Historia

Grunderna för läroplanen

I historieundervisningen ska bedömningen vara handledande och sporrande. Genom att ge respons ska man sträva efter att uppmuntra eleverna att undersöka olika historiska källor och göra sina egna tolkningar av dem. I bedömningen ska beaktas såväl elevens förmåga att uttrycka sig mångsidigt i tal och skrift som kunnande som eleven visat eller uttryckt på andra sätt. I stället för att fästa uppmärksamheten vid memorering av innehållet ska man i bedömningen uppmärksamma elevens förmåga att tillämpa kunskap och utveckla sitt historiska tänkande.

Läraren ska ge ett verbalt omdöme eller ett siffervitsord i historia genom att bedöma elevernas kunnande i relation till de mål som i den lokala läroplanen fördelats årskursvis i årskurserna 4–6. Läsårsbedömningen i årskurs 6 grundar sig på de mål för undervisningen i läroämnet som fördelats för årskursen i den lokala läroplanen.

För att definiera kunskapsnivån för läsårsbetyget i årskurs 6 ska läraren använda de nationella bedömningskriterierna i historia. Eleven har uppnått målen i historia för vitsorden 5, 7, 8 eller 9 då elevens kunnande i huvudsak motsvarar den nivå av kunnande som beskrivs i kunskapskraven för vitsordet i fråga. Helhetsbedömningen av kunnandet för vitsorden 4, 6 och 10 ska bildas utgående från målen för läroämnet historia och i relation till ovan nämnda kunskapskrav för läsårsbedömningen. Om eleven uppnår en bättre kunskapsnivå i något mål kan det kompensera en underkänd eller svagare prestation i något annat mål. Bedömningen av elevens arbete ska ingå i bedömningen i historia och i vitsordet som ska bildas.

Med tanke på studieframgången är det viktigt att på ett interaktivt sätt få möjlighet att undersöka historiska företeelser och leva sig in i historiska skeenden, men också att förstå den kulturella miljön, uppfatta tidsperspektiv samt förstå människans roll i historien och historiens betydelse för mänskligheten och för det egna livet i dag och i framtiden.

Mål

Mål Föremål för bedömningen Bedömningskriterier i slutet av årskurshelheten
Betydelse, värderingar och attityder
M1 väcka elevens intresse för historia som vetenskap och identitetsskapande läroämne
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleven lär sig historiska begrepp, tolka och jämföra olika källor och synvinklar. Avsikten är att låta eleven öva sig i att få insikter, i kritiskt tänkande och att upptäcka samband mellan företeelser.Inom historieundervisningen förstärks förmågan att ställa frågor och att finna svar på dessa i samråd med andra genom att nyttja olika källor och hjälpmedel.K2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven handleds i att känna till och värdesätta sitt kulturarv samt begrunda sin egen plats i släktleden. Via ämnet historia bekantar sig eleven med skolsamfundet och kulturen i närmiljön förr och nu.Eleven bekantar sig med olika kulturers ursprung och utveckling. Detta erbjuder eleven en möjlighet till ökad kulturell växelverkan och möjlighet att uttrycka sig samt en ökad ömsesidig förståelse och uppskattning. Helsingfors mångsidiga kulturella utgångspunkter fungerar som en positiv resurs, och vardagens kulturella möten utnyttjas i all historieundervisning.K3 VardagskompetensEleven lär sig leva sig in i och förstå människors existens; verksamhet, tankesätt och överlevnad under olika historiska epoker.Eleven förstår sin plats i denna historiska kontinuitet.Via historien bereds eleven möjlighet att begrunda betydelsen av människors val, förr och nu, för en hållbar framtid.Via historieundervisningen handleds eleven i att mångsidigt, säkert och ansvarsfullt utnyttja informations- och kommunikationsteknik.Eleven erhåller kunskap om teknologins utveckling och hur den påverkar olika livsområden.K4 MultilitteracitetEleven lär sig att hitta kunskap, läsa, uppskatta, tolka och jämföra många slags texter, diagram och bilder i olika sammanhang. Elevens multilitteracitet stärks genom att betrakta olika texter och bilder ur olika synvinklar. Helsingfors kulturella mångfald utnyttjas vid val av texter och bilder och vid tolkning av dessa. Eleverna uppmuntras till att mångsidigt nyttja olika kunskapskällor (muntliga, audiovisuella, tryckta och elektroniska källor).Eleven vägleds i att använda olika sök- och bibliotekstjänster.Eleverna uppmuntras i självständigt arbete med medier i skolan och på fritiden. Att producera olika texter och presentationer utvecklar elevens multilitteracitet.K5 Digital kompetensEleven lär sig att mångsidigt utnyttja informations- och kommunikationsteknologi själv och tillsammans med andra och finna lämpliga lärstrategier och arbetssätt.Eleven blir bättre på att producera och behandla olika texter bilder, ljud, filmer och animationer med olika verktyg.Eleverna vägleds i att säkert och ansvarsfullt utnyttja informations- och kommunikationsteknik. Eleverna bekantar sig med upphovsrättsliga frågor.K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapEleven bekantar sig via historien med näringsgrenar och yrken människor haft i forna tider och vilka förändringar skett i dessa.Eleven bekantar sig med olika yrken och entreprenörskap också sett ur närmiljöns, Helsingfors och huvudstadsregionens synvinkel. Samarbete mellan skola och närstående företag och föreningar berikar studierna.Via historiens arbetssätt får eleven övning i färdigheter som behövs i arbetsliv och entreprenörskap, exempelvis att arbeta ansvarsfullt och långsiktigt, använda ett undersökande grepp, förstå orsak-verkan och kunna utvärdera resultatet i arbetet.Via studier av historiska fenomen övar eleven sig i att fungera i grupp och samarbeta med aktörer utanför skolan. Samtidigt uppmuntras eleven till att ta initiativ, till företagsamhet samt att se betydelsen av dessa ur ett samhällsperspektiv.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidEleven blir intresserad av påverkningsmöjligheter i skolsamfundet och i samhället. Eleven lär sig grunderna i hur olika samhällssystem fungerar och där igenom människans möjligheter att påverka. I sin egen klass, i olika inlärningssituationer och i skolsamfundet får eleven träna samarbete, att behandla konflikter, att söka lösningar och att fatta beslut.Eleven lär sig vilken betydelse individens handlingar och val har haft för historien.Eleven lär sig förstå människans roll i att forma sin omgivning från forntiden till nuet.Eleven bekantar sig med barnets roll och rättigheter i olika historiska skeden.InnehållI1 Förhistorisk tid och civilisationens uppkomstEleven får kunskap om människans liv i små populationer, brytningsskedet mellan jakt- och jordbrukskultur och civilisationens uppkomst.I2 Gamla tiden och arvet från antikenEleven studerar antiken och de framsteg som då gjordes och hur dessa är synliga i dagens samhälle.
Mål för elevens lärande
Eleven intresserar sig för historia som vetenskap och dess betydelse för identiteten.
Att söka information om historia
M2 handleda eleven att känna till olika historiska källor
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleven lär sig historiska begrepp, tolka och jämföra olika källor och synvinklar. Avsikten är att låta eleven öva sig i att få insikter, i kritiskt tänkande och att upptäcka samband mellan företeelser.Inom historieundervisningen förstärks förmågan att ställa frågor och att finna svar på dessa i samråd med andra genom att nyttja olika källor och hjälpmedel.K2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven handleds i att känna till och värdesätta sitt kulturarv samt begrunda sin egen plats i släktleden. Via ämnet historia bekantar sig eleven med skolsamfundet och kulturen i närmiljön förr och nu.Eleven bekantar sig med olika kulturers ursprung och utveckling. Detta erbjuder eleven en möjlighet till ökad kulturell växelverkan och möjlighet att uttrycka sig samt en ökad ömsesidig förståelse och uppskattning. Helsingfors mångsidiga kulturella utgångspunkter fungerar som en positiv resurs, och vardagens kulturella möten utnyttjas i all historieundervisning.K4 MultilitteracitetEleven lär sig att hitta kunskap, läsa, uppskatta, tolka och jämföra många slags texter, diagram och bilder i olika sammanhang. Elevens multilitteracitet stärks genom att betrakta olika texter och bilder ur olika synvinklar. Helsingfors kulturella mångfald utnyttjas vid val av texter och bilder och vid tolkning av dessa. Eleverna uppmuntras till att mångsidigt nyttja olika kunskapskällor (muntliga, audiovisuella, tryckta och elektroniska källor).Eleven vägleds i att använda olika sök- och bibliotekstjänster.Eleverna uppmuntras i självständigt arbete med medier i skolan och på fritiden. Att producera olika texter och presentationer utvecklar elevens multilitteracitet.K5 Digital kompetensEleven lär sig att mångsidigt utnyttja informations- och kommunikationsteknologi själv och tillsammans med andra och finna lämpliga lärstrategier och arbetssätt.Eleven blir bättre på att producera och behandla olika texter bilder, ljud, filmer och animationer med olika verktyg.Eleverna vägleds i att säkert och ansvarsfullt utnyttja informations- och kommunikationsteknik. Eleverna bekantar sig med upphovsrättsliga frågor.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidEleven blir intresserad av påverkningsmöjligheter i skolsamfundet och i samhället. Eleven lär sig grunderna i hur olika samhällssystem fungerar och där igenom människans möjligheter att påverka. I sin egen klass, i olika inlärningssituationer och i skolsamfundet får eleven träna samarbete, att behandla konflikter, att söka lösningar och att fatta beslut.Eleven lär sig vilken betydelse individens handlingar och val har haft för historien.Eleven lär sig förstå människans roll i att forma sin omgivning från forntiden till nuet.Eleven bekantar sig med barnets roll och rättigheter i olika historiska skeden.InnehållI1 Förhistorisk tid och civilisationens uppkomstEleven får kunskap om människans liv i små populationer, brytningsskedet mellan jakt- och jordbrukskultur och civilisationens uppkomst.I2 Gamla tiden och arvet från antikenEleven studerar antiken och de framsteg som då gjordes och hur dessa är synliga i dagens samhälle.
Mål för elevens lärande
Eleven känner till olika historiska källor.
Förmåga att känna till historiska källor

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven ger exempel på hur ursprungskällorna för de tidsperioder som studeras skiljer sig från andrahandskällor.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven ger ett exempel på hur en ursprungskälla skiljer sig från andrahandskällor.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven ger exempel på historiska ursprungskällor för de tidsperioder som ska studeras.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till några historiska källor.

M3 hjälpa eleven att inse att historisk information kan tolkas på olika sätt
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleven lär sig historiska begrepp, tolka och jämföra olika källor och synvinklar. Avsikten är att låta eleven öva sig i att få insikter, i kritiskt tänkande och att upptäcka samband mellan företeelser.Inom historieundervisningen förstärks förmågan att ställa frågor och att finna svar på dessa i samråd med andra genom att nyttja olika källor och hjälpmedel.K2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven handleds i att känna till och värdesätta sitt kulturarv samt begrunda sin egen plats i släktleden. Via ämnet historia bekantar sig eleven med skolsamfundet och kulturen i närmiljön förr och nu.Eleven bekantar sig med olika kulturers ursprung och utveckling. Detta erbjuder eleven en möjlighet till ökad kulturell växelverkan och möjlighet att uttrycka sig samt en ökad ömsesidig förståelse och uppskattning. Helsingfors mångsidiga kulturella utgångspunkter fungerar som en positiv resurs, och vardagens kulturella möten utnyttjas i all historieundervisning.K4 MultilitteracitetEleven lär sig att hitta kunskap, läsa, uppskatta, tolka och jämföra många slags texter, diagram och bilder i olika sammanhang. Elevens multilitteracitet stärks genom att betrakta olika texter och bilder ur olika synvinklar. Helsingfors kulturella mångfald utnyttjas vid val av texter och bilder och vid tolkning av dessa. Eleverna uppmuntras till att mångsidigt nyttja olika kunskapskällor (muntliga, audiovisuella, tryckta och elektroniska källor).Eleven vägleds i att använda olika sök- och bibliotekstjänster.Eleverna uppmuntras i självständigt arbete med medier i skolan och på fritiden. Att producera olika texter och presentationer utvecklar elevens multilitteracitet.K5 Digital kompetensEleven lär sig att mångsidigt utnyttja informations- och kommunikationsteknologi själv och tillsammans med andra och finna lämpliga lärstrategier och arbetssätt.Eleven blir bättre på att producera och behandla olika texter bilder, ljud, filmer och animationer med olika verktyg.Eleverna vägleds i att säkert och ansvarsfullt utnyttja informations- och kommunikationsteknik. Eleverna bekantar sig med upphovsrättsliga frågor.K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapEleven bekantar sig via historien med näringsgrenar och yrken människor haft i forna tider och vilka förändringar skett i dessa.Eleven bekantar sig med olika yrken och entreprenörskap också sett ur närmiljöns, Helsingfors och huvudstadsregionens synvinkel. Samarbete mellan skola och närstående företag och föreningar berikar studierna.Via historiens arbetssätt får eleven övning i färdigheter som behövs i arbetsliv och entreprenörskap, exempelvis att arbeta ansvarsfullt och långsiktigt, använda ett undersökande grepp, förstå orsak-verkan och kunna utvärdera resultatet i arbetet.Via studier av historiska fenomen övar eleven sig i att fungera i grupp och samarbeta med aktörer utanför skolan.Samtidigt uppmuntras eleven till att ta initiativ, till företagsamhet samt att se betydelsen av dessa ur ett samhällsperspektiv.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidEleven blir intresserad av påverkningsmöjligheter i skolsamfundet och i samhället. Eleven lär sig grunderna i hur olika samhällssystem fungerar och där igenom människans möjligheter att påverka. I sin egen klass, i olika inlärningssituationer och i skolsamfundet får eleven träna samarbete, att behandla konflikter, att söka lösningar och att fatta beslut.Eleven lär sig vilken betydelse individens handlingar och val har haft för historien.Eleven lär sig förstå människans roll i att forma sin omgivning från forntiden till nuet.Eleven bekantar sig med barnets roll och rättigheter i olika historiska skeden.InnehållI1 Förhistorisk tid och civilisationens uppkomstEleven får kunskap om människans liv i små populationer, brytningsskedet mellan jakt- och jordbrukskultur och civilisationens uppkomst.I2 Gamla tiden och arvet från antikenEleven studerar antiken och de framsteg som då gjordes och hur dessa är synliga i dagens samhälle.
Mål för elevens lärande
Eleven inser att historisk information kan tolkas på olika sätt.
Förmåga att inse att historisk information kan tolkas på olika sätt

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven ger exempel på olika tolkningar i anknytning till samma händelse eller företeelse.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven inser att det kan finnas olika tolkningar av samma händelse eller företeelse.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven ger exempel på historiska fakta och tolkningar.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven ger exempel på historiska fakta.

Att förstå historiska företeelser
M4 hjälpa eleven att förstå olika sätt att dela in historien i epoker och att använda därmed relaterade historiska begrepp
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleven lär sig historiska begrepp, tolka och jämföra olika källor och synvinklar. Avsikten är att låta eleven öva sig i att få insikter, i kritiskt tänkande och att upptäcka samband mellan företeelser.Inom historieundervisningen förstärks förmågan att ställa frågor och att finna svar på dessa i samråd med andra genom att nyttja olika källor och hjälpmedel.K2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven handleds i att känna till och värdesätta sitt kulturarv samt begrunda sin egen plats i släktleden. Via ämnet historia bekantar sig eleven med skolsamfundet och kulturen i närmiljön förr och nu.Eleven bekantar sig med olika kulturers ursprung och utveckling. Detta erbjuder eleven en möjlighet till ökad kulturell växelverkan och möjlighet att uttrycka sig samt en ökad ömsesidig förståelse och uppskattning. Helsingfors mångsidiga kulturella utgångspunkter fungerar som en positiv resurs, och vardagens kulturella möten utnyttjas i all historieundervisning.K3 VardagskompetensEleven lär sig leva sig in i och förstå människors existens; verksamhet, tankesätt och överlevnad under olika historiska epoker.Eleven förstår sin plats i denna historiska kontinuitet.Via historien bereds eleven möjlighet att begrunda betydelsen av människors val, förr och nu, för en hållbar framtid.Via historieundervisningen handleds eleven i att mångsidigt, säkert och ansvarsfullt utnyttja informations- och kommunikationsteknik.Eleven erhåller kunskap om teknologins utveckling och hur den påverkar olika livsområden.InnehållI1 Förhistorisk tid och civilisationens uppkomstEleven får kunskap om människans liv i små populationer, brytningsskedet mellan jakt- och jordbrukskultur och civilisationens uppkomst.I2 Gamla tiden och arvet från antikenEleven studerar antiken och de framsteg som då gjordes och hur dessa är synliga i dagens samhälle.
Mål för elevens lärande
Eleven förstår olika sätt att dela in historien i epoker och att använda därmed relaterade begrepp.
Kronologisk uppfattning

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven nämner de centrala indelningarna i historiska epoker och placerar händelser under olika epoker kronologiskt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder de centrala indelningarna i historiska epoker och ger exempel på olika särdrag som kännetecknar samhällen under olika tider och epoker.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven nämner de centrala indelningarna i historiska epoker och placerar händelser under olika epoker kronologiskt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till de centrala indelningarna i historiska epoker (antiken, medeltiden, nya tiden; förhistorisk tid, historisk tid; f.v.t., e.v.t).

M5 hjälpa eleven att förstå motiven bakom människans handlingar
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleven lär sig historiska begrepp, tolka och jämföra olika källor och synvinklar. Avsikten är att låta eleven öva sig i att få insikter, i kritiskt tänkande och att upptäcka samband mellan företeelser.Inom historieundervisningen förstärks förmågan att ställa frågor och att finna svar på dessa i samråd med andra genom att nyttja olika källor och hjälpmedel.K2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven handleds i att känna till och värdesätta sitt kulturarv samt begrunda sin egen plats i släktleden. Via ämnet historia bekantar sig eleven med skolsamfundet och kulturen i närmiljön förr och nu.Eleven bekantar sig med olika kulturers ursprung och utveckling. Detta erbjuder eleven en möjlighet till ökad kulturell växelverkan och möjlighet att uttrycka sig samt en ökad ömsesidig förståelse och uppskattning. Helsingfors mångsidiga kulturella utgångspunkter fungerar som en positiv resurs, och vardagens kulturella möten utnyttjas i all historieundervisning.K3 VardagskompetensEleven lär sig leva sig in i och förstå människors existens; verksamhet, tankesätt och överlevnad under olika historiska epoker.Eleven förstår sin plats i denna historiska kontinuitet.Via historien bereds eleven möjlighet att begrunda betydelsen av människors val, förr och nu, för en hållbar framtid.Via historieundervisningen handleds eleven i att mångsidigt, säkert och ansvarsfullt utnyttja informations- och kommunikationsteknik.Eleven erhåller kunskap om teknologins utveckling och hur den påverkar olika livsområden.K4 MultilitteracitetEleven lär sig att hitta kunskap, läsa, uppskatta, tolka och jämföra många slags texter, diagram och bilder i olika sammanhang. Elevens multilitteracitet stärks genom att betrakta olika texter och bilder ur olika synvinklar. Helsingfors kulturella mångfald utnyttjas vid val av texter och bilder och vid tolkning av dessa. Eleverna uppmuntras till att mångsidigt nyttja olika kunskapskällor (muntliga, audiovisuella, tryckta och elektroniska källor).Eleven vägleds i att använda olika sök- och bibliotekstjänster.Eleverna uppmuntras i självständigt arbete med medier i skolan och på fritiden. Att producera olika texter och presentationer utvecklar elevens multilitteracitet.K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapEleven bekantar sig via historien med näringsgrenar och yrken människor haft i forna tider och vilka förändringar skett i dessa.Eleven bekantar sig med olika yrken och entreprenörskap också sett ur närmiljöns, Helsingfors och huvudstadsregionens synvinkel. Samarbete mellan skola och närstående företag och föreningar berikar studierna.Via historiens arbetssätt får eleven övning i färdigheter som behövs i arbetsliv och entreprenörskap, exempelvis att arbeta ansvarsfullt och långsiktigt, använda ett undersökande grepp, förstå orsak-verkan och kunna utvärdera resultatet i arbetet.Via studier av historiska fenomen övar eleven sig i att fungera i grupp och samarbeta med aktörer utanför skolan.Samtidigt uppmuntras eleven till att ta initiativ, till företagsamhet samt att se betydelsen av dessa ur ett samhällsperspektiv.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidEleven blir intresserad av påverkningsmöjligheter i skolsamfundet och i samhället. Eleven lär sig grunderna i hur olika samhällssystem fungerar och där igenom människans möjligheter att påverka. I sin egen klass, i olika inlärningssituationer och i skolsamfundet får eleven träna samarbete, att behandla konflikter, att söka lösningar och att fatta beslut.Eleven lär sig vilken betydelse individens handlingar och val har haft för historien.Eleven lär sig förstå människans roll i att forma sin omgivning från forntiden till nuet.Eleven bekantar sig med barnets roll och rättigheter i olika historiska skeden.InnehållI1 Förhistorisk tid och civilisationens uppkomstEleven får kunskap om människans liv i små populationer, brytningsskedet mellan jakt- och jordbrukskultur och civilisationens uppkomst.I2 Gamla tiden och arvet från antikenEleven studerar antiken och de framsteg som då gjordes och hur dessa är synliga i dagens samhälle.
Mål för elevens lärande
Eleven förstår motiven bakom människans handlingar i olika historiska situationer.
Historisk inlevelseförmåga

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven lever sig in i hur människan levde förr och granskar hur människans samhälleliga ställning påverkar hennes handlingar.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven lever sig in i situationen för människan i förgången tid och anger motiv till hennes handlingar.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven ger exempel på motiv som människor i förgången tid har haft för sina handlingar.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven inser att människor har haft olika motiv för sina handlingar.

M6 handleda eleven att inse olika orsaker till och följder av historiska händelser och företeelser
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven handleds i att känna till och värdesätta sitt kulturarv samt begrunda sin egen plats i släktleden. Via ämnet historia bekantar sig eleven med skolsamfundet och kulturen i närmiljön förr och nu.Eleven bekantar sig med olika kulturers ursprung och utveckling. Detta erbjuder eleven en möjlighet till ökad kulturell växelverkan och möjlighet att uttrycka sig samt en ökad ömsesidig förståelse och uppskattning. Helsingfors mångsidiga kulturella utgångspunkter fungerar som en positiv resurs, och vardagens kulturella möten utnyttjas i all historieundervisning.K4 MultilitteracitetEleven lär sig att hitta kunskap, läsa, uppskatta, tolka och jämföra många slags texter, diagram och bilder i olika sammanhang. Elevens multilitteracitet stärks genom att betrakta olika texter och bilder ur olika synvinklar. Helsingfors kulturella mångfald utnyttjas vid val av texter och bilder och vid tolkning av dessa. Eleverna uppmuntras till att mångsidigt nyttja olika kunskapskällor (muntliga, audiovisuella, tryckta och elektroniska källor).Eleven vägleds i att använda olika sök- och bibliotekstjänster.Eleverna uppmuntras i självständigt arbete med medier i skolan och på fritiden. Att producera olika texter och presentationer utvecklar elevens multilitteracitet.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidEleven blir intresserad av påverkningsmöjligheter i skolsamfundet och i samhället. Eleven lär sig grunderna i hur olika samhällssystem fungerar och där igenom människans möjligheter att påverka. I sin egen klass, i olika inlärningssituationer och i skolsamfundet får eleven träna samarbete, att behandla konflikter, att söka lösningar och att fatta beslut.Eleven lär sig vilken betydelse individens handlingar och val har haft för historien.Eleven lär sig förstå människans roll i att forma sin omgivning från forntiden till nuet.Eleven bekantar sig med barnets roll och rättigheter i olika historiska skeden.InnehållI1 Förhistorisk tid och civilisationens uppkomstEleven får kunskap om människans liv i små populationer, brytningsskedet mellan jakt- och jordbrukskultur och civilisationens uppkomst.I2 Gamla tiden och arvet från antikenEleven studerar antiken och de framsteg som då gjordes och hur dessa är synliga i dagens samhälle.
Mål för elevens lärande
Eleven känner till orsaker till och följder av historiska händelser och företeelser.
Förståelse för orsakssammanhang i historia

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven känner till olika orsaker (direkta och indirekta) till och följder (långvariga och kortvariga) av sådant som hänt i det förgångna.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven känner till orsaker till och följder av sådant som hänt i det förgångna.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven känner till en enskild orsak och en följd av den för sådant som hänt i det förgångna.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till en enskild orsak till eller följd av något som hänt i det förgångna.

M7 hjälpa eleven att identifiera förändringar i den egna familjens eller samhällets historia samt förstå hur samma förändringar har kunnat få olika innebörd för olika människor
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleven lär sig historiska begrepp, tolka och jämföra olika källor och synvinklar. Avsikten är att låta eleven öva sig i att få insikter, i kritiskt tänkande och att upptäcka samband mellan företeelser.Inom historieundervisningen förstärks förmågan att ställa frågor och att finna svar på dessa i samråd med andra genom att nyttja olika källor och hjälpmedel.K2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven handleds i att känna till och värdesätta sitt kulturarv samt begrunda sin egen plats i släktleden. Via ämnet historia bekantar sig eleven med skolsamfundet och kulturen i närmiljön förr och nu.Eleven bekantar sig med olika kulturers ursprung och utveckling. Detta erbjuder eleven en möjlighet till ökad kulturell växelverkan och möjlighet att uttrycka sig samt en ökad ömsesidig förståelse och uppskattning. Helsingfors mångsidiga kulturella utgångspunkter fungerar som en positiv resurs, och vardagens kulturella möten utnyttjas i all historieundervisning.K3 VardagskompetensEleven lär sig leva sig in i och förstå människors existens; verksamhet, tankesätt och överlevnad under olika historiska epoker.Eleven förstår sin plats i denna historiska kontinuitet.Via historien bereds eleven möjlighet att begrunda betydelsen av människors val, förr och nu, för en hållbar framtid.Via historieundervisningen handleds eleven i att mångsidigt, säkert och ansvarsfullt utnyttja informations- och kommunikationsteknik.Eleven erhåller kunskap om teknologins utveckling och hur den påverkar olika livsområden.K4 MultilitteracitetEleven lär sig att hitta kunskap, läsa, uppskatta, tolka och jämföra många slags texter, diagram och bilder i olika sammanhang. Elevens multilitteracitet stärks genom att betrakta olika texter och bilder ur olika synvinklar. Helsingfors kulturella mångfald utnyttjas vid val av texter och bilder och vid tolkning av dessa. Eleverna uppmuntras till att mångsidigt nyttja olika kunskapskällor (muntliga, audiovisuella, tryckta och elektroniska källor).Eleven vägleds i att använda olika sök- och bibliotekstjänster.Eleverna uppmuntras i självständigt arbete med medier i skolan och på fritiden. Att producera olika texter och presentationer utvecklar elevens multilitteracitet.K5 Digital kompetensEleven lär sig att mångsidigt utnyttja informations- och kommunikationsteknologi själv och tillsammans med andra och finna lämpliga lärstrategier och arbetssätt.Eleven blir bättre på att producera och behandla olika texter bilder, ljud, filmer och animationer med olika verktyg.Eleverna vägleds i att säkert och ansvarsfullt utnyttja informations- och kommunikationsteknik. Eleverna bekantar sig med upphovsrättsliga frågor.K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapEleven bekantar sig via historien med näringsgrenar och yrken människor haft i forna tider och vilka förändringar skett i dessa.Eleven bekantar sig med olika yrken och entreprenörskap också sett ur närmiljöns, Helsingfors och huvudstadsregionens synvinkel. Samarbete mellan skola och närstående företag och föreningar berikar studierna.Via historiens arbetssätt får eleven övning i färdigheter som behövs i arbetsliv och entreprenörskap, exempelvis att arbeta ansvarsfullt och långsiktigt, använda ett undersökande grepp, förstå orsak-verkan och kunna utvärdera resultatet i arbetet.Via studier av historiska fenomen övar eleven sig i att fungera i grupp och samarbeta med aktörer utanför skolan.Samtidigt uppmuntras eleven till att ta initiativ, till företagsamhet samt att se betydelsen av dessa ur ett samhällsperspektiv.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidEleven blir intresserad av påverkningsmöjligheter i skolsamfundet och i samhället. Eleven lär sig grunderna i hur olika samhällssystem fungerar och där igenom människans möjligheter att påverka. I sin egen klass, i olika inlärningssituationer och i skolsamfundet får eleven träna samarbete, att behandla konflikter, att söka lösningar och att fatta beslut.Eleven lär sig vilken betydelse individens handlingar och val har haft för historien.Eleven lär sig förstå människans roll i att forma sin omgivning från forntiden till nuet.Eleven bekantar sig med barnets roll och rättigheter i olika historiska skeden.InnehållI1 Förhistorisk tid och civilisationens uppkomstEleven får kunskap om människans liv i små populationer, brytningsskedet mellan jakt- och jordbrukskultur och civilisationens uppkomst.I2 Gamla tiden och arvet från antikenEleven studerar antiken och de framsteg som då gjordes och hur dessa är synliga i dagens samhälle.
Mål för elevens lärande
Eleven uppfattar förändringar och deras innebörd för olika människor och förstår hur samma förändringar har kunnat få olika innebörd för olika människor.
Förmåga att förstå förändring

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven ger exempel på situationer i vilka en förändring inte innebär utveckling för olika människor eller människogrupper.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven beskriver med hjälp av exempel hur en förändring haft olika innebörd för olika människogrupper.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven känner till förändringar i det förgångna och ger exempel på vad en förändring inneburit för olika människor.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till saker som förändrats.

M8 lära eleven att uppfatta historiska kontinuiteter
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleven lär sig historiska begrepp, tolka och jämföra olika källor och synvinklar. Avsikten är att låta eleven öva sig i att få insikter, i kritiskt tänkande och att upptäcka samband mellan företeelser.Inom historieundervisningen förstärks förmågan att ställa frågor och att finna svar på dessa i samråd med andra genom att nyttja olika källor och hjälpmedel.K2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven handleds i att känna till och värdesätta sitt kulturarv samt begrunda sin egen plats i släktleden. Via ämnet historia bekantar sig eleven med skolsamfundet och kulturen i närmiljön förr och nu.Eleven bekantar sig med olika kulturers ursprung och utveckling. Detta erbjuder eleven en möjlighet till ökad kulturell växelverkan och möjlighet att uttrycka sig samt en ökad ömsesidig förståelse och uppskattning. Helsingfors mångsidiga kulturella utgångspunkter fungerar som en positiv resurs, och vardagens kulturella möten utnyttjas i all historieundervisning.K4 MultilitteracitetEleven lär sig att hitta kunskap, läsa, uppskatta, tolka och jämföra många slags texter, diagram och bilder i olika sammanhang. Elevens multilitteracitet stärks genom att betrakta olika texter och bilder ur olika synvinklar. Helsingfors kulturella mångfald utnyttjas vid val av texter och bilder och vid tolkning av dessa. Eleverna uppmuntras till att mångsidigt nyttja olika kunskapskällor (muntliga, audiovisuella, tryckta och elektroniska källor).Eleven vägleds i att använda olika sök- och bibliotekstjänster.Eleverna uppmuntras i självständigt arbete med medier i skolan och på fritiden. Att producera olika texter och presentationer utvecklar elevens multilitteracitet.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidEleven blir intresserad av påverkningsmöjligheter i skolsamfundet och i samhället. Eleven lär sig grunderna i hur olika samhällssystem fungerar och där igenom människans möjligheter att påverka. I sin egen klass, i olika inlärningssituationer och i skolsamfundet får eleven träna samarbete, att behandla konflikter, att söka lösningar och att fatta beslut.Eleven lär sig vilken betydelse individens handlingar och val har haft för historien.Eleven lär sig förstå människans roll i att forma sin omgivning från forntiden till nuet.Eleven bekantar sig med barnets roll och rättigheter i olika historiska skeden.InnehållI1 Förhistorisk tid och civilisationens uppkomstEleven får kunskap om människans liv i små populationer, brytningsskedet mellan jakt- och jordbrukskultur och civilisationens uppkomst.I2 Gamla tiden och arvet från antikenEleven studerar antiken och de framsteg som då gjordes och hur dessa är synliga i dagens samhälle.
Mål för elevens lärande
Eleven uppfattar historiska kontinuiteter.
Förmåga att förstå kontinuitet

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven anger orsaker till att någon företeelse inte förändrats under olika tider.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven beskriver kontinuitet i företeelser i det förgångna.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven nämner företeelser som kännetecknas av kontinuitet från en tidsepok till en annan.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till hur en företeelse ur det förgångna är synlig i nutid.

Att använda historisk information
M9 handleda eleven att redogöra för orsaker till förändringar
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleven lär sig historiska begrepp, tolka och jämföra olika källor och synvinklar. Avsikten är att låta eleven öva sig i att få insikter, i kritiskt tänkande och att upptäcka samband mellan företeelser.Inom historieundervisningen förstärks förmågan att ställa frågor och att finna svar på dessa i samråd med andra genom att nyttja olika källor och hjälpmedel.K2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven handleds i att känna till och värdesätta sitt kulturarv samt begrunda sin egen plats i släktleden. Via ämnet historia bekantar sig eleven med skolsamfundet och kulturen i närmiljön förr och nu.Eleven bekantar sig med olika kulturers ursprung och utveckling. Detta erbjuder eleven en möjlighet till ökad kulturell växelverkan och möjlighet att uttrycka sig samt en ökad ömsesidig förståelse och uppskattning. Helsingfors mångsidiga kulturella utgångspunkter fungerar som en positiv resurs, och vardagens kulturella möten utnyttjas i all historieundervisning.K4 MultilitteracitetEleven lär sig att hitta kunskap, läsa, uppskatta, tolka och jämföra många slags texter, diagram och bilder i olika sammanhang. Elevens multilitteracitet stärks genom att betrakta olika texter och bilder ur olika synvinklar. Helsingfors kulturella mångfald utnyttjas vid val av texter och bilder och vid tolkning av dessa. Eleverna uppmuntras till att mångsidigt nyttja olika kunskapskällor (muntliga, audiovisuella, tryckta och elektroniska källor).Eleven vägleds i att använda olika sök- och bibliotekstjänster.Eleverna uppmuntras i självständigt arbete med medier i skolan och på fritiden. Att producera olika texter och presentationer utvecklar elevens multilitteracitet.InnehållI1 Förhistorisk tid och civilisationens uppkomstEleven får kunskap om människans liv i små populationer, brytningsskedet mellan jakt- och jordbrukskultur och civilisationens uppkomst.I2 Gamla tiden och arvet från antikenEleven studerar antiken och de framsteg som då gjordes och hur dessa är synliga i dagens samhälle.
Mål för elevens lärande
Eleven kan redogöra för orsaker till förändringar.
Förmåga att beskriva förhållandet mellan orsak och verkan

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven jämför olika orsakers inverkan på en förändring.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven beskriver inverkan av direkta och indirekta orsaker på en förändring.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven ger exempel på orsaker som lett till förändringar.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven anger orsaken till en förändring.

M10 lära eleven förklara hur tolkningar kan ändras på grund av nya källor eller betraktelsesätt
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleven lär sig historiska begrepp, tolka och jämföra olika källor och synvinklar. Avsikten är att låta eleven öva sig i att få insikter, i kritiskt tänkande och att upptäcka samband mellan företeelser.Inom historieundervisningen förstärks förmågan att ställa frågor och att finna svar på dessa i samråd med andra genom att nyttja olika källor och hjälpmedel.K2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven handleds i att känna till och värdesätta sitt kulturarv samt begrunda sin egen plats i släktleden. Via ämnet historia bekantar sig eleven med skolsamfundet och kulturen i närmiljön förr och nu.Eleven bekantar sig med olika kulturers ursprung och utveckling. Detta erbjuder eleven en möjlighet till ökad kulturell växelverkan och möjlighet att uttrycka sig samt en ökad ömsesidig förståelse och uppskattning. Helsingfors mångsidiga kulturella utgångspunkter fungerar som en positiv resurs, och vardagens kulturella möten utnyttjas i all historieundervisning.K3 VardagskompetensEleven lär sig leva sig in i och förstå människors existens; verksamhet, tankesätt och överlevnad under olika historiska epoker.Eleven förstår sin plats i denna historiska kontinuitet.Via historien bereds eleven möjlighet att begrunda betydelsen av människors val, förr och nu, för en hållbar framtid.Via historieundervisningen handleds eleven i att mångsidigt, säkert och ansvarsfullt utnyttja informations- och kommunikationsteknik.Eleven erhåller kunskap om teknologins utveckling och hur den påverkar olika livsområden.K4 MultilitteracitetEleven lär sig att hitta kunskap, läsa, uppskatta, tolka och jämföra många slags texter, diagram och bilder i olika sammanhang. Elevens multilitteracitet stärks genom att betrakta olika texter och bilder ur olika synvinklar. Helsingfors kulturella mångfald utnyttjas vid val av texter och bilder och vid tolkning av dessa. Eleverna uppmuntras till att mångsidigt nyttja olika kunskapskällor (muntliga, audiovisuella, tryckta och elektroniska källor).Eleven vägleds i att använda olika sök- och bibliotekstjänster.Eleverna uppmuntras i självständigt arbete med medier i skolan och på fritiden. Att producera olika texter och presentationer utvecklar elevens multilitteracitet.K5 Digital kompetensEleven lär sig att mångsidigt utnyttja informations- och kommunikationsteknologi själv och tillsammans med andra och finna lämpliga lärstrategier och arbetssätt.Eleven blir bättre på att producera och behandla olika texter bilder, ljud, filmer och animationer med olika verktyg.Eleverna vägleds i att säkert och ansvarsfullt utnyttja informations- och kommunikationsteknik. Eleverna bekantar sig med upphovsrättsliga frågor.K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapEleven bekantar sig via historien med näringsgrenar och yrken människor haft i forna tider och vilka förändringar skett i dessa.Eleven bekantar sig med olika yrken och entreprenörskap också sett ur närmiljöns, Helsingfors och huvudstadsregionens synvinkel. Samarbete mellan skola och närstående företag och föreningar berikar studierna.Via historiens arbetssätt får eleven övning i färdigheter som behövs i arbetsliv och entreprenörskap, exempelvis att arbeta ansvarsfullt och långsiktigt, använda ett undersökande grepp, förstå orsak-verkan och kunna utvärdera resultatet i arbetet.Via studier av historiska fenomen övar eleven sig i att fungera i grupp och samarbeta med aktörer utanför skolan.Samtidigt uppmuntras eleven till att ta initiativ, till företagsamhet samt att se betydelsen av dessa ur ett samhällsperspektiv.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidEleven blir intresserad av påverkningsmöjligheter i skolsamfundet och i samhället. Eleven lär sig grunderna i hur olika samhällssystem fungerar och där igenom människans möjligheter att påverka. I sin egen klass, i olika inlärningssituationer och i skolsamfundet får eleven träna samarbete, att behandla konflikter, att söka lösningar och att fatta beslut.Eleven lär sig vilken betydelse individens handlingar och val har haft för historien.Eleven lär sig förstå människans roll i att forma sin omgivning från forntiden till nuet.Eleven bekantar sig med barnets roll och rättigheter i olika historiska skeden.InnehållI1 Förhistorisk tid och civilisationens uppkomstEleven får kunskap om människans liv i små populationer, brytningsskedet mellan jakt- och jordbrukskultur och civilisationens uppkomst.I2 Gamla tiden och arvet från antikenEleven studerar antiken och de framsteg som då gjordes och hur dessa är synliga i dagens samhälle.
Mål för elevens lärande
Eleven kan förklara varför tolkningar av det förgångna kan ändras på grund av nya källor eller betraktelsesätt.
Förmåga att förklara tolkningar

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven jämför tolkningar som gjorts om samma historiska händelse eller företeelse och redogör för varför valet av källor inverkar på tolkningen.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan utgående från några exempel förklara varför nya källor och betraktelsesätt kan ändra tolkningar av historien.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven förklarar med hjälp av ett exempel varför nya källor kan ändra tolkningen av en historisk händelse eller företeelse.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven ger ett exempel på en situation som det finns olika tolkningar om.

M11 handleda eleven att förklara mänsklig aktivitet
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleven lär sig historiska begrepp, tolka och jämföra olika källor och synvinklar. Avsikten är att låta eleven öva sig i att få insikter, i kritiskt tänkande och att upptäcka samband mellan företeelser.Inom historieundervisningen förstärks förmågan att ställa frågor och att finna svar på dessa i samråd med andra genom att nyttja olika källor och hjälpmedel.K2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven handleds i att känna till och värdesätta sitt kulturarv samt begrunda sin egen plats i släktleden. Via ämnet historia bekantar sig eleven med skolsamfundet och kulturen i närmiljön förr och nu.Eleven bekantar sig med olika kulturers ursprung och utveckling. Detta erbjuder eleven en möjlighet till ökad kulturell växelverkan och möjlighet att uttrycka sig samt en ökad ömsesidig förståelse och uppskattning. Helsingfors mångsidiga kulturella utgångspunkter fungerar som en positiv resurs, och vardagens kulturella möten utnyttjas i all historieundervisning.K3 VardagskompetensEleven lär sig leva sig in i och förstå människors existens; verksamhet, tankesätt och överlevnad under olika historiska epoker.Eleven förstår sin plats i denna historiska kontinuitet.Via historien bereds eleven möjlighet att begrunda betydelsen av människors val, förr och nu, för en hållbar framtid.Via historieundervisningen handleds eleven i att mångsidigt, säkert och ansvarsfullt utnyttja informations- och kommunikationsteknik.Eleven erhåller kunskap om teknologins utveckling och hur den påverkar olika livsområden.K4 MultilitteracitetEleven lär sig att hitta kunskap, läsa, uppskatta, tolka och jämföra många slags texter, diagram och bilder i olika sammanhang. Elevens multilitteracitet stärks genom att betrakta olika texter och bilder ur olika synvinklar. Helsingfors kulturella mångfald utnyttjas vid val av texter och bilder och vid tolkning av dessa. Eleverna uppmuntras till att mångsidigt nyttja olika kunskapskällor (muntliga, audiovisuella, tryckta och elektroniska källor).Eleven vägleds i att använda olika sök- och bibliotekstjänster.Eleverna uppmuntras i självständigt arbete med medier i skolan och på fritiden. Att producera olika texter och presentationer utvecklar elevens multilitteracitet.K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapEleven bekantar sig via historien med näringsgrenar och yrken människor haft i forna tider och vilka förändringar skett i dessa.Eleven bekantar sig med olika yrken och entreprenörskap också sett ur närmiljöns, Helsingfors och huvudstadsregionens synvinkel. Samarbete mellan skola och närstående företag och föreningar berikar studierna.Via historiens arbetssätt får eleven övning i färdigheter som behövs i arbetsliv och entreprenörskap, exempelvis att arbeta ansvarsfullt och långsiktigt, använda ett undersökande grepp, förstå orsak-verkan och kunna utvärdera resultatet i arbetet.Via studier av historiska fenomen övar eleven sig i att fungera i grupp och samarbeta med aktörer utanför skolan.Samtidigt uppmuntras eleven till att ta initiativ, till företagsamhet samt att se betydelsen av dessa ur ett samhällsperspektiv.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidEleven blir intresserad av påverkningsmöjligheter i skolsamfundet och i samhället. Eleven lär sig grunderna i hur olika samhällssystem fungerar och där igenom människans möjligheter att påverka. I sin egen klass, i olika inlärningssituationer och i skolsamfundet får eleven träna samarbete, att behandla konflikter, att söka lösningar och att fatta beslut.Eleven lär sig vilken betydelse individens handlingar och val har haft för historien.Eleven lär sig förstå människans roll i att forma sin omgivning från forntiden till nuet.Eleven bekantar sig med barnets roll och rättigheter i olika historiska skeden.InnehållI1 Förhistorisk tid och civilisationens uppkomstEleven får kunskap om människans liv i små populationer, brytningsskedet mellan jakt- och jordbrukskultur och civilisationens uppkomst.I2 Gamla tiden och arvet från antikenEleven studerar antiken och de framsteg som då gjordes och hur dessa är synliga i dagens samhälle.
Mål för elevens lärande
Eleven förklarar avsikter för mänsklig aktivitet.
Förmåga att förklara mänsklig aktivitet

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven analyserar motiven till människors aktivitet och ger en beskrivning av hur människors position i samhället inverkar på deras aktivitet.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven presenterar något som ska behandlas så att hen förklarar händelsen eller företeelsen ur en enskild aktörs perspektiv.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven beskriver möjliga orsaker till människans aktivitet i det förgångna.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven anger hur motivet för en människas agerande syns i hennes aktivitet.

Innehåll

I1 Förhistorisk tid och civilisationens uppkomst

Grunderna för läroplanen

Eleven får kunskap om människans liv i små populationer, brytningsskedet mellan jakt- och jordbrukskultur och civilisationens uppkomst.

I2 Gamla tiden och arvet från antiken

Grunderna för läroplanen

Eleven studerar demokratins uppkomst i den grekiska världen och det romerska samhället. Tidsperioden granskas också utgående från bosättningen i Norden.

I3 Medeltiden

Grunderna för läroplanen

Eleven utforskar den medeltida världsbilden samt kulturella likheter och skillnader mellan öst och väst och hur de påverkat olika folkgrupper. Här behandlas också övergången till historisk tid i Finland och införlivandet med det svenska riket.

I4 Nya tiden - ett brytningsskede

Grunderna för läroplanen

Eleven undersöker förändringar inom vetenskapen, konsten och människans föreställningar.

I5 Finland som en del av Sverige

Grunderna för läroplanen

Eleven fördjupar sig i utvecklingen i Finland på 1600–1700-talen.

eGrunder