Betydelse, värderingar, attityder |
M2 uppmuntra eleven att glädjas över sitt lärande i omgivningsläran, de egna kunskaperna och nya utmaningar samt att öva sig att arbeta långsiktigt
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigDet centrala i omgivningslära är att lära sig att tänka mångfacetterat, både individuellt och gemensamt. Arbetet ska utgå från elevernas egna erfarenheter, iakttagelser och frågor. Det ska finnas utrymme för att undra, komma till insikt, hitta och uppfinna, fantisera och känna glädje i lärandet. Eleverna ska uppmuntras att fråga och lyssna, göra noggranna iakttagelser, söka information samt att producera och utveckla idéer tillsammans med andra och presentera resultatet av arbetet. Med hjälp av för åldern lämpliga problemlösnings- och forskningsuppgifter väcks elevernas nyfikenhet och intresse för den omgivande världen och deras förmåga att strukturera, benämna och beskriva omgivningen stärks. Eleverna ska också uppmuntras att ifrågasätta sina iakttagelser och lägga märke till att information ibland kan vara motstridig och otydlig.Eleverna ska få öva att planera och ställa upp mål för sitt eget och det gemensamma arbetet och att utvärdera arbetet. Tillsammans ska man fundera över när man lyckats i arbetet och hur man vet när man lyckats. Eleverna ska handledas i att se sina framsteg, bli varse sina styrkor som lärande individer och att känna glädje när de lyckas. Läraren ska tillsammans med eleverna fundera över eventuella val i samband med studierna och hjälpa dem att förstå betydelsen av olika alternativ.Mångsidig motion och motoriska övningar bidrar till att utveckla tänkandet och lärandet. Utvecklingen av minnet, fantasin samt etiskt och estetiskt tänkande ska stödjas med hjälp av sagor och berättelser, spel, ramsor, sånger och lekar, olika konstformer och mångsidig kommunikation.K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapI omgivningslära lär sig eleverna att arbeta individuellt och i grupp. De ska få öva sig att medverka i grupp och att samarbeta, att anpassa sina egna idéer till andras och att ta ansvar enligt sin ålder. Eleverna ska uppmuntras att undersöka nya fenomen och fundera över vad de själva är särskilt bra på och vad de kunde göra till förmån för andra i skolan och hemma. De ska uppmuntras att lita på sig själva då de handlar i nya situationerInnehållI1 Att växa och utveckalslivets gångden egna åldersgruppens växande och utvecklingpsykiskt välbefinnandeI2 Livet hemma och i skolanfarosituationergrundläggande egenvård och att kunna söka hjälpsamarbeteI3 Närmiljön och dess förändringarden byggda miljön(den egna stadsdelen)de vanligaste organsmerna och deras livsmiljöernärmiljöns kartaI4 Att undersöka och experimenteraundersökningens olika faser, orientationundersökningsfråga, hypotes, undersökning, bedömningrörelseiakttagelserI5 Att reflektera över de grundläggande förutsättningarna för livnäringsproduktiondricksvattnets ursprungvardagliga hälsovanor och färdigheterI6 Att träna en hållbar livsstilatt främja välbefinnandet i den egna näromgivningen och i skolsamfundetdelområden inom hållbar utveckling
|
M3 stödja eleven att utveckla känsla för miljön och handleda eleven att agera på ett hållbart sätt i närmiljön och i skolan
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK3 VardagskompetensDet centrala stoffet i omgivningslära är hälsa, säkerhet och en välmående närmiljö. Eleverna handleds i att förstå att var och en med sitt eget agerande påverkar såväl sitt eget som andras välbefinnande och sin egen och andras hälsa, trygghet och säkerhet. I Helsingfors läggs stor vikt vid trafiksäkerhet och vid att eleverna ska klara av att röra sig självständigt i stadsmiljö. Eleverna ska få hjälp med att utveckla sina konsumentkunskaper, de uppmuntras till att vara måttliga, dela med sig och vara sparsamma.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidI omgivningslära uppmuntras eleverna att lita på sina egna påverkningsmöjligheter. Elevernas erfarenheter, observationer, idéer och åsikter är en viktig del i lärprocessen. Tillsammans med eleverna ska man diskutera vad rättvisa, jämlikhet och ömsesidighet betyder.Tillsammans med eleverna funderar man på vad en hållbar och rättvis värld betyder för dem och hur var och en kan bidra till att uppnå detta.Genom att undersöka och upptäcka naturen väcks elevernas känsla för den. Eleverna lär sig att värna om sin omgivning och närmiljö genom att agera på ett hållbart sätt.InnehållI1 Att växa och utvecklaslivets gångden egna åldersgruppens växande och utvecklingpsykiskt välbefinnandeI2 Livet hemma och i skolanfarosituationergrundläggande egenvård och att kunna söka hjälpsamarbeteI3 Närmiljön och dess förändringarden byggda miljön(den egna stadsdelen)de vanligaste organsmerna och deras livsmiljöernärmiljöns kartaI4 Att undersöka och experimenteraundersökningens olika faser, orientationundersökningsfråga, hypotes, undersökning, bedömningrörelseiakttagelserI5 Att reflektera över de grundläggande förutsättningarna för livnäringsproduktiondricksvattnets ursprungvardagliga hälsovanor och färdigheterI6 Att träna en hållbar livsstilatt främja välbefinnandet i den egna näromgivningen och i skolsamfundetdelområden inom hållbar utveckling
|
Undersöknings- och arbetsfärdigheter |
M4 handleda eleven att undersöka, röra sig och göra utflykter i sin närmiljö
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK3 VardagskompetensDet centrala stoffet i omgivningslära är hälsa, säkerhet och en välmående närmiljö. Eleverna handleds i att förstå att var och en med sitt eget agerande påverkar såväl sitt eget som andras välbefinnande och sin egen och andras hälsa, trygghet och säkerhet. I Helsingfors läggs stor vikt vid trafiksäkerhet och vid att eleverna ska klara av att röra sig självständigt i stadsmiljö. Eleverna ska få hjälp med att utveckla sina konsumentkunskaper, de uppmuntras till att vara måttliga, dela med sig och vara sparsamma.InnehållI2 Livet hemma och i skolanfarosituationergrundläggande egenvård och att kunna söka hjälpsamarbeteI3 Närmiljön och dess förändringarden byggda miljön(den egna stadsdelen)de vanligaste organsmerna och deras livsmiljöernärmiljöns kartaI4 Att undersöka och experimenteraundersökningens olika faser, orientationundersökningsfråga, hypotes, undersökning, bedömningrörelseiakttagelserI6 Att träna en hållbar livsstilatt främja välbefinnandet i den egna näromgivningen och i skolsamfundetdelområden inom hållbar utveckling
|
M5 uppmuntra eleven att undra och ställa frågor samt använda gemensamma reflektioner som utgångspunkt för små undersökningar och andra aktiviteter
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigDet centrala i omgivningslära är att lära sig att tänka mångfacetterat, både individuellt och gemensamt. Arbetet ska utgå från elevernas egna erfarenheter, iakttagelser och frågor. Det ska finnas utrymme för att undra, komma till insikt, hitta och uppfinna, fantisera och känna glädje i lärandet. Eleverna ska uppmuntras att fråga och lyssna, göra noggranna iakttagelser, söka information samt att producera och utveckla idéer tillsammans med andra och presentera resultatet av arbetet. Med hjälp av för åldern lämpliga problemlösnings- och forskningsuppgifter väcks elevernas nyfikenhet och intresse för den omgivande världen och deras förmåga att strukturera, benämna och beskriva omgivningen stärks. Eleverna ska också uppmuntras att ifrågasätta sina iakttagelser och lägga märke till att information ibland kan vara motstridig och otydlig.Eleverna ska få öva att planera och ställa upp mål för sitt eget och det gemensamma arbetet och att utvärdera arbetet. Tillsammans ska man fundera över när man lyckats i arbetet och hur man vet när man lyckats. Eleverna ska handledas i att se sina framsteg, bli varse sina styrkor som lärande individer och att känna glädje när de lyckas. Läraren ska tillsammans med eleverna fundera över eventuella val i samband med studierna och hjälpa dem att förstå betydelsen av olika alternativ.Mångsidig motion och motoriska övningar bidrar till att utveckla tänkandet och lärandet. Utvecklingen av minnet, fantasin samt etiskt och estetiskt tänkande ska stödjas med hjälp av sagor och berättelser, spel, ramsor, sånger och lekar, olika konstformer och mångsidig kommunikation.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidI omgivningslära uppmuntras eleverna att lita på sina egna påverkningsmöjligheter. Hens erfarenheter, observationer, idéer och åsikter är en viktig del i lärprocessen. Tillsammans med eleverna ska man diskutera vad rättvisa, jämlikhet och ömsesidighet betyder.Tillsammans med eleverna funderar man på vad en hållbar och rättvis värld betyder för dem och hur var och en kan bidra till att uppnå detta.Genom att undersöka och upptäcka naturen väcks elevernas känsla för den. Eleverna lär sig att värna om sin omgivning och närmiljö genom att agera på ett hållbart sätt.InnehållI1 Att växa och utvecklaslivets gångden egna åldersgruppens växande och utvecklingpsykiskt välbefinnandeI2 Livet hemma och i skolanfarosituationergrundläggande egenvård och att kunna söka hjälpsamarbeteI3 Närmiljön och dess förändringarden byggda miljön(den egna stadsdelen)de vanligaste organsmerna och deras livsmiljöernärmiljöns kartaI4 Att undersöka och experimenteraundersökningens olika faser, orientationundersökningsfråga, hypotes, undersökning, bedömningrörelseiakttagelserI5 Att reflektera över de grundläggande förutsättningarna för livnäringsproduktiondricksvattnets ursprungvardagliga hälsovanor och färdigheterI6 Att träna en hållbar livsstilatt främja välbefinnandet i den egna näromgivningen och i skolsamfundetdelområden inom hållbar utveckling
|
M7 handleda eleven att mångsidigt beskriva, jämföra och klassificera organismer, livsmiljöer, fenomen, material och situationer samt namnge dessa
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigDet centrala i omgivningslära är att lära sig att tänka mångfacetterat, både individuellt och gemensamt. Arbetet ska utgå från elevernas egna erfarenheter, iakttagelser och frågor. Det ska finnas utrymme för att undra, komma till insikt, hitta och uppfinna, fantisera och känna glädje i lärandet. Eleverna ska uppmuntras att fråga och lyssna, göra noggranna iakttagelser, söka information samt att producera och utveckla idéer tillsammans med andra och presentera resultatet av arbetet. Med hjälp av för åldern lämpliga problemlösnings- och forskningsuppgifter väcks elevernas nyfikenhet och intresse för den omgivande världen och deras förmåga att strukturera, benämna och beskriva omgivningen stärks. Eleverna ska också uppmuntras att ifrågasätta sina iakttagelser och lägga märke till att information ibland kan vara motstridig och otydlig.Eleverna ska få öva att planera och ställa upp mål för sitt eget och det gemensamma arbetet och att utvärdera arbetet. Tillsammans ska man fundera över när man lyckats i arbetet och hur man vet när man lyckats. Eleverna ska handledas i att se sina framsteg, bli varse sina styrkor som lärande individer och att känna glädje när de lyckas. Läraren ska tillsammans med eleverna fundera över eventuella val i samband med studierna och hjälpa dem att förstå betydelsen av olika alternativ.Mångsidig motion och motoriska övningar bidrar till att utveckla tänkandet och lärandet. Utvecklingen av minnet, fantasin samt etiskt och estetiskt tänkande ska stödjas med hjälp av sagor och berättelser, spel, ramsor, sånger och lekar, olika konstformer och mångsidig kommunikation.K4 MultilitteracitetEleverna ska handledas att nå kompetens i multilitteracitet, det vill säga att kunna tolka, producera och kritiskt granska texter av många olika slag som är lämpliga för deras ålder. Med texter avses här olika slag av information som kommer till uttryck genom verbala, visuella, auditiva, numeriska eller kinestetiska symbolsystem eller genom kombinationer av dessa. Genom en multisensorisk, helhetsinriktad och helhetsskapande undervisning ska elevernas kompetens i multilitteracitet utvecklas.InnehållI1 Att växa och utvecklaslivets gångden egna åldersgruppens växande och utvecklingpsykiskt välbefinnandeI2 Livet hemma och i skolanfarosituationergrundläggande egenvård och att kunna söka hjälpsamarbeteI3 Närmiljön och dess förändringarden byggda miljön(den egna stadsdelen)de vanligaste organsmerna och deras livsmiljöernärmiljöns kartaI4 Att undersöka och experimenteraundersökningens olika faser, orientationundersökningsfråga, hypotes, undersökning, bedömningrörelseiakttagelserI5 Att reflektera över de grundläggande förutsättningarna för livnäringsproduktiondricksvattnets ursprungvardagliga hälsovanor och färdigheterI6 Att träna en hållbar livsstilatt främja välbefinnandet i den egna näromgivningen och i skolsamfundetdelområden inom hållbar utveckling
|
M8 vägleda eleven att agera på ett tryggt och säkert sätt, följa givna anvisningar och förstå motiveringarna för dem
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK3 VardagskompetensDet centrala stoffet i omgivningslära är hälsa, säkerhet och en välmående närmiljö. Eleverna handleds i att förstå att var och en med sitt eget agerande påverkar såväl sitt eget som andras välbefinnande och sin egen och andras hälsa, trygghet och säkerhet. I Helsingfors läggs stor vikt vid trafiksäkerhet och vid att eleverna ska klara av att röra sig självständigt i stadsmiljö. Eleverna ska få hjälp med att utveckla sina konsumentkunskaper, de uppmuntras till att vara måttliga, dela med sig och vara sparsamma.InnehållI1 Att växa och utvecklaslivets gångden egna åldersgruppens växande och utvecklingpsykiskt välbefinnandeI2 Livet hemma och i skolanfarosituationergrundläggande egenvård och att kunna söka hjälpsamarbeteI3 Närmiljön och dess förändringarden byggda miljön(den egna stadsdelen)de vanligaste organsmerna och deras livsmiljöernärmiljöns kartaI4 Att undersöka och experimenteraundersökningens olika faser, orientationundersökningsfråga, hypotes, undersökning, bedömningrörelseiakttagelserI5 Att reflektera över de grundläggande förutsättningarna för livnäringsproduktiondricksvattnets ursprungvardagliga hälsovanor och färdigheterI6 Att träna en hållbar livsstilatt främja välbefinnandet i den egna näromgivningen och i skolsamfundetdelområden inom hållbar utveckling
|
M9 handleda eleven att på ett mångsidigt sätt bekanta sig med vardagsteknik samt uppmuntra eleverna att tillsammans pröva, upptäcka, bygga och skapa nytt
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigDet centrala i omgivningslära är att lära sig att tänka mångfacetterat, både individuellt och gemensamt. Arbetet ska utgå från elevernas egna erfarenheter, iakttagelser och frågor. Det ska finnas utrymme för att undra, komma till insikt, hitta och uppfinna, fantisera och känna glädje i lärandet. Eleverna ska uppmuntras att fråga och lyssna, göra noggranna iakttagelser, söka information samt att producera och utveckla idéer tillsammans med andra och presentera resultatet av arbetet. Med hjälp av för åldern lämpliga problemlösnings- och forskningsuppgifter väcks elevernas nyfikenhet och intresse för den omgivande världen och deras förmåga att strukturera, benämna och beskriva omgivningen stärks. Eleverna ska också uppmuntras att ifrågasätta sina iakttagelser och lägga märke till att information ibland kan vara motstridig och otydlig.Eleverna ska få öva att planera och ställa upp mål för sitt eget och det gemensamma arbetet och att utvärdera arbetet. Tillsammans ska man fundera över när man lyckats i arbetet och hur man vet när man lyckats. Eleverna ska handledas i att se sina framsteg, bli varse sina styrkor som lärande individer och att känna glädje när de lyckas. Läraren ska tillsammans med eleverna fundera över eventuella val i samband med studierna och hjälpa dem att förstå betydelsen av olika alternativ.Mångsidig motion och motoriska övningar bidrar till att utveckla tänkandet och lärandet. Utvecklingen av minnet, fantasin samt etiskt och estetiskt tänkande ska stödjas med hjälp av sagor och berättelser, spel, ramsor, sånger och lekar, olika konstformer och mångsidig kommunikation.K3 VardagskompetensDet centrala stoffet i omgivningslära är hälsa, säkerhet och en välmående närmiljö. Eleverna handleds i att förstå att var och en med sitt eget agerande påverkar såväl sitt eget som andras välbefinnande och sin egen och andras hälsa, trygghet och säkerhet. I Helsingfors läggs stor vikt vid trafiksäkerhet och vid att eleverna ska klara av att röra sig självständigt i stadsmiljö. Eleverna ska få hjälp med att utveckla sina konsumentkunskaper, de uppmuntras till att vara måttliga, dela med sig och vara sparsamma.InnehållI2 Livet hemma och i skolanfarosituationergrundläggande egenvård och att kunna söka hjälpsamarbeteI4 Att undersöka och experimenteraundersökningens olika faser, orientationundersökningsfråga, hypotes, undersökning, bedömningrörelseiakttagelserI6 Att träna en hållbar livsstilatt främja välbefinnandet i den egna näromgivningen och i skolsamfundetdelområden inom hållbar utveckling
|
M10 handleda eleven att träna sin förmåga att arbeta i grupp och sina emotionella färdigheter samt att stärka respekten för sig själv och andra
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensI Helsingfors växer eleverna upp i ett mångkulturellt samhälle. Det här fungerar som utgångspunkt inom studierna i omgivningslära. Att leva på ett kulturellt hållbart sätt i en mångfacetterad miljö förutsätter kulturella färdigheter grundade på respekt för mänskliga rättigheter samt förmåga att kommunicera på ett hänsynsfullt sätt och kunna uttrycka sig själv och sina åsikter på olika sätt.Det är viktigt att tillsammans fundera kring hur var och en med sina egna handlingar kan påverka miljön.Eleverna ska få lära känna och uppskatta sin livsmiljö och dess svensk- och finskspråkiga kulturarv samt sin egen sociala, kulturella, religiösa, åskådningsmässiga och språkliga bakgrund. Eleverna uppmuntras att fundera över betydelsen av sin egen bakgrund och över sin roll i generationskedjan.Eleverna ska få träna sina sociala färdigheter, kommunikationsfärdigheter oberoende av sina språkkunskaper. De lär sig att argumentera och uttrycka sina åsikter på ett konstruktivt sätt. De har förmågan att sätta sig in i andras situation och granska frågor och situationer ur olika perspektiv.Eleverna ska lära sig att uttrycka känslor, åsikter, tankar och idéer på olika sätt. De ska uppmuntras att uppträda i olika situationer och att vara kreativa. Eleverna kan använda språkliga, kroppsliga och andra visuella uttryck för att kommunicera och uttrycka sig. Eleverna uppmuntras att iaktta och göra observationer angående det estetiska i omgivningen och att finna njutning och glädje i den.K3 VardagskompetensDet centrala stoffet i omgivningslära är hälsa, säkerhet och en välmående närmiljö. Eleverna handleds i att förstå att var och en med sitt eget agerande påverkar såväl sitt eget som andras välbefinnande och sin egen och andras hälsa, trygghet och säkerhet. I Helsingfors läggs stor vikt vid trafiksäkerhet och vid att eleverna ska klara av att röra sig självständigt i stadsmiljö. Eleverna ska få hjälp med att utveckla sina konsumentkunskaper, de uppmuntras till att vara måttliga, dela med sig och vara sparsamma.InnehållI1 Att växa och utvecklaslivets gångden egna åldersgruppens växande och utvecklingpsykiskt välbefinnandeI2 Livet hemma och i skolanI3 Närmiljön och dess förändringarden byggda miljön(den egna stadsdelen)de vanligaste organsmerna och deras livsmiljöernärmiljöns kartaI4 Att undersöka och experimenteraundersökningens olika faser, orientationundersökningsfråga, hypotes, undersökning, bedömningrörelseiakttagelserI5 Att reflektera över de grundläggande förutsättningarna för livnäringsproduktiondricksvattnets ursprungvardagliga hälsovanor och färdigheterI6 Att träna en hållbar livsstilatt främja välbefinnandet i den egna näromgivningen och i skolsamfundetdelområden inom hållbar utveckling
|
M11 handleda eleven att använda informations- och kommunikationsteknik för att söka information samt för att dokumentera och presentera observationer
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK4 MultilitteracitetEleverna ska handledas att nå kompetens i multilitteracitet, det vill säga att kunna tolka, producera och kritiskt granska texter av många olika slag som är lämpliga för deras ålder. Med texter avses här olika slag av information som kommer till uttryck genom verbala, visuella, auditiva, numeriska eller kinestetiska symbolsystem eller genom kombinationer av dessa. Genom en multisensorisk, helhetsinriktad och helhetsskapande undervisning ska elevernas kompetens i multilitteracitet utvecklas.K5 Digital kompetensGrundfärdigheter i informations- och komunikationsteknik används som redskap i studierna: att hitta information att ta vara på den och att använda sig av den. Eleverna handleds i att använda söktjänster och att pröva olika arbetsredskap och göra små informationssökningar inom deras egna intresseområden. Leken som arbetsredskap är viktig och olika slags inlärningsspel motiverar i inlärningen.InnehållI1 Att växa och utvecklaslivets gångden egna åldersgruppens växande och utvecklingpsykiskt välbefinnandeI2 Livet hemma och i skolanfarosituationergrundläggande egenvård och att kunna söka hjälpsamarbeteI3 Närmiljön och dess förändringarden byggda miljön(den egna stadsdelen)de vanligaste organsmerna och deras livsmiljöernärmiljöns kartaI4 Att undersöka och experimenteraundersökningens olika faser, orientationundersökningsfråga, hypotes, undersökning, bedömningrörelseiakttagelserI5 Att reflektera över de grundläggande förutsättningarna för livnäringsproduktiondricksvattnets ursprungvardagliga hälsovanor och färdigheterI6 Att träna en hållbar livsstilatt främja välbefinnandet i den egna näromgivningen och i skolsamfundetdelområden inom hållbar utveckling
|
Kunskap och förståelse |
M12 handleda eleven att strukturera omgivningen, den mänskliga verksamheten och fenomen som förekommer i den med hjälp av begrepp inom de olika ämnesområdena i omgivningslära
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigDet centrala i omgivningslära är att lära sig att tänka mångfacetterat, både individuellt och gemensamt. Arbetet ska utgå från elevernas egna erfarenheter, iakttagelser och frågor. Det ska finnas utrymme för att undra, komma till insikt, hitta och uppfinna, fantisera och känna glädje i lärandet. Eleverna ska uppmuntras att fråga och lyssna, göra noggranna iakttagelser, söka information samt att producera och utveckla idéer tillsammans med andra och presentera resultatet av arbetet. Med hjälp av för åldern lämpliga problemlösnings- och forskningsuppgifter väcks elevernas nyfikenhet och intresse för den omgivande världen och deras förmåga att strukturera, benämna och beskriva omgivningen stärks. Eleverna ska också uppmuntras att ifrågasätta sina iakttagelser och lägga märke till att information ibland kan vara motstridig och otydlig.Eleverna ska få öva att planera och ställa upp mål för sitt eget och det gemensamma arbetet och att utvärdera arbetet. Tillsammans ska man fundera över när man lyckats i arbetet och hur man vet när man lyckats. Eleverna ska handledas i att se sina framsteg, bli varse sina styrkor som lärande individer och att känna glädje när de lyckas. Läraren ska tillsammans med eleverna fundera över eventuella val i samband med studierna och hjälpa dem att förstå betydelsen av olika alternativ.Mångsidig motion och motoriska övningar bidrar till att utveckla tänkandet och lärandet. Utvecklingen av minnet, fantasin samt etiskt och estetiskt tänkande ska stödjas med hjälp av sagor och berättelser, spel, ramsor, sånger och lekar, olika konstformer och mångsidig kommunikation.InnehållI1 Att växa och utvecklaslivets gångden egna åldersgruppens växande och utvecklingpsykiskt välbefinnandeI2 Livet hemma och i skolanfarosituationergrundläggande egenvård och att kunna söka hjälpsamarbeteI3 Närmiljön och dess förändringarden byggda miljön(den egna stadsdelen)de vanligaste organsmerna och deras livsmiljöernärmiljöns kartaI4 Att undersöka och experimenteraundersökningens olika faser, orientationundersökningsfråga, hypotes, undersökning, bedömningrörelseiakttagelserI5 Att reflektera över de grundläggande förutsättningarna för livnäringsproduktiondricksvattnets ursprungvardagliga hälsovanor och färdigheterI6 Att träna en hållbar livsstilatt främja välbefinnandet i den egna näromgivningen och i skolsamfundetdelområden inom hållbar utveckling
|
M13 hjälpa eleven att förstå enkla bilder, modeller och kartor som beskriver omgivningen
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigDet centrala i omgivningslära är att lära sig att tänka mångfacetterat, både individuellt och gemensamt. Arbetet ska utgå från elevernas egna erfarenheter, iakttagelser och frågor. Det ska finnas utrymme för att undra, komma till insikt, hitta och uppfinna, fantisera och känna glädje i lärandet. Eleverna ska uppmuntras att fråga och lyssna, göra noggranna iakttagelser, söka information samt att producera och utveckla idéer tillsammans med andra och presentera resultatet av arbetet. Med hjälp av för åldern lämpliga problemlösnings- och forskningsuppgifter väcks elevernas nyfikenhet och intresse för den omgivande världen och deras förmåga att strukturera, benämna och beskriva omgivningen stärks. Eleverna ska också uppmuntras att ifrågasätta sina iakttagelser och lägga märke till att information ibland kan vara motstridig och otydlig.Eleverna ska få öva att planera och ställa upp mål för sitt eget och det gemensamma arbetet och att utvärdera arbetet. Tillsammans ska man fundera över när man lyckats i arbetet och hur man vet när man lyckats. Eleverna ska handledas i att se sina framsteg, bli varse sina styrkor som lärande individer och att känna glädje när de lyckas. Läraren ska tillsammans med eleverna fundera över eventuella val i samband med studierna och hjälpa dem att förstå betydelsen av olika alternativ.Mångsidig motion och motoriska övningar bidrar till att utveckla tänkandet och lärandet. Utvecklingen av minnet, fantasin samt etiskt och estetiskt tänkande ska stödjas med hjälp av sagor och berättelser, spel, ramsor, sånger och lekar, olika konstformer och mångsidig kommunikation.K4 MultilitteracitetEleverna ska handledas att nå kompetens i multilitteracitet, det vill säga att kunna tolka, producera och kritiskt granska texter av många olika slag som är lämpliga för deras ålder. Med texter avses här olika slag av information som kommer till uttryck genom verbala, visuella, auditiva, numeriska eller kinestetiska symbolsystem eller genom kombinationer av dessa. Genom en multisensorisk, helhetsinriktad och helhetsskapande undervisning ska elevernas kompetens i multilitteracitet utvecklas.InnehållI1 Att växa och utvecklaslivets gångden egna åldersgruppens växande och utvecklingpsykiskt välbefinnandeI2 Livet hemma och i skolanfarosituationergrundläggande egenvård och att kunna söka hjälpsamarbeteI3 Närmiljön och dess förändringarden byggda miljön(den egna stadsdelen)de vanligaste organsmerna och deras livsmiljöernärmiljöns kartaI4 Att undersöka och experimenteraundersökningens olika faser, orientationundersökningsfråga, hypotes, undersökning, bedömningrörelseiakttagelserI5 Att reflektera över de grundläggande förutsättningarna för livnäringsproduktiondricksvattnets ursprungvardagliga hälsovanor och färdigheterI6 Att träna en hållbar livsstilatt främja välbefinnandet i den egna näromgivningen och i skolsamfundet delområden inom hållbar utveckling
|
M14 uppmuntra eleven att uttrycka sig och öva sig att motivera sina åsikter
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensI Helsingfors växer eleverna upp i ett mångkulturellt samhälle. Det här fungerar som utgångspunkt inom studierna i omgivningslära. Att leva på ett kulturellt hållbart sätt i en mångfacetterad miljö förutsätter kulturella färdigheter grundade på respekt för mänskliga rättigheter samt förmåga att kommunicera på ett hänsynsfullt sätt och kunna uttrycka sig själv och sina åsikter på olika sätt.Det är viktigt att tillsammans fundera kring hur var och en med sina egna handlingar kan påverka miljön.Eleverna ska få lära känna och uppskatta sin livsmiljö och dess svensk- och finskspråkiga kulturarv samt sin egen sociala, kulturella, religiösa, åskådningsmässiga och språkliga bakgrund. Eleverna uppmuntras att fundera över betydelsen av sin egen bakgrund och över sin roll i generationskedjan.Eleverna ska få träna sina sociala färdigheter, kommunikationsfärdigheter oberoende av sina språkkunskaper. De lär sig att argumentera och uttrycka sina åsikter på ett konstruktivt sätt. De har förmågan att sätta sig in i andras situation och granska frågor och situationer ur olika perspektiv.Eleverna ska lära sig att uttrycka känslor, åsikter, tankar och idéer på olika sätt. De ska uppmuntras att uppträda i olika situationer och att vara kreativa. Eleverna kan använda språkliga, kroppsliga och andra visuella uttryck för att kommunicera och uttrycka sig. Eleverna uppmuntras att iaktta och göra observationer angående det estetiska i omgivningen och att finna njutning och glädje i den.K4 MultilitteracitetEleverna ska handledas att nå kompetens i multilitteracitet, det vill säga att kunna tolka, producera och kritiskt granska texter av många olika slag som är lämpliga för deras ålder. Med texter avses här olika slag av information som kommer till uttryck genom verbala, visuella, auditiva, numeriska eller kinestetiska symbolsystem eller genom kombinationer av dessa. Genom en multisensorisk, helhetsinriktad och helhetsskapande undervisning ska elevernas kompetens i multilitteracitet utvecklas.InnehållI1 Att växa och utvecklaslivets gångden egna åldersgruppens växande och utvecklingpsykiskt välbefinnandeI2 Livet hemma och i skolanfarosituationergrundläggande egenvård och att kunna söka hjälpsamarbeteI3 Närmiljön och dess förändringarden byggda miljön(den egna stadsdelen)de vanligaste organsmerna och deras livsmiljöernärmiljöns kartaI4 Att undersöka och experimenteraundersökningens olika faser, orientationundersökningsfråga, hypotes, undersökning, bedömningrörelseiakttagelserI5 Att reflektera över de grundläggande förutsättningarna för livnäringsproduktiondricksvattnets ursprungvardagliga hälsovanor och färdigheterI6 Att träna en hållbar livsstilatt främja välbefinnandet i den egna näromgivningen och i skolsamfundet delområden inom hållbar utveckling
|
M15 handleda eleven att reflektera över faktorer som främjar växande och utveckling, hälsa och välbefinnande samt de grundläggande förutsättningarna för liv
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK3 VardagskompetensDet centrala stoffet i omgivningslära är hälsa, säkerhet och en välmående närmiljö. Eleverna handleds i att förstå att var och en med sitt eget agerande påverkar såväl sitt eget som andras välbefinnande och sin egen och andras hälsa, trygghet och säkerhet. I Helsingfors läggs stor vikt vid trafiksäkerhet och vid att eleverna ska klara av att röra sig självständigt i stadsmiljö. Eleverna ska få hjälp med att utveckla sina konsumentkunskaper, de uppmuntras till att vara måttliga, dela med sig och vara sparsamma.InnehållI1 Att växa och utvecklaslivets gångden egna åldersgruppens växande och utvecklingpsykiskt välbefinnandeI5 Att reflektera över de grundläggande förutsättningarna för livnäringsproduktiondricksvattnets ursprungvardagliga hälsovanor och färdigheter
|