Musik

Grunderna för läroplanen

Bedömningen av elevernas lärande i musik ska handleda och sporra eleverna. Eleverna ska ges respons och möjligheter att utvärdera sin egen och gruppens aktivitet, så att responsen uppmuntrar dem att försöka och att träna sina färdigheter. I bedömningen ska särskild vikt fästas vid hur den musikaliska samarbetsförmågan och färdigheterna i musicerande utvecklats. Elevernas lärande ska bedömas med mångsidiga metoder.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i musik är följande

  • framsteg i musikalisk samarbetsförmåga, i synnerhet att musicera i grupp
  • framsteg i förmågan att uppfatta grundläggande musikaliska begrepp i musikalisk aktivitet.

Lokala läroplanen

Musikinlärning är alltid en process. Denna för musiken typiska processinlärning kan också utnyttjas i helhetsskapande undervisning i samarbete med andra läroämnen. I bedömningen av dylika projekt utnyttjas mångsidig dokumentering av studieprocessen, där inte enbart slutresultatet beaktas.

Mål

Mål
Delaktighet
M1 handleda eleven att musicera i grupp och utveckla en positiv självbild
Lokal precisering
Mångsidig kompetensL2 Kulturell och kommunikativ kompetensHandledning till växelverkan och agerande i musikundervisningen.Uppmuntran till växelverkan och till att uttrycka sig också med ringa språkkunskaper.Att bekanta sig med barn- och folkmusikkultur samt med de kulturmöjligheter Helsingfors erbjuder.L7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidMöjlighet att delta i musicerande under musiklektionerna och delta i planering av undervisningen.Att fungera som medlem i en grupp både som aktör och som lyssnare.Att ändamålsenligt kunna hantera utrustningen.InnehållI1 Musikalisk praxisI2 Musikens beståndsdelarI3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhälletI4 RepertoarEn god sammanhållning upprätthålls med hjälp av musikalisk verksamhet.Eleven deltar i gruppens musikaliska verksamhet genom att sjunga och spela. Musiklyssnande tränas på olika sätt i gruppen.Musikinstrument som redan är bekanta för eleven utnyttjas och deras användningsmöjligheter fördjupas. Instrumentkännedomen breddas.När elevens kännedom om grundbegreppen utvecklas, utökas begreppen med termerna rytm, melodi, dynamik, klangfärg, harmoni och form.I repertoaren utnyttjas sånger, lekar, ramsor, rörelse samt spel- och lyssnaruppgifter som beaktar läsårskalendern och integrering med andra ämnen.Vid valet av repertoar beaktas elevernas olika musikaliska och kulturella bakgrunder, samt elevernas musikaliska sammanhang.
Musikaliska kunskaper och färdigheter, kreativt skapande
M2 handleda eleven att använda sin röst naturligt samt att sjunga och spela i grupp
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigAtt få musikaliska insikter och att finna samband mellan orsak och verkan.Musikaliskt experimenterande som redskap för kunskapsbyggande.Förmåga att tåla osäkerhet och halvfärdighet när man övar och skapar musik.Att skapa möjligheter för att lyckas.K2 Kulturell och kommunikativ kompetensHandledning till växelverkan och agerande i musikundervisningen.Uppmuntran till växelverkan och till att uttrycka sig också med ringa språkkunskaper.Att bekanta sig med barn- och folkmusikkultur samt med de kulturmöjligheter Helsingfors erbjuder.K4 MultilitteracitetAtt bekanta sig med musikaliska begrepp och musikens språk samt kommunicera med hjälp av dem.Musiken används som redskap för att uttrycka sinnebilder.InnehållI1 Musikalisk praxisI2 Musikens beståndsdelarI3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhälletI4 RepertoarGenom lek tränas röstanvändning, andning, avslappning och sång både individuellt och i grupp. Eleven tränas i att memorera och upprepa sånger och melodier med hjälp av olika arbetssätt.Sång och spel i olika gruppsammansättningar. En mångsidig repertoar som beaktar olika sinnen används. Musikens grundbegrepp tränas.Eleven uppmuntras till att uttrycka sig och skapa genom att spela och sjunga.Ändamålsenligt bruk av instrument övas och instrumentkännedomen breddas.I repertoarvalet används sånger, lekar, ramsor, rörelse samt spel- och lyssnaruppgifter som beaktar elevernas ålder och kunskapsnivå. Även kulturarvet och olika kulturella bakgrunder beaktas.
M3 uppmuntra eleven att uppleva och uppfatta ljudmiljöer, ljud, musik och musikbegrepp genom att röra sig och lyssna
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigAtt få musikaliska insikter och att finna samband mellan orsak och verkan.Musikaliskt experimenterande som redskap för kunskapsbyggande.Förmåga att tåla osäkerhet och halvfärdighet när man övar och skapar musik.Att skapa möjligheter för att lyckas.K4 MultilitteracitetAtt bekanta sig med musikaliska begrepp och musikens språk samt kommunicera med hjälp av dem.Musiken används som redskap för att uttrycka sinnebilder.InnehållI1 Musikalisk praxisI2 Musikens beståndsdelarI3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhälletI4 RepertoarTräning i att skilja på olika element i ljudlandskap med hjälp av rörelse och lyssnande. Ur ljudlandskapen söks musikens grundbegrepp, vilka sedan kopplas till elevernas vardagliga ljudmiljöer.De ljud och ljudmiljöer som gruppen producerar beaktas och gestaltas. Eleven fungerar som en medlem i en musicerande grupp genom sång och spel.I musikundervisningens repertoar används sånger, lekar, ramsor och rörelser. Man bekantar sig med barnmusikkulturen.Kulturarvet och särdragen i skolans verksamhetskultur beaktas i repertoarvalet. Utöver musikaliska kunskaper och färdigheter behandlas elevernas erfarenheter och iakttagelser av musik och vardagliga ljudmiljöer. Dessutom beaktas musikens betydelse i elevernas egna sammanhang.
M4 ge utrymme för elevernas egna musikaliska idéer och improvisationer samt handleda dem att planera och skapa mindre kompositioner eller andra helheter genom att använda ljud, rörelser, bilder, teknologi eller andra uttryckssätt
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK5 Digital kompetensAtt dokumentera egen produktion och återkomma till den.K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapAtt öva upp ihärdighet i arbetet.Att ställa upp kortsiktiga mål och arbeta för att uppnå dem.
Kulturell förståelse och multilitteracitet
M5 inspirera eleven att utforska det musikaliska kulturarvet genom att leka, sjunga och röra sig till musik samt att njuta av musikens estetiska, kulturella och historiska mångfald
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensHandledning i växelverkan och agerande i musikundervisningen.Uppmuntran till växelverkan och till att uttrycka sig också med ringa språkkunskaper.Att bekanta sig med barn- och folkmusikkultur samt med de kulturmöjligheter Helsingfors erbjuder.K4 MultilitteracitetAtt bekanta sig med musikaliska begrepp och musikens språk samt kommunicera med hjälp av dem.Musiken används som redskap för sinnebilder.InnehållI1 Musikalisk praxisI2 Musikens begreppI3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhälletI4 RepertoarDet musikaliska kulturarvet presenteras genom att leka, sjunga och spela i grupp. Elevernas kulturella bakgrunder tas i beaktande.Musikens grundbegrepp breddas genom olika arbetssätt.Musikens kopplingar med andra konstformer iakttas.Vid repertoarval fästs speciell uppmärksamhet vid musikstycken som mångsidigt representerar kulturarvet.I repertoaren beaktas även den historiska dimension som t.ex. folkmusiken har.
M6 hjälpa eleven att förstå grundprinciperna för notationssätten inom musiken i samband med musicerande
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK4 MultilitteracitetAtt bekanta sig med musikaliska begrepp och musikens språk samt kommunicera med hjälp av dem.Musiken används som redskap för sinnebilder.InnehållI1 Musikalisk praxisI2 Musikens begreppI3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhälletI4 RepertoarMusikens notationssätt och grundprinciper repeteras genom att musicera individuellt och i grupp. Pausen som begrepp presenteras genom lek, sång och spel.Eleven lär sig använda grundbegreppen i sitt eget musicerande. Eleven förstår kopplingen mellan de grundbegrepp som framkommer i musiken och hur musiken låter.De musikaliska notationssätten tillämpas i observation av olika ljudmiljöer.Repertoaren granskas också ur notationssynvinkel.I undervisningen används sånger, lekar, ramsor, rörelse samt sång- och speluppgifter.
Välbefinnande och säkerhet i musik
M7 handleda eleven i att agera ansvarsfullt i samband med musicerande
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidMöjlighet att delta i musicerande under musiklektionerna och delta i planering av undervisningen.Att fungera som medlem i en grupp både som aktör och som lyssnare.Att ändamålsenligt kunna hantera utrustningen.InnehållI1 Musikalisk praxisI2 Musikens beståndsdelarI3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhälletI4 RepertoarEleven förstår sin egen roll och sitt ansvar som medlem i en musicerande grupp och t.ex. som användare av musikutrustningen. Eleven upptäcker betydelsen av sitt eget handlande i samband med det musikaliska genomförandet och slutresultatet.Eleven tar ansvar och visar respekt för andra elever i uttrycks- och improvisationsuppgifter.Eleven observerar sitt eget handlande i förhållande till den omgivande ljudmiljön.I undervisningen används en repertoar som förverkligas med mångsidiga arbetssätt.
Förmåga att lära sig musik
M8 ge eleven erfarenhet av att ställa upp mål och förstå betydelsen av gemensam övning för att lära sig musik
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigAtt få musikaliska insikter och att finna samband mellan orsak och verkan.Musikaliskt experimenterande som redskap för kunskapsbyggande.Förmåga att tåla osäkerhet och halvfärdighet när man övar och skapar musik.Att skapa möjligheter för att lyckas.InnehållI1 Musikalisk praxisI2 Musikens beståndsdelarI3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhälletI4 RepertoarEleven förstår betydelsen av repetition och träning i inlärning av musikaliska färdigheter. Träning till exempel i att som grupp förbereda ett uppträdande. Gemensamma mål ställs upp.Eleven inser skillnaden mellan målinriktad träning och musikaliskt skapande i lekfull anda.I samband med att man bekantar sig med olika ljudmiljöer tränas också förmågan att producera egna ljudmiljöer eller -landskap.Till repertoaren väljs sånger och spelmaterial som möjliggör samspel och bearbetning av musikens grundbegrepp.

Innehåll

I1 Musikalisk praxis

Grunderna för läroplanen

I samband med musicerande fästs uppmärksamhet vid att arbeta i grupp och skapa en positiv vi-anda. Det centrala innehållet är att uppmuntra eleverna att uttrycka sig och komma med idéer, öva sig att andas naturligt, använda sin röst och sjunga samt hantera de instrument och anordningar som finns på ett ändamålsenligt sätt.

I2 Musikens beståndsdelar

Grunderna för läroplanen

Det centrala i undervisningen är att eleverna lär sig uppfatta grundbegreppen tonläge, tonlängd, tonstyrka och klang. När elevernas kunskaper utvecklas behandlas också rytm, melodi, dynamik, klangfärg, harmoni och form.

I3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhället

Grunderna för läroplanen

Utöver musikaliska kunskaper och färdigheter ska undervisningen också behandla elevernas erfarenheter och iakttagelser såväl gällande musik som olika vardagliga ljudmiljöer. Man funderar också över musikens betydelse i den egna livsmiljön.

I4 Repertoar

Grunderna för läroplanen

I musikundervisningen används sånger, lekar, ramsor, rörelser och uppgifter där eleverna ska spela eller lyssna samt kreativa övningar som beträffande tema och musikaliska egenskaper lämpar sig för elevernas ålder och skolans verksamhetskultur. Repertoaren planeras också så att man beaktar elevernas egna kulturer och värnar om kulturarvet. Repertoaren ska vara mångsidig och omfatta olika slag av musik, också barnsånger och elevernas eventuella egna kompositioner och musikstycken.

eGrunder