Livsåskådningskunskap

Grunderna för läroplanen

Bedömningen i livsåskådningskunskap ska vara handledande och uppmuntrande. Responsen ska sträva efter att uppmuntra eleven att studera och undersöka centrala källor och deras särdrag och att göra egna tolkningar. I bedömningen ska man beakta olika former av skriftlig och muntlig framställning samt kunnande som visas med hjälp av andra uttrycksformer. Det centrala är elevens förmåga att uttrycka sig själv och sina tankar. I stället för att fästa uppmärksamheten vid memorering av detaljer ska man i bedömningen uppmärksamma elevens förmåga att förstå och kunna tillämpa sin kunskap och utveckla sitt tänkande.

Läraren ska ge ett verbalt omdöme eller ett siffervitsord i livsåskådningskunskap genom att bedöma elevernas kunnande i relation till de mål som i den lokala läroplanen fördelats årskursvis i årskurserna 3–6. Läsårsbedömningen i årskurs 6 grundar sig på de mål för undervisningen i läroämnet som fördelats för årskursen i den lokala läroplanen.

För att definiera kunskapsnivån för läsårsbetyget i årskurs 6 ska läraren använda de nationella bedömningskriterierna i livsåskådningskunskap. Eleven har uppnått målen i livsåskådningskunskap för vitsorden 5, 7, 8 eller 9 då elevens kunnande i huvudsak motsvarar den nivå av kunnande som beskrivs i kunskapskraven för vitsordet i fråga. Helhetsbedömningen av kunnandet för vitsorden 4, 6 och 10 ska bildas utgående från målen för livsåskådningskunskap och i relation till ovan nämnda kunskapskrav för läsårsbedömningen. Om eleven uppnår en bättre kunskapsnivå i något mål kan det kompensera en underkänd eller svagare prestation i något annat mål. Bedömningen av elevens arbete ska ingå i bedömningen i livsåskådningskunskap och i vitsordet som ska bildas. I beskrivningarna av kunskapskraven omfattar beskrivningen av de högre vitsorden även kunnandet för de lägre vitsorden.

Mål

Mål Föremål för bedömningen Bedömningskriterier i slutet av årskurshelheten
M1 skapa förutsättningar för eleven att utveckla sitt etiska tänkande och sporra eleven att tillämpa etiska principer i vardagliga situationer
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleven utvecklar sina färdigheter i etiskt tänkande genom att bekanta sig med centrala begrepp inom etiken.K2 Kulturell och kommunikativ kompetensMed hjälp av för åldern lämpliga problemlösnings- och forskningsuppgifter väcks elevernas nyfikenhet och intresse för etik samt stärks förmågan att förstå etiska dilemman.InnehållI1Man fördjupar sig i begreppen värde och norm.I3Man övar sig att etiskt bedöma gärningar utifrån deras kontext, syfte och följder.
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar färdigheter i etiskt tänkande. Eleven kan tillämpa etiska principer i vardagliga situationer och i val.
Förmåga till etiskt tänkande och att tillämpa etiska principer.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven förstår centrala begrepp och principer i etiken. Eleven kan förklara och motivera hur etiska principer kan tillämpas logiskt i olika situationer.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven förstår centrala begrepp och principer i etiken. Eleven kan beskriva och motivera hur etiska principer kan tillämpas i vardagen.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan beskriva en etisk princip och ett etiskt val som ska göras i vardagen.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning beskriva någon etisk princip eller ett etiskt val som ska göras i vardagen.

M2 handleda eleven att känna igen och bedöma ett argument och motiveringar till det
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK4 MultilitteracitetEleven lär sig att utgående från källan och dess syfte kritiskt granska information och kommunikation.InnehållI1-I4Eleverna reflekterar över innebörden av att veta, att tro och att anta.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att identifiera argument och uppfatta och bedöma motiveringar för dem.
Förmåga att känna igen och bedöma argument och motiveringar

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan urskilja centrala argument med motiveringar i en diskussion och i olika texter. Eleven kan på ett mångsidigt sätt reflektera över hur relevanta motiveringarna är.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan urskilja centrala argument och motiveringar till dem i en diskussion och i en text samt reflektera över hur relevanta motiveringarna är.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan urskilja ett argument och motiveringen till det i en diskussion och en text.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning känna igen ett argument i en diskussion eller text.

M3 främja elevens förmåga att uppfatta samband mellan olika företeelser och att utveckla sitt tänkande
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleverna ska handledas i att förstå världens kulturella, språkliga, religiösa och åskådningsmässiga mångfald.K4 MultilitteracitetEleven lär sig att utgående från källan och dess syfte kritiskt granska information och kommunikation.InnehållI1-I4Eleverna reflekterar över innebörden av att veta, att tro och att anta.I4Eleverna fördjupar sig i olika tidsbegrepp och sätt att förklara världen samt olika uppfattningar som anknyter till dem.
Mål för elevens lärande
Eleven uppfattar samband mellan olika företeelser och identifierar felaktiga slutsatser. Eleven utvecklas i sitt tänkande.
Tankefärdigheter

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven uppfattar på ett mångsidigt sätt samband mellan olika företeelser och identifierar felaktiga slutsatser. Eleven kan tillämpa dessa färdigheter i sitt tänkande.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven uppfattar samband mellan olika företeelser. Eleven kan identifiera felaktiga slutsatser och undvika sådana i sitt eget tänkande.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan uppfatta samband mellan olika företeelser och felaktiga slutsatser.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning uppfatta samband mellan olika företeelser eller felaktiga slutsatser.

M5 vägleda eleven att lära känna Finlands, Europas och världens kulturarv och att förstå kulturell mångfald som fenomen
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleverna ska handledas i att förstå världens kulturella, språkliga, religiösa och åskådningsmässiga mångfald.InnehållI4Eleverna fördjupar sig i olika tidsbegrepp och sätt att förklara världen samt olika uppfattningar som anknyter till dem.
Mål för elevens lärande
Eleven bekantar sig med Finlands, Europas och världens kulturarv och förstår kulturell mångfald som fenomen.
Förmåga att tillämpa kunskaper och begrepp

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan nämna och förklara flera särdrag i anknytning till kultur i Finlands, Europas och världens kulturarv. Eleven kan beskriva gruppens eller samhällets kulturella mångfald och reflektera över dess betydelse.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan nämna och förklara några särdrag i anknytning till kultur i Finlands, Europas och världens kulturarv. Eleven kan ge exempel på kulturell mångfald i gruppen eller i samhället.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven vet att det finns olika kulturer och kan nämna en kulturell minoritet och något karakteristiskt för den. Eleven kan nämna ett kulturarv.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning nämna en kulturell minoritet. Eleven kan under handledning nämna ett kulturarv.

M6 stödja eleven att utveckla sin allmänbildning inom åskådning och kultur
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK5 Digital kompetensEleven söker med hjälp av teknologi kunskap om olika kulturer och åskådningar.InnehållI2Eleverna undersöker den egna identiteten ur olika perspektiv, till exempel ur ett finländskt och europeiskt perspektiv. Eleverna blir bekanta med olika kulturer och åskådningar, åtminstone med kristendomen, judendomen och islam.
Mål för elevens lärande
Eleven identifierar grundläggande särdrag i åskådningar och kulturer och identifierar och använder åskådningsrelaterade begrepp.
Förmåga att tillämpa kunskaper och begrepp

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan nämna några åskådningar och kulturer. Eleven kan berätta om och ge exempel på dem genom att använda åskådningsmässiga begrepp.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan nämna någon åskådning eller kultur och redogöra för den med hjälp av åskådningsmässiga begrepp.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan nämna någon åskådning eller kultur och något särdrag i anknytning till den. Eleven känner till åtminstone ett åskådningsmässigt begrepp.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna någon åskådning, kultur eller något åskådningsmässigt begrepp.

M7 handleda eleven att planera och utvärdera sitt eget lärande i livsåskådning
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigElevens egna erfarenheter, observationer och frågor står som grund för arbetet.K5 Digital kompetensEleven söker med hjälp av teknologi kunskap om olika kulturer och åskådningar.InnehållI2Eleverna undersöker den egna identiteten ur olika perspektiv, till exempel ur ett finländskt och europeiskt perspektiv. Eleverna blir bekanta med olika kulturer och åskådningar, åtminstone med kristendomen, judendomen och islam.Eleven fördjupar sig i begreppet världsbild och övar sig i att förklara och motivera sina egna synsätt i förhållande till den.
Mål för elevens lärande
Eleven bildar sig en uppfattning om sitt eget åskådningsmässiga kunnande och ställer upp mål utgående från det. Eleven utvärderar sitt åskådningsmässiga lärande.
Förmåga att lära sig

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven ställer upp ändamålsenliga mål för sig i anknytning till sina åskådningsmässiga studier och arbetar i enlighet med dem. Eleven utvärderar på ett mångsidigt sätt hur hen når målen.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan ställa upp ändamålsenliga mål för sig i anknytning till sina åskådningsmässiga studier, sträva efter att arbeta i riktning mot målen och utvärdera hur de nås.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan identifiera sitt kunnande och ställa upp åtminstone ett mål för sitt eget åskådningsmässiga lärande. Under handledning planerar och utvärderar eleven sina studier.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning ställa upp ett mål för sitt eget åskådningsmässiga lärande.

MM8 uppmuntra eleven att uttrycka sin åskådning och att lyssna på andras ställningstaganden i åskådningsfrågor
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigElevens egna erfarenheter, observationer och frågor står som grund för arbetet.InnehållEleven fördjupar sig i begreppet världsbild och övar sig i att förklara och motivera sina egna synsätt i förhållande till den.
Mål för elevens lärande
Eleven uttrycker sin åskådning och agerar konstruktivt i kommunikationssituationer som en i gruppen.
Sociala färdigheter och förmåga att arbeta i grupp

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven uttrycker sina åskådningsmässiga tankar eller sin identitet på ett mångsidigt sätt. Eleven agerar konstruktivt i kommunikation med andra.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven uttrycker sina åskådningsmässiga tankar eller sin identitet på ett konstruktivt sätt. Eleven agerar i positiv kommunikation med andra.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven uttrycker under handledning sina ställningstaganden i åskådningsmässiga frågor.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven lyssnar sakligt till de andras ställningstaganden i åskådningsmässiga frågor.

Innehåll

I1 Att växa till ett gott liv

Grunderna för läroplanen

Eleverna övar sig att möta andra och att respektera olika synsätt. De undersöker hur rättvisa tar sig uttryck i det dagliga livet. Man undersöker frihet och ansvar, i synnerhet tanke-, religions- och livsåskådningsfrihet. Man fördjupar sig i begreppen värde och norm. Eleverna reflekterar över jämlikhet, lycka och ett bra liv. Eleverna övar sig att förklara och motivera sin synpunkt i förhållande till andras.

I2 Olika sätt att leva

Grunderna för läroplanen

Eleverna undersöker den egna identiteten ur olika perspektiv. I undervisningen fördjupar man sig i den finländska kulturen och kulturella minoriteter samt olika livs- och världsåskådningar. Man reflekterar över till exempel vad det innebär att vara jämlik, att acceptera, att förstå, att veta, att tro och att anta. Man fördjupar sig i världens kulturarv och inser dess värde. Eleverna övar sig att förklara och motivera sin synpunkt i förhållande till olika kulturer och livsåskådningar.

I3 Grunderna för ett gemensamt liv

Grunderna för läroplanen

Eleverna fördjupar sig i grunden för att leva tillsammans genom att undersöka till exempel betydelsen av överenskommelser, löften, rättigheter och skyldigheter, jämlikhet, fred och demokrati i såväl olika vardagliga situationer i det egna livet som i större omfattning. I undervisningen fördjupar man sig i barnets rättigheter och fundera på hur de förverkligas nära och fjärran. Man övar sig att etiskt bedöma gärningar utifrån deras kontext, syfte och följder. Eleverna övar sig att förklara och motivera egna synpunkter i förhållande till förutsättningarna för att leva tillsammans.

I4 Naturen och en hållbar framtid

Grunderna för läroplanen

Eleverna fördjupar sig i olika tidsbegrepp och sätt att förklara världen och reflekterar över hur de påverkar människors liv samt över olika uppfattningar som anknyter till dem. De undersöker olika naturuppfattningar, naturens och människans framtid samt hållbar utveckling. Eleverna övar sig att förklara och motivera egna synpunkter i förhållande till världsbilden och en hållbar framtid.

eGrunder