Finska, A1-lärokurs

Grunderna för läroplanen

Syftet med bedömningen under läsåret är i första hand att handleda lärandet med hjälp av uppmuntrande respons. Lärarens respons ger eleverna en möjlighet att bli medvetna om målen för lärandet samt om sina egna kunskaper och hur de kan utvecklas. För att studierna ska framskrida är det viktigt att läraren ger eleverna möjlighet att visa sina kunskaper på olika sätt. Eleverna övar med hjälp av lärarens handledning sina kunskaper i själv- och kamratbedömning som en del av språkstudierna.

I slutet av läsåret ska läraren ge en verbal bedömning eller ett siffervitsord i A1-språket som baserar sig på lärarens iakttagelser av elevernas kunskaper i relation till samtliga mål som ställts upp i läroplanen. Då läraren bedömer elevernas lärande ska hen se till att eleverna kan visa sina kunskaper på olika sätt.


Lokala läroplanen

Bedömningen ska sporra och ge eleverna möjlighet att bli medvetna om sina kunskaper, att utveckla dem och att uttrycka sig på för dem naturliga sätt. Mångsidig bedömning ger också elever som har inlärningssvårigheter i språk, eller annars har ett annorlunda språkligt utgångsläge, möjligheter att visa sina kunskaper. Den Europeiska språkportfolion eller andra liknande utvärderingsverktyg kan användas vid bedömningen.

Läraren ska ge en verbal bedömning eller ett siffervitsord i finska genom att bedöma elevernas kunskaper i relation till målen i den lokala läroplanen. För att definiera kunskapsnivån för läsårsbetyget i årskurs 6 ska läraren använda de nationella bedömningskriterierna i A-lärokursen i finska. För att studierna ska framskrida är det viktigt att bedömningen sker på många olika sätt och att den beaktar alla mål. Bedömningen ska rikta sig till samtliga innehåll. Bedömningen av delområdena ska grunda sig på den Europeiska referensramen och den finländska referensram som utarbetats utgående från den.

Mål

Mål
M1 Eleven bekantar sig med olika språk och kulturer i skolan, närmiljön samt i Norden. Eleven handleds att förstå finskans och svenskans ställning som nationalspråk. Eleven handleds att känna igen finska och kunna skilja det från andra språk hen kan.
Lokal precisering
Undervisningens målUppmuntra eleven att lägga märke till finskan och dess kulturella mångfald i omgivningen, väcka intresse för finska och motivera hen att värdesätta svenskans och finskans ställning som nationalspråkMångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensDen egna årskursens två- och flerspråkighet uppmärksammas.InnehållI1 Kulturell mångfald och språkmedvetenhetVi uppmuntrar eleven att lägga märke till finskan både hemma och i sin omgivning och väcka intresse för finska språket.Vi lär oss bemöta människor fördomsfritt.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig iaktta olika språk och kulturer i sin vardag samt lär sig känna igen finska och skilja det från andra språk hen kan. (används inte som bedömningsgrund)
M2 Handleda eleven att värdesätta sin egen språkliga bakgrund samt språklig och kulturell mångfald.
Lokal precisering
Undervisningens målMotivera eleven att värdesätta sin egen språkliga och kulturella bakgrund och den språkliga och kulturella mångfalden i världen samt att bemöta människor fördomsfrittMångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensDen egna årskursens två- och flerspråkighet uppmärksammas.Elevernas öppna inställning till den två- och flerspråkiga miljön förstärks .InnehållI1 Kulturell mångfald och språkmedvetenhetVi uppmuntrar eleven att lägga märke till finskan hemma och i sin omgivning och väcka intresse för finska språket.Vi lär oss bemöta människor fördomsfritt.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig värdesätta sin egen språkliga bakgrund och olika språk och kulturer. (används inte som bedömningsgrund)
M3 Erbjuda eleven möjligheter att samarbeta med andra och fungera i grupp.
Lokal precisering
Undervisningens målVägleda eleven att lägga märke till vad som förenar respektive skiljer olika språk åt samt stödja hen att utveckla språklig nyfikenhet och medvetenhetMångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleven handleds i att jämföra finskan med svenskan och stöds i att utveckla sin vokabulär på båda språken.K4 MultilitteracitetInnehållI1 Kulturell mångfald och språkmedvetenhetVi stöder eleven att utveckla språklig nyfikenhet och medvetenhet genom t.ex. rim och ramsor.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig samarbeta och fungera i grupp med andra.
M4 Handleda eleven att göra iakttagelser om språket och språkbruket samt att gissa sig till och härleda enskilda ords och uttrycks betydelser.
Lokal precisering
Undervisningens målVägleda eleven att lägga märke till vad som förenar respektive skiljer olika språk åt samt stödja hen att utveckla språklig nyfikenhet och medvetenhetMångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleven handleds i att jämföra finskan med svenskan och stöds i att utveckla sin vokabulär på båda språken.K4 MultilitteracitetInnehållI1 Kulturell mångfald och språkmedvetenhetVi stöder eleven att utveckla språklig nyfikenhet och medvetenhet genom t.ex. rim och ramsor.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig gissa och härleda ords och uttrycks betydelser samt att göra iakttagelser om språket och språkbruket. (används inte som bedömningsgrund)
M5 Eleven bekantar sig med olika sätt att lära sig språk och prövar vilka sätt att lära sig som passar hen själv bäst. Eleverna övar tillsammans att ställa upp mål för sina språkstudier.
Lokal precisering
Undervisningens målHandleda eleven att ta ansvar för sina språkstudier och modigt öva sina kunskaper i finska, också med hjälp av digitala verktyg, samt att få insikt i vilket sätt att lära sig språk som bäst passar var och enMångsidig kompetensK5 Digital kompetensEleven får pröva på olika digitala verktyg som stöder språkinlärningen.K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapEleverna övar att samarbeta med sina klasskamrater.InnehållI2 Färdigheter för språkstudierVi uppmuntrar eleven att modigt använda sina kunskaper i finska.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig känna igen, pröva på och öva samt använda olika färdigheter för språkstudier.
M6 Uppmuntra eleven att använda språket på ett mångsidigt sätt i olika kommunikationssituationer.
Lokal precisering
Undervisningens målOrdna tillfällen där eleven med hjälp av olika medier får träna muntlig och skriftlig kommunikationMångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven uppmuntras att använda finska trots ringa språkkunskaper.Eleven lär sig agera ändamålsenligt i en kommunikationssituation.K4 MultilitteracitetEleven bekantar sig med kulturbundenhet i olika kommunikationssituationer, t.ex. genom att öva vanliga hälsningsfraser.K5 Digital kompetensVi använder oss av autentiskt material som modell för interaktionssituationer.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidEleven ges möjlighet att delta i valet av ämnesområden och hur förverkligandet sker.InnehållI3 Förmåga att kommunicera, att tolka texter och att producera texterVi ordnar tillfällen där eleven med hjälp av olika metoder får kommunicera muntligt, t.ex. genom drama, lek och sång.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig använda språket i ofta återkommande rutinmässiga kommunikationssituationer med stöd av sin samtalspartner.
M7 Handleda eleven att använda olika non-verbala tillvägagångssätt samt olika sätt för att härleda ords betydelse. Uppmuntra eleven att uttrycka sina egna iakttagelser och sina svårigheter att förstå budskapet.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig använda non-verbala hjälpmedel, till exempel gester, miner, ordförråd och digitala färdigheter för att klara av kommunikationssituationer. Eleven lär sig gissa eller härleda enskilda ords betydelse. Eleven lär sig uttrycka att hen har förstått budskapet. Eleven lär sig framföra sina egna iakttagelser.
M8 Uppmuntra eleven att använda finska språket på ett för kommunikationssituationen och kulturen lämpligt sätt.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig använda ett antal för språket och kulturen vanliga artighetsfraser.
M9 Handleda eleven att förstå målspråkets vanligaste ord och uttryck i kommunikationssituationer som är bekanta för eleven.
Lokal precisering
Undervisningens målOrdna tillfällen där eleven med hjälp av olika medier får träna muntlig och skriftlig kommunikationMångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven uppmuntras att använda finska trots ringa språkkunskaper.Eleven lär sig agera ändamålsenligt i en kommunikationssituation.K4 MultilitteracitetEleven bekantar sig med kulturbundenhet i olika kommunikationssituationer, t.ex. genom att öva vanliga hälsningsfraser.K5 Digital kompetensVi använder oss av autentiskt material som modell för interaktionssituationer.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidEleven ges möjlighet att delta i valet av ämnesområden och hur förverkligandet sker.InnehållI3 Förmåga att kommunicera, att tolka texter och att producera texterVi ordnar tillfällen där eleven med hjälp av olika metoder får kommunicera muntligt, t.ex. genom drama, lek och sång.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig förstå ett antal ord och uttryck som hen hör och ser.
M10 Handleda eleven att i olika situationer som är bekanta för eleven använda de vanligaste orden och uttrycken på finska, särskilt i tal, samt att träna uttalet.
Lokal precisering
Undervisningens målTillsammans gå igenom målen för undervisningen och skapa en tillåtande studieatmosfär som stöder och uppmuntrar eleverna att lära sig och lära av varandraMångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleverna uppmuntras från början till att vara nyfikna och modiga språkanvändare.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidEleven ges möjlighet att delta i valet av ämnesområden och hur förverkligandet sker.InnehållI2 Färdigheter för språkstudierVi skapar en studieatmosfär som stöder och uppmuntrar lärande genom att tillsammans med eleverna välja stoff som intresserar dem och som ligger nära deras vardag. Läraren poängterar att det är tillåtet att göra fel.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig använda de vanligaste orden och uttrycken samt att uttala dem förståeligt

Innehåll

Kulturell mångfald och språklig medvetenhet

Grunderna för läroplanen

I1 I undervisningen reflekterar man tillsammans över vilka språk som talas i skolan, den närmaste omgivningen samt i Finland och Norden och man bekantar sig med de olika kulturerna. Eleverna iakttar vilka likheter och olikheter det finns mellan olika språk.

Kulturell mångfald och språklig medvetenhet

Grunderna för läroplanen

I2 Eleverna funderar tillsammans den språkliga och kulturella mångfaldens betydelse och värde har för olika gemenskaper.

Färdigheter för språkstudier

Grunderna för läroplanen

I3 Eleverna övar att samarbeta och arbeta parvis och i grupper.

Färdigheter för språkstudier

Grunderna för läroplanen

I4 I undervisningen iakttar man huvudsakligen talat språk. Eleverna övar på att härleda ords betydelse utifrån kontexten, allmänbildningen eller andra språkkunskaper.

Färdigheter för språkstudier

Grunderna för läroplanen

I5 Eleverna diskuterar och funderar hur och på vilka olika sätt man kan lära sig språk. Eleverna övar olika sätt att lära sig språk. Eleverna övar på att utvärdera både sina egna och sina klasskamraters språkkunskaper med hjälp av till exempel Den europeiska språkportfolion.

Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera

Grunderna för läroplanen

I6 Innehållet väljs utgående från elevernas vardag och intressen. Innehållet väljs tillsammans med eleverna. En central del av innehållet i undervisningen är att använda språket för olika syften, till exempel för att hälsa, säga adjö, berätta om sig själv samt för olika situationer i vardagen. Eleverna tränar ett artigt språkbruk i olika kommunikationssituationer. Som en del av kommunikationen tränar eleverna ordförråd samt strukturer och fraser med hjälp av sång, lek, drama och spelifiering.

Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera

Grunderna för läroplanen

I7 I undervisningen diskuterar och funderar man över hur man ska agera om man endast har ringa kunskaper i ett språk. Eleverna övar att använda olika hjälpmedel för att kommunicera, till exempel att använda gester och att rita. Eleverna övar att härleda ords betydelse utifrån kontexten, allmänbildningen eller andra språkkunskaper. Eleverna lär sig uttryck som behövs då det uppstår svårigheter med att förstå budskapet.

Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera

Grunderna för läroplanen

I8 Eleven får vänja sig vid att använda de för språket och kulturen vanligaste artighetsfraserna i vardagliga kommunikationssituationer, till exempel för att hälsa, säga adjö, tacka och be om hjälp. Eleverna övar på olika naturliga sätt att reagera i kommunikationssituationer.

Växande språkkunskap, förmåga att tolka texter

Grunderna för läroplanen

I9 Innehållet väljs utgående från elevernas vardag och egna intressen. Innehållet väljs tillsammans med eleverna. Eleverna får i första hand ta del av talade texter och så småningom även skrivna texter samt språket som hörs och syns i vardagen. Eleverna övar att iaktta uttalet och betoningen av ord på finska. Eleverna över att förstå språket med hjälp av sång, lek, ramsor, berättelser och bilder.

Växande språkkunskap, förmåga att producera texter

Grunderna för läroplanen

I10 Innehållet väljs utgående från elevernas vardag och egna intressen. Innehållet väljs tillsammans med eleverna. Eleverna övar mycket och på ett mångsidigt sätt att uttala och betona ord på finska. Eleverna övar ord och satsstrukturer som en del av kommunikationen i situationer som är bekanta för eleverna med hjälp av till exempel bilder, sång, lek, ramsor, berättelser, drama och spelifiering. Eleverna ges så småningom möjlighet att öva sig att skriva.

eGrunder