Fysik

Grunderna för läroplanen

Disponering av arbetet i mindre helheter, projekt eller experimentella arbeten med egna mål och bedömningsgrunder stödjer en mångsidig bedömning. Bedömningen av experimentellt arbete kan avancera från grundläggande färdigheter i arbete, observation och mätning till handledda undersökningsuppgifter och slutligen till öppna undersökningar. Eleverna ska vägledas att ge akt på sina förkunskaper, färdigheter och förhandsuppfattningar. Arbetet främjas med hjälp av konstruktiv respons och frågor. Uppmuntrande respons bidrar i synnerhet till att utveckla undersökningsfärdigheterna och stärka motivationen. I slutet av studiehelheterna bedöms hur väl eleverna har nått de uppställda målen och uppmärksamheten riktas mot nya utvecklingsområden. Bedömningen ska grunda sig på olika alster men också på observation av arbetet. Förutom alstrens innehåll bedöms studieprocessen och arbetets olika faser, till exempel hur eleverna formulerar frågor, avgränsar ämnet, söker information, motiverar åsikter, använder begrepp, hur tydligt de uttrycker sig och hur de slutför arbetet. Elevernas självbedömning, kamratrespons och diskussioner mellan läraren och elever kan användas som stöd för bedömningen.

Slutbedömningen infaller det läsår då studierna i fysik avslutas som ett för alla gemensamt läroämne i årskurs 7, 8 eller 9 i enlighet med timfördelningen som beslutits och beskrivits i den lokala läroplanen. Slutbedömningen ska beskriva hur väl och i vilken mån eleven uppnått målen i lärokursen i fysik då studierna avslutas. Då slutvitsordet bildas ska man ta i beaktande alla mål och de därtill hörande kunskapskraven för slutbedömningen i fysik som fastställts i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen, oberoende av för vilken årskurs 7, 8 eller 9 enskilda mål har ställts upp i den lokala läroplanen. Slutvitsordet är en helhetsbedömning som ska bildas utgående från målen och kunskapskraven för fysik. Eleven har uppnått målen i lärokursen för vitsorden 5, 7, 8 eller 9 då elevens kunnande i huvudsak motsvarar den nivå av kunnande som beskrivs i kunskapskraven för vitsordet i fråga. Helhetsbedömningen av kunnandet för vitsorden 4, 6 och 10 ska bildas utgående från målen för lärokursen i fysik och i relation till ovan nämnda kunskapskrav för slutbedömningen. Om eleven uppnår en bättre kunskapsnivå i något mål kan det kompensera en underkänd eller svagare prestation i något annat mål. Bedömningen av elevens arbete ska ingå i slutbedömningen i fysik och i slutvitsordet som ska bildas utgående från slutbedömningen.

Med handledning av arbetet avses i fysiken exempelvis att läraren ger muntliga tilläggsanvisningar, framställer styrande frågor, använder konkretiseringsmaterial eller ger motsvarande exempel under arbetets gång. Beskrivningarna av kunskapskraven i slutbedömningen är kumulativa, dvs. kriterierna för ett vitsord ingår i kriterierna för följande vitsord, även om detta inte är separat utskrivet för varje mål.

Mål

Mål Föremål för bedömningen Bedömningskriterier i slutet av årskurshelheten
Betydelse, värderingar och attityder
M1 uppmuntra och inspirera eleven att studera fysik
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigDet naturvetenskapliga tänkandet utvecklas då eleven ges tillfällen att lösa problem individuellt och i grupp. Samtidigt övar eleven sin slutledningsförmåga, att argumentera och att dra slutsatser. Genom att eleven övar sig i att upptäcka hur olika fenomen växelverkar och hittar de centrala sambanden utvecklas det systematiska tänkandet.Lek, spel, fysisk aktivitet, experiment och andra konkreta arbetssätt främjar glädjen i lärandet och stärker förutsättningarna för insikt och kreativt tänkande. Eleven handleds i att kritiskt och etiskt granska information ur olika synvinklar. Genom undersökande arbetsmetoder (naturvetenskaplig forskning) lär sig eleverna att göra observationer samt att hämta, utvärdera, forma, producera och dela kunskap och idéer.Eleverna får en mångsidig respons under hela sin lärprocess och utvecklingen av de olika färdigheterna görs synlig. Läraren uppmuntrar eleven att lita på sig själv och sina åsikter och att vara öppen för nya lösningar.InnehållI3 Fysik i samhället:Eleverna får kännedom om olika utbildningsstigar och yrken där man behöver kunskaper i fysik.I4 Fysik som grund för världsbilden:Innehållet väljs så att det ger en bild av fysiken som vetenskap, lagen om energins bevarande och världsalltets strukturer och dimensioner. Till innehållet hör också att granska nyheter som förknippas med fysik, aktuella fenomen, tillämpningar och modern forskning.I5 Växelverkan och rörelse:Innehållet anknyter till olika slag av växelverkan och rörelsetillstånd. Från växelverkan mellan två kroppar går man över till krafter som påverkar en enskild kropp och deras effekt på kroppens rörelser. Rörelse beskrivs med hjälp av modeller för likformig och accelererad rörelse, också kvantitativt. Mekaniskt arbete och effekt kopplas kvalitativt till energi.
Mål för elevens lärande
Eleven upplever studierna i fysik meningsfulla.
M2 handleda och uppmuntra eleven att analysera sina kunskaper i fysik, att ställa upp mål för sitt arbete och att arbeta långsiktigt
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigDet naturvetenskapliga tänkandet utvecklas då eleven ges tillfällen att lösa problem individuellt och i grupp. Samtidigt övar eleven sin slutledningsförmåga, att argumentera och att dra slutsatser. Genom att eleven övar sig i att upptäcka hur olika fenomen växelverkar och hittar de centrala sambanden utvecklas det systematiska tänkandet.Lek, spel, fysisk aktivitet, experiment och andra konkreta arbetssätt främjar glädjen i lärandet och stärker förutsättningarna för insikt och kreativt tänkande. Eleven handleds i att kritiskt och etiskt granska information ur olika synvinklar. Genom undersökande arbetsmetoder (naturvetenskaplig forskning) lär sig eleverna att göra observationer samt att hämta, utvärdera, forma, producera och dela kunskap och idéer.Eleverna får en mångsidig respons under hela sin lärprocess och utvecklingen av de olika färdigheterna görs synlig. Läraren uppmuntrar eleven att lita på sig själv och sina åsikter och att vara öppen för nya lösningar.K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapEleverna ska ges möjlighet att öva sig att arbeta självständigt och tillsammans med andra och att ar-beta metodiskt och långsiktigt. I aktiverande undervisningssituationer kan eleverna lära sig att planera arbetsprocesser, ställa upp hypoteser, testa olika alternativ och dra slutsatser. Eleverna ska uppmuntras att förhålla sig öppet till nya möjligheter och att handla flexibelt och kreativt om situationen förändras samt att även kunna hantera misslyckanden och besvikelser. Eleverna ska uppmuntras att vara uthålliga och slutföra sitt arbete samt att värdesätta arbetet och resultatet av det. Eleverna får kännedom om olika utbildningsstigar och yrken där man behöver kunskaper i fysik.InnehållI3 Fysik i samhället:Eleverna får kännedom om olika utbildningsstigar och yrken där man behöver kunskaper i fysik.I4 Fysik som grund för världsbilden:Innehållet väljs så att det ger en bild av fysiken som vetenskap, lagen om energins bevarande och världsalltets strukturer och dimensioner. Till innehållet hör också att granska nyheter som förknippas med fysik, aktuella fenomen, tillämpningar och modern forskning.I5 Växelverkan och rörelse:Innehållet anknyter till olika slag av växelverkan och rörelsetillstånd. Från växelverkan mellan två kroppar går man över till krafter som påverkar en enskild kropp och deras effekt på kroppens rörelser. Rörelse beskrivs med hjälp av modeller för likformig och accelererad rörelse, också kvantitativt. Mekaniskt arbete och effekt kopplas kvalitativt till energi.
Mål för elevens lärande
Eleven utvärderar sina egna kunskaper i fysik, lägger upp mål för sitt arbete och arbetar långsiktigt
M3 vägleda eleven att förstå betydelsen av att kunna fysik i sitt eget liv, i livsmiljön och i samhället
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapEleverna ska ges möjlighet att öva sig att arbeta självständigt och tillsammans med andra och att ar-beta metodiskt och långsiktigt. I aktiverande undervisningssituationer kan eleverna lära sig att planera arbetsprocesser, ställa upp hypoteser, testa olika alternativ och dra slutsatser. Eleverna ska uppmuntras att förhålla sig öppet till nya möjligheter och att handla flexibelt och kreativt om situationen förändras samt att även kunna hantera misslyckanden och besvikelser. Eleverna ska uppmuntras att vara uthålliga och slutföra sitt arbete samt att värdesätta arbetet och resultatet av det. Eleverna får kännedom om olika utbildningsstigar och yrken där man behöver kunskaper i fysik.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidTill det viktigaste när det gäller att bygga upp en hållbar framtid hör att gemensamt och individuellt ta ansvar för sig själv, för andra och för närmiljön. I fysiken lär sig eleverna att arbeta tillsammans och får möjligheter att träna på kritiskt undersökande. Under grundutbildningen strävar eleverna till att förstå hur det förflutna, nutiden och framtiden hänger ihop. Eleven får lära sig att förstå betydelsen av sina val, levnadssätt och handlingar, inte bara för sitt eget liv, utan även för den närmaste omgivningen, samhället och naturen. Skolan erbjuder möjlighet till kreativitet och till att utveckla och genomföra innovationer och nya idéer.InnehållI3 Fysik i samhället:Eleverna får kännedom om olika utbildningsstigar och yrken där man behöver kunskaper i fysik.I4 Fysik som grund för världsbilden:Innehållet väljs så att det ger en bild av fysiken som vetenskap, lagen om energins bevarande och världsalltets strukturer och dimensioner. Till innehållet hör också att granska nyheter som förknippas med fysik, aktuella fenomen, tillämpningar och modern forskning.I5 Växelverkan och rörelse:Innehållet anknyter till olika slag av växelverkan och rörelsetillstånd. Från växelverkan mellan två kroppar går man över till krafter som påverkar en enskild kropp och deras effekt på kroppens rörelser. Rörelse beskrivs med hjälp av modeller för likformig och accelererad rörelse, också kvantitativt. Mekaniskt arbete och effekt kopplas kvalitativt till energi.
Mål för elevens lärande
Eleven förstår vilken betydelse kunskaper i fysik har i det egna livet, i livsmiljön och i samhället.
Förmåga att förstå betydelsen av fysik

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven förklarar med hjälp av exempel vilka kunskaper och färdigheter i fysik som vi har nytta av i det egna livet och i samhället. Eleven kan motivera vilken betydelse kunskaper i fysik har inom olika yrken och i fortsatta studier.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven förklarar med hjälp av exempel vilka kunskaper och färdigheter i fysik som vi har nytta av i den egna livsmiljön. Eleven kan ge exempel på betydelsen av att kunna fysik inom olika yrken och i fortsatta studier.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på vardagliga situationer där man behöver kunskaper och färdigheter i fysik. Eleven kan nämna yrken, i vilka man behöver kunskap i fysik.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till att vissa fenomen hör ihop med fysik och betydelsen av att kunna fysik i vissa yrken.

M4 handleda eleven att använda sina fysikkunskaper för att bygga en hållbar framtid samt att bedöma sina val med tanke på en hållbar användning av energiresurser
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidTill det viktigaste när det gäller att bygga upp en hållbar framtid hör att gemensamt och individuellt ta ansvar för sig själv, för andra och för närmiljön. I fysiken lär sig eleverna att arbeta tillsammans och får möjligheter att träna på kritiskt undersökande. Under grundutbildningen strävar eleverna till att förstå hur det förflutna, nutiden och framtiden hänger ihop. Eleven får lära sig att förstå betydelsen av sina val, levnadssätt och handlingar, inte bara för sitt eget liv, utan även för den närmaste omgivningen, samhället och naturen. Skolan erbjuder möjlighet till kreativitet och till att utveckla och genomföra innovationer och nya idéer.K3 VardagskompetensI fysikundervisningen och i skolarbetet i allmänhet lär sig eleverna att förstå teknologins utveckling, mångfald samt betydelse för det egna livet, i skolgemenskapen och i samhället. Eleverna lär sig även att förstå principerna för hur teknologin fungerar och vad den kostar. Eleverna övar sig att använda teknologi ansvarsfullt samt att utveckla och skapa modeller av teknologiska idéer.Tillsammans med eleverna reflekterar man över etiska frågor som hör ihop med teknologin samt teknologins framtida möjligheter. Eleverna handleds I att granska sina konsumtionsvanor I enlighet med en hållbar utveckling samt att verka som kritiska och ansvarstagande konsumenter.Eleverna ska få hjälp med att utveckla sina konsumentkunskaper samt sina förutsättningar att sköta och planera sin egen ekonomi.Under den grundläggande utbildningen får eleverna öva sig i att göra val och handla i enlighet med en hållbar livsstil samt inom olika livsområden.I Helsingfors läggs stor vikt vid trafiksäkerhet och vid att eleverna ska klara av att röra sig självständigt i stadsmiljö. Elever handleds till att fungera ekologiskt hållbart och ansvarsfullt i trafiken, speciellt på cykel och moped, samt till att använda säkerhetsutrustning och ej vara påverkade av rusmedel då de rör sig i trafiken.Eleverna stöds i att utveckla en positiv framtidstro.Eleverna ska uppmuntras att ta hand om sig själva och andra. De ska sporras till att öva färdigheter som är viktiga för deras eget liv och vardag och till att bidra till ökat välbefinnande i sin omgivning. Eleverna ska ges tillfälle att öva sig i sitt agerande att beakta både sin egen och andras trygghet och säkerhet I olika situationer.Eleverna ska få lära sig att förutse och klara av risksituationer på ett ändamålsenligt sätt. De ska också få lära sig att känna igen viktiga symboler som anknyter till trygghet och säkerhetInnehållI3 Fysik i samhället:Eleverna får kännedom om olika utbildningsstigar och yrken där man behöver kunskaper i fysik.I4 Fysik som grund för världsbilden:Innehållet väljs så att det ger en bild av fysiken som vetenskap, lagen om energins bevarande och världsalltets strukturer och dimensioner. Till innehållet hör också att granska nyheter som förknippas med fysik, aktuella fenomen, tillämpningar och modern forskning.I5 Växelverkan och rörelse:Innehållet anknyter till olika slag av växelverkan och rörelsetillstånd. Från växelverkan mellan två kroppar går man över till krafter som påverkar en enskild kropp och deras effekt på kroppens rörelser. Rörelse beskrivs med hjälp av modeller för likformig och accelererad rörelse, också kvantitativt. Mekaniskt arbete och effekt kopplas kvalitativt till energi.
Mål för elevens lärande
Eleven förstår betydelsen av fysik för att bygga en hållbar framtid samt utvärderar sina egna val med tanke på en hållbar användning av energiresurser.
Kunskaper och färdigheter i hållbar utveckling ur fysikens perspektiv

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven motiverar med hjälp av exempel hur fysik används för att bygga en hållbar framtid. Eleven kan förklara samband mellan orsak och verkan i anknytning till att bygga en hållbar framtid samt kan motivera olika lösningar med tanke på hållbar användning av energiresurser.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan med hjälp av exempel beskriva på vilket sätt kunskaper i fysik behövs för att bygga en hållbar framtid. Eleven kan beskriva olika lösningar med tanke på hållbar användning av energiresurser.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan nämna situationer där fysik behövs för att bygga en hållbar framtid. Eleven kan nämna några goda lösningar med tanke på hållbar användning av energiresurser.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan ge exempel på egna val som har betydelse med tanke på hållbar användning av energiresurser.

Forskningsfärdigheter
M5 uppmuntra eleven att formulera frågor kring de fenomen som granskas och att vidareutveckla frågorna till utgångspunkter för undersökningar och annan aktivitet
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigDet naturvetenskapliga tänkandet utvecklas då eleven ges tillfällen att lösa problem individuellt och i grupp. Samtidigt övar eleven sin slutledningsförmåga, att argumentera och att dra slutsatser. Genom att eleven övar sig i att upptäcka hur olika fenomen växelverkar och hittar de centrala sambanden utvecklas det systematiska tänkandet.Lek, spel, fysisk aktivitet, experiment och andra konkreta arbetssätt främjar glädjen i lärandet och stärker förutsättningarna för insikt och kreativt tänkande. Eleven handleds i att kritiskt och etiskt granska information ur olika synvinklar. Genom undersökande arbetsmetoder (naturvetenskaplig forskning) lär sig eleverna att göra observationer samt att hämta, utvärdera, forma, producera och dela kunskap och idéer.Eleverna får en mångsidig respons under hela sin lärprocess och utvecklingen av de olika färdigheterna görs synlig. Läraren uppmuntrar eleven att lita på sig själv och sina åsikter och att vara öppen för nya lösningar.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidTill det viktigaste när det gäller att bygga upp en hållbar framtid hör att gemensamt och individuellt ta ansvar för sig själv, för andra och för närmiljön. I fysiken lär sig eleverna att arbeta tillsammans och får möjligheter att träna på kritiskt undersökande. Under grundutbildningen strävar eleverna till att förstå hur det förflutna, nutiden och framtiden hänger ihop. Eleven får lära sig att förstå betydelsen av sina val, levnadssätt och handlingar, inte bara för sitt eget liv, utan även för den närmaste omgivningen, samhället och naturen. Skolan erbjuder möjlighet till kreativitet och till att utveckla och genomföra innovationer och nya idéer.InnehållI3 Fysik i samhället:Eleverna får kännedom om olika utbildningsstigar och yrken där man behöver kunskaper i fysik.I4 Fysik som grund för världsbilden:Innehållet väljs så att det ger en bild av fysiken som vetenskap, lagen om energins bevarande och världsalltets strukturer och dimensioner. Till innehållet hör också att granska nyheter som förknippas med fysik, aktuella fenomen, tillämpningar och modern forskning.I5 Växelverkan och rörelse:Innehållet anknyter till olika slag av växelverkan och rörelsetillstånd. Från växelverkan mellan två kroppar går man över till krafter som påverkar en enskild kropp och deras effekt på kroppens rörelser. Rörelse beskrivs med hjälp av modeller för likformig och accelererad rörelse, också kvantitativt. Mekaniskt arbete och effekt kopplas kvalitativt till energi.
Mål för elevens lärande
Eleven formulerar forskningsfrågor kring fenomen som granskas.
Förmåga att formulera frågor samt planera undersökningar och annan aktivitet

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven formulerar motiverade frågor kring de fenomen som ska granskas genom att stöda sig på tidigare inhämtade kunskaper om fenomenen. Eleven utvecklar frågor som utgångspunkter för undersökningar eller annan aktivitet.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven formulerar preciserade frågor för att undersöka de fenomen som ska granskas till exempel genom att avgränsa variabler.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven formulerar enkla frågor i anknytning till det ämnesområde som granskas och som kan utvecklas till utgångspunkter för undersökningar.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner igen fenomen i anknytning till vilka man kan utveckla undersökningsfrågor.

M6 handleda eleven att genomföra experimentella undersökningar i samarbete med andra och att arbeta på ett säkert och konsekvent sätt
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleverna lär sig att argumentera och uttrycka sina åsikter på ett konstruktivt sätt och granska frågor och situationer ur olika perspektiv. Eleverna lär sig att använda symboler, bilder och andra visuella uttryck. Eleverna ska få lära känna och uppskatta sin livsmiljö och lära sig att känna till hur kulturer påverkar samhället och vardagen.K5 Digital kompetensEleverna lär sig att behärska olika digitala verktyg. Eleverna lär sig vilka påverkningsmöjligheter de digitala verktygen och applikationerna ger och hur de påverkar människors vardag och interaktion.Man ska tillsammans fundera över varför digitala verktyg behövs i studierna, i arbetslivet och i samhället och hur denna kompetens har kommit att bli en del av de allmänna färdigheter som behövs i arbetslivet.Eleverna ska lära sig att bedöma informations- och kommunikationsteknikens inverkan ur ett hållbarhetsperspektiv och att vara ansvarsfulla konsumenter. De lär sig att uppfatta deras betydelse, möjligheter och risker i en global värld. Användningen av digitala verktyg ger eleverna möjligheter att synliggöra sina tankar och idéer på olika sätt och utveckla deras förmåga att tänka och lära sig.InnehållI3 Fysik i samhället:Eleverna får kännedom om olika utbildningsstigar och yrken där man behöver kunskaper i fysik.I4 Fysik som grund för världsbilden:Innehållet väljs så att det ger en bild av fysiken som vetenskap, lagen om energins bevarande och världsalltets strukturer och dimensioner. Till innehållet hör också att granska nyheter som förknippas med fysik, aktuella fenomen, tillämpningar och modern forskning.I5 Växelverkan och rörelse:Innehållet anknyter till olika slag av växelverkan och rörelsetillstånd. Från växelverkan mellan två kroppar går man över till krafter som påverkar en enskild kropp och deras effekt på kroppens rörelser. Rörelse beskrivs med hjälp av modeller för likformig och accelererad rörelse, också kvantitativt. Mekaniskt arbete och effekt kopplas kvalitativt till energi.
Mål för elevens lärande
Eleven genomför experimentella undersökningar tillsammans med andra. Eleven arbetar på ett säkert och konsekvent sätt.
Förmåga att genomföra en experimentell undersökning

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven arbetar på ett säkert och konsekvent sätt, vid behov självständigt, samt gör observationer och mätningar på ett ändamålsenligt sätt. Eleven kan genomföra olika undersökningar i samarbete med andra och stöder vid behov de övriga gruppmedlemmarna.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven arbetar på ett säkert sätt och gör observationer och mätningar enligt anvisningar eller en plan. Eleven samarbetar med de andra.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan göra observationer och mätningar enligt en plan, vid behov under handledning. Eleven arbetar på ett säkert sätt tillsammans med andra.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar i experimentellt arbete genom att observera genomförandet av undersökningarna med hänsyn till säkerhetsaspekterna samt klarar av att berätta om sina observationer.

M7 vägleda eleven att behandla, tolka och presentera egna undersökningsresultat samt utvärdera dem och hela undersökningsprocessen
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleverna lär sig att argumentera och uttrycka sina åsikter på ett konstruktivt sätt och granska frågor och situationer ur olika perspektiv. Eleverna lär sig att använda symboler, bilder och andra visuella uttryck. Eleverna ska få lära känna och uppskatta sin livsmiljö och lära sig att känna till hur kulturer påverkar samhället och vardagen.K5 Digital kompetensEleverna lär sig att behärska olika digitala verktyg. De lär sig vilka påverkningsmöjligheter de digitala verktygen och applikationerna ger och hur de påverkar människors vardag och interaktion.Man ska tillsammans fundera över varför digitala verktyg behövs i studierna, i arbetslivet och i samhället och hur denna kompetens har kommit att bli en del av de allmänna färdigheter som behövs i arbetslivet.Eleverna ska lära sig att bedöma informations- och kommunikationsteknikens inverkan ur ett hållbarhetsperspektiv och att vara ansvarsfulla konsumenter. De lär sig att uppfatta deras betydelse, möjligheter och risker i en global värld. Användningen av digitala verktyg ger eleverna möjligheter att synliggöra sina tankar och idéer på olika sätt och utveckla deras förmåga att tänka och lära sig.InnehållI3 Fysik i samhället: Eleverna får kännedom om olika utbildningsstigar och yrken där man behöver kunskaper i fysik. I4 Fysik som grund för världsbilden:Innehållet väljs så att det ger en bild av fysiken som vetenskap, lagen om energins bevarande och världsalltets strukturer och dimensioner. Till innehållet hör också att granska nyheter som förknippas med fysik, aktuella fenomen, tillämpningar och modern forskning.  I5 Växelverkan och rörelse: Innehållet anknyter till olika slag av växelverkan och rörelsetillstånd. Från växelverkan mellan två kroppar går man över till krafter som påverkar en enskild kropp och deras effekt på kroppens rörelser. Rörelse beskrivs med hjälp av modeller för likformig och accelererad rörelse, också kvantitativt. Mekaniskt arbete och effekt kopplas kvalitativt till energi. 
Mål för elevens lärande
Eleven behandlar och analyserar resultaten av undersökningarna och utvärderar undersökningsprocessen.
Förmåga att behandla, presentera och utvärdera undersökningsresultat

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven behandlar, tolkar och presenterar undersökningsresultat på ett för fysiken typiskt sätt, samt motiverar slutsatserna genom att stöda sig på det material som tagits fram i undersökningarna. Eleven kan utvärdera både resultaten och undersökningsprocessen.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven behandlar och presenterar undersökningsresultat samt drar slutsatser. Eleven kan ge exempel på faktorer som påverkar hur korrekta och pålitliga resultaten är och på hur undersökningsprocessen fungerar.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven behandlar den information som sammanställts i undersökningen och presenterar undersökningsresultaten enligt anvisningar samt drar enkla slutsatser. Eleven kan ge exempel på faktorer som påverkar resultatens korrekthet och tillförlitlighet.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven beskriver den utförda undersökningen och dess resultat genom att stöda sig på den sammanställda informationen eller på observationerna i undersökningen.

M8 vägleda eleven att förstå betydelsen av tekniska tillämpningar och hur de fungerar samt inspirera eleven att vara med och skapa, planera, utveckla och tillämpa enkla tekniska lösningar tillsammans med andra
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleverna lär sig att argumentera och uttrycka sina åsikter på ett konstruktivt sätt och granska frågor och situationer ur olika perspektiv. Eleverna lär sig att använda symboler, bilder och andra visuella uttryck. Eleverna ska få lära känna och uppskatta sin livsmiljö och lära sig att känna till hur kulturer påverkar samhället och vardagen.K3 VardagskompetensI fysikundervisningen och i skolarbetet i allmänhet lär sig eleverna att förstå teknologins utveckling, mångfald samt betydelse för det egna livet, i skolgemenskapen och i samhället. Eleverna lär sig även att förstå principerna för hur teknologin fungerar och vad den kostar. Eleverna övar sig att använda teknologi ansvarsfullt samt att utveckla och skapa modeller av teknologiska idéer.Tillsammans med eleverna reflekterar man över etiska frågor som hör ihop med teknologin samt teknologins framtida möjligheter. Eleverna handleds I att granska sina konsumtionsvanor I enlighet med en hållbar utveckling samt att verka som kritiska och ansvarstagande konsumenter.Eleverna ska få hjälp med att utveckla sina konsumentkunskaper samt sina förutsättningar att sköta och planera sin egen ekonomi.Under den grundläggande utbildningen får eleverna öva sig i att göra val och handla i enlighet med en hållbar livsstil samt inom olika livsområden.I Helsingfors läggs stor vikt vid trafiksäkerhet och vid att eleverna ska klara av att röra sig självständigt i stadsmiljö. Elever handleds till att fungera ekologiskt hållbart och ansvarsfullt i trafiken, speciellt på cykel och moped, samt till att använda säkerhetsutrustning och ej vara påverkade av rusmedel då de rör sig i trafiken.Eleverna stöds i att utveckla en positiv framtidstro.Eleverna ska uppmuntras att ta hand om sig själva och andra. De ska sporras till att öva färdigheter som är viktiga för deras eget liv och vardag och till att bidra till ökat välbefinnande i sin omgivning. Eleverna ska ges tillfälle att öva sig i sitt agerande att beakta både sin egen och andras trygghet och säkerhet I olika situationer.Eleverna ska få lära sig att förutse och klara av risksituationer på ett ändamålsenligt sätt. De ska också få lära sig att känna igen viktiga symboler som anknyter till trygghet och säkerhetK5 Digital kompetensEleverna lär sig att behärska olika digitala verktyg. De lär sig vilka påverkningsmöjligheter de digitala verktygen och applikationerna ger och hur de påverkar människors vardag och interaktion.Man ska tillsammans fundera över varför digitala verktyg behövs i studierna, i arbetslivet och i samhället och hur denna kompetens har kommit att bli en del av de allmänna färdigheter som behövs i arbetslivet.Eleverna ska lära sig att bedöma informations- och kommunikationsteknikens inverkan ur ett hållbarhetsperspektiv och att vara ansvarsfulla konsumenter. De lär sig att uppfatta deras betydelse, möjligheter och risker i en global värld. Användningen av digitala verktyg ger eleverna möjligheter att synliggöra sina tankar och idéer på olika sätt och utveckla deras förmåga att tänka och lära sig.InnehållI3 Fysik i samhället:  Eleverna får kännedom om olika utbildningsstigar och yrken där man behöver kunskaper i fysik.I4 Fysik som grund för världsbilden:Innehållet väljs så att det ger en bild av fysiken som vetenskap, lagen om energins bevarande och världsalltets strukturer och dimensioner. Till innehållet hör också att granska nyheter som förknippas med fysik, aktuella fenomen, tillämpningar och modern forskning.  I5 Växelverkan och rörelse: Innehållet anknyter till olika slag av växelverkan och rörelsetillstånd. Från växelverkan mellan två kroppar går man över till krafter som påverkar en enskild kropp och deras effekt på kroppens rörelser. Rörelse beskrivs med hjälp av modeller för likformig och accelererad rörelse, också kvantitativt. Mekaniskt arbete och effekt kopplas kvalitativt till energi. 
Mål för elevens lärande
Eleven förstår betydelsen av tekniska tillämpningar och principerna för hur de fungerar. Eleven utvecklar och tillämpar enkla tekniska lösningar i samarbete med andra.
Teknologiska kunskaper och förmåga att samarbeta kring teknologisk problemlösning

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven beskriver tillämpningar inom teknik där fysik används och förklarar principerna för hur de fungerar samt motiverar deras betydelse för samhället. Eleven är aktiv då man söker idéer, planerar, utvecklar och tillämpar en teknisk lösning både självständigt och konstruktivt i samarbete med andra.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan beskriva tekniska tillämpningar där fysik använts och förklara principerna för hur de fungerar. Eleven arbetar i samarbete med andra för att söka idéer till samt planera, utveckla och tillämpa en teknisk lösning i vilken fysik använts.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på hur fysik tillämpas inom teknologin och beskriva hur dessa tillämpningar används. Eleven deltar med idéer och planer för teknologisk problemlösning.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven förstår betydelsen av tekniska tillämpningar i sitt eget liv och kan nämna några exempel bland dem där man använt fysik.

M9 vägleda eleven attanvända informations- och kommunikationsteknik för att söka, behandla och presentera information och mätresultat samt stödja elevens lärande med hjälp av åskådliga simuleringar
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK5 Digital kompetensEleverna lär sig att behärska olika digitala verktyg. De lär sig vilka påverkningsmöjligheter de digitala verktygen och applikationerna ger och hur de påverkar människors vardag och interaktion. Man ska tillsammans fundera över varför digitala verktyg behövs i studierna, i arbetslivet och i samhället och hur denna kompetens har kommit att bli en del av de allmänna färdigheter som behövs i arbetslivet.  Eleverna ska lära sig att bedöma informations- och kommunikationsteknikens inverkan ur ett hållbarhetsperspektiv och att vara ansvarsfulla konsumenter. De lär sig att uppfatta deras betydelse, möjligheter och risker i en global värld. Användningen av digitala verktyg ger eleverna möjligheter att synliggöra sina tankar och idéer på olika sätt och utveckla deras förmåga att tänka och lära sig. InnehållI3 Fysik i samhället:  Eleverna får kännedom om olika utbildningsstigar och yrken där man behöver kunskaper i fysik.I4 Fysik som grund för världsbilden:Innehållet väljs så att det ger en bild av fysiken som vetenskap, lagen om energins bevarande och världsalltets strukturer och dimensioner. Till innehållet hör också att granska nyheter som förknippas med fysik, aktuella fenomen, tillämpningar och modern forskning.  I5 Växelverkan och rörelse: Innehållet anknyter till olika slag av växelverkan och rörelsetillstånd. Från växelverkan mellan två kroppar går man över till krafter som påverkar en enskild kropp och deras effekt på kroppens rörelser. Rörelse beskrivs med hjälp av modeller för likformig och accelererad rörelse, också kvantitativt. Mekaniskt arbete och effekt kopplas kvalitativt till energi. 
Mål för elevens lärande
Eleven använder digitala verktyg samt simuleringar i sitt eget lärande.
Förmåga att använda digitala verktyg

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder digitala verktyg eller applikationer självständigt för att hämta, behandla och presentera information och mätresultat. Eleven kan göra observationer och dra slutsatser av en simulering. Eleven kan göra generaliseringar med hjälp av en simulering.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder digitala verktyg eller applikationer för att hämta, behandla och presentera information och mätresultat. Eleven kan göra observationer och dra slutsatser av en simulering.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven använder digitala verktyg för att hämta och presentera information utgående från anvisningarna. Eleven kan göra observationer av en simulering.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven använder under handledning digitala verktyg för att skaffa information. Eleven bekantar sig med någon simulering som stöder lärandet.

Kunskaper i fysik och användning av dem
M10 vägleda eleven att använda fysikaliska begrepp på ett exakt sätt och att forma sina begreppsstrukturer i enlighet med uppfattningar som utgår från naturvetenskapliga teorier
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigDet naturvetenskapliga tänkandet utvecklas då eleven ges tillfällen att lösa problem individuellt och i grupp. Samtidigt övar eleven sin slutledningsförmåga, att argumentera och att dra slutsatser. Genom att eleven övar sig i att upptäcka hur olika fenomen växelverkar och hittar de centrala sambanden utvecklas det systematiska tänkandet.Lek, spel, fysisk aktivitet, experiment och andra konkreta arbetssätt främjar glädjen i lärandet och stärker förutsättningarna för insikt och kreativt tänkande. Eleven handleds i att kritiskt och etiskt granska information ur olika synvinklar. Genom undersökande arbetsmetoder (naturvetenskaplig forskning) lär sig eleverna att göra observationer samt att hämta, utvärdera, forma, producera och dela kunskap och idéer.Eleverna får en mångsidig respons under hela sin lärprocess och utvecklingen av de olika färdigheterna görs synlig. Läraren uppmuntrar eleven att lita på sig själv och sina åsikter och att vara öppen för nya lösningar.InnehållI3 Fysik i samhället:  Eleverna får kännedom om olika utbildningsstigar och yrken där man behöver kunskaper i fysik.I4 Fysik som grund för världsbilden:Innehållet väljs så att det ger en bild av fysiken som vetenskap, lagen om energins bevarande och världsalltets strukturer och dimensioner. Till innehållet hör också att granska nyheter som förknippas med fysik, aktuella fenomen, tillämpningar och modern forskning.  I5 Växelverkan och rörelse: Innehållet anknyter till olika slag av växelverkan och rörelsetillstånd. Från växelverkan mellan två kroppar går man över till krafter som påverkar en enskild kropp och deras effekt på kroppens rörelser. Rörelse beskrivs med hjälp av modeller för likformig och accelererad rörelse, också kvantitativt. Mekaniskt arbete och effekt kopplas kvalitativt till energi. 
Mål för elevens lärande
Eleven använder fysikaliska begrepp exakt och tillämpar naturvetenskapliga teorier i sitt tänkande.
Förmåga att använda och strukturera begrepp

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven förklarar fenomen i fysiken genom att använda fysikens centrala begrepp exakt. Eleven kan kombinera egenskaper och storheter som beskriver egenskaperna i anknytning till fenomen till en begreppsstruktur

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven förklarar fenomen i fysiken genom att använda fysikens centrala begrepp. Eleven kan kombinera ett fenomen med tillhörande egenskaper och med storheter som beskriver egenskaperna.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven förklarar fenomen i fysiken genom att använda fysikens centrala begrepp.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven förklarar fenomen i fysiken genom att använda några fysikaliska begrepp.

M11 lära eleven att använda olika modeller för att beskriva och förklara fenomen samt att göra prognoser
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigDet naturvetenskapliga tänkandet utvecklas då eleven ges tillfällen att lösa problem individuellt och i grupp. Samtidigt övar eleven sin slutledningsförmåga, att argumentera och att dra slutsatser. Genom att eleven övar sig i att upptäcka hur olika fenomen växelverkar och hittar de centrala sambanden utvecklas det systematiska tänkandet.Lek, spel, fysisk aktivitet, experiment och andra konkreta arbetssätt främjar glädjen i lärandet och stärker förutsättningarna för insikt och kreativt tänkande. Eleven handleds i att kritiskt och etiskt granska information ur olika synvinklar. Genom undersökande arbetsmetoder (naturvetenskaplig forskning) lär sig eleverna att göra observationer samt att hämta, utvärdera, forma, producera och dela kunskap och idéer.Eleverna får en mångsidig respons under hela sin lärprocess och utvecklingen av de olika färdigheterna görs synlig. Läraren uppmuntrar eleven att lita på sig själv och sina åsikter och att vara öppen för nya lösningar.InnehållI3 Fysik i samhället:  Eleverna får kännedom om olika utbildningsstigar och yrken där man behöver kunskaper i fysik.I4 Fysik som grund för världsbilden:Innehållet väljs så att det ger en bild av fysiken som vetenskap, lagen om energins bevarande och världsalltets strukturer och dimensioner. Till innehållet hör också att granska nyheter som förknippas med fysik, aktuella fenomen, tillämpningar och modern forskning.  I5 Växelverkan och rörelse: Innehållet anknyter till olika slag av växelverkan och rörelsetillstånd. Från växelverkan mellan två kroppar går man över till krafter som påverkar en enskild kropp och deras effekt på kroppens rörelser. Rörelse beskrivs med hjälp av modeller för likformig och accelererad rörelse, också kvantitativt. Mekaniskt arbete och effekt kopplas kvalitativt till energi. 
Mål för elevens lärande
Eleven använder olika modeller då hen undersöker fenomen.
Förmåga att använda modeller

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder modeller och gör utgående från dem upp prognoser och kan skapa enkla modeller utgående från mätresultat. Eleven kan bedöma modellens relation till verkligheten samt modellens begränsningar eller brister.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder enkla modeller och gör utgående från dem upp prognoser och kan förklara hur modellen är skapad utgående från mätresultat. Eleven kan bedöma modellens relation till verkligheten.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven använder enkla modeller i beskrivning av fenomen och uppgörande av prognoser.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan ge några exempel på modeller som använts i beskrivningen av fenomen.

M12 handleda eleven att använda och kritiskt bedöma olika informationskällor och att uttrycka och motivera olika åsikter på ett för fysiken typiskt sätt
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleverna lär sig att argumentera och uttrycka sina åsikter på ett konstruktivt sätt och granska frågor och situationer ur olika perspektiv. Eleverna lär sig att använda symboler, bilder och andra visuella uttryck. Eleverna ska få lära känna och uppskatta sin livsmiljö och lära sig att känna till hur kulturer påverkar samhället och vardagen.K4 MultilitteracitetI Fysiken handleds eleverna i att söka, kombinera, omforma, producera, presentera och kritiskt granska information i olika former, i olika kontexter och med hjälp av olika verktyg.Kompetensen i multilitteracitet bidrar även till att utveckla ett kritiskt tänkande och studiekompetens det vill säga att lära sig att lära. I kompetensen utvecklas också förmågan att granska och fundera över etiska och estetiska frågor. Eleverna ska ges möjlighet att använda, tolka och producera olika slag av texter både individuellt och tillsammans med andraInnehållI3 Fysik i samhället:  Eleverna får kännedom om olika utbildningsstigar och yrken där man behöver kunskaper i fysik.I4 Fysik som grund för världsbilden:Innehållet väljs så att det ger en bild av fysiken som vetenskap, lagen om energins bevarande och världsalltets strukturer och dimensioner. Till innehållet hör också att granska nyheter som förknippas med fysik, aktuella fenomen, tillämpningar och modern forskning.  I5 Växelverkan och rörelse: Innehållet anknyter till olika slag av växelverkan och rörelsetillstånd. Från växelverkan mellan två kroppar går man över till krafter som påverkar en enskild kropp och deras effekt på kroppens rörelser. Rörelse beskrivs med hjälp av modeller för likformig och accelererad rörelse, också kvantitativt. Mekaniskt arbete och effekt kopplas kvalitativt till energi. 
Mål för elevens lärande
Eleven använder och bedömer kritiskt olika informationskällor samt uttrycker och motiverar olika åsikter på ett för fysiken typiskt sätt.
Förmåga att argumentera och använda informationskällor

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven söker information ur olika informationskällor och kan reflektera över informationskällans tillförlitlighet. Eleven kan uttrycka och motivera olika synvinklar på ett för fysiken typiskt sätt samt jämföra motstridiga synvinklar med varandra.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven söker information ur olika informationskällor och väljer informationskällor som anses vara tillförlitliga. Eleven kan uttrycka och motivera olika synvinklar på ett för fysiken typiskt sätt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven söker information ur olika informationskällor. Eleven kan uttrycka olika synvinklar och övar sig att motivera dem på ett för fysiken typiskt sätt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven söker under handledning information ur olika informationskällor. Eleven känner till synpunkter som motiveras på ett för fysiken typiskt sätt.

M13 vägleda eleven att uppfatta den naturvetenskapliga kunskapens karaktär och utveckling samt vetenskapliga sätt att producera kunskap
Lokal precisering
InnehållI3 Fysik i samhället:  Eleverna får kännedom om olika utbildningsstigar och yrken där man behöver kunskaper i fysik.I4 Fysik som grund för världsbilden:Innehållet väljs så att det ger en bild av fysiken som vetenskap, lagen om energins bevarande och världsalltets strukturer och dimensioner. Till innehållet hör också att granska nyheter som förknippas med fysik, aktuella fenomen, tillämpningar och modern forskning.  I5 Växelverkan och rörelse: Innehållet anknyter till olika slag av växelverkan och rörelsetillstånd. Från växelverkan mellan två kroppar går man över till krafter som påverkar en enskild kropp och deras effekt på kroppens rörelser. Rörelse beskrivs med hjälp av modeller för likformig och accelererad rörelse, också kvantitativt. Mekaniskt arbete och effekt kopplas kvalitativt till energi. 
Mål för elevens lärande
Eleven uppfattar den naturvetenskapliga kunskapens karaktär och utveckling samt vetenskapliga sätt att producera kunskap.
Förmåga att uppfatta den naturvetenskapliga kunskapens karaktär och sätt på vilka kunskap produceras

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan med hjälp av exempel i anknytning till fysik förklara och motivera den naturvetenskapliga kunskapens karaktär och utveckling. Eleven kan förklara och motivera vetenskapliga sätt att producera kunskap.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan med hjälp av exempel i anknytning till fysik beskriva den naturvetenskapliga kunskapens karaktär och utveckling. Eleven kan beskriva vetenskapliga sätt att producera kunskap.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på hur naturvetenskaplig kunskap utvecklas och på vetenskapliga sätt att producera kunskap.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till att experimentellt arbete är det sätt på vilket man inom fysik producerar naturvetenskaplig kunskap.

M14 vägleda eleven att nå tillräckliga teoretiska kunskaper för fortsatta studier i fråga om växelverkan och rörelse samt elektricitet
Lokal precisering
InnehållI3 Fysik i samhället:  Eleverna får kännedom om olika utbildningsstigar och yrken där man behöver kunskaper i fysik.I4 Fysik som grund för världsbilden:Innehållet väljs så att det ger en bild av fysiken som vetenskap, lagen om energins bevarande och världsalltets strukturer och dimensioner. Till innehållet hör också att granska nyheter som förknippas med fysik, aktuella fenomen, tillämpningar och modern forskning.  I5 Växelverkan och rörelse: Innehållet anknyter till olika slag av växelverkan och rörelsetillstånd. Från växelverkan mellan två kroppar går man över till krafter som påverkar en enskild kropp och deras effekt på kroppens rörelser. Rörelse beskrivs med hjälp av modeller för likformig och accelererad rörelse, också kvantitativt. Mekaniskt arbete och effekt kopplas kvalitativt till energi. 
Mål för elevens lärande
Eleven når tillräckliga teoretiska kunskaper för fortsatta studier i fråga om växelverkan och rörelse samt elektricitet.
Hur eleven nått teoretiska kunskaper i fråga om växelverkan och rörelse samt elektricitet för fortsatta studier

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan i bekanta och tillämpningsbara situationer använda centrala begrepp, objekt, fenomen, egenskaper, storheter, modeller och lagar i anknytning till växelverkan och rörelse samt elektricitet.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan i bekanta situationer använda centrala begrepp, objekt, fenomen, egenskaper, storheter, modeller och lagar i anknytning till växelverkan och rörelse samt elektricitet.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan i bekanta situationer använda några centrala begrepp, objekt, fenomen, egenskaper, storheter, modeller och lagar i anknytning till växelverkan och rörelse samt elektricitet.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner i bekanta situationer till några begrepp, fenomen och storheter i anknytning till växelverkan och rörelse samt elektricitet.

M15 handleda eleven att tillämpa sina kunskaper och färdigheter i fysik inom mångvetenskapliga lärområden samt erbjuda eleven möjligheter att lära sig hur fysik tillämpas i olika situationer, till exempel i naturen, i näringslivet, i organisationer eller i vetenskapliga samfund
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapEleverna ska ges möjlighet att öva sig att arbeta självständigt och tillsammans med andra och att ar-beta metodiskt och långsiktigt. I aktiverande undervisningssituationer kan eleverna lära sig att planera arbetsprocesser, ställa upp hypoteser, testa olika alternativ och dra slutsatser. Eleverna ska uppmuntras att förhålla sig öppet till nya möjligheter och att handla flexibelt och kreativt om situationen förändras samt att även kunna hantera misslyckanden och besvikelser. Eleverna ska uppmuntras att vara uthålliga och slutföra sitt arbete samt att värdesätta arbetet och resultatet av det. Eleverna får kännedom om olika utbildningsstigar och yrken där man behöver kunskaper i fysik.InnehållI3 Fysik i samhället:  Eleverna får kännedom om olika utbildningsstigar och yrken där man behöver kunskaper i fysik.I4 Fysik som grund för världsbilden:Innehållet väljs så att det ger en bild av fysiken som vetenskap, lagen om energins bevarande och världsalltets strukturer och dimensioner. Till innehållet hör också att granska nyheter som förknippas med fysik, aktuella fenomen, tillämpningar och modern forskning.  I5 Växelverkan och rörelse: Innehållet anknyter till olika slag av växelverkan och rörelsetillstånd. Från växelverkan mellan två kroppar går man över till krafter som påverkar en enskild kropp och deras effekt på kroppens rörelser. Rörelse beskrivs med hjälp av modeller för likformig och accelererad rörelse, också kvantitativt. Mekaniskt arbete och effekt kopplas kvalitativt till energi. 
Mål för elevens lärande
Eleven tillämpar sina kunskaper och färdigheter i fysik i olika situationer.

Innehåll

I1 Naturvetenskaplig forskning

Grunderna för läroplanen

Innehåll för noggrant styrda och öppna undersökningar väljs från olika områden och från teman som är föremål för elevernas intresse. I de olika undersökningarna betonas forskningsprocessens olika faser på ett ändamålsenligt sätt, såsom att begrunda ett problem eller fenomen, planera, genomföra ett experiment, observera och mäta, sammanställa och behandla resultat samt utvärdera och presentera resultaten. Eleverna övar sig att använda informations- och kommunikationsteknik i olika skeden av undersökningarna.

I2 Fysik i det egna livet och livsmiljön

Grunderna för läroplanen

Innehållet väljs så att fenomen i det egna livet och den egna livsmiljön begrundas särskilt med tanke på hälsa och säkerhet. I valet av innehåll beaktas den lokala miljön. Eleverna får insikt i olika typer av elektromagnetisk strålning och partikelstrålning. De fördjupar sig i några värmefenomen på kvalitativ nivå.

I3 Fysik i samhället

Grunderna för läroplanen

Innehåll som anknyter till fysikaliska fenomen och tekniska tillämpningar väljs särskilt med tanke på samhällets funktion och utveckling. Tyngdpunkten ligger på energiproduktion och hållbar användning av energiresurser. Eleverna får kännedom om olika utbildningsstigar och yrken där man behöver kunskaper i fysik.

I4 Fysik som grund för världsbilden

Grunderna för läroplanen

Innehållet väljs så att det ger en bild av fysiken som vetenskap, lagen om energins bevarande och världsalltets strukturer och dimensioner. Till innehållet hör också att granska nyheter som förknippas med fysik, aktuella fenomen, tillämpningar och modern forskning.

I5 Växelverkan och rörelse

Grunderna för läroplanen

Innehållet anknyter till olika slag av växelverkan och rörelsetillstånd. Från växelverkan mellan två kroppar går man över till krafter som påverkar en enskild kropp och deras effekt på kroppens rörelser. Rörelse beskrivs med hjälp av modeller för likformig och accelererad rörelse, också kvantitativt. Mekaniskt arbete och effekt kopplas kvalitativt till energi.

I6 Elektricitet

Grunderna för läroplanen

Elektriska kretsar granskas utgående från sambandet mellan spänning och ström. Först granskas detta kvalitativt med fokus på fenomen och egenskaper, sedan kvantitativt genom att mäta värden på storheter och undersöka samband mellan storheter. Innehållet väljs också med tanke på elsäkerhet i hemmet samt elanvändning och elproduktion. Elektrisk laddning och magnetism anknyts kvalitativt till elektriska kretsar.

eGrunder