Gymnastik

Grunderna för läroplanen

Bedömningen av lärandet ska stödja eleverna att röra på sig med hjälp av gymnastik. Syftet är med andra ord att stödja utvecklingen av den fysiska, sociala och psykiska funktionsförmågan. Bedömningen ska grunda sig på mångsidig information om elevernas lärande, arbetssätt och framsteg.

I bedömningen ska man sträva efter att fästa vikt vid elevernas individuella styrkor och utvecklingsbehov och stödja dem. Elevens hälsotillstånd och specialbehov ska beaktas i gymnastikundervisningen och bedömningen. Bedömningen görs utgående från observation av elevernas aktivitet och arbete och genom att eleverna handleds i självbedömning.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i gymnastik är följande

  • framsteg i förmågan att finna lämpliga lösningar i olika gymnastiksituationer
  • framsteg i de grundläggande motoriska färdigheterna och träningen av dem
  • framsteg i förmågan att agera tryggt och aktivt i överenskomna uppgifter
  • framsteg i förmågan att arbeta självständigt och tillsammans med andra.

Lokala läroplanen

Responsen stödjer elevens positiva uppfattning om sig själv som motionsutövare.

Eleverna ska ha en aktiv roll i planering och genomförandet av bedömningen. Lärare och elev för en dialog om lärprocessen och dess utvärdering. .Eleven förstår bedömningsgrunderna och bedömningsformerna samt hur eleven kan påverka sitt eget lärande.

Bedömningen görs utgående från observation av elevernas aktivitet och arbete och genom att eleverna handleds i självbedömning och kamratbedömning.

Mål

Mål
Fysisk funktionsförmåga
M1 uppmuntra eleven att röra på sig och att självständigt och tillsammans med andra pröva nya, olika gymnastikuppgifter samt våga uttrycka sig själv genom gymnastiken
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigDet finns utrymme att förundra sig, utforska, upptäcka och använda fantasi samt uppnå glädje av att lära sig. Man funderar tillsammans på vad som är kännetecken för en lyckad aktivitet.K3 VardagskompetensBetydelsen av gemensamma spelregler, gott uppförande samt uppmuntrande respons betonas. Eleverna övar på att sköta sin hygien efter gymnastiklektionerna.InnehållI1 Fysisk funktionsförmågaUndervisningen i gymnastik innehåller mycket fysisk aktivitet. I gymnastikundervisningen väljs lekar, uppgifter och idrottsformer där eleverna får träna sin balans- och rörelseförmåga (t.ex. att klättra, springa och hoppa) och sin förmåga att hantera redskap (t.ex. utföra uppgifter med olika redskap och spela boll) i olika lärmiljöer (t.ex. i en sal, i naturen, på snö och is).Kroppskontrollen främjas genom olika uppgifter (t.ex. gymnastik- och musiklekar), där eleverna övar sig att uppfatta sin kropp, att uttrycka sig och att röra sig i takt till en rytm.Eleverna får genom mångsidiga och trygga uppgifter lära sig att röra sig inomhus och utomhus under olika årstider och i olika lärmiljöer.
M2 hjälpa eleven att utveckla sina sensomotoriska färdigheter, d.v.s. att iaktta sig själv och sin omgivning med hjälp av olika sinnen och att välja lämpliga lösningar i olika gymnastiksituationer
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigDet finns utrymme att förundra sig, utforska, upptäcka och använda fantasi samt uppnå glädje av att lära sig.K3 VardagskompetensBetydelsen av gemensamma spelregler, gott uppförande samt uppmuntrande respons betonas. Eleverna övar på att sköta sin hygien efter gymnastiklektionerna.K4 MultilitteracitetI undervisningen stöds utvecklandet av multilitterala kompetenser genom att ta i beaktan multisensoriska och helhetsskapande arbetssätt och metoder.InnehållI1 Fysisk funktionsförmågaKroppskontrollen främjas genom olika uppgifter (t.ex. gymnastik- och musiklekar), där eleverna övar sig att uppfatta sin kropp, att uttrycka sig och att röra sig i takt till en rytm.
M3 stärka de grundläggande motoriska färdigheterna (balans- och rörelseförmåga, förmåga att hantera redskap), så att eleven lär sig att anpassa dem i olika lärmiljöer, i olika situationer och under olika årstider
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK3 VardagskompetensEleven uppmuntras att sköta om sig själv och andra och bekanta sig med färdigheter som är av vikt i elevens liv och vardag.InnehållI1 Fysisk funktionsförmågaI gymnastikundervisningen väljs lekar, uppgifter och idrottsformer där eleverna får träna sin balans- och rörelseförmåga (t.ex. att klättra, springa och hoppa) och sin förmåga att hantera redskap (t.ex. utföra uppgifter med olika redskap och spela boll) och i olika lärmiljöer (t.ex. i en sal, i naturen, på snö och is).Kroppskontrollen främjas genom olika uppgifter (t.ex. gymnastik- och musiklekar), där eleverna övar sig att uppfatta sin kropp, att uttrycka sig och att röra sig i takt till en rytm.
M4 lära eleven att röra sig tryggt i olika miljöer, med olika redskap och på olika ställningar
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK3 VardagskompetensEleven handleds i att förstå att det genom sitt eget agerande påverkar välmående och trygghet för sig själv och för andra.InnehållI1 Fysisk funktionsförmågaI gymnastikundervisningen väljs lekar, uppgifter och idrottsformer där eleverna får träna sin balans- och rörelseförmåga (t.ex. att klättra, springa och hoppa) och sin förmåga att hantera redskap (t.ex. utföra uppgifter med olika redskap och spela boll) i olika lärmiljöer (t.ex. i en sal, i naturen, på snö och is).
M5 vänja eleven vid att röra sig i vatten och träna grundläggande simkunnighet
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK3 VardagskompetensEleven uppmuntras att öva på färdigheter som är viktiga i vardagen.InnehållI1 Fysisk funktionsförmågaVattenvaneövningar och simning ingår i gymnastikundervisningen.
M6 vägleda eleven att bete sig säkert och sakligt under gymnastiklektionerna
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK3 VardagskompetensEleverna lär sig att röra sig i närmiljön på ett självständigt och tryggt sätt och att använda skyddsutrustning. Eleverna utvecklar sina kunskaper och färdigheter beträffande säkert och tryggt förfarande och övar på att agera rätt i farosituationer samt att kalla på hjälp vid behov.K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapEleverna ges mångsidiga möjligheter att arbeta individuellt och tillsammans med andra samt att agera långsiktigt. Eleverna uppmuntras att lita på sig själv i nya situationer.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidEleverna lär sig att förstå betydelsen av regler, överenskommelser och förtroende.InnehållI1 Fysisk funktionsförmågaEleverna får genom mångsidiga och trygga uppgifter lära sig att röra sig inomhus och utomhus under olika årstider och i olika lärmiljöer.
Social funktionsförmåga
M7 vägleda eleven att reglera sina handlingar och känslouttryck i sociala situationer i gymnastiken
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleverna övar på att använda rörelse som ett medel att samverka och uttrycka sig. Eleverna vägleds att uppskatta och behärska sin egen kropp och använda den för att uttrycka känslor, åsikter, tankar och idéer.K3 VardagskompetensEleven handleds i att förstå att det genom sitt eget agerande påverkar välmående och trygghet för sig själv och för andra.K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapK6Eleven övar att hantera besvikelser och misslyckanden. Eleven uppmuntras att vara uthållig och att slutföra sina uppgifter.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidEleven övar på att arbeta långsiktigt såväl individuellt som tillsammans med andra. Eleverna uppmuntras att lita på sig själv i nya situationer.InnehållI2 Social funktionsförmågaEleverna samarbetar och får erfarenheter av att hjälpa varandra i enkla regellekar, uppgifter och spel som ingår i undervisningen.
M8 stödja samarbetsfärdigheterna, t.ex. att följa gemensamt överenskomna regler genom att vägleda eleven att ta ansvar för att gemensamma spel och lekar lyckas
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven övar sig på att sätta sig in i andras situation och betrakta situationer ur olika synvinklar.K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapEleven övar sig på att samarbeta, att vara långsiktig och att sträva efter gemensamma mål.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidEleven övar sig i att arbeta tillsammans och får möjligheter att öva sig på att förhandla, försona och lösa konflikter. Eleven övar på att granska saker kritiskt.InnehållI2 Social funktionsförmågaEleverna samarbetar och får erfarenheter av att hjälpa varandra i enkla regellekar, uppgifter och spel som ingår i undervisningen.
Psykisk funktionsförmåga
M9 stödja eleven att stärka sin positiva självbild och sin förmåga att arbeta självständigt och att uttrycka sig på olika sätt
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigDet finns utrymme att förundra sig, utforska, upptäcka och använda fantasi samt uppnå glädje av att lära sig.K2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleverna vägleds att uppskatta och behärska sin egen kropp och använda den för att uttrycka känslor, åsikter, tankar och idéer.K3 VardagskompetensEleven övar sig på att ta hand om sig själv och att bli mera självständig. Betydelsen av gemensamma spelregler, gott uppförande samt positiv respons stärks.InnehållI3 Psykisk funktionsförmågaI undervisningen väljs roliga och uppfriskande lekar och uppgifter där eleverna får uppleva att de lyckas samt med stöd av läraren möta emotionellt varierande situationer, t.ex. situationer som uppstår under lek, tävlingar eller spel.
M10 se till att eleven får positiva upplevelser av gymnastik och uppmuntra eleven att testa gränserna för sin förmåga
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigMotion och motoriska övningar stöder den kognitiva förmågan och lärandet.K2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven uppmuntras att ta hand om sig själv och andra och att öva sig på färdigheter som är viktiga i vardagen.InnehållI3 Psykisk funktionsförmågaI undervisningen väljs roliga och uppfriskande lekar och uppgifter där eleverna får uppleva att de lyckas samt med stöd av läraren möta emotionellt varierande situationer, t.ex. situationer som uppstår under lek, tävlingar eller spel.

Innehåll

I1 Fysisk funktionsförmåga

Grunderna för läroplanen

Undervisningen i gymnastik innehåller mycket fysisk aktivitet. I gymnastikundervisningen väljs lekar, uppgifter och idrottsformer där eleverna får träna sin balans- och rörelseförmåga (t.ex. att klättra, springa och hoppa) och sin förmåga att hantera redskap (t.ex. utföra uppgifter med olika redskap och spela boll) och i olika lärmiljöer (t.ex. i en sal, i naturen, på snö och is). Kroppskontrollen främjas genom olika uppgifter (t.ex. gymnastik- och musiklekar), där eleverna övar sig att uppfatta sin kropp, att uttrycka sig och att röra sig i takt till en rytm.

Eleverna får genom mångsidiga och trygga uppgifter lära sig att röra sig inomhus och utomhus under olika årstider och i olika lärmiljöer. Vattenvaneövningar och simning ingår i gymnastikundervisningen.

I2 Social funktionsförmåga

Grunderna för läroplanen

Gymnastikundervisningen omfattar enkla motionslekar med regler, uppgifter och spel där eleverna samarbetar och får erfarenhet av att hjälpa varandra.

I3 Psykisk funktionsförmåga

Grunderna för läroplanen

I undervisningen väljs roliga och uppfriskande lekar och uppgifter där eleverna får uppleva att de lyckas samt med stöd av läraren möta emotionellt varierande situationer, t.ex. situationer som uppstår under lek, tävlingar eller spel.

eGrunder