp och beteckningar skall successivt bli en del av den enskilda elevens vokabulär, och innehållen i begreppen skall befästas under skoltiden. Detta bör ske så, att begreppen klargörs i sin rätta kontenta, men också utvidgas till att bli en del av elevens allmänna vokabulär.
M6 stödja eleven att utveckla förståelsen av talbegreppet och principen för tiosystemet.
Lokal precisering
Eleven skall lära sig innebörden av begreppet tal och sambandet mellan tal och bokstäver/ord samt skillnader mellan dessa. En förståelse för hur tiosystemet fungerar är viktig för elevens vardag.
M7 introducera eleven i principerna för de grundläggande räkneoperationerna och deras egenskaper
Lokal precisering
Eleverna skall successivt introduceras i de grundläggande principerna för addition och subtraktion för att inse sambanden och skillnaderna dem emellan.
M9 introducera eleven i geometriska former och handleda eleven att uppfatta deras egenskaper
Lokal precisering
Tyngdpunkten i undervisningen ska basera sig på ett laborativt arbetssätt och anknyta till elevens vardag samt anknyta målet till andra skolämnen.
M11 introducera eleven i tabeller och diagram
Lokal precisering
Eleven får bekanta sig med tabeller och diagram med vardagsanknytning. Egna tolkningar och motiveringar samt integrering med andra ämnen beivras.

Innehåll

I1 Matematiskt tänkande

Grunderna för läroplanen

Eleverna erbjuds möjligheter att finna likheter, skillnader och mönster. De jämför, klassificerar och ordnar samt observerar samband mellan orsak och verkan. De övar sig att se matematiska situationer ur olika perspektiv. Eleverna får kunskap om programmeringens grunder genom att skapa stegvisa instruktioner som också testas.

Lokala läroplanen

Programmering i åk 1 kan göras med eller utan elektroniska hjälpmedel. Kan innefatta genomförande av uppgifter utgående från enkla, muntliga eller skriftliga, instruktioner.

Instruktioner för vardagssituationer (riktning, mätning, klassificering med hjälp av egen bedömning).

Eleverna skall öva sig att se matematiska samband i olika situationer, i mån av möjlighet också genom integrering i andra ämnen.

Eleverna instrueras av lärare, men övar sig också att instruera varandra.

I2 Tal och räkneoperationer

Grunderna för läroplanen

I räkneoperationerna används naturliga tal. Målet är att eleverna behärskar sambandet mellan antal, talnamn och sifferbeteckning. Eleverna breddar sin förståelse av tal genom att räkna, observera och uppskatta antal. Förmågan att se talföljder, att jämföra och ordna tal övas. Eleverna undersöker egenskaper hos tal, såsom jämna tal, multiplar och halvering samt lär sig uppdelningarna av talen 1–10.

Eleverna handleds att använda tal på ett ändamålsenligt sätt i olika situationer: uttrycka antal, ordningsföljd och mätresultat samt använda talen i räkneoperationer.

Eleverna utforskar principen för tiosystemet med hjälp av konkreta modeller.

Elevernas kunskaper i addition och subtraktion utvecklas först inom talområdet 0–20 och sedan inom talområdet 0–100. Man övar olika huvudräkningsstrategier för att utveckla elevernas räknefärdigheter. Addition och subtraktion konkretiseras med hjälp av tillämpningar i olika situationer. Eleverna lär sig att utnyttja principerna för kommutativitet och associativitet i addition.

Eleverna handleds med hjälp av konkreta exempel att förstå begreppet multiplikation och lär sig multiplikationstabellerna för talen 1–5 och 10. Grunden för förståelse av division och sambandet mellan multiplikation och division läggs. Man utnyttjar kommutativitet vid multiplikation och introduceras i associativitet vid multiplikation.

Grunden för begreppet bråk läggs genom att dela det hela i lika stora delar.

Lokala läroplanen

Tyngdpunktsområde i årskurs 1 är att elevernas kunskaper i addition och subtraktion utvecklas inom talområdet 0-20.

Tiosystemets uppbyggnad introduceras både teoretiskt och med hjälp av konkreta hjälpmedel.

Begreppen: term, summa, differens introduceras och sammanhang mellan dessa övas.

I3 Geometri och mätning

Grunderna för läroplanen

Elevernas förmåga att uppfatta den tredimensionella omgivningen och plangeometrin i den utvecklas. Eleverna övar sig att använda riktnings- och lägesbegrepp.

Kroppar och plana figurer studeras tillsammans. Eleverna övar sig att känna igen, bygga och rita. De handleds att hitta och nämna egenskaper som också utgör grund för klassificering av kroppar och plana figurer.

Eleverna övar och handleds att inse mätningens principer. Man behandlar storheterna längd, massa, volym och tid och övar sig att använda motsvarande måttenheter. De centrala måttenheterna är meter och centimeter, kilogram och gram samt liter och deciliter. Eleverna övar klockslag och tidsenheter.

Lokala läroplanen

Tyngdpunkten i geometrin i åk1 ligger på tvådimensionella figurer.

Läges- och riktningsbegrepp.

Eleverna lär sig identifiera de grundläggande plangeometriska figurerna (fyrhörning, triangel, cirkel) samt lär sig utnyttja denna kunskap i andra ämnen (bildkonst, slöjd, idrott, ...)

Introduktion av enheterna: längd (m), massa (kg), volym (l) samt anknytning till andra ämnen (bildkonst, idrott, slöjd, ...

I årskurs 1 ligger tyngdpunkten på hela och halva timmar, då man behandlar klockan.

Euro och cent introduceras genom att till exempel leka butik.

I4 Informationsbehandling och statistik

Grunderna för läroplanen

Eleverna lär sig samla och registrera information om intressanta ämnesområden. De utarbetar och tolkar enkla tabeller och stapeldiagram.

Lokala läroplanen

I årskurs 1 ligger tyngdpunkten på att lära sig grundläggande tolkning av information utifrån vardagsnära och bekanta områden.

Eleven skall lära sig samla information, registrera den, skapa och avläsa enkla tabeller och diagram.

eGrunder