Matematik

Grunderna för läroplanen

Under läsåret är den huvudsakliga uppgiften för bedömningen av lärandet att stödja och främja elevernas matematiska tänkande och kunskapsutveckling inom alla målområden. Bedömningen av matematiklärandet och responsen ska vara uppmuntrande. Eleverna ska sporras att utnyttja sina styrkor och att träna de färdigheter som behöver utvecklas. Eleverna handleds att själva iaktta hur deras eget lärande framskrider.

Elevernas kunskapsnivå och förståelse av matematik kan utredas med hjälp av samtal, konkreta hjälpmedel, figurer eller skriftliga alster. De ska ha möjlighet att visa sina framsteg på olika sätt. Det är viktigt att vid sidan av korrekta lösningar även beakta på vilket sätt och hur obehindrat eleven räknar.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i matematik är följande

  • framsteg i förståelsen av talbegreppet och talföljder
  • framsteg i förståelsen av tiosystemet
  • framsteg i hur obehindrat eleven räknar
  • framsteg i förmågan att klassificera kroppar och figurer
  • framsteg i förmågan att använda matematik vid problemlösning.

Lokala läroplanen

Eleverna handleds att själva iaktta hur deras eget lärande framskrider genom att dokumenetera lärandet och lärprocessen. Eleverna deltar aktivt i planeringen och genomförandet av bedömningen samt att sätta upp mål.

Mål

Mål
Betydelse, värderingar och attityder
M1 stödja elevens iver och intresse för matematik samt utvecklingen av en positiv självbild och ett gott självförtroende
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigMatematikundervisningen erbjuder många möjligheter till reflektioner, insikter, nya upptäckter, fantasi och lärglädje. Eleverna uppmuntras till att fråga, göra noggranna iakttagelser, söka kunskap samt att producera och utveckla idéer tillsammans samt presentera sina slutsatser. Med hjälp av åldersmässigt lämpliga problemlösnings- och forskningsuppgifter, väcker man nyfikenhet och intresse för matematiska fenomen och stärker förmågan att gruppera, namnge och beskriva. Eleverna handleds i att känna igen sina egna framsteg, upptäcka sina styrkor som elever och att känna glädje i att lyckas.K3 VardagskompetensDå man börjar skolan förutsätts det att man i högre grad än tidigare kan ta hand om sig själv och att man blir mer självständig. I matematik handleder man eleven att förstå tid och plats samt deras innebörd i praktiken. Man bekantar sig med pengar och undersöker möjligheterna att planera sin egen ekonomi. Eleverna handleds till kritisk konsumtion samt ekonomiskt tänkande och måttlighet.K5 Digital kompetensI matematiken får eleverna erfarenhet av programmering på lämplig nivå. Man utnyttjar spel för att befrämja lärandet. Med hjälp av IKT sporras eleverna till att förverkliga idéer på egen hand och tillsammans med andra.InnehållI1 Matematiskt tänkandeEleverna erbjuds möjligheter att finna likheter, skillnader och mönster.De jämför, klassificerar och ordnar samt observerar samband mellan orsak och verkan.De övar sig att se matema-tiska situationer ur olika perspektiv.Eleverna får kunskap om programmeringens grunder genom att skapa stegvisa instruktioner som också testas.I2 Tal och räkneoperationerI räkneoperationerna används naturliga tal.Eleverna breddar sin förståelse av tal genom att räkna, observera och uppskatta antal.Förmågan att se talföljder, att jämföra och ordna tal övas.Eleverna undersöker egenskaper hos tal, såsom jämna tal, multiplar och halvering.Eleverna handleds att använda tal på ett ändamålsenligt sätt i olika situationer: uttrycka antal, ordningsföljd och mätresultat samt använda talen i räkneoperationer.Eleverna utforskar principen för tiosystemet med hjälp av konkreta modeller.Elevernas kunskaper i addition och subtraktion utvecklas inom talområdet 0–100.Man övar olika huvudräkningsstrategier för att utveckla elevernas räknefärdigheter.Addition och subtraktion konkretiseras med hjälp av tillämpningar i olika situationer.Eleverna lär sig att utnyttja principerna för kommutativitet och associativitet i addition.Eleverna handleds med hjälp av konkreta exempel att förstå begreppet multiplikation och lär sig multiplikationstabellerna för talen 1–5 och 10. Man utnyttjar kommutativitet vid multiplikation och introduceras i associativitet vid multiplikation. Grunden för förståelse av division och sambandet mellan multipli-kation och division läggs.Grunden för begreppet bråk läggs genom att dela det hela i lika stora delar.I3 Geometri och mätningElevernas förmåga att uppfatta den tredimensionella omgivningen och plangeometrin i den utvecklas. Eleverna övar sig att använda riktnings- och lägesbegrepp.Kroppar studeras tillsammans.Eleverna övar sig att känna igen, bygga och rita.De handleds att hitta och nämna egenskaper som också utgör grund för klassificering av kroppar och plana figurer. Eleverna övar mätning och handleds att inse mätningens principer.Man behandlar storheterna längd, massa, volym och tid och övar sig att använda motsvarande måttenheter.De centrala måttenheterna är meter och centimeter, kilogram och gram samt liter och deciliter.Eleverna övar klockslag och tidsenheter.I4 Informationsbehandling och statistikEleverna lär sig samla och registrera information om intressanta ämnesområden.De utarbetar och tolkar enkla tabeller och stapeldiagram.
Arbetsfärdigheter
M2 handleda eleven att utveckla färdigheten att göra matematiska observationer samt tolka och utnyttja dem i olika situationer
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK4 MultilitteracitetI matematiken utvecklar man förmågan att behandla numerisk information, såsom skillnader i antal. Man övar multilitteracitet genom att tolka statistik och olika typer av diagram. Eleven ges många tillfällen att fråga och undra, uttrycka sina åsikter och dela sina erfarenheter genom att mångsidigt använda olika redskap och uttryckssätt. I multilitteraciteten stöds utvecklandet av ett kritiskt tänkande.InnehållI1 Matematiskt tänkandeEleverna erbjuds möjligheter att finna likheter, skillnader och mönster.De jämför, klassificerar och ordnar samt observerar samband mellan orsak och verkan.De övar sig att se matema-tiska situationer ur olika perspektiv.Eleverna får kunskap om programmeringens grunder genom att skapa stegvisa instruktioner som också testas.I2 Tal och räkneoperationerI räkneoperationerna används naturliga tal.Eleverna breddar sin förståelse av tal genom att räkna, observera och uppskatta antal.Förmågan att se talföljder, att jämföra och ordna tal övas.Eleverna undersöker egenskaper hos tal, såsom jämna tal, multiplar och halvering.Eleverna handleds att använda tal på ett ändamålsenligt sätt i olika situationer: uttrycka antal, ordningsföljd och mätresultat samt använda talen i räkneoperationer.Eleverna utforskar principen för tiosystemet med hjälp av konkreta modeller.Elevernas kunskaper i addition och subtraktion utvecklas inom talområdet 0–100.Man övar olika huvudräkningsstrategier för att utveckla elevernas räknefärdigheter.Addition och subtraktion konkretiseras med hjälp av tillämpningar i olika situationer.Eleverna lär sig att utnyttja principerna för kommutativitet och associativitet i addition.Eleverna handleds med hjälp av konkreta exempel att förstå begreppet multiplikation och lär sig multiplikationstabellerna för talen 1–5 och 10. Man utnyttjar kommutativitet vid multiplikation och introduceras i associativitet vid multiplikation. Grunden för förståelse av division och sambandet mellan multipli-kation och division läggs.Grunden för begreppet bråk läggs genom att dela det hela i lika stora delar.I3 Geometri och mätningElevernas förmåga att uppfatta den tredimensionella omgivningen och plangeometrin i den utvecklas. Eleverna övar sig att använda riktnings- och lägesbegrepp.Kroppar studeras tillsammans.Eleverna övar sig att känna igen, bygga och rita.De handleds att hitta och nämna egenskaper som också utgör grund för klassificering av kroppar och plana figurer. Eleverna övar mätning och handleds att inse mätningens principer.Man behandlar storheterna längd, massa, volym och tid och övar sig att använda motsvarande måttenheter.De centrala måttenheterna är meter och centimeter, kilogram och gram samt liter och deciliter.Eleverna övar klockslag och tidsenheter.I4 Informationsbehandling och statistikEleverna lär sig samla och registrera information om intressanta ämnesområden.De utarbetar och tolkar enkla tabeller och stapeldiagram.
M3 uppmuntra eleven att framföra sina lösningar och slutledningar med konkreta hjälpmedel, figurer, muntligt och skriftligt, även med hjälp av digitala verktyg
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensI matematiken uppmuntras och handleds eleverna till positiv växelverkan och samarbete med varandra. På lektionerna övar eleverna på att uttrycka sig samt att beskriva sina räknestrategier och lösningsmodeller. Uppfinningsrikedom och förmåga att uttrycka sig utvecklas bland annat via spel, lekar och byggande.K4 MultilitteracitetI matematiken utvecklar man förmågan att behandla numerisk information, såsom skillnader i antal. Man övar multilitteracitet genom att tolka statistik och olika typer av diagram. Eleven ges många tillfällen att fråga och undra, uttrycka sina åsikter och dela sina erfarenheter genom att mångsidigt använda olika redskap och uttryckssätt. I multilitteraciteten stöds utvecklandet av ett kritiskt tänkande.K5 Digital kompetensI matematiken får eleverna erfarenhet av programmering på lämplig nivå. Man utnyttjar spel för att befrämja lärandet. Med hjälp av IKT sporras eleverna till att förverkliga idéer på egen hand och tillsammans med andra.InnehållI1 Matematiskt tänkandeEleverna erbjuds möjligheter att finna likheter, skillnader och mönster.De jämför, klassificerar och ordnar samt observerar samband mellan orsak och verkan.De övar sig att se matema-tiska situationer ur olika perspektiv.Eleverna får kunskap om programmeringens grunder genom att skapa stegvisa instruktioner som också testas.I2 Tal och räkneoperationerI räkneoperationerna används naturliga tal.Eleverna breddar sin förståelse av tal genom att räkna, observera och uppskatta antal.Förmågan att se talföljder, att jämföra och ordna tal övas.Eleverna undersöker egenskaper hos tal, såsom jämna tal, multiplar och halvering.Eleverna handleds att använda tal på ett ändamålsenligt sätt i olika situationer: uttrycka antal, ordningsföljd och mätresultat samt använda talen i räkneoperationer.Eleverna utforskar principen för tiosystemet med hjälp av konkreta modeller.Elevernas kunskaper i addition och subtraktion utvecklas inom talområdet 0–100.Man övar olika huvudräkningsstrategier för att utveckla elevernas räknefärdigheter.Addition och subtraktion konkretiseras med hjälp av tillämpningar i olika situationer.Eleverna lär sig att utnyttja principerna för kommutativitet och associativitet i addition.Eleverna handleds med hjälp av konkreta exempel att förstå begreppet multiplikation och lär sig multiplikationstabellerna för talen 1–5 och 10. Man utnyttjar kommutativitet vid multiplikation och introduceras i associativitet vid multiplikation. Grunden för förståelse av division och sambandet mellan multipli-kation och division läggs.Grunden för begreppet bråk läggs genom att dela det hela i lika stora delar.I3 Geometri och mätningElevernas förmåga att uppfatta den tredimensionella omgivningen och plangeometrin i den utvecklas. Eleverna övar sig att använda riktnings- och lägesbegrepp.Kroppar studeras tillsammans.Eleverna övar sig att känna igen, bygga och rita.De handleds att hitta och nämna egenskaper som också utgör grund för klassificering av kroppar och plana figurer. Eleverna övar mätning och handleds att inse mätningens principer.Man behandlar storheterna längd, massa, volym och tid och övar sig att använda motsvarande måttenheter.De centrala måttenheterna är meter och centimeter, kilogram och gram samt liter och deciliter.Eleverna övar klockslag och tidsenheter.I4 Informationsbehandling och statistikEleverna lär sig samla och registrera information om intressanta ämnesområden.De utarbetar och tolkar enkla tabeller och stapeldiagram.
M4 handleda eleven att utveckla förmågan att dra slutsatser och lösa problem
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigMatematikundervisningen erbjuder många möjligheter till reflektioner, insikter, nya upptäckter, fantasi och lärglädje. Eleverna uppmuntras till att fråga, göra noggranna iakttagelser, söka kunskap samt att producera och utveckla idéer tillsammans samt presentera sina slutsatser. Med hjälp av åldersmässigt lämpliga problemlösnings- och forskningsuppgifter, väcker man nyfikenhet och intresse för matematiska fenomen och stärker förmågan att gruppera, namnge och beskriva. Eleverna handleds i att känna igen sina egna framsteg, upptäcka sina styrkor som elever och att känna glädje i att lyckas.K4 MultilitteracitetI matematiken utvecklar man förmågan att behandla numerisk information, såsom skillnader i antal. Man övar multilitteracitet genom att tolka statistik och olika typer av diagram. Eleven ges många tillfällen att fråga och undra, uttrycka sina åsikter och dela sina erfarenheter genom att mångsidigt använda olika redskap och uttryckssätt. I multilitteraciteten stöds utvecklandet av ett kritiskt tänkande.K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapPå matematiklektionerna får eleverna mångsidiga möjligheter att arbeta både på egen hand och tillsammans med andra. De handleds i att jobba i grupp och samarbeta samt att jämföra sina idéer med de andra i gruppen. Eleverna stöds i att undersöka nya saker. De uppmuntras till att agera och lita på sig själva i nya situationer. Samarbete mellan vårdnadshavarna och skolan berikar arbetet.InnehållI1 Matematiskt tänkande:Eleverna erbjuds möjligheter att finna likheter, skillnader och mönster.De jämför, klassificerar och ordnar samt observerar samband mellan orsak och verkan.De övar sig att se matema-tiska situationer ur olika perspektiv.Eleverna får kunskap om programmeringens grunder genom att skapa stegvisa instruktioner som också testas.I2 Tal och räkneoperationer:I räkneoperationerna används naturliga tal.Eleverna breddar sin förståelse av tal genom att räkna, observera och uppskatta antal.Förmågan att se talföljder, att jämföra och ordna tal övas.Eleverna undersöker egenskaper hos tal, såsom jämna tal, multiplar och halvering.Eleverna handleds att använda tal på ett ändamålsenligt sätt i olika situationer: uttrycka antal, ordningsföljd och mätresultat samt använda talen i räkneoperationer.Eleverna utforskar principen för tiosystemet med hjälp av konkreta modeller.Elevernas kunskaper i addition och subtraktion utvecklas inom talområdet 0–100.Man övar olika huvudräkningsstrategier för att utveckla elevernas räknefärdigheter.Addition och subtraktion konkretiseras med hjälp av tillämpningar i olika situationer.Eleverna lär sig att utnyttja principerna för kommutativitet och associativitet i addition.Eleverna handleds med hjälp av konkreta exempel att förstå begreppet multiplikation och lär sig multiplikationstabellerna för talen 1–5 och 10. Man utnyttjar kommutativitet vid multiplikation och introduceras i associativitet vid multiplikation. Grunden för förståelse av division och sambandet mellan multipli-kation och division läggs.Grunden för begreppet bråk läggs genom att dela det hela i lika stora delar.I3 Geometri och mätningElevernas förmåga att uppfatta den tredimensionella omgivningen och plangeometrin i den utvecklas. Eleverna övar sig att använda riktnings- och lägesbegrepp.Kroppar studeras tillsammans.Eleverna övar sig att känna igen, bygga och rita.De handleds att hitta och nämna egenskaper som också utgör grund för klassificering av kroppar och plana figurer. Eleverna övar mätning och handleds att inse mätningens principer.Man behandlar storheterna längd, massa, volym och tid och övar sig att använda motsvarande måttenheter.De centrala måttenheterna är meter och centimeter, kilogram och gram samt liter och deciliter.Eleverna övar klockslag och tidsenheter.I4 Informationsbehandling och statistikEleverna lär sig samla och registrera information om intressanta ämnesområden.De utarbetar och tolkar enkla tabeller och stapeldiagram.
Begreppsliga och ämnesspecifika mål
M5 handleda eleven att förstå matematiska begrepp och beteckningar
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigMatematikundervisningen erbjuder många möjligheter till reflektioner, insikter, nya upptäckter, fantasi och lärglädje. Eleverna uppmuntras till att fråga, göra noggranna iakttagelser, söka kunskap samt att producera och utveckla idéer tillsammans samt presentera sina slutsatser. Med hjälp av åldersmässigt lämpliga problemlösnings- och forskningsuppgifter, väcker man nyfikenhet och intresse för matematiska fenomen och stärker förmågan att gruppera, namnge och beskriva. Eleverna handleds i att känna igen sina egna framsteg, upptäcka sina styrkor som elever och att känna glädje i att lyckas.K4 MultilitteracitetI matematiken utvecklar man förmågan att behandla numerisk information, såsom skillnader i antal. Man övar multilitteracitet genom att tolka statistik och olika typer av diagram. Eleven ges många tillfällen att fråga och undra, uttrycka sina åsikter och dela sina erfarenheter genom att mångsidigt använda olika redskap och uttryckssätt. I multilitteraciteten stöds utvecklandet av ett kritiskt tänkande.InnehållI1 Matematiskt tänkandeEleverna erbjuds möjligheter att finna likheter, skillnader och mönster.De jämför, klassificerar och ordnar samt observerar samband mellan orsak och verkan.De övar sig att se matema-tiska situationer ur olika perspektiv.Eleverna får kunskap om programmeringens grunder genom att skapa stegvisa instruktioner som också testas.I2 Tal och räkneoperationerI räkneoperationerna används naturliga tal.Eleverna breddar sin förståelse av tal genom att räkna, observera och uppskatta antal.Förmågan att se talföljder, att jämföra och ordna tal övas.Eleverna undersöker egenskaper hos tal, såsom jämna tal, multiplar och halvering.Eleverna handleds att använda tal på ett ändamålsenligt sätt i olika situationer: uttrycka antal, ordningsföljd och mätresultat samt använda talen i räkneoperationer.Eleverna utforskar principen för tiosystemet med hjälp av konkreta modeller.Elevernas kunskaper i addition och subtraktion utvecklas inom talområdet 0–100.Man övar olika huvudräkningsstrategier för att utveckla elevernas räknefärdigheter.Addition och subtraktion konkretiseras med hjälp av tillämpningar i olika situationer.Eleverna lär sig att utnyttja principerna för kommutativitet och associativitet i addition.Eleverna handleds med hjälp av konkreta exempel att förstå begreppet multiplikation och lär sig multiplikationstabellerna för talen 1–5 och 10. Man utnyttjar kommutativitet vid multiplikation och introduceras i associativitet vid multiplikation. Grunden för förståelse av division och sambandet mellan multipli-kation och division läggs.Grunden för begreppet bråk läggs genom att dela det hela i lika stora delar.I3 Geometri och mätningElevernas förmåga att uppfatta den tredimensionella omgivningen och plangeometrin i den utvecklas. Eleverna övar sig att använda riktnings- och lägesbegrepp.Kroppar studeras tillsammans.Eleverna övar sig att känna igen, bygga och rita.De handleds att hitta och nämna egenskaper som också utgör grund för klassificering av kroppar och plana figurer. Eleverna övar mätning och handleds att inse mätningens principer.Man behandlar storheterna längd, massa, volym och tid och övar sig att använda motsvarande måttenheter.De centrala måttenheterna är meter och centimeter, kilogram och gram samt liter och deciliter.Eleverna övar klockslag och tidsenheter.I4 Informationsbehandling och statistikEleverna lär sig samla och registrera information om intressanta ämnesområden.De utarbetar och tolkar enkla tabeller och stapeldiagram
M6 stödja eleven att utveckla förståelsen av talbegreppet och principen för tiosystemet.
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigMatematikundervisningen erbjuder många möjligheter till reflektioner, insikter, nya upptäckter, fantasi och lärglädje. Eleverna uppmuntras till att fråga, göra noggranna iakttagelser, söka kunskap samt att producera och utveckla idéer tillsammans samt presentera sina slutsatser. Med hjälp av åldersmässigt lämpliga problemlösnings- och forskningsuppgifter, väcker man nyfikenhet och intresse för matematiska fenomen och stärker förmågan att gruppera, namnge och beskriva. Eleverna handleds i att känna igen sina egna framsteg, upptäcka sina styrkor som elever och att känna glädje i att lyckas.K4 MultilitteracitetI matematiken utvecklar man förmågan att behandla numerisk information, såsom skillnader i antal. Man övar multilitteracitet genom att tolka statistik och olika typer av diagram. Eleven ges många tillfällen att fråga och undra, uttrycka sina åsikter och dela sina erfarenheter genom att mångsidigt använda olika redskap och uttryckssätt. I multilitteraciteten stöds utvecklandet av ett kritiskt tänkande.InnehållI2 Tal och räkneoperationerI räkneoperationerna används naturliga tal.Eleverna breddar sin förståelse av tal genom att räkna, observera och uppskatta antal.Förmågan att se talföljder, att jämföra och ordna tal övas.Eleverna undersöker egenskaper hos tal, såsom jämna tal, multiplar och halvering.Eleverna handleds att använda tal på ett ändamålsenligt sätt i olika situationer: uttrycka antal, ordningsföljd och mätresultat samt använda talen i räkneoperationer.Eleverna utforskar principen för tiosystemet med hjälp av konkreta modeller.Elevernas kunskaper i addition och subtraktion utvecklas inom talområdet 0–100.Man övar olika huvudräkningsstrategier för att utveckla elevernas räknefärdigheter.Addition och subtraktion konkretiseras med hjälp av tillämpningar i olika situationer.Eleverna lär sig att utnyttja principerna för kommutativitet och associativitet i addition.Eleverna handleds med hjälp av konkreta exempel att förstå begreppet multiplikation och lär sig multiplikationstabellerna för talen 1–5 och 10. Man utnyttjar kommutativitet vid multiplikation och introduceras i associativitet vid multiplikation. Grunden för förståelse av division och sambandet mellan multipli-kation och division läggs.Grunden för begreppet bråk läggs genom att dela det hela i lika stora delar.
M7 introducera eleven i principerna för de grundläggande räkneoperationerna och deras egenskaper
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigMatematikundervisningen erbjuder många möjligheter till reflektioner, insikter, nya upptäckter, fantasi och lärglädje. Eleverna uppmuntras till att fråga, göra noggranna iakttagelser, söka kunskap samt att producera och utveckla idéer tillsammans samt presentera sina slutsatser. Med hjälp av åldersmässigt lämpliga problemlösnings- och forskningsuppgifter, väcker man nyfikenhet och intresse för matematiska fenomen och stärker förmågan att gruppera, namnge och beskriva. Eleverna handleds i att känna igen sina egna framsteg, upptäcka sina styrkor som elever och att känna glädje i att lyckas.K4 MultilitteracitetI matematiken utvecklar man förmågan att behandla numerisk information, såsom skillnader i antal. Man övar multilitteracitet genom att tolka statistik och olika typer av diagram. Eleven ges många tillfällen att fråga och undra, uttrycka sina åsikter och dela sina erfarenheter genom att mångsidigt använda olika redskap och uttryckssätt. I multilitteraciteten stöds utvecklandet av ett kritiskt tänkande.InnehållI2 Tal och räkneoperationerI räkneoperationerna används naturliga tal.Eleverna breddar sin förståelse av tal genom att räkna, observera och uppskatta antal.Förmågan att se talföljder, att jämföra och ordna tal övas.Eleverna undersöker egenskaper hos tal, såsom jämna tal, multiplar och halvering.Eleverna handleds att använda tal på ett ändamålsenligt sätt i olika situationer: uttrycka antal, ordningsföljd och mätresultat samt använda talen i räkneoperationer.Eleverna utforskar principen för tiosystemet med hjälp av konkreta modeller.Elevernas kunskaper i addition och subtraktion utvecklas inom talområdet 0–100.Man övar olika huvudräkningsstrategier för att utveckla elevernas räknefärdigheter.Addition och subtraktion konkretiseras med hjälp av tillämpningar i olika situationer.Eleverna lär sig att utnyttja principerna för kommutativitet och associativitet i addition.Eleverna handleds med hjälp av konkreta exempel att förstå begreppet multiplikation och lär sig multiplikationstabellerna för talen 1–5 och 10. Man utnyttjar kommutativitet vid multiplikation och introduceras i associativitet vid multiplikation. Grunden för förståelse av division och sambandet mellan multipli-kation och division läggs.Grunden för begreppet bråk läggs genom att dela det hela i lika stora delar.
M8 handleda eleven att utveckla flytande grundläggande räknefärdigheter med naturliga tal samt att använda olika huvudräkningsstrategier
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigMatematikundervisningen erbjuder många möjligheter till reflektioner, insikter, nya upptäckter, fantasi och lärglädje. Eleverna uppmuntras till att fråga, göra noggranna iakttagelser, söka kunskap samt att producera och utveckla idéer tillsammans samt presentera sina slutsatser. Med hjälp av åldersmässigt lämpliga problemlösnings- och forskningsuppgifter, väcker man nyfikenhet och intresse för matematiska fenomen och stärker förmågan att gruppera, namnge och beskriva. Eleverna handleds i att känna igen sina egna framsteg, upptäcka sina styrkor som elever och att känna glädje i att lyckas.K4 MultilitteracitetI matematiken utvecklar man förmågan att behandla numerisk information, såsom skillnader i antal. Man övar multilitteracitet genom att tolka statistik och olika typer av diagram. Eleven ges många tillfällen att fråga och undra, uttrycka sina åsikter och dela sina erfarenheter genom att mångsidigt använda olika redskap och uttryckssätt. I multilitteraciteten stöds utvecklandet av ett kritiskt tänkande.InnehållI2 Tal och räkneoperationerI räkneoperationerna används naturliga tal.Eleverna breddar sin förståelse av tal genom att räkna, observera och uppskatta antal.Förmågan att se talföljder, att jämföra och ordna tal övas.Eleverna undersöker egenskaper hos tal, såsom jämna tal, multiplar och halvering.Eleverna handleds att använda tal på ett ändamålsenligt sätt i olika situationer: uttrycka antal, ordningsföljd och mätresultat samt använda talen i räkneoperationer.Eleverna utforskar principen för tiosystemet med hjälp av konkreta modeller.Elevernas kunskaper i addition och subtraktion utvecklas inom talområdet 0–100.Man övar olika huvudräkningsstrategier för att utveckla elevernas räknefärdigheter.Addition och subtraktion konkretiseras med hjälp av tillämpningar i olika situationer.Eleverna lär sig att utnyttja principerna för kommutativitet och associativitet i addition.Eleverna handleds med hjälp av konkreta exempel att förstå begreppet multiplikation och lär sig multiplikationstabellerna för talen 1–5 och 10. Man utnyttjar kommutativitet vid multiplikation och introduceras i associativitet vid multiplikation. Grunden för förståelse av division och sambandet mellan multipli-kation och division läggs.Grunden för begreppet bråk läggs genom att dela det hela i lika stora delar.
M9 introducera eleven i geometriska former och handleda eleven att uppfatta deras egenskaper
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigMatematikundervisningen erbjuder många möjligheter till reflektioner, insikter, nya upptäckter, fantasi och lärglädje. Eleverna uppmuntras till att fråga, göra noggranna iakttagelser, söka kunskap samt att producera och utveckla idéer tillsammans samt presentera sina slutsatser. Med hjälp av åldersmässigt lämpliga problemlösnings- och forskningsuppgifter, väcker man nyfikenhet och intresse för matematiska fenomen och stärker förmågan att gruppera, namnge och beskriva. Eleverna handleds i att känna igen sina egna framsteg, upptäcka sina styrkor som elever och att känna glädje i att lyckas.K4 MultilitteracitetI matematiken utvecklar man förmågan att behandla numerisk information, såsom skillnader i antal. Man övar multilitteracitet genom att tolka statistik och olika typer av diagram. Eleven ges många tillfällen att fråga och undra, uttrycka sina åsikter och dela sina erfarenheter genom att mångsidigt använda olika redskap och uttryckssätt. I multilitteraciteten stöds utvecklandet av ett kritiskt tänkande.K5 Digital kompetensI matematiken får eleverna erfarenhet av programmering på lämplig nivå. Man utnyttjar spel för att befrämja lärandet. Med hjälp av IKT sporras eleverna till att förverkliga idéer på egen hand och tillsammans med andra.InnehållI3 Geometri och mätningElevernas förmåga att uppfatta den tredimensionella omgivningen och plangeometrin i den utvecklas. Eleverna övar sig att använda riktnings- och lägesbegrepp.Kroppar studeras tillsammans.Eleverna övar sig att känna igen, bygga och rita.De handleds att hitta och nämna egenskaper som också utgör grund för klassificering av kroppar och plana figurer. Eleverna övar mätning och handleds att inse mätningens principer.Man behandlar storheterna längd, massa, volym och tid och övar sig att använda motsvarande måttenheter.De centrala måttenheterna är meter och centimeter, kilogram och gram samt liter och deciliter.Eleverna övar klockslag och tidsenheter.
M10 handleda eleven att förstå principen för mätning
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigMatematikundervisningen erbjuder många möjligheter till reflektioner, insikter, nya upptäckter, fantasi och lärglädje. Eleverna uppmuntras till att fråga, göra noggranna iakttagelser, söka kunskap samt att producera och utveckla idéer tillsammans samt presentera sina slutsatser. Med hjälp av åldersmässigt lämpliga problemlösnings- och forskningsuppgifter, väcker man nyfikenhet och intresse för matematiska fenomen och stärker förmågan att gruppera, namnge och beskriva. Eleverna handleds i att känna igen sina egna framsteg, upptäcka sina styrkor som elever och att känna glädje i att lyckas.K4 MultilitteracitetI matematiken utvecklar man förmågan att behandla numerisk information, såsom skillnader i antal. Man övar multilitteracitet genom att tolka statistik och olika typer av diagram. Eleven ges många tillfällen att fråga och undra, uttrycka sina åsikter och dela sina erfarenheter genom att mångsidigt använda olika redskap och uttryckssätt. I multilitteraciteten stöds utvecklandet av ett kritiskt tänkande.InnehållI3 Geometri och mätningElevernas förmåga att uppfatta den tredimensionella omgivningen och plangeometrin i den utvecklas. Eleverna övar sig att använda riktnings- och lägesbegrepp.Kroppar studeras tillsammans.Eleverna övar sig att känna igen, bygga och rita.De handleds att hitta och nämna egenskaper som också utgör grund för klassificering av kroppar och plana figurer. Eleverna övar mätning och handleds att inse mätningens principer.Man behandlar storheterna längd, massa, volym och tid och övar sig att använda motsvarande måttenheter.De centrala måttenheterna är meter och centimeter, kilogram och gram samt liter och deciliter.Eleverna övar klockslag och tidsenheter.
M11 introducera eleven i tabeller och diagram
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK4 MultilitteracitetI matematiken utvecklar man förmågan att behandla numerisk information, såsom skillnader i antal. Man övar multilitteracitet genom att tolka statistik och olika typer av diagram. Eleven ges många tillfällen att fråga och undra, uttrycka sina åsikter och dela sina erfarenheter genom att mångsidigt använda olika redskap och uttryckssätt. I multilitteraciteten stöds utvecklandet av ett kritiskt tänkande.K5 Digital kompetensI matematiken får eleverna erfarenhet av programmering på lämplig nivå. Man utnyttjar spel för att befrämja lärandet. Med hjälp av IKT sporras eleverna till att förverkliga idéer på egen hand och tillsammans med andra.InnehållI4 Informationsbehandling och statistikEleverna lär sig samla och registrera information om intressanta ämnesområden.De utarbetar och tolkar enkla tabeller och stapeldiagram.
M12 lära eleven att skapa stegvisa instruktioner och att följa dem
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigMatematikundervisningen erbjuder många möjligheter till reflektioner, insikter, nya upptäckter, fantasi och lärglädje. Eleverna uppmuntras till att fråga, göra noggranna iakttagelser, söka kunskap samt att producera och utveckla idéer tillsammans samt presentera sina slutsatser. Med hjälp av åldersmässigt lämpliga problemlösnings- och forskningsuppgifter, väcker man nyfikenhet och intresse för matematiska fenomen och stärker förmågan att gruppera, namnge och beskriva. Eleverna handleds i att känna igen sina egna framsteg, upptäcka sina styrkor som elever och att känna glädje i att lyckas.K2 Kulturell och kommunikativ kompetensI matematiken uppmuntras och handleds eleverna till positiv växelverkan och samarbete med varandra. På lektionerna övar eleverna på att uttrycka sig samt att beskriva sina räknestrategier och lösningsmodeller. Uppfinningsrikedom och förmåga att uttrycka sig utvecklas bland annat via spel, lekar och byggande.K4 MultilitteracitetI matematiken utvecklar man förmågan att behandla numerisk information, såsom skillnader i antal. Man övar multilitteracitet genom att tolka statistik och olika typer av diagram. Eleven ges många tillfällen att fråga och undra, uttrycka sina åsikter och dela sina erfarenheter genom att mångsidigt använda olika redskap och uttryckssätt. I multilitteraciteten stöds utvecklandet av ett kritiskt tänkande.K5 Digital kompetensI matematiken får eleverna erfarenhet av programmering på lämplig nivå. Man utnyttjar spel för att befrämja lärandet. Med hjälp av IKT sporras eleverna till att förverkliga idéer på egen hand och tillsammans med andra.InnehållI1 Matematiskt tänkandeEleverna erbjuds möjligheter att finna likheter, skillnader och mönster.De jämför, klassificerar och ordnar samt observerar samband mellan orsak och verkan.De övar sig att se matema-tiska situationer ur olika perspektiv.Eleverna får kunskap om programmeringens grunder genom att skapa stegvisa instruktioner som också testas.

Innehåll

I1 Matematiskt tänkande

Grunderna för läroplanen

Eleverna erbjuds möjligheter att finna likheter, skillnader och mönster. De jämför, klassificerar och ordnar samt observerar samband mellan orsak och verkan. De övar sig att se matematiska situationer ur olika perspektiv. Eleverna får kunskap om programmeringens grunder genom att skapa stegvisa instruktioner som också testas.

I2 Tal och räkneoperationer

Grunderna för läroplanen

I räkneoperationerna används naturliga tal. Målet är att eleverna behärskar sambandet mellan antal, talnamn och sifferbeteckning. Eleverna breddar sin förståelse av tal genom att räkna, observera och uppskatta antal. Förmågan att se talföljder, att jämföra och ordna tal övas. Eleverna undersöker egenskaper hos tal, såsom jämna tal, multiplar och halvering samt lär sig uppdelningarna av talen 1–10.

Eleverna handleds att använda tal på ett ändamålsenligt sätt i olika situationer: uttrycka antal, ordningsföljd och mätresultat samt använda talen i räkneoperationer.

Eleverna utforskar principen för tiosystemet med hjälp av konkreta modeller.

Elevernas kunskaper i addition och subtraktion utvecklas först inom talområdet 0–20 och sedan inom talområdet 0–100. Man övar olika huvudräkningsstrategier för att utveckla elevernas räknefärdigheter. Addition och subtraktion konkretiseras med hjälp av tillämpningar i olika situationer. Eleverna lär sig att utnyttja principerna för kommutativitet och associativitet i addition.

Eleverna handleds med hjälp av konkreta exempel att förstå begreppet multiplikation och lär sig multiplikationstabellerna för talen 1–5 och 10. Grunden för förståelse av division och sambandet mellan multiplikation och division läggs. Man utnyttjar kommutativitet vid multiplikation och introduceras i associativitet vid multiplikation.

Grunden för begreppet bråk läggs genom att dela det hela i lika stora delar.

I3 Geometri och mätning

Grunderna för läroplanen

Elevernas förmåga att uppfatta den tredimensionella omgivningen och plangeometrin i den utvecklas. Eleverna övar sig att använda riktnings- och lägesbegrepp.

Kroppar och plana figurer studeras tillsammans. Eleverna övar sig att känna igen, bygga och rita. De handleds att hitta och nämna egenskaper som också utgör grund för klassificering av kroppar och plana figurer.

Eleverna övar och handleds att inse mätningens principer. Man behandlar storheterna längd, massa, volym och tid och övar sig att använda motsvarande måttenheter. De centrala måttenheterna är meter och centimeter, kilogram och gram samt liter och deciliter. Eleverna övar klockslag och tidsenheter.

I4 Informationsbehandling och statistik

Grunderna för läroplanen

Eleverna lär sig samla och registrera information om intressanta ämnesområden. De utarbetar och tolkar enkla tabeller och stapeldiagram.

eGrunder