M1 handleda eleven att fördjupa sig i religionens heliga skrifter och berättelser samt de centrala lärorna
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK4 MultilitteracitetEleven förstår skillnaden mellan en religiös och icke-religiös text samt känner igen olika genren i BibelnInnehållI1• Kristendomens uppkomst• Paulus och den tidiga kristendomen• Breven i Nya testamentet• Apostlagärningarna• Kristendomen från minoritet till världsreligion• Bibelns mångfald, genren och det religiösa språkets karaktär
Mål för elevens lärande
Eleven fördjupar sig i religionens heliga skrifter och berättelser samt de centrala lärorna.
|
Förmåga att hantera information om religion, religiös multilitteracitet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan reflektera över innehållet i och tolkningarna av berättelserna.
Ur perspektiv av den religion som studeras kan eleven beskriva betydelserna av de centrala lärorna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om de heliga skrifterna i den religion som studeras samt beskriva vad berättelser betyder eller olika sätt att tolka dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan berätta om någon central lära och berättelse i den religion som studeras.
Under handledning kan eleven berätta om vad berättelsen betyder eller olika sätt att tolka den.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna den heliga skriften eller den centrala källan i den religion som studeras och känner igen någon av de berättelser eller läror som behandlats.
|
M3 hjälpa eleven att känna igen karaktäristiska drag och symbolik i religiöst språk
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK4 MultilitteracitetEleven förstår skillnaden mellan en religiös och icke-religiös text samt känner igen olika genren i BibelnInnehållI1• Kristendomens uppkomst• Paulus och den tidiga kristendomen• Breven i Nya testamentet• Apostlagärningarna• Kristendomen från minoritet till världsreligion• Bibelns mångfald, genren och det religiösa språkets karaktär
Mål för elevens lärande
Eleven känner igen karaktäristiska drag och symbolik i religiöst språk.
|
Förmåga att analysera religiöst språk och religiösa symboler
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan redogöra för det karakteristiska i religiöst språk och religiös symbolik.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan ge exempel på religiöst språk och religiös symbolik.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge ett exempel på religiöst språk.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner utgående från givna exempel igen en religiös symbol, en liknelse, ett talesätt eller ett påstående.
|
M4 handleda eleven att söka information om religionen i olika källor samt bedöma och använda informationen
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK4 MultilitteracitetEleven förstår skillnaden mellan en religiös och icke-religiös text samt känner igen olika genren i BibelnInnehållI1• Kristendomens uppkomst• Paulus och den tidiga kristendomen• Breven i Nya testamentet• Apostlagärningarna• Kristendomen från minoritet till världsreligion• Bibelns mångfald, genren och det religiösa språkets karaktär
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sin förmåga att söka information om religion i olika källor samt bedöma och använda informationen.
|
Förmåga att lära sig i studierna i religion
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan hämta, kombinera och jämföra information om religion i olika källor och göra observationer om källornas tillförlitlighet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan använda den information hen hämtat och inser att det är skillnad i tillförlitligheten i källor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan hämta information om religion i flera källor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning hämta information om religion i givna källor.
|
M5 handleda eleven att utforska Finlands och Europas religiösa och konfessionella rötter och situationen i dag
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK4 MultilitteracitetEleven förstår skillnaden mellan en religiös och icke-religiös text samt känner igen olika genren i BibelnInnehållI1• Kristendomens uppkomst• Paulus och den tidiga kristendomen• Breven i Nya testamentet• Apostlagärningarna• Kristendomen från minoritet till världsreligion• Bibelns mångfald, genren och det religiösa språkets karaktär
Mål för elevens lärande
Eleven bekantar sig med Finlands och Europas religiösa och konfessionella rötter och situationen i dag.
|
Kunskap om religion och kultur
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan ge exempel på religionernas och åskådningarnas påverkan på kulturer och samhällen i Finland och Europa.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven känner till religionernas och åskådningarnas påverkan på kulturer och samhällen i Finland och Europa.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på Finlands och Europas religiösa och konfessionella rötter eller situationen i dag.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner utgående från givna exempel igen Finlands och Europas religiösa och konfessionella rötter eller särdrag i anknytning till situationen i dag.
|
M6 handleda eleven att få insikt i judendomen, kristendomen och islam och deras inflytande och historia i Europa
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven känner igen judendomens, kristendomens och islams gemensamma drag, historia samt känner igen religiösa samfund i sin omgivning. Eleven kan också visa respekt för andra kulturer och traditioner.InnehållI2• Verksamma religiösa samfund i Helsingfors: olika kristna samfund, islam och judendom samt andra verksamma religiösa samfund och irreligiositet i Helsingfors
Mål för elevens lärande
Eleven bekantar sig med judendomen, kristendomen och islam och deras inflytande och historia i Europa.
|
Kunskap om religion och kultur
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan redogöra för judendomens, kristendomens och islams inflytande eller historia i Europa.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan jämföra huvuddragen i judendomen, kristendomen och islam.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan berätta om huvuddragen i judendomen, kristendomen och islam.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner utgående från givna exempel igen huvuddragen i judendomen, kristendomen och islam.
|
M7 uppmuntra eleven att respektera det som är heligt för en själv och för andra samt att agera lämpligt i olika religiösa sammanhang och situationer
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven känner igen judendomens, kristendomens och islams gemensamma drag, historia samt känner igen religiösa samfund i sin omgivning. Eleven kan också visa respekt för andra kulturer och traditioner.InnehållI2• Verksamma religiösa samfund i Helsingfors: olika kristna samfund, islam och judendom samt andra verksamma religiösa samfund och irreligiositet i Helsingfors
Mål för elevens lärande
Eleven förstår vad som avses med begreppet heligt och strävar till att respektera det som är heligt för en själv och för andra. Eleven vet hur man agerar lämpligt i olika religiösa situationer och på olika religiösa platser och strävar till att uppföra sig sakligt och respektfullt i dessa.
|
Religiös multilitteracitet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan redogöra för hur det heliga kan ta sig olika uttryck i religioner. Innehållet i anknytning till uppförande bedöms inte.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven förstår vad som avses med att respektera det som är heligt för andra. Hen kan ge exempel på kulturella seder i anknytning till religiösa situationer och platser och andra heliga saker. Innehållet i anknytning till uppförande bedöms inte.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan nämna olika saker som anses vara heliga och kan beskriva vilka seder som anknyter till dessa. Innehållet i anknytning till uppförande bedöms inte.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner igen eller kan nämna något som anses vara heligt eller en sed i anknytning till det heliga. Innehållet i anknytning till uppförande bedöms inte.
|
M9 handleda eleven att förstå värdena i de mänskliga rättigheterna och i synnerhet i FN:s konvention om barnets rättigheter ur individuellt och kollektivt perspektiv
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven vet vad som menas med mänskliga rättigheter samt kan respektera dem i sin verksamhet och sin interaktion med andra.K5 Digital kompetensEleven kan ta i beaktande sina egna och andras rättigheter även i digitala miljöer.InnehållI3• Människorättsetik och barnets rättigheter
Mål för elevens lärande
Eleven förstår värdena i de mänskliga rättigheterna och i synnerhet i FN:s konvention om barnets rättigheter ur individuellt och kollektivt perspektiv.
|
Kunskap om människorättsetik
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan reflektera över frågor i anknytning till barns rättigheter eller andra mänskliga rättigheter ur individens och kollektivets perspektiv.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan redogöra för konsekvensen av barns rättigheter eller andra mänskliga rättigheter i den egna livsmiljön.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på barns rättigheter eller andra mänskliga rättigheter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner utgående från givna exempel igen mänskliga rättigheter eller barns rättigheter som bygger på konventionen om barnets rättigheter.
|