Katolsk tro

Grunderna för läroplanen

Bedömningen av lärande ska vara handledande och uppmuntrande. Mångsidig respons ges i samband med arbetet och gemensamma diskussioner. Responsen ska utveckla elevernas samarbetsförmåga och uppmuntra dem att uttrycka sina tankar. Eleverna ska i undervisningen ges utrymme och uppmuntras att ifrågasätta och ställa frågor samt att motivera sina åsikter och lyssna på andras synpunkter. Mångsidiga arbetssätt ger eleverna möjligheter att visa och själva ge akt på sina framsteg och kunskaper.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i religion är följande

  • framsteg i att känna igen och namnge fenomen som rör livsåskådning i sin närmiljö
  • framsteg i förmågan att arbeta i grupp
  • framsteg i förmågan att uttrycka tankar och lyssna på andra.

Mål

Mål
M3 handleda eleven att utforska det religiösa året, religiösa högtider och seder
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven får ta del av det kristna kulturarvet.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidEleven får erfarenhet och blir delaktig i skolans vardag och fest.InnehållDet katolska kyrkoårets centrala högtider i relation till det kristna kyrkoårets händelserMässor och sakrament i den katolska kyrkanEtt besök till en katolsk mässa förrättas minst en gång under läsåret
M4 sporra eleven att lära känna seder och högtider i religioner och livsåskådningar som förekommer i klassen, skolan och närmiljön
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleverna ska sporras och handledas till positiv växelverkan och samarbete. Eleven lär känna och uppskatta övriga traditioner och seder.K3 VardagskompetensEleven lär sig gemensamma regler och goda seder.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidTillsammans med eleverna ska man diskutera vad rättvisa, jämlikhet och ömsesidighet betyder.InnehållDe mångreligiösa inslagen i närmiljön i förhållande till den katolska tronBesöka en tillställning i ett annat kyrkosamfund eller trossamfund alternativt ett lärarbesök på skolanCentrala dagliga böner i den katolska tron, Fader vår samt Ave Maria
M5 uppmuntra eleven att identifiera och uttrycka sina tankar och känslor
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleven utvecklar sitt etiska tänkandeK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven ska ges möjlighet att ge uttryck för sådant som är betydelsefullt för hen själv i positiv växelverkan.K3 VardagskompetensEleven ska öva sig att identifiera och uttrycka sina känslor och att utveckla emotionell kompetens till exempel med hjälp av lek och drama.K5 Digital kompetensEleven lär sig trygga och goda arbetssätt och god nätetikett för användningen av digitala verktyg.K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapEleven ska uppmuntras att fundera över vad hen själv är särskilt bra på. Eleven ska uppmuntras i att lita på sig själv då hen handlar i nya situationer. Eleven ska få öva sig i att anpassa sina egna idéer till andras.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidEleven ska genom egna erfarenheter bekanta sig med demokratiska principer och demokrati i praktiken.InnehållAtt visa empati och bry sig om andraKärlek, förlåtelse, ärlighet och skötsamhetFrihet och skyldigheter i enlighet med den katolska människosynen
M6 vägleda eleven att handla rättvist, leva sig in i andras situation och att respektera andras tankar och övertygelser samt mänskliga rättigheter
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven ska få bekanta sig med grundprinciperna i FN:s konvention om barnets rättigheter och fundera över vad dessa principer betyder i sitt liv och i sitt sätt att agera.K3 VardagskompetensEleven lär sig gemensamma regler och goda seder.K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapEleven ska få öva sig att medverka i grupp och att samarbeta, att anpassa sina egna idéer till andras och att ta ansvar enligt sin ålder. Eleven ska uppmuntras att fundera över vad hen kunde göra till förmån för andra i skolan och hemma.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidTillsammans med eleverna ska man diskutera vad rättvisa, jämlikhet och ömsesidighet betyder. Man ska tillsammans med eleverna fundera på vad en rättvis och hållbar framtid betyder i vårt land och i världen och hur de själva kan bidra till en sådan.InnehållAtt leva sig in i andras situation, att se konsekvenser av eget handlande, barnets rättigheter och skyldigheterGyllene regelnDen katolska kyrkans och andra trossamfunds läror om individens rättigheter, skyldigheter och relation till miljön och naturenAktuella livsfrågor för eleven, etiska resonemang och tillhörande Bibelberättelser, GT och NT
M7 handleda eleven att tänka etiskt och att inse vad det innebär att ta ansvar för sig själv, sin grupp, miljön och naturen
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven ska få bekanta sig med grundprinciperna i FN:s konvention om barnets rättigheter och fundera över vad dessa principer betyder i sitt liv och i sitt sätt att agera.K3 VardagskompetensEleven lär sig gemensamma regler och goda seder.K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapEleven ska få öva sig att medverka i grupp och att samarbeta, att anpassa sina egna idéer till andras och att ta ansvar enligt sin ålder. Eleven ska uppmuntras att fundera över vad hen kunde göra till förmån för andra i skolan och hemma.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidTillsammans med eleverna ska man diskutera vad rättvisa, jämlikhet och ömsesidighet betyder. Man ska tillsammans med eleverna fundera på vad en rättvis och hållbar framtid betyder i vårt land och i världen och hur de själva kan bidra till en sådan.InnehållAtt leva sig in i andras situation, att se konsekvenser av eget handlande, barnets rättigheter och skyldigheterGyllene regelnDen katolska kyrkans och andra trossamfunds läror om individens rättigheter, skyldigheter och relation till miljön och naturenAktuella livsfrågor för eleven, etiska resonemang och tillhörande Bibelberättelser, GT och NT
M8 ge eleven möjligheter att öva sig att framföra och motivera sina åsikter samt att lyssna på och förstå olika åsikter
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleven utvecklar sitt etiska tänkandeK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven ska ges möjlighet att ge uttryck för sådant som är betydelsefullt för hen själv i positiv växelverkan.K3 VardagskompetensEleven ska öva sig att identifiera och uttrycka sina känslor och att utveckla emotionell kompetens till exempel med hjälp av lek och drama.K5 Digital kompetensEleven lär sig trygga och goda arbetssätt och god nätetikett för användningen av digitala verktyg.K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapEleven ska uppmuntras att fundera över vad hen själv är särskilt bra på. Eleven ska uppmuntras i att lita på sig själv då hen handlar i nya situationer. Eleven ska få öva sig i att anpassa sina egna idéer till andras.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidEleven ska genom egna erfarenheter bekanta sig med demokratiska principer och demokrati i praktiken.InnehållAtt visa empati och bry sig om andraKärlek, förlåtelse, ärlighet och skötsamhetFrihet och skyldigheter i enlighet med den katolska människosynen

Innehåll

I1 Förhållandet till den egna religionen

Grunderna för läroplanen

Eleven bekantar sig med katolsk tro utgående från den egna familjen. Centrala innehåll är medlemskap i kyrkan, dopet och den heliga mässan, korstecknet, den Heliga Treenigheten, Jesus Kristus och de viktigaste händelserna i hans liv. Eleven bekantar sig med centrala dagliga böner. Man studerar livets uppkomst enligt Bibeln. I undervisningen behandlas Bibeln som helig skrift och kyrkoårets stora högtider. Eleven bekantar sig med den egna församlingen och kyrkobyggnaden samt med Jungfru Maria och några andra helgon.

I2 Religionernas värld

Grunderna för läroplanen

I undervisningen beaktas elevernas bakgrund och de mångkulturella och mångreligiösa inslag den eventuellt innehåller. Eleverna bekantar sig med andra religioner, livsåskådningar och irreligiositet som en del av vardag och fest i den egna klassen, skolan och närmiljön. Man studerar likheter mellan katolska traditioner och andra religioner och livsåskådningar.

I3 Ett gott liv

Grunderna för läroplanen

I undervisningen lär man eleverna att känna igen och att skilja mellan rätt och fel med hjälp av Gamla och Nya Testamentets berättelser. Man funderar över betydelsen av omtänksamhet och ärlighet. Man behandlar människans ansvar för naturen och världen samt granskar detta ansvar som en uppgift som baserar sig på skapelseberättelsen. Man klargör vilken betydelse FN:s konvention om barnets rättigheter har för elevens eget liv. Eleverna bekantar sig med centrala religiösa begrepp såsom syndafallet, att få förlåtelse och förlåta, det egna och gemensamma bästa och de centrala budord som är förknippade med dessa.

eGrunder