Omgivningslära

Grunderna för läroplanen

Att dela in lärostoffet i helheter med egna mål och bedömningsgrunder stödjer en mångsidig bedömning. Konstruktiv respons, frågor och konkreta utvecklingsförslag bidrar till att arbetet framskrider. Positiv respons och uppmuntran stärker elevernas motivation och ökar deras intresse för att utforska sin omgivning. Eleverna ska ges möjligheter att visa sina kunskaper och färdigheter på många olika sätt, inte endast skriftligt. I slutet av helheten bedöms hur väl de överenskomna målen uppnåtts. Eleverna ska öva sig att observera sitt eget lärande och sin aktivitet. Elevernas värderingar, attityder, hälsobeteende, sociala färdigheter, temperament eller andra personliga egenskaper är inte föremål för bedömningen.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i omgivningslära är följande

  • framsteg i förmågan att undersöka, agera och röra sig i närmiljön
  • framsteg i förmågan att iaktta och observera
  • framsteg i förmågan att agera tryggt och säkert
  • framsteg i förmågan att arbeta i grupp.

Lokala läroplanen

Hur målen uppnås och arbetet framskrider bedöms och dokumenteras kontinuerligt under inlärningsprocessen. Eleven handleds genom uppbyggande respons, ledande frågor och konkreta utvecklingsförslag.

Positiv respons och uppmuntran stärker elevernas motivation och ökar deras intresse för att utforska sin omgivning.

Lärarens uppgift är att handleda eleven till att ställa upp mål, reflektera över sitt lärande och på det sättet utveckla sitt självständiga arbete. Vid sidan av självutvärdering är kamratrespons ett effektivt sätt att handleda eleverna att fokusera på det väsentliga och stöda arbete i grupp.

Eleverna ska ges möjligheter att visa sina kunskaper och färdigheter på många olika sätt.

Det är viktigt att beakta åldersnivå, utvecklingsnivå, inlärningsstilar och andra individuella aspekter. Lärandet sker genom diskussioner, aktiviteter, uppträdanden och genom uttryck i bild. Informations- och kommunikationsteknik ger mångsidiga möjligheter till detta.

Att dela in lärostoffet i helheter med egna mål och bedömningsgrunder stödjer en mångsidig bedömning.

I tvärvetenskapliga undervisningshelheter uppmärksammas det egna lärandet, att se samband och helheter. I slutet av undervisningshelheten bedöms hur de uppställda målen nåtts.

De mångsidiga kompetenserna synliggörs vid bedömningen av målen i den helhetsskapande undervisningen.

Elevernas värderingar, attityder, hälsobeteende, sociala färdigheter, temperament eller andra personliga egenskaper är inte föremål för bedömningen.

Mål

Mål
Betydelse, värderingar, attityder
M2 uppmuntra eleven att glädjas över sitt lärande i omgivningsläran, de egna kunskaperna och nya utmaningar samt att öva sig att arbeta långsiktigt
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigDet centrala i omgivningslära är att lära sig att tänka mångfacetterat, både individuellt och gemensamt. Arbetet ska utgå från elevernas egna erfarenheter, iakttagelser och frågor. Det ska finnas utrymme för att undra, komma till insikt, hitta och uppfinna, fantisera och känna glädje i lärandet. Eleverna ska uppmuntras att fråga och lyssna, göra noggranna iakttagelser, söka information samt att producera och utveckla idéer tillsammans med andra och presentera resultatet av arbetet. Med hjälp av för åldern lämpliga problemlösnings- och forskningsuppgifter väcks elevernas nyfikenhet och intresse för den omgivande världen och deras förmåga att strukturera, benämna och beskriva omgivningen stärks. Eleverna ska också uppmuntras att ifrågasätta sina iakttagelser och lägga märke till att information ibland kan vara motstridig och otydlig.Eleverna ska få öva att planera och ställa upp mål för sitt eget och det gemensamma arbetet och att utvärdera arbetet. Tillsammans ska man fundera över när man lyckats i arbetet och hur man vet när man lyckats. Eleverna ska handledas i att se sina framsteg, bli varse sina styrkor som lärande individer och att känna glädje när de lyckas. Läraren ska tillsammans med eleverna fundera över eventuella val i samband med studierna och hjälpa dem att förstå betydelsen av olika alternativ.Mångsidig motion och motoriska övningar bidrar till att utveckla tänkandet och lärandet. Utvecklingen av minnet, fantasin samt etiskt och estetiskt tänkande ska stödjas med hjälp av sagor och berättelser, spel, ramsor, sånger och lekar, olika konstformer och mångsidig kommunikation.K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapI omgivningslära lär sig eleverna att arbeta individuellt och i grupp. De ska få öva sig att medverka i grupp och att samarbeta, att anpassa sina egna idéer till andras och att ta ansvar enligt sin ålder. Eleverna ska uppmuntras att undersöka nya fenomen och fundera över vad de själva är särskilt bra på och vad de kunde göra till förmån för andra i skolan och hemma. De ska uppmuntras att lita på sig själva då de handlar i nya situationerInnehållI1 Att växa och utveckalslivets gångden egna åldersgruppens växande och utvecklingpsykiskt välbefinnandeI2 Livet hemma och i skolanfarosituationergrundläggande egenvård och att kunna söka hjälpsamarbeteI3 Närmiljön och dess förändringarden byggda miljön(den egna stadsdelen)de vanligaste organsmerna och deras livsmiljöernärmiljöns kartaI4 Att undersöka och experimenteraundersökningens olika faser, orientationundersökningsfråga, hypotes, undersökning, bedömningrörelseiakttagelserI5 Att reflektera över de grundläggande förutsättningarna för livnäringsproduktiondricksvattnets ursprungvardagliga hälsovanor och färdigheterI6 Att träna en hållbar livsstilatt främja välbefinnandet i den egna näromgivningen och i skolsamfundetdelområden inom hållbar utveckling
M3 stödja eleven att utveckla känsla för miljön och handleda eleven att agera på ett hållbart sätt i närmiljön och i skolan
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK3 VardagskompetensDet centrala stoffet i omgivningslära är hälsa, säkerhet och en välmående närmiljö. Eleverna handleds i att förstå att var och en med sitt eget agerande påverkar såväl sitt eget som andras välbefinnande och sin egen och andras hälsa, trygghet och säkerhet. I Helsingfors läggs stor vikt vid trafiksäkerhet och vid att eleverna ska klara av att röra sig självständigt i stadsmiljö. Eleverna ska få hjälp med att utveckla sina konsumentkunskaper, de uppmuntras till att vara måttliga, dela med sig och vara sparsamma.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidI omgivningslära uppmuntras eleverna att lita på sina egna påverkningsmöjligheter. Elevernas erfarenheter, observationer, idéer och åsikter är en viktig del i lärprocessen. Tillsammans med eleverna ska man diskutera vad rättvisa, jämlikhet och ömsesidighet betyder.Tillsammans med eleverna funderar man på vad en hållbar och rättvis värld betyder för dem och hur var och en kan bidra till att uppnå detta.Genom att undersöka och upptäcka naturen väcks elevernas känsla för den. Eleverna lär sig att värna om sin omgivning och närmiljö genom att agera på ett hållbart sätt.InnehållI1 Att växa och utvecklaslivets gångden egna åldersgruppens växande och utvecklingpsykiskt välbefinnandeI2 Livet hemma och i skolanfarosituationergrundläggande egenvård och att kunna söka hjälpsamarbeteI3 Närmiljön och dess förändringarden byggda miljön(den egna stadsdelen)de vanligaste organsmerna och deras livsmiljöernärmiljöns kartaI4 Att undersöka och experimenteraundersökningens olika faser, orientationundersökningsfråga, hypotes, undersökning, bedömningrörelseiakttagelserI5 Att reflektera över de grundläggande förutsättningarna för livnäringsproduktiondricksvattnets ursprungvardagliga hälsovanor och färdigheterI6 Att träna en hållbar livsstilatt främja välbefinnandet i den egna näromgivningen och i skolsamfundetdelområden inom hållbar utveckling
Undersöknings- och arbetsfärdigheter
M4 handleda eleven att undersöka, röra sig och göra utflykter i sin närmiljö
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK3 VardagskompetensDet centrala stoffet i omgivningslära är hälsa, säkerhet och en välmående närmiljö. Eleverna handleds i att förstå att var och en med sitt eget agerande påverkar såväl sitt eget som andras välbefinnande och sin egen och andras hälsa, trygghet och säkerhet. I Helsingfors läggs stor vikt vid trafiksäkerhet och vid att eleverna ska klara av att röra sig självständigt i stadsmiljö. Eleverna ska få hjälp med att utveckla sina konsumentkunskaper, de uppmuntras till att vara måttliga, dela med sig och vara sparsamma.InnehållI2 Livet hemma och i skolanfarosituationergrundläggande egenvård och att kunna söka hjälpsamarbeteI3 Närmiljön och dess förändringarden byggda miljön(den egna stadsdelen)de vanligaste organsmerna och deras livsmiljöernärmiljöns kartaI4 Att undersöka och experimenteraundersökningens olika faser, orientationundersökningsfråga, hypotes, undersökning, bedömningrörelseiakttagelserI6 Att träna en hållbar livsstilatt främja välbefinnandet i den egna näromgivningen och i skolsamfundetdelområden inom hållbar utveckling
M5 uppmuntra eleven att undra och ställa frågor samt använda gemensamma reflektioner som utgångspunkt för små undersökningar och andra aktiviteter
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigDet centrala i omgivningslära är att lära sig att tänka mångfacetterat, både individuellt och gemensamt. Arbetet ska utgå från elevernas egna erfarenheter, iakttagelser och frågor. Det ska finnas utrymme för att undra, komma till insikt, hitta och uppfinna, fantisera och känna glädje i lärandet. Eleverna ska uppmuntras att fråga och lyssna, göra noggranna iakttagelser, söka information samt att producera och utveckla idéer tillsammans med andra och presentera resultatet av arbetet. Med hjälp av för åldern lämpliga problemlösnings- och forskningsuppgifter väcks elevernas nyfikenhet och intresse för den omgivande världen och deras förmåga att strukturera, benämna och beskriva omgivningen stärks. Eleverna ska också uppmuntras att ifrågasätta sina iakttagelser och lägga märke till att information ibland kan vara motstridig och otydlig.Eleverna ska få öva att planera och ställa upp mål för sitt eget och det gemensamma arbetet och att utvärdera arbetet. Tillsammans ska man fundera över när man lyckats i arbetet och hur man vet när man lyckats. Eleverna ska handledas i att se sina framsteg, bli varse sina styrkor som lärande individer och att känna glädje när de lyckas. Läraren ska tillsammans med eleverna fundera över eventuella val i samband med studierna och hjälpa dem att förstå betydelsen av olika alternativ.Mångsidig motion och motoriska övningar bidrar till att utveckla tänkandet och lärandet. Utvecklingen av minnet, fantasin samt etiskt och estetiskt tänkande ska stödjas med hjälp av sagor och berättelser, spel, ramsor, sånger och lekar, olika konstformer och mångsidig kommunikation.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidI omgivningslära uppmuntras eleverna att lita på sina egna påverkningsmöjligheter. Hens erfarenheter, observationer, idéer och åsikter är en viktig del i lärprocessen. Tillsammans med eleverna ska man diskutera vad rättvisa, jämlikhet och ömsesidighet betyder.Tillsammans med eleverna funderar man på vad en hållbar och rättvis värld betyder för dem och hur var och en kan bidra till att uppnå detta.Genom att undersöka och upptäcka naturen väcks elevernas känsla för den. Eleverna lär sig att värna om sin omgivning och närmiljö genom att agera på ett hållbart sätt.InnehållI1 Att växa och utvecklaslivets gångden egna åldersgruppens växande och utvecklingpsykiskt välbefinnandeI2 Livet hemma och i skolanfarosituationergrundläggande egenvård och att kunna söka hjälpsamarbeteI3 Närmiljön och dess förändringarden byggda miljön(den egna stadsdelen)de vanligaste organsmerna och deras livsmiljöernärmiljöns kartaI4 Att undersöka och experimenteraundersökningens olika faser, orientationundersökningsfråga, hypotes, undersökning, bedömningrörelseiakttagelserI5 Att reflektera över de grundläggande förutsättningarna för livnäringsproduktiondricksvattnets ursprungvardagliga hälsovanor och färdigheterI6 Att träna en hållbar livsstilatt främja välbefinnandet i den egna näromgivningen och i skolsamfundetdelområden inom hållbar utveckling
M7 handleda eleven att mångsidigt beskriva, jämföra och klassificera organismer, livsmiljöer, fenomen, material och situationer samt namnge dessa
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigDet centrala i omgivningslära är att lära sig att tänka mångfacetterat, både individuellt och gemensamt. Arbetet ska utgå från elevernas egna erfarenheter, iakttagelser och frågor. Det ska finnas utrymme för att undra, komma till insikt, hitta och uppfinna, fantisera och känna glädje i lärandet. Eleverna ska uppmuntras att fråga och lyssna, göra noggranna iakttagelser, söka information samt att producera och utveckla idéer tillsammans med andra och presentera resultatet av arbetet. Med hjälp av för åldern lämpliga problemlösnings- och forskningsuppgifter väcks elevernas nyfikenhet och intresse för den omgivande världen och deras förmåga att strukturera, benämna och beskriva omgivningen stärks. Eleverna ska också uppmuntras att ifrågasätta sina iakttagelser och lägga märke till att information ibland kan vara motstridig och otydlig.Eleverna ska få öva att planera och ställa upp mål för sitt eget och det gemensamma arbetet och att utvärdera arbetet. Tillsammans ska man fundera över när man lyckats i arbetet och hur man vet när man lyckats. Eleverna ska handledas i att se sina framsteg, bli varse sina styrkor som lärande individer och att känna glädje när de lyckas. Läraren ska tillsammans med eleverna fundera över eventuella val i samband med studierna och hjälpa dem att förstå betydelsen av olika alternativ.Mångsidig motion och motoriska övningar bidrar till att utveckla tänkandet och lärandet. Utvecklingen av minnet, fantasin samt etiskt och estetiskt tänkande ska stödjas med hjälp av sagor och berättelser, spel, ramsor, sånger och lekar, olika konstformer och mångsidig kommunikation.K4 MultilitteracitetEleverna ska handledas att nå kompetens i multilitteracitet, det vill säga att kunna tolka, producera och kritiskt granska texter av många olika slag som är lämpliga för deras ålder. Med texter avses här olika slag av information som kommer till uttryck genom verbala, visuella, auditiva, numeriska eller kinestetiska symbolsystem eller genom kombinationer av dessa. Genom en multisensorisk, helhetsinriktad och helhetsskapande undervisning ska elevernas kompetens i multilitteracitet utvecklas.InnehållI1 Att växa och utvecklaslivets gångden egna åldersgruppens växande och utvecklingpsykiskt välbefinnandeI2 Livet hemma och i skolanfarosituationergrundläggande egenvård och att kunna söka hjälpsamarbeteI3 Närmiljön och dess förändringarden byggda miljön(den egna stadsdelen)de vanligaste organsmerna och deras livsmiljöernärmiljöns kartaI4 Att undersöka och experimenteraundersökningens olika faser, orientationundersökningsfråga, hypotes, undersökning, bedömningrörelseiakttagelserI5 Att reflektera över de grundläggande förutsättningarna för livnäringsproduktiondricksvattnets ursprungvardagliga hälsovanor och färdigheterI6 Att träna en hållbar livsstilatt främja välbefinnandet i den egna näromgivningen och i skolsamfundetdelområden inom hållbar utveckling
M8 vägleda eleven att agera på ett tryggt och säkert sätt, följa givna anvisningar och förstå motiveringarna för dem
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK3 VardagskompetensDet centrala stoffet i omgivningslära är hälsa, säkerhet och en välmående närmiljö. Eleverna handleds i att förstå att var och en med sitt eget agerande påverkar såväl sitt eget som andras välbefinnande och sin egen och andras hälsa, trygghet och säkerhet. I Helsingfors läggs stor vikt vid trafiksäkerhet och vid att eleverna ska klara av att röra sig självständigt i stadsmiljö. Eleverna ska få hjälp med att utveckla sina konsumentkunskaper, de uppmuntras till att vara måttliga, dela med sig och vara sparsamma.InnehållI1 Att växa och utvecklaslivets gångden egna åldersgruppens växande och utvecklingpsykiskt välbefinnandeI2 Livet hemma och i skolanfarosituationergrundläggande egenvård och att kunna söka hjälpsamarbeteI3 Närmiljön och dess förändringarden byggda miljön(den egna stadsdelen)de vanligaste organsmerna och deras livsmiljöernärmiljöns kartaI4 Att undersöka och experimenteraundersökningens olika faser, orientationundersökningsfråga, hypotes, undersökning, bedömningrörelseiakttagelserI5 Att reflektera över de grundläggande förutsättningarna för livnäringsproduktiondricksvattnets ursprungvardagliga hälsovanor och färdigheterI6 Att träna en hållbar livsstilatt främja välbefinnandet i den egna näromgivningen och i skolsamfundetdelområden inom hållbar utveckling
M9 handleda eleven att på ett mångsidigt sätt bekanta sig med vardagsteknik samt uppmuntra eleverna att tillsammans pröva, upptäcka, bygga och skapa nytt
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigDet centrala i omgivningslära är att lära sig att tänka mångfacetterat, både individuellt och gemensamt. Arbetet ska utgå från elevernas egna erfarenheter, iakttagelser och frågor. Det ska finnas utrymme för att undra, komma till insikt, hitta och uppfinna, fantisera och känna glädje i lärandet. Eleverna ska uppmuntras att fråga och lyssna, göra noggranna iakttagelser, söka information samt att producera och utveckla idéer tillsammans med andra och presentera resultatet av arbetet. Med hjälp av för åldern lämpliga problemlösnings- och forskningsuppgifter väcks elevernas nyfikenhet och intresse för den omgivande världen och deras förmåga att strukturera, benämna och beskriva omgivningen stärks. Eleverna ska också uppmuntras att ifrågasätta sina iakttagelser och lägga märke till att information ibland kan vara motstridig och otydlig.Eleverna ska få öva att planera och ställa upp mål för sitt eget och det gemensamma arbetet och att utvärdera arbetet. Tillsammans ska man fundera över när man lyckats i arbetet och hur man vet när man lyckats. Eleverna ska handledas i att se sina framsteg, bli varse sina styrkor som lärande individer och att känna glädje när de lyckas. Läraren ska tillsammans med eleverna fundera över eventuella val i samband med studierna och hjälpa dem att förstå betydelsen av olika alternativ.Mångsidig motion och motoriska övningar bidrar till att utveckla tänkandet och lärandet. Utvecklingen av minnet, fantasin samt etiskt och estetiskt tänkande ska stödjas med hjälp av sagor och berättelser, spel, ramsor, sånger och lekar, olika konstformer och mångsidig kommunikation.K3 VardagskompetensDet centrala stoffet i omgivningslära är hälsa, säkerhet och en välmående närmiljö. Eleverna handleds i att förstå att var och en med sitt eget agerande påverkar såväl sitt eget som andras välbefinnande och sin egen och andras hälsa, trygghet och säkerhet. I Helsingfors läggs stor vikt vid trafiksäkerhet och vid att eleverna ska klara av att röra sig självständigt i stadsmiljö. Eleverna ska få hjälp med att utveckla sina konsumentkunskaper, de uppmuntras till att vara måttliga, dela med sig och vara sparsamma.InnehållI2 Livet hemma och i skolanfarosituationergrundläggande egenvård och att kunna söka hjälpsamarbeteI4 Att undersöka och experimenteraundersökningens olika faser, orientationundersökningsfråga, hypotes, undersökning, bedömningrörelseiakttagelserI6 Att träna en hållbar livsstilatt främja välbefinnandet i den egna näromgivningen och i skolsamfundetdelområden inom hållbar utveckling
M10 handleda eleven att träna sin förmåga att arbeta i grupp och sina emotionella färdigheter samt att stärka respekten för sig själv och andra
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensI Helsingfors växer eleverna upp i ett mångkulturellt samhälle. Det här fungerar som utgångspunkt inom studierna i omgivningslära. Att leva på ett kulturellt hållbart sätt i en mångfacetterad miljö förutsätter kulturella färdigheter grundade på respekt för mänskliga rättigheter samt förmåga att kommunicera på ett hänsynsfullt sätt och kunna uttrycka sig själv och sina åsikter på olika sätt.Det är viktigt att tillsammans fundera kring hur var och en med sina egna handlingar kan påverka miljön.Eleverna ska få lära känna och uppskatta sin livsmiljö och dess svensk- och finskspråkiga kulturarv samt sin egen sociala, kulturella, religiösa, åskådningsmässiga och språkliga bakgrund. Eleverna uppmuntras att fundera över betydelsen av sin egen bakgrund och över sin roll i generationskedjan.Eleverna ska få träna sina sociala färdigheter, kommunikationsfärdigheter oberoende av sina språkkunskaper. De lär sig att argumentera och uttrycka sina åsikter på ett konstruktivt sätt. De har förmågan att sätta sig in i andras situation och granska frågor och situationer ur olika perspektiv.Eleverna ska lära sig att uttrycka känslor, åsikter, tankar och idéer på olika sätt. De ska uppmuntras att uppträda i olika situationer och att vara kreativa. Eleverna kan använda språkliga, kroppsliga och andra visuella uttryck för att kommunicera och uttrycka sig. Eleverna uppmuntras att iaktta och göra observationer angående det estetiska i omgivningen och att finna njutning och glädje i den.K3 VardagskompetensDet centrala stoffet i omgivningslära är hälsa, säkerhet och en välmående närmiljö. Eleverna handleds i att förstå att var och en med sitt eget agerande påverkar såväl sitt eget som andras välbefinnande och sin egen och andras hälsa, trygghet och säkerhet. I Helsingfors läggs stor vikt vid trafiksäkerhet och vid att eleverna ska klara av att röra sig självständigt i stadsmiljö. Eleverna ska få hjälp med att utveckla sina konsumentkunskaper, de uppmuntras till att vara måttliga, dela med sig och vara sparsamma.InnehållI1 Att växa och utvecklaslivets gångden egna åldersgruppens växande och utvecklingpsykiskt välbefinnandeI2 Livet hemma och i skolanI3 Närmiljön och dess förändringarden byggda miljön(den egna stadsdelen)de vanligaste organsmerna och deras livsmiljöernärmiljöns kartaI4 Att undersöka och experimenteraundersökningens olika faser, orientationundersökningsfråga, hypotes, undersökning, bedömningrörelseiakttagelserI5 Att reflektera över de grundläggande förutsättningarna för livnäringsproduktiondricksvattnets ursprungvardagliga hälsovanor och färdigheterI6 Att träna en hållbar livsstilatt främja välbefinnandet i den egna näromgivningen och i skolsamfundetdelområden inom hållbar utveckling
M11 handleda eleven att använda informations- och kommunikationsteknik för att söka information samt för att dokumentera och presentera observationer
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK4 MultilitteracitetEleverna ska handledas att nå kompetens i multilitteracitet, det vill säga att kunna tolka, producera och kritiskt granska texter av många olika slag som är lämpliga för deras ålder. Med texter avses här olika slag av information som kommer till uttryck genom verbala, visuella, auditiva, numeriska eller kinestetiska symbolsystem eller genom kombinationer av dessa. Genom en multisensorisk, helhetsinriktad och helhetsskapande undervisning ska elevernas kompetens i multilitteracitet utvecklas.K5 Digital kompetensGrundfärdigheter i informations- och komunikationsteknik används som redskap i studierna: att hitta information att ta vara på den och att använda sig av den. Eleverna handleds i att använda söktjänster och att pröva olika arbetsredskap och göra små informationssökningar inom deras egna intresseområden. Leken som arbetsredskap är viktig och olika slags inlärningsspel motiverar i inlärningen.InnehållI1 Att växa och utvecklaslivets gångden egna åldersgruppens växande och utvecklingpsykiskt välbefinnandeI2 Livet hemma och i skolanfarosituationergrundläggande egenvård och att kunna söka hjälpsamarbeteI3 Närmiljön och dess förändringarden byggda miljön(den egna stadsdelen)de vanligaste organsmerna och deras livsmiljöernärmiljöns kartaI4 Att undersöka och experimenteraundersökningens olika faser, orientationundersökningsfråga, hypotes, undersökning, bedömningrörelseiakttagelserI5 Att reflektera över de grundläggande förutsättningarna för livnäringsproduktiondricksvattnets ursprungvardagliga hälsovanor och färdigheterI6 Att träna en hållbar livsstilatt främja välbefinnandet i den egna näromgivningen och i skolsamfundetdelområden inom hållbar utveckling
Kunskap och förståelse
M12 handleda eleven att strukturera omgivningen, den mänskliga verksamheten och fenomen som förekommer i den med hjälp av begrepp inom de olika ämnesområdena i omgivningslära
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigDet centrala i omgivningslära är att lära sig att tänka mångfacetterat, både individuellt och gemensamt. Arbetet ska utgå från elevernas egna erfarenheter, iakttagelser och frågor. Det ska finnas utrymme för att undra, komma till insikt, hitta och uppfinna, fantisera och känna glädje i lärandet. Eleverna ska uppmuntras att fråga och lyssna, göra noggranna iakttagelser, söka information samt att producera och utveckla idéer tillsammans med andra och presentera resultatet av arbetet. Med hjälp av för åldern lämpliga problemlösnings- och forskningsuppgifter väcks elevernas nyfikenhet och intresse för den omgivande världen och deras förmåga att strukturera, benämna och beskriva omgivningen stärks. Eleverna ska också uppmuntras att ifrågasätta sina iakttagelser och lägga märke till att information ibland kan vara motstridig och otydlig.Eleverna ska få öva att planera och ställa upp mål för sitt eget och det gemensamma arbetet och att utvärdera arbetet. Tillsammans ska man fundera över när man lyckats i arbetet och hur man vet när man lyckats. Eleverna ska handledas i att se sina framsteg, bli varse sina styrkor som lärande individer och att känna glädje när de lyckas. Läraren ska tillsammans med eleverna fundera över eventuella val i samband med studierna och hjälpa dem att förstå betydelsen av olika alternativ.Mångsidig motion och motoriska övningar bidrar till att utveckla tänkandet och lärandet. Utvecklingen av minnet, fantasin samt etiskt och estetiskt tänkande ska stödjas med hjälp av sagor och berättelser, spel, ramsor, sånger och lekar, olika konstformer och mångsidig kommunikation.InnehållI1 Att växa och utvecklaslivets gångden egna åldersgruppens växande och utvecklingpsykiskt välbefinnandeI2 Livet hemma och i skolanfarosituationergrundläggande egenvård och att kunna söka hjälpsamarbeteI3 Närmiljön och dess förändringarden byggda miljön(den egna stadsdelen)de vanligaste organsmerna och deras livsmiljöernärmiljöns kartaI4 Att undersöka och experimenteraundersökningens olika faser, orientationundersökningsfråga, hypotes, undersökning, bedömningrörelseiakttagelserI5 Att reflektera över de grundläggande förutsättningarna för livnäringsproduktiondricksvattnets ursprungvardagliga hälsovanor och färdigheterI6 Att träna en hållbar livsstilatt främja välbefinnandet i den egna näromgivningen och i skolsamfundetdelområden inom hållbar utveckling
M13 hjälpa eleven att förstå enkla bilder, modeller och kartor som beskriver omgivningen
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigDet centrala i omgivningslära är att lära sig att tänka mångfacetterat, både individuellt och gemensamt. Arbetet ska utgå från elevernas egna erfarenheter, iakttagelser och frågor. Det ska finnas utrymme för att undra, komma till insikt, hitta och uppfinna, fantisera och känna glädje i lärandet. Eleverna ska uppmuntras att fråga och lyssna, göra noggranna iakttagelser, söka information samt att producera och utveckla idéer tillsammans med andra och presentera resultatet av arbetet. Med hjälp av för åldern lämpliga problemlösnings- och forskningsuppgifter väcks elevernas nyfikenhet och intresse för den omgivande världen och deras förmåga att strukturera, benämna och beskriva omgivningen stärks. Eleverna ska också uppmuntras att ifrågasätta sina iakttagelser och lägga märke till att information ibland kan vara motstridig och otydlig.Eleverna ska få öva att planera och ställa upp mål för sitt eget och det gemensamma arbetet och att utvärdera arbetet. Tillsammans ska man fundera över när man lyckats i arbetet och hur man vet när man lyckats. Eleverna ska handledas i att se sina framsteg, bli varse sina styrkor som lärande individer och att känna glädje när de lyckas. Läraren ska tillsammans med eleverna fundera över eventuella val i samband med studierna och hjälpa dem att förstå betydelsen av olika alternativ.Mångsidig motion och motoriska övningar bidrar till att utveckla tänkandet och lärandet. Utvecklingen av minnet, fantasin samt etiskt och estetiskt tänkande ska stödjas med hjälp av sagor och berättelser, spel, ramsor, sånger och lekar, olika konstformer och mångsidig kommunikation.K4 MultilitteracitetEleverna ska handledas att nå kompetens i multilitteracitet, det vill säga att kunna tolka, producera och kritiskt granska texter av många olika slag som är lämpliga för deras ålder. Med texter avses här olika slag av information som kommer till uttryck genom verbala, visuella, auditiva, numeriska eller kinestetiska symbolsystem eller genom kombinationer av dessa. Genom en multisensorisk, helhetsinriktad och helhetsskapande undervisning ska elevernas kompetens i multilitteracitet utvecklas.InnehållI1 Att växa och utvecklaslivets gångden egna åldersgruppens växande och utvecklingpsykiskt välbefinnandeI2 Livet hemma och i skolanfarosituationergrundläggande egenvård och att kunna söka hjälpsamarbeteI3 Närmiljön och dess förändringarden byggda miljön(den egna stadsdelen)de vanligaste organsmerna och deras livsmiljöernärmiljöns kartaI4 Att undersöka och experimenteraundersökningens olika faser, orientationundersökningsfråga, hypotes, undersökning, bedömningrörelseiakttagelserI5 Att reflektera över de grundläggande förutsättningarna för livnäringsproduktiondricksvattnets ursprungvardagliga hälsovanor och färdigheterI6 Att träna en hållbar livsstilatt främja välbefinnandet i den egna näromgivningen och i skolsamfundet delområden inom hållbar utveckling
M14 uppmuntra eleven att uttrycka sig och öva sig att motivera sina åsikter
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensI Helsingfors växer eleverna upp i ett mångkulturellt samhälle. Det här fungerar som utgångspunkt inom studierna i omgivningslära. Att leva på ett kulturellt hållbart sätt i en mångfacetterad miljö förutsätter kulturella färdigheter grundade på respekt för mänskliga rättigheter samt förmåga att kommunicera på ett hänsynsfullt sätt och kunna uttrycka sig själv och sina åsikter på olika sätt.Det är viktigt att tillsammans fundera kring hur var och en med sina egna handlingar kan påverka miljön.Eleverna ska få lära känna och uppskatta sin livsmiljö och dess svensk- och finskspråkiga kulturarv samt sin egen sociala, kulturella, religiösa, åskådningsmässiga och språkliga bakgrund. Eleverna uppmuntras att fundera över betydelsen av sin egen bakgrund och över sin roll i generationskedjan.Eleverna ska få träna sina sociala färdigheter, kommunikationsfärdigheter oberoende av sina språkkunskaper. De lär sig att argumentera och uttrycka sina åsikter på ett konstruktivt sätt. De har förmågan att sätta sig in i andras situation och granska frågor och situationer ur olika perspektiv.Eleverna ska lära sig att uttrycka känslor, åsikter, tankar och idéer på olika sätt. De ska uppmuntras att uppträda i olika situationer och att vara kreativa. Eleverna kan använda språkliga, kroppsliga och andra visuella uttryck för att kommunicera och uttrycka sig. Eleverna uppmuntras att iaktta och göra observationer angående det estetiska i omgivningen och att finna njutning och glädje i den.K4 MultilitteracitetEleverna ska handledas att nå kompetens i multilitteracitet, det vill säga att kunna tolka, producera och kritiskt granska texter av många olika slag som är lämpliga för deras ålder. Med texter avses här olika slag av information som kommer till uttryck genom verbala, visuella, auditiva, numeriska eller kinestetiska symbolsystem eller genom kombinationer av dessa. Genom en multisensorisk, helhetsinriktad och helhetsskapande undervisning ska elevernas kompetens i multilitteracitet utvecklas.InnehållI1 Att växa och utvecklaslivets gångden egna åldersgruppens växande och utvecklingpsykiskt välbefinnandeI2 Livet hemma och i skolanfarosituationergrundläggande egenvård och att kunna söka hjälpsamarbeteI3 Närmiljön och dess förändringarden byggda miljön(den egna stadsdelen)de vanligaste organsmerna och deras livsmiljöernärmiljöns kartaI4 Att undersöka och experimenteraundersökningens olika faser, orientationundersökningsfråga, hypotes, undersökning, bedömningrörelseiakttagelserI5 Att reflektera över de grundläggande förutsättningarna för livnäringsproduktiondricksvattnets ursprungvardagliga hälsovanor och färdigheterI6 Att träna en hållbar livsstilatt främja välbefinnandet i den egna näromgivningen och i skolsamfundet delområden inom hållbar utveckling
M15 handleda eleven att reflektera över faktorer som främjar växande och utveckling, hälsa och välbefinnande samt de grundläggande förutsättningarna för liv
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK3 VardagskompetensDet centrala stoffet i omgivningslära är hälsa, säkerhet och en välmående närmiljö. Eleverna handleds i att förstå att var och en med sitt eget agerande påverkar såväl sitt eget som andras välbefinnande och sin egen och andras hälsa, trygghet och säkerhet. I Helsingfors läggs stor vikt vid trafiksäkerhet och vid att eleverna ska klara av att röra sig självständigt i stadsmiljö. Eleverna ska få hjälp med att utveckla sina konsumentkunskaper, de uppmuntras till att vara måttliga, dela med sig och vara sparsamma.InnehållI1 Att växa och utvecklaslivets gångden egna åldersgruppens växande och utvecklingpsykiskt välbefinnandeI5 Att reflektera över de grundläggande förutsättningarna för livnäringsproduktiondricksvattnets ursprungvardagliga hälsovanor och färdigheter

Innehåll

I1 Att växa och utvecklas

Grunderna för läroplanen

Innehållet väljs så att eleverna får en uppfattning om människokroppens olika delar och livsfunktioner samt om livets gång och den egna åldersgruppens växande och utveckling i huvuddrag. Eleverna får träna sina emotionella färdigheter och att främja psykiskt välbefinnande, som att respektera sig själva och andra, i enlighet med åldern.

I2 Livet hemma och i skolan

Grunderna för läroplanen

Innehållet och uppgifterna väljs så att de anknyter till livet hemma och i skolan. Lärmiljöerna iakttas ur säkerhetsperspektiv. Eleverna får öva att röra sig på ett säkert sätt i närmiljön och i trafiken. De fördjupar sig i säkerhetsfärdigheter och -anvisningar och motiveringarna till att dessa behövs. Begrepp inom de olika ämnesområdena i omgivningslära används för att beskriva fenomen, teknik och vardagliga situationer, till exempel att klä sig enligt väderlek. Eleverna får öva sig att samarbeta och att arbeta i olika grupper. Dessutom får eleverna lära sig hur man beter sig i olika situationer i vardagen, att respektera fysisk integritet, att förhindra mobbning, att klara grundläggande egenvård i vardagen och att söka hjälp.

I3 Närmiljön och dess förändringar

Grunderna för läroplanen

Eleverna övar sig att iaktta och undersöka naturen i olika naturmiljöer och byggda miljöer i närheten av skolan. De lär sig att identifiera de vanligaste organismerna och deras livsmiljöer samt objekt i den byggda miljön. Naturens särdrag, fenomen och egenskaper under alla årstider studeras. Miljön och dess fenomen, såsom vädret, beskrivs med hjälp av begrepp inom de olika ämnesområdena i omgivningslära. Eleverna får skapa en gårdskarta över ett bekant område för att lära sig att förstå idén med kartor.

I4 Att undersöka och experimentera

Grunderna för läroplanen

Som innehåll väljs problemlösnings- och undersökningsuppgifter med anknytning till naturen, den byggda miljön, vardagliga fenomen och teknik samt människan och människans verksamhet. Med hjälp av uppgifterna får eleven insikt i de olika faserna av en undersökning. Man experimenterar och hittar tillsammans på alternativ och lösningar till vardagliga problem. Man iakttar rörelse och funderar på orsaker till att en rörelse förändras. Småskaliga experiment och undersökningar görs i närmiljön och genom att odla växter.

I5 Att reflektera över de grundläggande förutsättningarna för liv

Grunderna för läroplanen

Eleverna fördjupar sig i de grundläggande förutsättningarna för liv – näring, vatten, luft, värme och omsorg. De får insikt i näringsproduktion och varifrån dricksvattnet kommer. Vardagliga hälsovanor och -färdigheter tränas. Man funderar över vad som gör en människa glad och på gott humör och utvecklar tillsammans dagsrutinerna i skolan med tanke på hälsa, välmående och lärande.

I6 Att träna en hållbar livsstil

Grunderna för läroplanen

Innehållet väljs mångsidigt från olika delområden inom hållbar utveckling. Eleverna övar sig att ta hand om sina egna och gemensamma saker. De får lära sig att minska mängden avfall samt att återvinna och sortera avfall. Eleverna får kunskap om den egna hembygden och dess betydelse. Man medverkar i att främja välbefinnandet i den närmaste omgivningen och i skolan. Man funderar på vilken betydelse de egna handlingarna har för en själv, andra människor samt den närmaste omgivningen.

eGrunder