Annat främmande språk, A-lärokurs

Grunderna för läroplanen

Bedömningen ska sporra och ge eleverna möjlighet att bli medvetna om sina kunskaper, att utveckla dem och att uttrycka sig på för dem naturliga sätt För att studierna ska framskrida är det centralt att eleven genomför självvärdering och kamratrespons. Mångsidig bedömning ger de elever som har inlärningssvårigheter i språk, eller annars har ett annorlunda språkligt utgångsläge, möjligheter att visa sitt kunnande.

Läraren ska ge en verbal bedömning eller ett siffervitsord i A-lärokursen i annat främmande språk genom att bedöma elevernas kunnande i relation till de mål som i den lokala läroplanen fördelats årskursvis i årskurserna 3–6. Läsårsbedömningen i årskurs 6 grundar sig på de mål för undervisningen i läroämnet som fördelats för årskursen i den lokala läroplanen.

För att definiera kunskapsnivån för läsårsbetyget i årskurs 6 ska läraren använda de nationella bedömningskriterierna i A-lärokursen i annat främmande språk. Eleven har uppnått målen i A-lärokursen i annat främmande språk för vitsorden 5, 7, 8 eller 9 då elevens kunnande i huvudsak motsvarar den nivå av kunnande som beskrivs i kunskapskraven för vitsordet i fråga. Helhetsbedömningen av kunnandet för vitsorden 4, 6 och 10 ska bildas utgående från målen för lärokursen i A-lärokursen i annat främmande språk och i relation till ovan nämnda kunskapskrav för läsårsbedömningen. Om eleven uppnår en bättre kunskapsnivå i något mål kan det kompensera en underkänd eller svagare prestation i något annat mål. Bedömningen av elevens arbete ska ingå i läsårsbedömningen i A-lärokursen i annat främmande språk och i vitsordet som ska bildas.

I bedömningen ska man ta i beaktande alla mål i läroämnet. Bedömningen av förmåga att kommunicera, förmåga att tolka texter och förmåga att producera texter, ska grunda sig på den Europeiska referensramen och den finländska nivåskalan för språkkunskap och språkutveckling som utarbetats utgående från den.


Lokala läroplanen

Bedömning av elevens lärande i A-lärokursen i franska i årskurs 3–6

Mål

Mål Föremål för bedömningen Bedömningskriterier i slutet av årskurshelheten
Kulturell mångfald och språkmedvetenhet
M1 handleda eleven att lägga märke till målspråkets ställning i och relation till den språkliga och kulturella mångfalden i den närmaste omgivningen och i världen
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven blir medveten om den egna skolans språkliga mångfald.Eleverna jämför den egna kulturen med kulturen i franskspråkiga länder.InnehållI1Eleven bekantar sig med franskspråkiga länder ur en geografisk- och kulturell synvinkel.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att känna igen den språkliga och kulturella mångfalden i sin närmiljö och i världen. Eleven lär sig att förstå målspråkets ställning i sin närmiljö och i världen.
Förmåga att bilda sig en uppfattning om den språkliga och kulturella mångfalden samt om målspråkets ställning och betydelse

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan beskriva den språkliga mångfalden i hens närmiljö och i världen. Eleven kan jämföra typiska kulturella drag för olika länder inom språkområdet. Eleven kan berätta var, i vilka situationer samt varför målspråket används som ett globalt kommunikationsspråk.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om den språkliga mångfalden i hens närmiljö och i världen. Eleven kan ge exempel på typiska kulturella drag för olika länder inom språkområdet. Eleven kan berätta var och i vilka situationer målspråket används som ett globalt kommunikationsspråk.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan berätta vilka språk som används i hens närmiljö och i världen. Eleven kan ge några exempel på typiska kulturella drag för olika länder inom språkområdet. Eleven kan ge exempel på en situation där målspråket används som ett globalt kommunikationsspråk.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna några språk som används i hens närmiljö eller i världen. Eleven kan ge något exempel på typiska kulturella drag för olika länder inom språkområdet.

M2 motivera eleven att värdesätta sin egen språkliga och kulturella bakgrund och den språkliga och kulturella mångfalden i världen samt att bemöta människor fördomsfritt
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigElevens egna språkliga och kulturella bakgrund ses som en resurs vid språkinlärning.K2 Kulturell och kommunikativ kompetensElevens öppna syn på världen stärks.InnehållI1Eleven bekantar sig med olika varianter av franska. Eleven förstår att franska kan talas på många olika sätt.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att värdesätta sin egen språkliga och kulturella bakgrund. Eleven lär sig att värdesätta den språkliga och kulturella mångfalden i världen. Eleven lär sig att bemöta människor fördomsfritt.
M3 handleda eleven att lägga märke till vad som förenar respektive skiljer olika språk åt samt stödja hen att utveckla språklig nyfikenhet och språklig slutledningsförmåga
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleven vägleds att lägga märke till vad som förenar respektive skiljer franskan från övriga språk.K2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven stöds i att växa som en medveten språkanvändare.InnehållI1Eleven uppmuntras att ytterligare iaktta och jämföra olika språk. Grammatisk terminologi och klassificering, som är bekant från modersmålet används som stöd.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att känna igen likheter och olikheter mellan olika språk. Eleven lär sig att utveckla sin språkliga slutledningsförmåga.
Språklig slutledningsförmåga

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan jämföra likheter och skillnader mellan målspråket och modersmålet eller andra språk hen kan. Eleven kan använda lämpliga strategier som stödjer utvecklingen av hens språkliga slutledningsförmåga.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om likheter och skillnader mellan målspråket och modersmålet eller andra språk hen kan. Eleven kan nämna några strategier som stödjer utvecklingen av hens språkliga slutledningsförmåga.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på likheter och skillnader mellan målspråket och modersmålet eller andra språk hen kan.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna någon likhet och skillnad mellan målspråket och modersmålet eller andra språk hen kan.

M4 handleda eleven att hitta material på målspråket
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven bekantar sig med franskspråkigt kulturutbudK3 VardagskompetensEleven lär sig att använda franska i den egna vardagen och att röra sig tryggt i franskspråkiga nätmiljöer. Eleven känner igen lämpliga material för den egna åldersgruppen.InnehållI1Eleven övar sig i olika sätt att slå upp ord. Eleven handleds till att förhålla sig kritiskt till olika källor.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att hitta och välja material på målspråket som är lämpligt och intressant för hen själv.
Förmåga att hitta material på målspråket

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan jämföra material på målspråket som är lämpliga och intressanta för hen själv.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om material på målspråket som är lämpliga och intressanta för hen själv.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på material på målspråket som är intressanta för hen själv.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan ge ett exempel på något för hen själv lämpligt material på målspråket.

Färdigheter för språkstudier
M5 tillsammans gå igenom målen för undervisningen och skapa en tillåtande studieatmosfär, där det viktigaste är att budskapet går fram och att uppmuntra varandra att lära sig tillsammans
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleven uppmuntras till att vara en modig och nyfiken språkanvändare.K3 VardagskompetensEleverna tränar sociala färdigheter och samarbetar parvis och i grupp.InnehållI2Eleven arbetar i smågrupper.Eleverna övar sig i att ge respons till varandra.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att berätta om målen för sina studier i målspråket. Eleven lär sig att samarbeta och delta i gruppens aktiviteter på ett sätt som motiverar till att lära sig tillsammans.
Förmåga att berätta om målen för sina studier i målspråket och att fungera i grupp

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan berätta om målen för sina studier i målspråket och berätta hur hen arbetar för att uppnå målen. Eleven deltar i gruppens aktiviteter och samarbetar på ett mångsidigt sätt och som motiverar till att lära sig tillsammans.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om målen för sina studier i målspråket. Eleven deltar i gruppens aktiviteter och samarbetar på ett sätt motiverar till att lära sig tillsammans.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge några exempel på mål för sina studier i målspråket. Eleven deltar i gruppens aktiviteter och samarbetar.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna något enskilt mål för sina studier i målspråket. Eleven deltar stundvis i gruppens aktiviteter och kan samarbeta.

M6 handleda eleven att ta ansvar för sina språkstudier, uppmuntra hen att modigt öva sina språkkunskaper, också med hjälp av digitala verktyg, samt att pröva sig fram till vilka sätt att lära sig språk som passar hen bäst
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleven övar sig i att ställa upp mål, planera och utvärdera sitt arbete.Eleven förstår vikten av regelbundet och uthålligt övande.K4 MultilitteracitetEleven lär sig att tolka situationer på ett kulturenligt sätt.K5 Digital kompetensAutentiskt material används i inlärningssituationen.Material som producerats av elever sparas och delas.K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapEleven lär sig att arbeta målmedvetet och ta ansvar för den egna inlärningen ensam och tillsammans med andra.InnehållI2Eleven lär sig att utvärdera och ta ansvar för sitt eget lärande
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att ta ansvar för sina studier i målspråket. Eleven lär sig att använda olika sätt, även digitala, för att utveckla sina kunskaper i målspråket samt för sina språkstudier. Eleven lär sig att modigt använda sina färdigheter i målspråket.
Förmåga att ta ansvar för sina studier i målspråket samt hitta lämpliga sätt att lära sig språk

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan ta stort ansvar för sina studier i målspråket. Eleven kan mångsidigt utnyttja olika sätt, även digitala, för att lära sig målspråket och andra språk och som främjar det egna lärandet.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan ta relativt stort ansvar för sina studier i målspråket. Eleven kan använda många olika sätt, även digitala, för att lära sig målspråket och andra språk och som främjar det egna lärandet.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan i någon mån ta ansvar för sina studier i målspråket. Eleven kan använda några sätt, även digitala, för att lära sig målspråket och andra språk.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning i någon mån ta ansvar för sina studier i målspråket. Eleven kan använda något sätt, även digitala, för att lära sig målspråket och andra språk.

Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera
M7 ordna tillfällen där eleven med hjälp av olika medier får öva muntlig och skriftlig kommunikation
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven uppmuntras att uttrycka sig trots ringa språkkunskap.Eleven lär sig växelverkan i enlighet med målspråkets kultur.K4 MultilitteracitetEleven lär sig att tolka situationer på ett kulturenligt sätt.K5 Digital kompetensAutentiskt material används i inlärningssituationen.Material som producerats av elever sparas och delasK7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidEleven ges möjlighet att delta i valet av ämnesområden och undervisningsmetoderInnehållI3Eleven lär sig med hjälp av medier att kommunicera i olika muntliga och skriftliga situationer.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att kommunicera muntligt och skriftligt i olika situationer.
Förmåga att kommunicera i olika situationer

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.1: Eleven kan utbyta tankar eller information i bekanta och vardagliga situationer och stundtals hålla igång en konversation.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A1.3: Eleven reder sig i många rutinmässiga kommunikationssituationer men tar ibland stöd av sin samtalspartner.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.2: Eleven klarar sporadiskt av ofta återkommande rutinmässiga kommunikationssituationer, men tar för det mesta ännu stöd av sin samtalspartner.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven klarar sporadiskt av, med stöd av sin samtalspartner, några ofta återkommande och rutinmässiga kommunikationssituationer.

M8 stödja eleven i användningen av språkliga kommunikationsstrategier
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK4 MultilitteracitetEleven övar sig i att använda kommunikationsstrategier, som lämpar sig för den franska språkkulturen.InnehållI3Kännedomen om situationsbundna verbala och non-verbala kommunikationssätt fördjupas.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att använda kommunikationsstrategier i olika kommunikationssituationer.
Förmåga att använda kommunikationsstrategier

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.1: Eleven deltar i allt högre grad i kommunikation. Eleven använder mer sällan non-verbala uttryck. Eleven måste relativt ofta be samtalspartnern upprepa eller förtydliga. Eleven kan i någon mån utnyttja samtalspartnerns uttryck i sin egen kommunikation.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A1.3: Eleven deltar i kommunikation men behöver fortfarande ofta hjälpmedel. Eleven kan reagera med korta verbala uttryck, små gester (t.ex. genom att nicka), ljud eller liknande minimal respons. Eleven måste ofta be samtalspartnern att förtydliga eller upprepa.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.2: Eleven använder sig av det mest centrala ord- och uttrycksförrådet i sin kommunikation. Eleven behöver mycket hjälpmedel. Eleven kan be samtalspartnern att upprepa eller tala långsammare.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven behöver mycket hjälpmedel (till exempel gester, teckningar, lexikon, internet). Eleven kan ibland gissa eller härleda enskilda ords betydelse utgående från kontexten, allmän kunskap eller sina andra språkkunskaper. Eleven kan uttrycka om hen har förstått.

M9 hjälpa eleven att öka sin kännedom om uttryck som kan användas i och som hör till artigt språkbruk
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven övar sig i att använda kulturenliga artighetsfraser och uttryck.K4 MultilitteracitetEleven ges möjlighet att kommunicera i mångsidiga situationer på ett kulturenligt sätt.InnehållI3Eleven övar sig i att använda fler artiga och språkenliga uttryck.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att använda för målspråket och språkområdets kulturer typiska artighetsfraser.
Kulturellt lämpligt språkbruk

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.1: Eleven klarar av korta sociala situationer. Eleven kan använda de vanligaste artiga hälsnings- och tilltalsfraserna samt artigt framföra till exempel önskemål, invitationer, förslag och ursäkter och besvara sådana.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A1.3: Eleven kan använda vanliga uttryck som kännetecknar artigt språkbruk i många rutinmässiga sociala sammanhang.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.2: Eleven kan använda några av de allra vanligaste artighetsfraserna typiska för språket i rutinmässiga sociala sammanhang.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven kan använda några för språket eller kulturen typiska artighetsfraser (hälsa, säga adjö, tacka) i några mycket rutinmässiga sociala sammanhang.

Växande språkkunskap, förmåga att tolka texter
M10 uppmuntra eleven att tolka för sig själv och sin åldersgrupp lämpliga och intressanta muntliga och skriftliga texter
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK4 MultilitteracitetFörmågan att läsa kritiskt skall utvecklas i kulturella sammanhang som är relevanta för eleven.InnehållI3Eleven jobbar med texter av lämplig svårighetsgrad.Eleven lär sig förstå och hitta det väsentliga i enkla texter såsom berättelser, diskussioner och sångtexter.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att förstå muntliga och skriftliga texter med hjälp av olika strategier.
Förmåga att tolka texter

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.1: Eleven förstår texter som innehåller enkla, bekanta ord och uttryck samt tydligt tal. Eleven förstår det centrala innehållet i korta, enkla budskap som intresserar hen och grundtankarna i en förutsägbar text som innehåller ett bekant ordförråd. Eleven klarar mycket enkel slutledning med hjälp av kontexten.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A1.3: Eleven förstår med hjälp av kontexten skriven text och långsamt tal som innehåller enkla, bekanta ord och uttryck. Eleven kan plocka ut enkel information som hen behöver ur en kort text.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.2: Eleven förstår skriven text bestående av några ord och långsamt tal som innehåller inövade, bekanta ord och uttryck. Eleven kan urskilja enskilda fakta i en text.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven förstår en begränsad mängd talade och skrivna ord och uttryck. Eleven känner till teckensystemet eller ett mycket begränsat antal skrivtecken.

Växande språkkunskap, förmåga att producera texter
M11 ge eleven många möjligheter att öva sig i att tala och skriva i för åldern lämpliga situationer och i detta sammanhang fästa uppmärksamhet vid uttal och vid strukturer som är relevanta för textens innehåll
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK3 VardagskompetensEleven övar sig i att producera text som anknyter till hens vardag på franska.K4 MultilitteracitetEleven producerar olika slag av texter och använder sig av många olika medier.K5 Digital kompetensEleven lär sig att använda tekniska hjälpmedel för att producera egen text och i kollaborativt lärande.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidEleven ges möjlighet att delta i valet av ämnesområden och undervisningsmetoder.InnehållI3Eleven producerar i växande grad skriftlig text och rättstavningen uppmärksammas.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att uttrycka sig muntligt och skriftligt genom att använda målspråkets centrala ordförråd och centrala strukturer. Eleven lär sig att uttala förståeligt.
Förmåga att producera texter

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A1.3: Eleven behärskar en begränsad mängd korta, inövade uttryck, det mest centrala ordförrådet och grundläggande satsstrukturer. Eleven kan med hjälp av ett begränsat uttrycksförråd berätta om vardagliga och för hen viktiga saker samt skriva enkla meddelanden. Eleven uttalar inövade uttryck begripligt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A1.2: Eleven kan med hjälp av ett begränsat uttrycksförråd berätta om några bekanta och för hen viktiga saker samt skriva några korta meningar om inövade ämnen. Eleven uttalar de flesta inövade uttrycken begripligt. Eleven behärskar ett mycket begränsat ordförråd, några situationsbundna uttryck och en del av den elementära grammatiken.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.1/A1.2: Eleven kan uttrycka sig mycket begränsat i tal med hjälp av inövade ord och inlärda standarduttryck. Eleven uttalar några inövade uttryck begripligt och kan skriva några enskilda ord och uttryck.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven kan uttrycka sig mycket begränsat i tal med hjälp av bekanta och inövade ord och de vanligaste inlärda standarduttrycken. Eleven uttalar några inövade uttryck begripligt och kan skriva några bekanta enskilda ord och uttryck.

Innehåll

I1 Kulturell mångfald och språkmedvetenhet

Grunderna för läroplanen

Att bekanta sig med språkens och kulturernas mångfald samt med utbredningen av språket som studeras och vid behov dess huvudvarianter. Att söka information om språkets och kulturens betydelse för individen och samhället. Att fundera på den egna språk- och kulturbakgrunden. Att träna artigt språkbruk i kommunikationssituationer. Att lyssna på olika språk, att se på olika sätt att skriva och att upptäcka hur ord lånas från ett språk till ett annat. Att reflektera över hur man kan göra om man endast har ringa kunskaper i ett språk.

I2 Färdigheter för språkstudier

Grunderna för läroplanen

Att tillsammans lära sig planera arbetet, att ge och ta emot respons och att ta ansvar. Att lära sig effektiva sätt att studera språk, t.ex. att aktivt ta i bruk nya ord eller strukturer i sitt eget sätt att uttrycka sig, öva sig att använda olika minnesstrategier och härleda nya ords betydelse på basen av kontexten. Att vänja sig vid att utvärdera sina språkkunskaper t.ex. med hjälp an den Europeiska språkportfolion.

I3 Växande språkkunskap: förmåga att kommunicera, förmåga att tolka texter, förmåga att producera texter

Grunderna för läroplanen

Att lära sig att lyssna, tala, läsa och skriva på målspråket och att behandla olika teman som bl.a. jag själv, min familj, mina vänner, skolan, fritidsintressen och fritidssysslor och om livet i miljöer där målspråket används. Teman ska också väljas tillsammans. Innehållet väljs med beaktande av elevernas dagliga omgivning, intressen och aktualitet och utgående från perspektivet jag, vi och vårt samhälle. Att använda språket för olika syften, som t.ex. att hälsa, be om hjälp eller uttrycka en åsikt. Att lära sig ordförråd och strukturer i samband med olika typer av texter, som t.ex. kortare berättelser, skådespel, intervjuer och sångtexter. Att ge eleven möjlighet att träna mer krävande språksituationer. Att lära sig hitta material på målspråket t.ex. på nätet. Att välja texter med beaktande av målspråkets geografiska utbredning och språkområdets levnadssätt. Att iaktta och flitigt träna uttal, betoning av ord, satsbetoning, talrytm och intonation. Att öva sig att känna igen målspråkets fonetiska tecken och att producera de skrivtecken som behövs.

eGrunder