Islam

Grunderna för läroplanen

Bedömningen av lärande ska vara handledande och uppmuntrande. Mångsidig respons ges i samband med arbetet och gemensamma diskussioner. Responsen ska utveckla elevernas samarbetsförmåga och uppmuntra dem att uttrycka sina tankar. Eleverna ska i undervisningen ges utrymme och uppmuntras att ifrågasätta och ställa frågor samt att motivera sina åsikter och lyssna på andras synpunkter. Mångsidiga arbetssätt ger eleverna möjligheter att visa och själva ge akt på sina framsteg och kunskaper.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i religion är följande

  • framsteg i att känna igen och namnge fenomen som rör livsåskådning i sin närmiljö
  • framsteg i förmågan att arbeta i grupp
  • framsteg i förmågan att uttrycka tankar och lyssna på andra.

Mål

Mål
M1 väcka elevens intresse för religionsundervisningen och handleda eleven att förstå sin egen familjs religiösa och konfessionella bakgrund
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensK4 MultilitteracitetInnehållEleven bekantar sig med islam utgående från den egna familjen.  Studerar högtiderna i den islamiska kalendern och traditioner Eleverna lär sig att känna igen och uppskatta den egna familjens traditioner och seder Eleverna observera symboler och deras betydelse för religionen
M3 handleda eleven att utforska det religiösa året, religiösa högtider och seder
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensK7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidInnehållDen islamska kalenderns festligheter id al fitr ja id al adha och festkulturens mångfald 
M5 uppmuntra eleven att identifiera och uttrycka sina tankar och känslor
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensK6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapK7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidInnehållCentrala innehåll: - elevernas aktuella livscykel och livsfrågor  - respekt för livet - barnets rättigheter  Eleverna uppmuntras att känna igen sina styrkor och koppla ihop egna idéer med andras. 
M6 vägleda eleven att handla rättvist, leva sig in i andras situation och att respektera andras tankar och övertygelser samt mänskliga rättigheter
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensK6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapK7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidInnehållCentrala innehåll - FN:s barnkonvention - människans helhets välmående - Empati, ansvar över medmänniskan och miljön 

Innehåll

I1 Förhållandet till den egna religionen

Grunderna för läroplanen

Eleven bekantar sig med islam utgående från den egna familjen. Man studerar högtiderna i den islamiska kalendern och traditioner förknippade med människans livscykel. Centralt innehåll i undervisningen är grunderna för den islamiska läran: existensen av en enda Gud, profeterna, de heliga skrifterna, tron på det osynliga. Eleven bekantar sig med Koranen och den nedtecknade islamiska traditionen och det islamiska samfundet. I undervisningen behandlas olika former av islam, moskéns betydelse för muslimerna och religiösa plikter.

I2 Religionernas värld

Grunderna för läroplanen

Eleverna bekantar sig med religioner som förekommer i skolan och närmiljön och med de heliga byggnader och festtraditioner som är kopplade till dem samt med seder som hör samman med irreligiositet.

I3 Ett gott liv

Grunderna för läroplanen

Vid val av innehåll är elevernas livscykel och livsfrågor som hör samman med den det mest centrala. Respekt för livet, människovärdet och barnets rättigheter är centrala innehåll. Man försöker sätta sig in i andra människors situation och bekantar sig med rättigheter och skyldigheter i familjen enligt islam. Man klargör vilken betydelse FN:s konvention om barnets rättigheter har för elevens eget liv. Centralt innehåll i undervisningen är grunderna för ett gott liv inom islam. Dessutom granskas den egna familjens seder och bruk och man diskuterar vikten av att acceptera olikheter.

eGrunder