Ortodox tro

Grunderna för läroplanen

Bedömningen i religion ska vara handledande och uppmuntrande. Responsen ska sträva efter att uppmuntra eleven att studera och undersöka centrala religiösa källor och deras särdrag samt att göra egna tolkningar. I bedömningen ska man beakta olika former av skriftlig och muntlig framställning samt kunnande som visas med hjälp av andra uttrycksformer. Det centrala är elevens förmåga att uttrycka sig själv och sina tankar. I stället för att fästa uppmärksamheten vid memorering av detaljer ska man i bedömningen uppmärksamma elevens förmåga att förstå och kunna tillämpa sin kunskap och utveckla sitt tänkande.

Läraren ska ge ett verbalt omdöme eller ett siffervitsord i religion genom att bedöma elevernas kunnande i relation till de mål som i den lokala läroplanen fördelats årskursvis i årskurserna 3–6. Läsårsbedömningen i årskurs 6 grundar sig på de mål för undervisningen i läroämnet som fördelats för årskursen i den lokala läroplanen.

För att definiera kunskapsnivån för läsårsbetyget i årskurs 6 ska läraren använda de nationella bedömningskriterierna i religion. Eleven har uppnått målen i religion för vitsorden 5, 7, 8 eller 9 då elevens kunnande i huvudsak motsvarar den nivå av kunnande som beskrivs i kunskapskraven för vitsordet i fråga. Helhetsbedömningen av kunnandet för vitsorden 4, 6 och 10 ska bildas utgående från målen för religion och i relation till ovan nämnda kunskapskrav för läsårsbedömningen. Om eleven uppnår en bättre kunskapsnivå i något mål kan det kompensera en underkänd eller svagare prestation i något annat mål. Bedömningen av elevens arbete ska ingå i bedömningen i religion och i vitsordet som ska bildas. I beskrivningarna av kunskapskraven omfattar beskrivningen av de högre vitsorden även kunnandet för de lägre vitsorden.

Mål

Mål Föremål för bedömningen Bedömningskriterier i slutet av årskurshelheten
M1 handleda eleven att fördjupa sig i religionens heliga skrifter och berättelser samt de centrala lärorna
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigatt fundera på hur olika synvinklar påverkar saker och ting och att lära sig känna igen dem; träna sig i kritiskt tänkande; att uppmärksamma växelverkan och inbördes samband mellan saker och ting.  InnehållRepetition av Bibelns betydelse Gamla testamentets kungar och profeter Aposteln Paulus livsskeden och brev. Paulus etiska undervisning. 
Mål för elevens lärande
Eleven fördjupar sig i religionens heliga skrifter och berättelser samt de centrala lärorna.
Förmåga att hantera information om religion, religiös multilitteracitet

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan reflektera över innehållet i och tolkningarna av berättelserna. Ur perspektiv av den religion som studeras kan eleven beskriva betydelserna av de centrala lärorna.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om de heliga skrifterna i den religion som studeras samt beskriva vad berättelser betyder eller olika sätt att tolka dem.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan berätta om någon central lära och berättelse i den religion som studeras. Under handledning kan eleven berätta om vad berättelsen betyder eller olika sätt att tolka den.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna den heliga skriften eller den centrala källan i den religion som studeras och känner igen någon av de berättelser eller läror som behandlats.

M2 handleda eleven att bekanta sig med ritualer och seder samt heliga platser och byggnader i den religion som studeras
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigkunskap som byggs upp på olika sätt. K2 Kulturell och kommunikativ kompetensatt känna till de religiösa rötterna; att känna till och uppskatta det kulturella arvet InnehållDen ortodoxa kyrkoårscykel, stora högtider och fasteperioder. Att delta i en ortodox gudstjänst 1-2 gånger under läsåret 
Mål för elevens lärande
Eleven bekantar sig med ritualerna och sederna samt heliga platser och byggnader i den religion som studeras.
Förmåga att hantera information om religion, religiös multilitteracitet

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan redogöra för innebörden av de centrala ritualerna och sederna och de heliga platserna och byggnaderna i den religion som studeras.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om centrala ritualer och seder i den religion som studeras och beskriva religionens heliga platser eller byggnader.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan nämna ritualer eller seder i den religion som studeras samt en helig plats eller byggnad.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till en ritual eller sed i den religion som studeras och känner igen någon helig plats eller byggnad.

M4 handleda eleven att söka information om religionen i olika källor samt bedöma och använda informationen
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK4 Multilitteracitetatt tolka och bedöma olika texter;  att granska och skilja mellan fakta, fiktion och åsikter. K5 Digital kompetensatt söka information från olika källor; att producera ny kunskap. K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapatt bli nyfiken på olika saker och ting; att bedöma färdigt arbete;  att genomföra projekt;  att arbeta i grupp och samarbeta med aktörer utanför skolan. InnehållFortsätta bekanta sig med och bedöma finländska religiösa samfunds webbsidor  Följa med och öva sig i att granska det religiösa nyhetsflödet och producera ny kunskap 
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sin förmåga att söka information om religion i olika källor samt bedöma och använda informationen.
Förmåga att lära sig i studierna i religion

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan hämta, kombinera och jämföra information om religion i olika källor och göra observationer om källornas tillförlitlighet.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan använda den information hen hämtat och inser att det är skillnad i tillförlitligheten i källor.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan hämta information om religion i flera källor.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning hämta information om religion i givna källor.

M6 handleda eleven att få insikt i judendomen, kristendomen och islam och deras inflytande och historia i Europa
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensatt tolka konst och kultur; att jämföra olika kulturer; att känna till och uppskatta olika livsåskådningar InnehållDen etiska undervisningen i de tio budorden enligt den ortodoxa människosynen Bekanta sig med de gemensamma etiska dragen inom judendom, kristendom och islam Judendomens, kristendomens och islams historia och inverkan på dagens Europa  
Mål för elevens lärande
Eleven bekantar sig med judendomen, kristendomen och islam och deras inflytande och historia i Europa.
Kunskap om religion och kultur

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan redogöra för judendomens, kristendomens och islams inflytande eller historia i Europa.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan jämföra huvuddragen i judendomen, kristendomen och islam.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan berätta om huvuddragen i judendomen, kristendomen och islam.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner utgående från givna exempel igen huvuddragen i judendomen, kristendomen och islam.

M7 uppmuntra eleven att respektera det som är heligt för en själv och för andra samt att agera lämpligt i olika religiösa sammanhang och situationer
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensatt känna till och uppskatta sociala, kulturella och religiösa rötter; att träna på sociala färdigheter. K5 Digital kompetensinformationshantering samt undersökande och skapande arbete. K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapsamarbete med aktörer utanför skolan. InnehållHeliga och religiösa platser i Finland och deras tillkomst Klosterväsendet i Finland Repetition av hur man ska bete sig vid olika religiösa tillställningar. 
Mål för elevens lärande
Eleven förstår vad som avses med begreppet heligt och strävar till att respektera det som är heligt för en själv och för andra. Eleven vet hur man agerar lämpligt i olika religiösa situationer och på olika religiösa platser och strävar till att uppföra sig sakligt och respektfullt i dessa.
Religiös multilitteracitet

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan redogöra för hur det heliga kan ta sig olika uttryck i religioner. Innehållet i anknytning till uppförande bedöms inte.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven förstår vad som avses med att respektera det som är heligt för andra. Hen kan ge exempel på kulturella seder i anknytning till religiösa situationer och platser och andra heliga saker. Innehållet i anknytning till uppförande bedöms inte.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan nämna olika saker som anses vara heliga och kan beskriva vilka seder som anknyter till dessa. Innehållet i anknytning till uppförande bedöms inte.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner igen eller kan nämna något som anses vara heligt eller en sed i anknytning till det heliga. Innehållet i anknytning till uppförande bedöms inte.

M9 handleda eleven att förstå värdena i de mänskliga rättigheterna och i synnerhet i FN:s konvention om barnets rättigheter ur individuellt och kollektivt perspektiv
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensbetydelsen av konventionerna om de mänskliga rättigheterna i samhället och i världen;  att fördjupa sig i barnkonventionen; att respektera och försvara de mänskliga rättigheterna InnehållBekanta sig med det centrala innehållet i FN:s barnkonvention  Fördjupa sig i de mänskliga rättigheterna ur ortodox synvinkel 
Mål för elevens lärande
Eleven förstår värdena i de mänskliga rättigheterna och i synnerhet i FN:s konvention om barnets rättigheter ur individuellt och kollektivt perspektiv.
Kunskap om människorättsetik

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan reflektera över frågor i anknytning till barns rättigheter eller andra mänskliga rättigheter ur individens och kollektivets perspektiv.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan redogöra för konsekvensen av barns rättigheter eller andra mänskliga rättigheter i den egna livsmiljön.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på barns rättigheter eller andra mänskliga rättigheter.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner utgående från givna exempel igen mänskliga rättigheter eller barns rättigheter som bygger på konventionen om barnets rättigheter.

M10 handleda eleven att utvärdera sina val och reflektera kring de värden som påverkar dem ur ett etiskt perspektiv och med tanke på en hållbar framtid
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigatt ställa frågor och söka svar på dem; att känna igen olika synvinklar på saker och ting;  att inse växelverkan och sambanden mellan saker och ting. K3 Vardagskompetenstillvägagångssätt som påverkar det egna och andras välmående; ansvar för den egna inlärningsmiljön;  hållbar konsumtion, måttfullhet och sparsamhet. K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapatt arbeta för andras väl; samarbete med aktörer utanför skolan. InnehållEtiska problem, aktuella frågor ur t.ex. vardagen i Helsingfors och att reagera på dem ur en ortodox synvinkel Betydelsen av naturskydd ur den ortodoxa synvinkeln 
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sin förmåga att utvärdera sina val och reflektera kring de värden som påverkar dem ur ett etiskt perspektiv och med tanke på en hållbar framtid.
Förmåga att reflektera över etiska frågor

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan reflektera över sina egna val och etiska valsituationer ur perspektiven för värderingar, olika etiska principer och en hållbar framtid.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan redogöra för de gemensamma etiska principerna i den religion som studeras och i andra religioner och ge exempel på hur de tillämpas. Eleven kan ge exempel ur vardagen på hur man skapar en hållbar framtid.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven känner igen etiska principer. Hen kan ge exempel på etiska valsituationer och ge olika lösningar till dem.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Ur givna exempel känner eleven igen några värden som påverkat hen eller etiska valsituationer.

M11 ge eleven möjligheter att diskutera etiska frågor, uttrycka sina tankar och känslor på ett konstruktivt sätt samt öva sig att motivera sina synpunkter
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigatt hitta olika synvinklar till saker och ting samt att kritiskt granska dem; att lyssna på andras åsikter; att fundera på den egna inre kunskapen;  att överskrida gällande gränser K4 Multilitteracitetatt använda olika texter i olika sammanhang och miljöer; att granska och skilja mellan fakta, fiktion och åsikter; kritisk läsförmåga. K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapatt arbeta i grupp;  samarbete med aktörer utanför skolan K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidintresse för samhälleliga frågor;  medians påverkan i samhället; att söka lösningar; de egna valens betydelse för en själv och andra. InnehållAtt hitta olika synvinklar till religiösa och etiska problem och frågor Att framföra och motivera sin egen åsikt 
Mål för elevens lärande
Eleven övar sig i att diskutera etiska frågor och utvecklar sina tankefärdigheter och färdigheter att delta i diskussioner.
Tankeförmåga, kommunikativa färdigheter

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan diskutera konstruktivt samt reflektera och skapa egna åsikter i kommunikation med andra.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan ta hänsyn till andra i diskussionen och kan motivera sina egna åsikter.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven deltar i en gemensam diskussion och uttrycker sig konstruktivt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan lyssna på andra och uttrycka sina tankar på något sätt.

M12 hjälpa och stödja eleven att utveckla och stärka en positiv syn på världen, en positiv självkänsla och tro på livet
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigkonsten att ställa frågor och söka svar för dem självständigt och tillsammans med andra genom att göra iakttagelser. InnehållDen ortodoxa människobilden Att möta andra med utgångspunkt från kärleken till nästan 
Mål för elevens lärande
Eleven får förmåga att formulera och stärka en positiv syn på världen och självkänsla och tro på sitt liv.

Innehåll

I1 Förhållandet till den egna religionen

Grunderna för läroplanen

I undervisningen bekantar man sig med den ortodoxa lärans källor och grundläggande begrepp. Centralt innehåll är det liturgiska livet i huvuddrag, de heliga mysterierna och kyrkliga förrättningar i vardag och fest. Man bekantar sig med Gamla Testamentets skrifter ur ortodoxt perspektiv samt Jesu liv och lära i evangelierna och i relation till kyrkoårets händelser. I undervisningen behandlas kyrkans uppkomst och Paulus och de andra apostlarnas gärningar. Man studerar särdrag för den ortodoxa kyrkan i Finland, kyrkan som religiös byggnad, kyrkoarkitektur och symbolik som hör samman med den. Man bekantar sig med kyrkomusik och den ortodoxa lärans inflytande och synlighet i inhemska och utländska medier.

I2 Religionernas värld

Grunderna för läroplanen

I undervisningen granskas vad som avses med helighet, man bekantar sig med högtider och olika seder och lär sig att uppskatta dem både i den egna och i andra religiösa kulturer. Man studerar den ortodoxa kyrkan som en katolsk och apostolisk, global gemenskap. Man bekantar sig med centrala religionerna i Europa och den europeiska religionskartan. Man studerar likheter mellan islam och judendomen och den ortodoxa kristendomen. Man bekantar sig med religiösa samfund i skolans närhet och med irreligiositet som livsåskådning. Man behandlar inledningsvis ekumenik och religionsdialog samt förhållandet mellan mänskliga rättigheter och religion.

I3 Ett gott liv

Grunderna för läroplanen

Centralt innehåll i undervisningen är den ortodoxa läran och Nya Testamentets budskap som etiskt rättesnöre och stöd i det egna livet och i mänskliga relationer. Man bekantar sig med De tio budorden och funderar över egna etiska val, konsekvenser av dem och hur de bidrar till självkännedom, livskompetens och en positiv syn på livet. I undervisningen betonas vikten av att värdesätta andra människor, att ha omsorg om miljön och naturen samt att respektera livet och en hållbar framtid. Man reflekterar över det globala ansvaret i kyrkans och individens liv. Man bekantar sig med likheter mellan etiska principer i olika religioner och med likheter mellan den europeiska människorättsuppfattningen och kristna värderingar samt med betydelsen av FN:s konvention om barnets rättigheter.

eGrunder