Omgivningslära

Grunderna för läroplanen

Vid bedömningen av kunnandet i omgivningslära är bedömningen av undersökningsfärdigheterna och arbetet centralt vid sidan om bedömningen av den teoretiska kunskapen inom de olika kunskapsområden som ingår i omgivningsläran. De olika kunskapsområdena förenas till en helhet och de har sina egna mål och bedömningsgrunder. Eleverna erbjuds mångsidiga möjligheter att visa sitt kunnande. Elevernas värderingar, attityder, hälsobeteende, sociala färdigheter, temperament eller övriga personliga egenskaper utgör inte föremål för bedömningen.

Läraren ska ge ett verbalt omdöme eller ett siffervitsord i omgivningslära genom att bedöma elevernas kunnande i relation till de mål som i den lokala läroplanen fördelats årskursvis i årskurserna 3–6. Läsårsbedömningen i årskurs 6 grundar sig på de mål för undervisningen i läroämnet som fördelats för årskursen i den lokala läroplanen.

För att definiera kunskapsnivån för läsårsbetyget i årskurs 6 ska läraren använda de nationella bedömningskriterierna i omgivningslära. Eleven har uppnått målen i omgivningslära för vitsorden 5, 7, 8 eller 9 då elevens kunnande i huvudsak motsvarar den nivå av kunnande som beskrivs i kunskapskraven för vitsordet i fråga. Helhetsbedömningen av kunnandet för vitsorden 4, 6 och 10 ska bildas utgående från målen för omgivningslära och i relation till ovan nämnda kunskapskrav för läsårsbedömningen. Om eleven uppnår en bättre kunskapsnivå i något mål kan det kompensera en underkänd eller svagare prestation i något annat mål. Bedömningen av elevens arbete ska ingå i läsårsbedömningen i omgivningslära och i vitsordet som ska bildas. I beskrivningarna av kunskapskraven omfattar beskrivningen av de högre vitsorden även kunnandet för de lägre vitsorden.Eleverna instrueras att identifiera sina egna förhandsuppfattningar, styrkor och utvecklingsbehov samt uppmuntras att sporra varandra i lärandet. Lärandet styrs genom frågor, uppbyggande respons och konkreta utvecklingsförslag. Positiv respons och uppmuntran stöder i synnerhet utvecklingen av arbetsfärdigheterna och motivationen.


Lokala läroplanen

Uppställningen av mål och val av arbet planering av bedömningen sker i samarbete med lärare och elever. Arbetets framskridande och hur målen uppnås bedöms och dokumenteras kontinuerligt under inlärningsprocessen. Eleven handleds genom uppbyggande respons, ledande frågor och konkreta utvecklingsförslag. Positiv respons och uppmuntran stöder motivationen och ivern under hela inlärningsprocessen.

Självutvärdering utvecklar självständigheten hos eleverna. Eleverna handleds att analysera sina förhandskunskaper, färdigheter och -uppfattningar. Konstruktiv respons, frågor och konkreta utvecklingsförslag bidrar till att arbetet framskrider.

Kamratutvärderingen styr eleverna till att uppfatta det väsentliga, söka information och uttrycka sig tydligt. Kamratgruppen uppmuntras och handleds att ge konstruktiv kritik och respons och till att uppmuntra varandra. Eleverna lär sig att utnyttja den givna responsen. Studieprocessen och dess resultat dokumenteras. . Eleverna ska erbjudas mångsidiga möjlig heter att visa sina kunskaper. Det är viktigt att beakta elevens åldersnivå, utvecklingsnivå, inlärningsstil och andra individuella aspekter.   Bedömningen ska förutom på olika alster även grunda sig på iakttagelser av elevens arbete och på diskussioner. Information och kommunikationsteknologin erbjuder mångsidiga möjligheter.

Disponering av arbetet i helheter med egna mål och bedömningsgrunder stödjer en mångsidig bedömning som definieras tillsammans med eleverna.

I slutet av helheten bedöms hur väl de uppställda målen uppnåtts. I bedömningen används metoder som synliggör målen i den helhetsbaserade undervisningen. Utöver innehållet bedöms elevens förmåga att uppfatta det väsentliga, söka information och uttrycka sig tydligt. I slutet av helheten bedöms hur väl de uppställda målen uppnåtts.

Mål

Mål Föremål för bedömningen Bedömningskriterier i slutet av årskurshelheten
Betydelse, värderingar, attityder
M1 väcka och upprätthålla elevens intresse för omgivningen och undervisningen i omgivningslära samt hjälpa eleven att inse att samtliga ämnesområden i omgivningsläran är viktiga för hen
Lokal precisering
InnehållI1 Jag som människa• människans uppbyggnad• centrala livsfunktioner• mentala färdigheter, förhindrande av sjukdomar, färdigheter i egen vård• egen hälsa och resurser• den sexuella utvecklingen och människans fortplantningI2 Vardagliga situationer och sammanhang• fysisk och mental integritet• hur rusmedel påverkar hälsanI3 På upptäcktsfärd i en mångfacetterad värld• EuropaI4 Att undersöka omgivningen• undersöka förändringar i kroppars rörelser, bekanta sig med begreppet kraftI5 Naturens strukturer, principer och kretslopp• bruket av skog• ekologiskt tänkande: växelverkan mellan mänsklig verksamhet och olika organismer och deras livsmiljöer• närrymden och jordklotets uppbyggnad• ljud- och ljusfenomenI6 Att bygga en hållbar framtid• klimatförändring och hur den kan hejdas
Mål för elevens lärande
Eleven upprätthåller sitt intresse för omgivningen och för studierna i omgivningslära samt inser att samtliga ämnesområden i omgivningsläran är viktiga för hen själv.
M2 handleda och sporra eleven att ställa upp mål för sina studier och att arbeta långsiktigt för att uppnå dem samt att analysera sina kunskaper i omgivningslära
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigI omgivningslära tränas eleven på att använda, bearbeta och anpassa information samt bygga vidare på sina förkunskaper och att dra slutsatser. Förhållandet mellan naturvetenskapens olika delområden fördjupas och blir mångfacetterade. Förmågan att tänka och lära sig utvecklas både individuellt och kollaborativt med hjälp av problemlösnings- och slutledningsuppgifter och med arbetssätt som utnyttjar och främjar elevernas nyfikenhet, fantasi, uppfinningsrikedom och aktivitet. Eleverna ska sporras att använda sin fantasi till kreativa lösningar och till att tänka utanför befintliga gränser. Eleverna lär sig att fördomsfritt se alternativ och kombinera perspektiv. Lek, spel, fysisk aktivitet, experiment och andra konkreta arbetssätt främjar glädjen i lärandet och stärker förutsättningarna för insikt och kreativt tänkande.Under lärprocessen får eleverna mångsidig respons och utvecklingen av färdigheterna synliggörs.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidDen miljökänslighet som utvecklats inom omgivningsläran motiverar eleverna att agera till fördel för miljön. Eleverna få förtroende för sin förmåga att delta och påverka samt motivation och färdighet att bidra till en hållbar framtid. De ska utveckla sin egen ekosociala allmänbildning och lära sig förstå betydelsen av sina val, levnadssätt och handlingar inte bara för sitt eget liv, utan även för den närmaste omgivningen, samhället och naturen.Genom upplevelser och erfarenheter lär sig eleverna att påverka och fatta beslut. De handleds och uppmuntras att använda sin tankeförmåga och kreativitet för att föra saker vidare och för att rätta till brister. Så här känner de sig kunna påverka, för sig viktiga ärenden.Eleverna förbereds till ett liv i en föränderlig och ostabil värld. De acklimatiseras till att anpassa sig till förändring, att tänka flexibelt och agera ändamålsenligt i nya situationer och i sökande efter nya lösningar.InnehållI1 Jag som människa• människans uppbyggnad• centrala livsfunktioner• mentala färdigheter, förhindrande av sjukdomar, färdigheter i egen vård• egen hälsa och resurser• den sexuella utvecklingen och människans fortplantningI2 Vardagliga situationer och sammanhang• fysisk och mental integritet• hur rusmedel påverkar hälsanI3 På upptäcktsfärd i en mångfacetterad värld• EuropaI4 Att undersöka omgivningen• undersöka förändringar i kroppars rörelser, bekanta sig med begreppet kraftI5 Naturens strukturer, principer och kretslopp• bruket av skog• ekologiskt tänkande: växelverkan mellan mänsklig verksamhet och olika organismer och deras livsmiljöer• närrymden och jordklotets uppbyggnad• ljud- och ljusfenomenI6 Att bygga en hållbar framtid• klimatförändring och hur den kan hejdas
Mål för elevens lärande
Eleven ställer upp egna mål för sina studier och arbetar långsiktigt för att uppnå dem samt identifierar sina kunskaper i omgivningslära.
Förmåga att arbeta målinriktat och att lära sig lära

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven ställer upp egna mål för mindre helheter och utvärderar hur hen uppnått målen och arbetar på eget initiativ för att uppnå gemensamma mål.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven ställer upp egna mål för mindre helheter och arbetar för att uppnå gemensamma mål.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven ställer upp egna mål för mindre helheter under handledning och arbetar under handledning för att uppnå gemensamma mål.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven ställer upp ett enskilt mål under handledning och deltar i det gemensamma arbetet.

M3 stödja eleven att utveckla miljömedvetenhet samt att agera och påverka i sin närmiljö och i olika sammanhang för att främja hållbar utveckling och att uppskatta betydelsen av en hållbar utveckling för sig själv och världen
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK3 VardagskompetensI omgivningslära lär man sig ta hand om sig själv och vardagliga färdigheter. Det handlar om hälsa, säkerhet och människorelationer, att fungera i en teknologiserad vardag och att kunna hantera sin ekonomi och konsumtion. I miljöfostran förstärks elevens framtidstroSkolgemenskapen ska hjälpa eleverna att förstå att var och en med sitt eget agerande påverkar såväl sitt eget som andras välbefinnande och sin egen och andras hälsa, trygghet och säkerhet. Eleverna ska uppmuntras att ta hand om sig själva och andra. De ska sporras till att öva färdigheter som är viktiga för deras eget liv och vardag och till att bidra till ökat välbefinnande i sin omgivning.Eleverna ska lära sig känna och förstå vilka faktorer som inverkar positivt respektive negativt på välbefinnande och hälsa och inse betydelsen av välmående, trygghet och säkerhet samt lära sig att hitta information om dessa.De ges möjlighet att ta ansvar för eget och gemensamt arbete och att utveckla sin sociala förmåga och förmågan att hantera sina känslor. Eleverna lär sig att inse betydelsen av mänskliga relationer och ömsesidig omsorg.De ska också få lära sig att hantera tid, vilket är en viktig del av vardagskompetens och självreglering. Eleverna ges tillfälle att agera och ta hand om sin egen och andras säkerhet i olika situationer, även i stadstrafik. Eleverna handleds att använda ändamålsenlig säkerhets- och skyddsutrustning och lära känna de centrala säkerhetssymbolerna. Tillsammans ska man diskutera betydelsen av att skydda sitt privatliv och sin personliga integritet och lära sig hur man gör detta i praktiken. I skolan övar man sig i att agera i olika riskfyllda situationer.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidDen miljökänslighet som utvecklats inom omgivningsläran motiverar eleverna att agera till fördel för miljön. Eleverna få förtroende för sin förmåga att delta och påverka samt motivation och färdighet att bidra till en hållbar framtid. De ska utveckla sin egen ekosociala allmänbildning och lära sig förstå betydelsen av sina val, levnadssätt och handlingar inte bara för sitt eget liv, utan även för den närmaste omgivningen, samhället och naturen.Genom upplevelser och erfarenheter lär sig eleverna att påverka och fatta beslut. De handleds och uppmuntras att använda sin tankeförmåga och kreativitet för att föra saker vidare och för att rätta till brister. Så här känner de sig kunna påverka, för sig viktiga ärenden.Eleverna förbereds till ett liv i en föränderlig och ostabil värld. De acklimatiseras till att anpassa sig till förändring, att tänka flexibelt och agera ändamålsenligt i nya situationer och i sökande efter nya lösningar.InnehållI1 Jag som människa• människans uppbyggnad• centrala livsfunktioner• mentala färdigheter, förhindrande av sjukdomar, färdigheter i egen vård• egen hälsa och resurser• den sexuella utvecklingen och människans fortplantningI2 Vardagliga situationer och sammanhang• fysisk och mental integritet• hur rusmedel påverkar hälsanI3 På upptäcktsfärd i en mångfacetterad värld• EuropaI4 Att undersöka omgivningen• undersöka förändringar i kroppars rörelser, bekanta sig med begreppet kraftI5 Naturens strukturer, principer och kretslopp• bruket av skog• ekologiskt tänkande: växelverkan mellan mänsklig verksamhet och olika organismer och deras livsmiljöer• närrymden och jordklotets uppbyggnad• ljud- och ljusfenomenI6 Att bygga en hållbar framtid• klimatförändring och hur den kan hejdas
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sin miljömedvetenhet, agerar och påverkar i sin miljö och i olika sammanhang för att främja hållbar utveckling. Eleven förstår betydelsen av hållbar utveckling för sig själv och för världen.
Kunskaper och färdigheter i hållbar utveckling

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven ger motiverade exempel på faktorer som utvecklar och hotar en hållbar framtid. Eleven beskriver på ett motiverat sätt olika metoder för hur man värnar om och utvecklar miljön och gemenskaper samt deltar aktivt i gemensamt påverkansarbete.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven beskriver stödjande och hotande element i byggandet av en hållbar framtid med hjälp av exempel. Eleven beskriver och identifierar olika metoder för hur man värnar om och utvecklar miljön och gemenskaper samt deltar i gemensamt påverkansarbete.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven beskriver miljöns tillstånd med hjälp av exempel och nämner några faktorer som hotar en hållbar framtid. Eleven beskriver metoder för hur man värnar om och utvecklar miljön och gemenskapen samt deltar under handledning i gemensamt påverkansarbete.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven ger ett exempel på en förändring i miljön som orsakats av människan. Eleven nämner positiva handlingar som hen kan göra för miljöns och gemenskapens bästa.

Undersöknings- och arbetsfärdigheter
M4 uppmuntra eleven att formulera frågor om olika ämnesområden samt att använda dem som utgångspunkt för undersökningar och andra aktiviteter
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigI omgivningslära tränas eleven på att använda, bearbeta och anpassa information samt bygga vidare på sina förkunskaper och att dra slutsatser. Förhållandet mellan naturvetenskapens olika delområden fördjupas och blir mångfacetterade. Förmågan att tänka och lära sig utvecklas både individuellt och kollaborativt med hjälp av problemlösnings- och slutledningsuppgifter och med arbetssätt som utnyttjar och främjar elevernas nyfikenhet, fantasi, uppfinningsrikedom och aktivitet. Eleverna ska sporras att använda sin fantasi till kreativa lösningar och till att tänka utanför befintliga gränser. Eleverna lär sig att fördomsfritt se alternativ och kombinera perspektiv. Lek, spel, fysisk aktivitet, experiment och andra konkreta arbetssätt främjar glädjen i lärandet och stärker förutsättningarna för insikt och kreativt tänkande.Under lärprocessen får eleverna mångsidig respons och utvecklingen av färdigheterna synliggörs.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidDen miljökänslighet som utvecklats inom omgivningsläran motiverar eleverna att agera till fördel för miljön. Eleverna få förtroende för sin förmåga att delta och påverka samt motivation och färdighet att bidra till en hållbar framtid. De ska utveckla sin egen ekosociala allmänbildning och lära sig förstå betydelsen av sina val, levnadssätt och handlingar inte bara för sitt eget liv, utan även för den närmaste omgivningen, samhället och naturen.Genom upplevelser och erfarenheter lär sig eleverna att påverka och fatta beslut. De handleds och uppmuntras att använda sin tankeförmåga och kreativitet för att föra saker vidare och för att rätta till brister. Så här känner de sig kunna påverka, för sig viktiga ärenden.Eleverna förbereds till ett liv i en föränderlig och ostabil värld. De acklimatiseras till att anpassa sig till förändring, att tänka flexibelt och agera ändamålsenligt i nya situationer och i sökande efter nya lösningar.InnehållI1 Jag som människa• människans uppbyggnad• centrala livsfunktioner• mentala färdigheter, förhindrande av sjukdomar, färdigheter i egen vård• egen hälsa och resurser• den sexuella utvecklingen och människans fortplantningI2 Vardagliga situationer och sammanhang• fysisk och mental integritet• hur rusmedel påverkar hälsanI3 På upptäcktsfärd i en mångfacetterad värld• EuropaI4 Att undersöka omgivningen• undersöka förändringar i kroppars rörelser, bekanta sig med begreppet kraftI5 Naturens strukturer, principer och kretslopp• bruket av skog• ekologiskt tänkande: växelverkan mellan mänsklig verksamhet och olika organismer och deras livsmiljöer• närrymden och jordklotets uppbyggnad• ljud- och ljusfenomenI6 Att bygga en hållbar framtid• klimatförändring och hur den kan hejdas
Mål för elevens lärande
Eleven formulerar frågor om olika ämnesområden och använder dem som utgångspunkt för undersökningar och andra aktiviteter.
Förmåga att formulera frågor

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven formulerar motiverade frågor och utvecklar dem som utgångspunkt för undersökningar och andra aktiviteter.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven formulerar frågor som man tillsammans kan utveckla till utgångspunkter för undersökningar och andra aktiviteter.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven formulerar under handledning frågor som man tillsammans kan utveckla till utgångspunkter för undersökningar och andra aktiviteter.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar tillsammans med andra i att formulera frågor som anknyter till ämnet eller identifierar teman kring vilka man kan utveckla frågor.

M5 hjälpa eleven att planera och genomföra små undersökningar, göra observationer och mätningar i mångsidiga lärmiljöer med hjälp av olika sinnen samt undersöknings- och mätredskap
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigI omgivningslära tränas eleven på att använda, bearbeta och anpassa information samt bygga vidare på sina förkunskaper och att dra slutsatser. Förhållandet mellan naturvetenskapens olika delområden fördjupas och blir mångfacetterade. Förmågan att tänka och lära sig utvecklas både individuellt och kollaborativt med hjälp av problemlösnings- och slutledningsuppgifter och med arbetssätt som utnyttjar och främjar elevernas nyfikenhet, fantasi, uppfinningsrikedom och aktivitet. Eleverna ska sporras att använda sin fantasi till kreativa lösningar och till att tänka utanför befintliga gränser. Eleverna lär sig att fördomsfritt se alternativ och kombinera perspektiv. Lek, spel, fysisk aktivitet, experiment och andra konkreta arbetssätt främjar glädjen i lärandet och stärker förutsättningarna för insikt och kreativt tänkande.Under lärprocessen får eleverna mångsidig respons och utvecklingen av färdigheterna synliggörs.K5 Digital kompetensDigitala verktyg används som hjälpmedel i informationshantering och i undersökande och kreativt arbete i växelverkan och för att bilda nätverk. Eleverna ska öva sig att söka information i olika källor med hjälp av söktjänster och lära sig att bedöma information kritiskt. Användningen av digitala verktyg ger eleverna möjligheter att synliggöra sina tankar och idéer på olika sätt och utveckla deras förmåga att tänka och lära sig. Digitala verktyg erbjuder många möjligheter för samarbete inom omgivningslärans olika delområden även internationellt.Den virtuella miljön ger mångsidiga möjligheter att ersätta autentiska miljöer och berikar inlärningsupplevelsen. Inom arbetet stöds elevens egen aktivitet och de ges möjlighet att vara kreativa och hitta arbetssätt och lärstigar som lämpar sig för dem Eleverna bekantar sig med tillämpningar och användning av olika digitala verktyg för olika syften. Deras eventuella specialkunnande utnyttjas.Man ska tillsammans fundera över hur tekniken påverkar den egna vardagen och ta reda på hur tekniken kan användas på ett hållbart sätt. Eleverna ska lära sig att bedöma informations- och kommunikationsteknikens inverkan ur ett hållbarhetsperspektiv och att vara ansvarsfulla konsumenter. De lär sig att uppfatta dess betydelse, möjligheter och risker i en global värld.InnehållI1 Jag som människa• människans uppbyggnad• centrala livsfunktioner• mentala färdigheter, förhindrande av sjukdomar, färdigheter i egen vård• egen hälsa och resurser• den sexuella utvecklingen och människans fortplantningI2 Vardagliga situationer och sammanhang• fysisk och mental integritet• hur rusmedel påverkar hälsanI3 På upptäcktsfärd i en mångfacetterad värld• EuropaI4 Att undersöka omgivningen• undersöka förändringar i kroppars rörelser, bekanta sig med begreppet kraftI5 Naturens strukturer, principer och kretslopp• bruket av skog• ekologiskt tänkande: växelverkan mellan mänsklig verksamhet och olika organismer och deras livsmiljöer• närrymden och jordklotets uppbyggnad• ljud- och ljusfenomenI6 Att bygga en hållbar framtid• klimatförändring och hur den kan hejdas
Mål för elevens lärande
Eleven planerar och genomför små undersökningar, gör observationer och mätningar i mångsidiga lärmiljöer med hjälp av olika sinnen samt undersöknings- och mätredskap.
Undersökningsfärdigheter: förmåga att planera, observera och mäta

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven planerar och genomför små undersökningar självständigt samt stöder de övriga medlemmarna i gruppen vid behov. Eleven gör observationer och mätningar samt dokumenterar resultat genom att använda olika redskap för undersökning och mätning i olika lärmiljöer.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven planerar och genomför små undersökningar självständigt eller tillsammans med andra. Eleven gör observationer och mätningar samt dokumenterar resultat enligt anvisningar.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven planerar och genomför små undersökningar under handledning. Eleven gör under handledning observationer och mätningar samt dokumenterar resultat under handledning.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar i att observera, mäta och dokumentera resultat och berättar om dessa under handledning.

M6 hjälpa eleven att se samband mellan orsak och verkan, dra slutsatser utgående från resultaten och presentera sina resultat och undersökningar på olika sätt
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigI omgivningslära tränas eleven på att använda, bearbeta och anpassa information samt bygga vidare på sina förkunskaper och att dra slutsatser. Förhållandet mellan naturvetenskapens olika delområden fördjupas och blir mångfacetterade. Förmågan att tänka och lära sig utvecklas både individuellt och kollaborativt med hjälp av problemlösnings- och slutledningsuppgifter och med arbetssätt som utnyttjar och främjar elevernas nyfikenhet, fantasi, uppfinningsrikedom och aktivitet. Eleverna ska sporras att använda sin fantasi till kreativa lösningar och till att tänka utanför befintliga gränser. Eleverna lär sig att fördomsfritt se alternativ och kombinera perspektiv. Lek, spel, fysisk aktivitet, experiment och andra konkreta arbetssätt främjar glädjen i lärandet och stärker förutsättningarna för insikt och kreativt tänkande.Under lärprocessen får eleverna mångsidig respons och utvecklingen av färdigheterna synliggörs.K2 Kulturell och kommunikativ kompetensI Helsingfors växer eleverna upp i ett mångkulturellt samhälle. Det här fungerar som utgångspunkt inom studierna i omgivningslära. Att leva i en mångfacetterad miljö förutsätter kulturella färdigheter grundade på respekt, kunskap i att uppskatta växelverkan och förmåga att uttrycka sig själv och sina åsikter.Eleverna ska få lära känna och uppskatta sin livsmiljö och dess svensk- och finskspråkiga kulturarv samt sin egen sociala, kulturella, religiösa, åskådningsmässiga och språkliga bakgrund. Eleverna ska uppmuntras att fundera över betydelsen av sin egen bakgrund och över sin roll i generationskedjan De ska också få lära sig att förmedla, forma och skapa kultur och traditioner och upptäcka deras betydelse för välbefinnandet.Forskning är en karakteristisk arbetsmetod inom omgivningslära. Med hjälp av forskning som arbetsmetod utvecklar eleverna sina sociala färdigheter och tränas i växelverkan samt lär sig uttrycka sig själv oavsett språk. Eleverna lär sig argumentera och uttrycka sin åsikt konstruktivt och kreativt. De lär sig sätta sig i någon annans situation och undersöka fenomen ur olika synvinklar.Eleverna uppmuntras att iaktta och göra observationer angående det estetiska i omgivningen.K5 Digital kompetensDigitala verktyg används som hjälpmedel i informationshantering och i undersökande och kreativt arbete i växelverkan och för att bilda nätverk. Eleverna ska öva sig att söka information i olika källor med hjälp av söktjänster och lära sig att bedöma information kritiskt. Användningen av digitala verktyg ger eleverna möjligheter att synliggöra sina tankar och idéer på olika sätt och utveckla deras förmåga att tänka och lära sig. Digitala verktyg erbjuder många möjligheter för samarbete inom omgivningslärans olika delområden även internationellt.Den virtuella miljön ger mångsidiga möjligheter att ersätta autentiska miljöer och berikar inlärningsupplevelsen. Inom arbetet stöds elevens egen aktivitet och de ges möjlighet att vara kreativa och hitta arbetssätt och lärstigar som lämpar sig för dem Eleverna bekantar sig med tillämpningar och användning av olika digitala verktyg för olika syften. Deras eventuella specialkunnande utnyttjas.Man ska tillsammans fundera över hur tekniken påverkar den egna vardagen och ta reda på hur tekniken kan användas på ett hållbart sätt. Eleverna ska lära sig att bedöma informations- och kommunikationsteknikens inverkan ur ett hållbarhetsperspektiv och att vara ansvarsfulla konsumenter. De lär sig att uppfatta dess betydelse, möjligheter och risker i en global värld.InnehållI1 Jag som människa• människans uppbyggnad• centrala livsfunktioner• mentala färdigheter, förhindrande av sjukdomar, färdigheter i egen vård• egen hälsa och resurser• den sexuella utvecklingen och människans fortplantningI2 Vardagliga situationer och sammanhang• fysisk och mental integritet• hur rusmedel påverkar hälsanI3 På upptäcktsfärd i en mångfacetterad värld• EuropaI4 Att undersöka omgivningen• undersöka förändringar i kroppars rörelser, bekanta sig med begreppet kraftI5 Naturens strukturer, principer och kretslopp• bruket av skog• ekologiskt tänkande: växelverkan mellan mänsklig verksamhet och olika organismer och deras livsmiljöer• närrymden och jordklotets uppbyggnad• ljud- och ljusfenomenI6 Att bygga en hållbar framtid• klimatförändring och hur den kan hejdas
Mål för elevens lärande
Eleven identifierar orsakssamband, drar slutsatser utgående från sina resultat och presenterar sina resultat och undersökningar på olika sätt.
Undersökningsfärdigheter: förmåga att dra slutsatser och presentera resultat

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven beskriver orsakssamband och presenterar slutsatser utgående från resultaten. Eleven presenterar sina resultat och undersökningar på olika sätt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven identifierar orsakssamband och drar enkla slutsatser utgående från resultaten. Eleven presenterar sina resultat på ett tydligt sätt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven drar enkla slutsatser under handledning. Eleven presenterar sina resultat enligt anvisningar.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven beskriver under handledning den utförda undersökningen och dess resultat genom att använda insamlad information eller observationer som gjorts.

M7 handleda eleven att förstå betydelsen av vardagliga tekniska tillämpningar, hur de fungerar och används samt inspirera eleven att pröva, upptäcka och skapa nytt tillsammans med andra
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensI Helsingfors växer eleverna upp i ett mångkulturellt samhälle. Det här fungerar som utgångspunkt inom studierna i omgivningslära. Att leva i en mångfacetterad miljö förutsätter kulturella färdigheter grundade på respekt, kunskap i att uppskatta växelverkan och förmåga att uttrycka sig själv och sina åsikter.Eleverna ska få lära känna och uppskatta sin livsmiljö och dess svensk- och finskspråkiga kulturarv samt sin egen sociala, kulturella, religiösa, åskådningsmässiga och språkliga bakgrund. Eleverna ska uppmuntras att fundera över betydelsen av sin egen bakgrund och över sin roll i generationskedjan De ska också få lära sig att förmedla, forma och skapa kultur och traditioner och upptäcka deras betydelse för välbefinnandet.Forskning är en karakteristisk arbetsmetod inom omgivningslära. Med hjälp av forskning som arbetsmetod utvecklar eleverna sina sociala färdigheter och tränas i växelverkan samt lär sig uttrycka sig själv oavsett språk. Eleverna lär sig argumentera och uttrycka sin åsikt konstruktivt och kreativt. De lär sig sätta sig i någon annans situation och undersöka fenomen ur olika synvinklar.Eleverna uppmuntras att iaktta och göra observationer angående det estetiska i omgivningen.K3 VardagskompetensI omgivningslära lär man sig ta hand om sig själv och vardagliga färdigheter. Det handlar om hälsa, säkerhet och människorelationer, att fungera i en teknologiserad vardag och att kunna hantera sin ekonomi och konsumtion. I miljöfostran förstärks elevens framtidstroSkolgemenskapen ska hjälpa eleverna att förstå att var och en med sitt eget agerande påverkar såväl sitt eget som andras välbefinnande och sin egen och andras hälsa, trygghet och säkerhet. Eleverna ska uppmuntras att ta hand om sig själva och andra. De ska sporras till att öva färdigheter som är viktiga för deras eget liv och vardag och till att bidra till ökat välbefinnande i sin omgivning.Eleverna ska lära sig känna och förstå vilka faktorer som inverkar positivt respektive negativt på välbefinnande och hälsa och inse betydelsen av välmående, trygghet och säkerhet samt lära sig att hitta information om dessa.De ges möjlighet att ta ansvar för eget och gemensamt arbete och att utveckla sin sociala förmåga och förmågan att hantera sina känslor. Eleverna lär sig att inse betydelsen av mänskliga relationer och ömsesidig omsorg.De ska också få lära sig att hantera tid, vilket är en viktig del av vardagskompetens och självreglering. Eleverna ges tillfälle att agera och ta hand om sin egen och andras säkerhet i olika situationer, även i stadstrafik. Eleverna handleds att använda ändamålsenlig säkerhets- och skyddsutrustning och lära känna de centrala säkerhetssymbolerna. Tillsammans ska man diskutera betydelsen av att skydda sitt privatliv och sin personliga integritet och lära sig hur man gör detta i praktiken. I skolan övar man sig i att agera i olika riskfyllda situationer.K5 Digital kompetensDigitala verktyg används som hjälpmedel i informationshantering och i undersökande och kreativt arbete i växelverkan och för att bilda nätverk. Eleverna ska öva sig att söka information i olika källor med hjälp av söktjänster och lära sig att bedöma information kritiskt. Användningen av digitala verktyg ger eleverna möjligheter att synliggöra sina tankar och idéer på olika sätt och utveckla deras förmåga att tänka och lära sig. Digitala verktyg erbjuder många möjligheter för samarbete inom omgivningslärans olika delområden även internationellt.Den virtuella miljön ger mångsidiga möjligheter att ersätta autentiska miljöer och berikar inlärningsupplevelsen. Inom arbetet stöds elevens egen aktivitet och de ges möjlighet att vara kreativa och hitta arbetssätt och lärstigar som lämpar sig för dem Eleverna bekantar sig med tillämpningar och användning av olika digitala verktyg för olika syften. Deras eventuella specialkunnande utnyttjas.Man ska tillsammans fundera över hur tekniken påverkar den egna vardagen och ta reda på hur tekniken kan användas på ett hållbart sätt. Eleverna ska lära sig att bedöma informations- och kommunikationsteknikens inverkan ur ett hållbarhetsperspektiv och att vara ansvarsfulla konsumenter. De lär sig att uppfatta dess betydelse, möjligheter och risker i en global värld.InnehållI2 Vardagliga situationer och sammanhang• fysisk och mental integritet• hur rusmedel påverkar hälsanI3 På upptäcktsfärd i en mångfacetterad värld• EuropaI4 Att undersöka omgivningen• undersöka förändringar i kroppars rörelser, bekanta sig med begreppet kraftI5 Naturens strukturer, principer och kretslopp• bruket av skog• ekologiskt tänkande: växelverkan mellan mänsklig verksamhet och olika organismer och deras livsmiljöer• närrymden och jordklotets uppbyggnad• ljud- och ljusfenomenI6 Att bygga en hållbar framtid• klimatförändring och hur den kan hejdas
Mål för elevens lärande
Eleven förstår användningen och betydelsen av vardagliga tekniska tillämpningar, hur de fungerar och används samt prövar, upptäcker och skapar nytt tillsammans med andra.
Tekniska kunskaper och förmåga att samarbeta vid teknisk problemlösning

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven beskriver och förklarar hur flera tekniska tillämpningar fungerar och kan ge exempel på deras användningsområden. Eleven är initiativrik i samband med experiment och nyskapande. Eleven hjälper vid behov de andra i samband med experiment och nyskapande.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven beskriver hur vissa vardagliga tekniska tillämpningar fungerar och kan ge exempel på deras betydelse. Eleven samarbetar med de andra kring experiment och nyskapande.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven ger några exempel på användningsområden för vardagliga tekniska tillämpningar och hur de fungerar. Eleven arbetar under handled-ning med att experimentera och skapa nytt tillsammans med de andra.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven beskriver användningsområdet för en teknisk tillämpning. Eleven deltar under handledning i att experimentera och skapa nytt i grupp.

M8 uppmuntra eleven att främja välbefinnande och säkerhet i sina aktiviteter och i sin närmiljö och vägleda eleven att handla på ett säkert, ändamålsenligt och ansvarsfullt sätt som även skyddar hen själv
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK3 VardagskompetensI omgivningslära lär man sig ta hand om sig själv och vardagliga färdigheter. Det handlar om hälsa, säkerhet och människorelationer, att fungera i en teknologiserad vardag och att kunna hantera sin ekonomi och konsumtion. I miljöfostran förstärks elevens framtidstroSkolgemenskapen ska hjälpa eleverna att förstå att var och en med sitt eget agerande påverkar såväl sitt eget som andras välbefinnande och sin egen och andras hälsa, trygghet och säkerhet. Eleverna ska uppmuntras att ta hand om sig själva och andra. De ska sporras till att öva färdigheter som är viktiga för deras eget liv och vardag och till att bidra till ökat välbefinnande i sin omgivning.Eleverna ska lära sig känna och förstå vilka faktorer som inverkar positivt respektive negativt på välbefinnande och hälsa och inse betydelsen av välmående, trygghet och säkerhet samt lära sig att hitta information om dessa.De ges möjlighet att ta ansvar för eget och gemensamt arbete och att utveckla sin sociala förmåga och förmågan att hantera sina känslor. Eleverna lär sig att inse betydelsen av mänskliga relationer och ömsesidig omsorg.De ska också få lära sig att hantera tid, vilket är en viktig del av vardagskompetens och självreglering. Eleverna ges tillfälle att agera och ta hand om sin egen och andras säkerhet i olika situationer, även i stadstrafik. Eleverna handleds att använda ändamålsenlig säkerhets- och skyddsutrustning och lära känna de centrala säkerhetssymbolerna. Tillsammans ska man diskutera betydelsen av att skydda sitt privatliv och sin personliga integritet och lära sig hur man gör detta i praktiken. I skolan övar man sig i att agera i olika riskfyllda situationer.InnehållI1 Jag som människa• människans uppbyggnad• centrala livsfunktioner• mentala färdigheter, förhindrande av sjukdomar, färdigheter i egen vård• egen hälsa och resurser• den sexuella utvecklingen och människans fortplantningI2 Vardagliga situationer och sammanhang• fysisk och mental integritet• hur rusmedel påverkar hälsanI3 På upptäcktsfärd i en mångfacetterad värld• EuropaI4 Att undersöka omgivningen• undersöka förändringar i kroppars rörelser, bekanta sig med begreppet kraftI5 Naturens strukturer, principer och kretslopp• bruket av skog• ekologiskt tänkande: växelverkan mellan mänsklig verksamhet och olika organismer och deras livsmiljöer• närrymden och jordklotets uppbyggnad• ljud- och ljusfenomenI6 Att bygga en hållbar framtid• klimatförändring och hur den kan hejdas
Mål för elevens lärande
Eleven främjar välbefinnande och säkerhet i sina aktiviteter och i sin miljö. Eleven handlar på ett säkert, ändamålsenligt och ansvarsfullt sätt som även skyddar hen själv.
Förmåga att främja säkerheten och säkerhetskunskap

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven motiverar hur centrala faktorer inverkar på välbefinnandet och säkerheten. Eleven beskriver och motiverar tillvägagångssätt som främjar säkerhet och som anknyter till säkerhetsfärdigheter, samt använder dessa på ett ändamålsenligt sätt i lärsituationer.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven beskriver med hjälp av exempel centrala faktorer som anknyter till välbefinnande och säkerhet. Eleven beskriver tillvägagångssätt som främjar säkerhet och som anknyter till säkerhetsfärdigheter, samt kan huvudsakligen använda dem på ett ändamålsenligt sätt i lärsituationer.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven nämner flera faktorer som anknyter till välbefinnande och säkerhet. Eleven nämner tillvägagångssätt som främjar säkerhet och som anknyter till säkerhetsfärdigheter, samt beaktar under handledning dessa i lärsituationer.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven nämner någon faktor som anknyter till välbefinnande och säkerhet. Eleven nämner något tillvägagångssätt som främjar säkerhet och som anknyter till säkerhetsfärdigheter.

M9 handleda eleven att undersöka, agera, röra sig och göra utflykter i naturen och den byggda miljön
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK3 VardagskompetensI omgivningslära lär man sig ta hand om sig själv och vardagliga färdigheter. Det handlar om hälsa, säkerhet och människorelationer, att fungera i en teknologiserad vardag och att kunna hantera sin ekonomi och konsumtion. I miljöfostran förstärks elevens framtidstroSkolgemenskapen ska hjälpa eleverna att förstå att var och en med sitt eget agerande påverkar såväl sitt eget som andras välbefinnande och sin egen och andras hälsa, trygghet och säkerhet. Eleverna ska uppmuntras att ta hand om sig själva och andra. De ska sporras till att öva färdigheter som är viktiga för deras eget liv och vardag och till att bidra till ökat välbefinnande i sin omgivning.Eleverna ska lära sig känna och förstå vilka faktorer som inverkar positivt respektive negativt på välbefinnande och hälsa och inse betydelsen av välmående, trygghet och säkerhet samt lära sig att hitta information om dessa.De ges möjlighet att ta ansvar för eget och gemensamt arbete och att utveckla sin sociala förmåga och förmågan att hantera sina känslor. Eleverna lär sig att inse betydelsen av mänskliga relationer och ömsesidig omsorg.De ska också få lära sig att hantera tid, vilket är en viktig del av vardagskompetens och självreglering. Eleverna ges tillfälle att agera och ta hand om sin egen och andras säkerhet i olika situationer, även i stadstrafik. Eleverna handleds att använda ändamålsenlig säkerhets- och skyddsutrustning och lära känna de centrala säkerhetssymbolerna. Tillsammans ska man diskutera betydelsen av att skydda sitt privatliv och sin personliga integritet och lära sig hur man gör detta i praktiken. I skolan övar man sig i att agera i olika riskfyllda situationer.InnehållI2 Vardagliga situationer och sammanhang• fysisk och mental integritet• hur rusmedel påverkar hälsanI3 På upptäcktsfärd i en mångfacetterad värld• EuropaI4 Att undersöka omgivningen• undersöka förändringar i kroppars rörelser, bekanta sig med begreppet kraftI5 Naturens strukturer, principer och kretslopp• bruket av skog• ekologiskt tänkande: växelverkan mellan mänsklig verksamhet och olika organismer och deras livsmiljöer• närrymden och jordklotets uppbyggnad• ljud- och ljusfenomenI6 Att bygga en hållbar framtid• klimatförändring och hur den kan hejdas
Mål för elevens lärande
Eleven undersöker, agerar, rör sig och gör utflykter i naturen och den byggda miljön.
Förmåga att undersöka omgivningen

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven rör sig, gör utflykter och gör på eget initiativ observationer i naturen och den byggda miljön. Eleven gör undersökningar i omgivningen antingen självständigt eller i grupp och hjälper de övriga gruppmedlemmarna vid behov.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven rör sig, gör utflykter och observationer i naturen och den byggda miljön. Eleven gör undersökningar i omgivningen antingen självständigt eller i grupp.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven rör sig, gör utflykter och observationer under handledning i naturen och i den byggda miljön. Eleven gör under handledning undersökningar antingen självständigt eller i grupp.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar i utomhusundervisningen i naturen och i den byggda miljön.

M10 erbjuda eleven möjligheter att öva sig att arbeta i grupp genom att agera i olika roller och kommunikationssituationer, inspirera eleven att uttrycka sig och lyssna på andra samt stödja elevens förmåga att identifiera, uttrycka och reglera sina känslor
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensI Helsingfors växer eleverna upp i ett mångkulturellt samhälle. Det här fungerar som utgångspunkt inom studierna i omgivningslära. Att leva i en mångfacetterad miljö förutsätter kulturella färdigheter grundade på respekt, kunskap i att uppskatta växelverkan och förmåga att uttrycka sig själv och sina åsikter.Eleverna ska få lära känna och uppskatta sin livsmiljö och dess svensk- och finskspråkiga kulturarv samt sin egen sociala, kulturella, religiösa, åskådningsmässiga och språkliga bakgrund. Eleverna ska uppmuntras att fundera över betydelsen av sin egen bakgrund och över sin roll i generationskedjan De ska också få lära sig att förmedla, forma och skapa kultur och traditioner och upptäcka deras betydelse för välbefinnandet.Forskning är en karakteristisk arbetsmetod inom omgivningslära. Med hjälp av forskning som arbetsmetod utvecklar eleverna sina sociala färdigheter och tränas i växelverkan samt lär sig uttrycka sig själv oavsett språk. Eleverna lär sig argumentera och uttrycka sin åsikt konstruktivt och kreativt. De lär sig sätta sig i någon annans situation och undersöka fenomen ur olika synvinklar.Eleverna uppmuntras att iaktta och göra observationer angående det estetiska i omgivningen.K3 VardagskompetensI omgivningslära lär man sig ta hand om sig själv och vardagliga färdigheter. Det handlar om hälsa, säkerhet och människorelationer, att fungera i en teknologiserad vardag och att kunna hantera sin ekonomi och konsumtion. I miljöfostran förstärks elevens framtidstroSkolgemenskapen ska hjälpa eleverna att förstå att var och en med sitt eget agerande påverkar såväl sitt eget som andras välbefinnande och sin egen och andras hälsa, trygghet och säkerhet. Eleverna ska uppmuntras att ta hand om sig själva och andra. De ska sporras till att öva färdigheter som är viktiga för deras eget liv och vardag och till att bidra till ökat välbefinnande i sin omgivning.Eleverna ska lära sig känna och förstå vilka faktorer som inverkar positivt respektive negativt på välbefinnande och hälsa och inse betydelsen av välmående, trygghet och säkerhet samt lära sig att hitta information om dessa.De ges möjlighet att ta ansvar för eget och gemensamt arbete och att utveckla sin sociala förmåga och förmågan att hantera sina känslor. Eleverna lär sig att inse betydelsen av mänskliga relationer och ömsesidig omsorg.De ska också få lära sig att hantera tid, vilket är en viktig del av vardagskompetens och självreglering. Eleverna ges tillfälle att agera och ta hand om sin egen och andras säkerhet i olika situationer, även i stadstrafik. Eleverna handleds att använda ändamålsenlig säkerhets- och skyddsutrustning och lära känna de centrala säkerhetssymbolerna. Tillsammans ska man diskutera betydelsen av att skydda sitt privatliv och sin personliga integritet och lära sig hur man gör detta i praktiken. I skolan övar man sig i att agera i olika riskfyllda situationer.InnehållI1 Jag som människa• människans uppbyggnad• centrala livsfunktioner• mentala färdigheter, förhindrande av sjukdomar, färdigheter i egen vård• egen hälsa och resurser• den sexuella utvecklingen och människans fortplantningI2 Vardagliga situationer och sammanhang• fysisk och mental integritet• hur rusmedel påverkar hälsanI3 På upptäcktsfärd i en mångfacetterad värld• EuropaI4 Att undersöka omgivningen• undersöka förändringar i kroppars rörelser, bekanta sig med begreppet kraftI5 Naturens strukturer, principer och kretslopp• bruket av skog• ekologiskt tänkande: växelverkan mellan mänsklig verksamhet och olika organismer och deras livsmiljöer• närrymden och jordklotets uppbyggnad• ljud- och ljusfenomenI6 Att bygga en hållbar framtid• klimatförändring och hur den kan hejdas
Mål för elevens lärande
Eleven agerar i olika roller och kommunikationssituationer i gruppen. Eleven uttrycker sig själv och lyssnar på andra. Eleven identifierar, uttrycker och reglerar sina känslor.
Förmåga att utveckla kommunikativa färdigheter, identifiera och reglera känslor

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven arbetar på ett ansvarsfullt och initiativtagande sätt i olika roller genom att ge, ta emot och använda respons. Eleven beskriver på ett motiverat sätt metoder för hur man uttrycker och reglerar känslor och tillämpar dem i olika situationer och roller.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven arbetar för att uppnå gemensamt uppställda mål genom att ge och ta emot respons. Eleven beskriver metoder för hur man uttrycker och reglerar känslor.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven arbetar enligt den uppgift som gruppen gett och ger på uppmaning respons på aktiviteten. Eleven nämner sätt att uttrycka och reglera känslor.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven arbetar under handledning i olika grupper. Eleven nämner under handledning sätt att uttrycka och reglera känslor.

M11 handleda eleven att använda informations- och kommunikationsteknik för att söka, bearbeta och presentera information och för att kommunicera på ett ansvarsfullt, tryggt och ergonomiskt sätt
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK4 MultilitteracitetKompetensen i multilitteracitet bidrar till att utveckla ett kritiskt tänkande och studiekompetens.Eleverna ska lära sig tolka, producera och kritiskt granska allt mer varierande texter i olika sammanhang och miljöer.Med texter avses här olika slag av information som kommer till uttryck genom verbala, visuella, auditiva, numeriska eller kinestetiska symbolsystem eller genom kombinationer av dessa. Texterna kan tolkas och produceras till exempel i skriven, talad, tryckt, audiovisuell eller digital form.Basfärdigheterna och -teknikerna ska fördjupas såväl när det gäller att förstå och tolka som att producera olika slag av texter. För att eleverna ska nå kompetens i multilitteracitet krävs en mångsidig textmiljö, en pedagogik som utnyttjar denna och samarbete mellan olika läroämnen och andra aktörer. Under inlärningssituationerna använder, tolkar och producerar eleverna varierande texter både individuellt och tillsammans med andra.K5 Digital kompetensDigitala verktyg används som hjälpmedel i informationshantering och i undersökande och kreativt arbete i växelverkan och för att bilda nätverk. Eleverna ska öva sig att söka information i olika källor med hjälp av söktjänster och lära sig att bedöma information kritiskt. Användningen av digitala verktyg ger eleverna möjligheter att synliggöra sina tankar och idéer på olika sätt och utveckla deras förmåga att tänka och lära sig. Digitala verktyg erbjuder många möjligheter för samarbete inom omgivningslärans olika delområden även internationellt.Den virtuella miljön ger mångsidiga möjligheter att ersätta autentiska miljöer och berikar inlärningsupplevelsen. Inom arbetet stöds elevens egen aktivitet och de ges möjlighet att vara kreativa och hitta arbetssätt och lärstigar som lämpar sig för dem Eleverna bekantar sig med tillämpningar och användning av olika digitala verktyg för olika syften. Deras eventuella specialkunnande utnyttjas.Man ska tillsammans fundera över hur tekniken påverkar den egna vardagen och ta reda på hur tekniken kan användas på ett hållbart sätt. Eleverna ska lära sig att bedöma informations- och kommunikationsteknikens inverkan ur ett hållbarhetsperspektiv och att vara ansvarsfulla konsumenter. De lär sig att uppfatta dess betydelse, möjligheter och risker i en global värld.InnehållI1 Jag som människa• människans uppbyggnad• centrala livsfunktioner• mentala färdigheter, förhindrande av sjukdomar, färdigheter i egen vård• egen hälsa och resurser• den sexuella utvecklingen och människans fortplantningI2 Vardagliga situationer och sammanhang• fysisk och mental integritet• hur rusmedel påverkar hälsanI3 På upptäcktsfärd i en mångfacetterad värld• EuropaI4 Att undersöka omgivningen• undersöka förändringar i kroppars rörelser, bekanta sig med begreppet kraftI5 Naturens strukturer, principer och kretslopp• bruket av skog• ekologiskt tänkande: växelverkan mellan mänsklig verksamhet och olika organismer och deras livsmiljöer• närrymden och jordklotets uppbyggnad• ljud- och ljusfenomenI6 Att bygga en hållbar framtid• klimatförändring och hur den kan hejdas
Mål för elevens lärande
Eleven använder digitala verktyg för att söka, bearbeta och presentera information och för att kommunicera på ett ansvarsfullt, tryggt och ergonomiskt sätt.
Förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven väljer på ett motiverat sätt digitala verktyg och använder dem i olika lärsituationer och som verktyg för kommunikation samt stöder de andra eleverna i gruppen. Eleven beskriver på ett motiverat sätt hur man använder digitala verktyg på ett ansvarsfullt, säkert och ergonomiskt sätt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder digitala verktyg i olika lärsituationer och som verktyg för kommunikation. Eleven beskriver hur digitala verktyg används på ett ansvarsfullt, säkert och ergonomiskt sätt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven använder självständigt digitala verktyg i informationssökning. Eleven agerar aktivt i att producera och presentera en digital produkt. Eleven nämner faktorer som anknyter till hur man använder digitala verktyg på ett ansvarsfullt, tryggt och ergonomiskt sätt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven använder under handledning digitala verktyg i informationssökning. Eleven deltar i att producera och presentera en digital produkt. Eleven nämner under handledning en faktor som anknyter till hur man använder digitala verktyg på ett ansvarsfullt, tryggt och ergonomiskt sätt.

Kunskap och förståelse
M12 handleda eleven att observera omgivningen, mänskliga aktiviteter och fenomen i anknytning till dem med hjälp av begrepp inom omgivningsläran samt att utveckla sina begreppskonstruktioner från att bestå av olika förhandsuppfattningar så att de bättre motsvarar den exakta användningen av begreppen
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigI omgivningslära tränas eleven på att använda, bearbeta och anpassa information samt bygga vidare på sina förkunskaper och att dra slutsatser. Förhållandet mellan naturvetenskapens olika delområden fördjupas och blir mångfacetterade. Förmågan att tänka och lära sig utvecklas både individuellt och kollaborativt med hjälp av problemlösnings- och slutledningsuppgifter och med arbetssätt som utnyttjar och främjar elevernas nyfikenhet, fantasi, uppfinningsrikedom och aktivitet. Eleverna ska sporras att använda sin fantasi till kreativa lösningar och till att tänka utanför befintliga gränser. Eleverna lär sig att fördomsfritt se alternativ och kombinera perspektiv. Lek, spel, fysisk aktivitet, experiment och andra konkreta arbetssätt främjar glädjen i lärandet och stärker förutsättningarna för insikt och kreativt tänkande.Under lärprocessen får eleverna mångsidig respons och utvecklingen av färdigheterna synliggörs.InnehållI1 Jag som människa• människans uppbyggnad• centrala livsfunktioner• mentala färdigheter, förhindrande av sjukdomar, färdigheter i egen vård• egen hälsa och resurser• den sexuella utvecklingen och människans fortplantningI2 Vardagliga situationer och sammanhang• fysisk och mental integritet• hur rusmedel påverkar hälsanI3 På upptäcktsfärd i en mångfacetterad värld• EuropaI4 Att undersöka omgivningen• undersöka förändringar i kroppars rörelser, bekanta sig med begreppet kraftI5 Naturens strukturer, principer och kretslopp• bruket av skog• ekologiskt tänkande: växelverkan mellan mänsklig verksamhet och olika organismer och deras livsmiljöer• närrymden och jordklotets uppbyggnad• ljud- och ljusfenomenI6 Att bygga en hållbar framtid• klimatförändring och hur den kan hejdas
Mål för elevens lärande
Eleven observerar omgivningen, mänskliga aktiviteter och fenomen i anknytning till dem med hjälp av begrepp inom omgivningsläran. Eleven utvecklar sina begreppskonstruktioner från att bestå av olika förhandsuppfattningar så att de bättre motsvarar den exakta användningen av begreppen.
Förmåga att använda begrepp

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven förklarar omgivningen, mänskliga aktiviteter och fenomen som anknyter till dem med centrala begrepp inom omgivningslärans olika ämnesområden. Eleven använder och kopplar ihop begrepp så att de bildar logiska helheter.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven beskriver omgivningen, mänskliga aktiviteter och fenomen som anknyter till dem med centrala begrepp inom omgivningslärans olika ämnesområden. Eleven kopplar ihop begrepp på ett logiskt sätt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven beskriver omgivningen, mänskliga aktiviteter och fenomen i anknytning till dem med några centrala begrepp inom omgivningslärans olika ämnesområden. Eleven kan koppla ihop begrepp som anknyter till varandra.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner igen några be-grepp inom omgivningslärans olika ämnesområden och kan koppla ihop begreppen med omgivningen, mänskliga aktiviteter och fenomen i anknytning till dem.

M13 handleda eleven att förstå, använda och skapa olika modeller med hjälp av vilka man kan tolka och förklara människan, omgivningen och anknytande fenomen
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigI omgivningslära tränas eleven på att använda, bearbeta och anpassa information samt bygga vidare på sina förkunskaper och att dra slutsatser. Förhållandet mellan naturvetenskapens olika delområden fördjupas och blir mångfacetterade. Förmågan att tänka och lära sig utvecklas både individuellt och kollaborativt med hjälp av problemlösnings- och slutledningsuppgifter och med arbetssätt som utnyttjar och främjar elevernas nyfikenhet, fantasi, uppfinningsrikedom och aktivitet. Eleverna ska sporras att använda sin fantasi till kreativa lösningar och till att tänka utanför befintliga gränser. Eleverna lär sig att fördomsfritt se alternativ och kombinera perspektiv. Lek, spel, fysisk aktivitet, experiment och andra konkreta arbetssätt främjar glädjen i lärandet och stärker förutsättningarna för insikt och kreativt tänkande.Under lärprocessen får eleverna mångsidig respons och utvecklingen av färdigheterna synliggörs.K5 Digital kompetensDigitala verktyg används som hjälpmedel i informationshantering och i undersökande och kreativt arbete i växelverkan och för att bilda nätverk. Eleverna ska öva sig att söka information i olika källor med hjälp av söktjänster och lära sig att bedöma information kritiskt. Användningen av digitala verktyg ger eleverna möjligheter att synliggöra sina tankar och idéer på olika sätt och utveckla deras förmåga att tänka och lära sig. Digitala verktyg erbjuder många möjligheter för samarbete inom omgivningslärans olika delområden även internationellt.Den virtuella miljön ger mångsidiga möjligheter att ersätta autentiska miljöer och berikar inlärningsupplevelsen. Inom arbetet stöds elevens egen aktivitet och de ges möjlighet att vara kreativa och hitta arbetssätt och lärstigar som lämpar sig för dem Eleverna bekantar sig med tillämpningar och användning av olika digitala verktyg för olika syften. Deras eventuella specialkunnande utnyttjas.Man ska tillsammans fundera över hur tekniken påverkar den egna vardagen och ta reda på hur tekniken kan användas på ett hållbart sätt. Eleverna ska lära sig att bedöma informations- och kommunikationsteknikens inverkan ur ett hållbarhetsperspektiv och att vara ansvarsfulla konsumenter. De lär sig att uppfatta dess betydelse, möjligheter och risker i en global värld.InnehållI1 Jag som människa• människans uppbyggnad• centrala livsfunktioner• mentala färdigheter, förhindrande av sjukdomar, färdigheter i egen vård• egen hälsa och resurser• den sexuella utvecklingen och människans fortplantningI2 Vardagliga situationer och sammanhang• fysisk och mental integritet• hur rusmedel påverkar hälsanI3 På upptäcktsfärd i en mångfacetterad värld• EuropaI4 Att undersöka omgivningen• undersöka förändringar i kroppars rörelser, bekanta sig med begreppet kraftI5 Naturens strukturer, principer och kretslopp• bruket av skog• ekologiskt tänkande: växelverkan mellan mänsklig verksamhet och olika organismer och deras livsmiljöer• närrymden och jordklotets uppbyggnad• ljud- och ljusfenomenI6 Att bygga en hållbar framtid• klimatförändring och hur den kan hejdas
Mål för elevens lärande
Eleven förstår, använder och skapar olika modeller, med vilka man kan tolka och förklara människan, omgivningen och anknytande fenomen.
Förmåga att använda modeller

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder och skapar ändamålsenliga modeller och förklarar på ett motiverat sätt människan, omgivningen och anknytande fenomen med hjälp av dessa.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder och skapar modeller som förklarar människan, omgivningen och anknytande fenomen.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven använder och skapar under handledning modeller för att förklara människan, omgivningen och anknytande fenomen.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till att en modell är en förenkling av verkligheten. Eleven räknar under handledning upp de centrala delarna i en given modell.

M14 handleda eleven att söka tillförlitlig information, uttrycka olika synpunkter och motivera dem samt tolka och kritiskt bedöma informationskällor och synvinklar
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensI Helsingfors växer eleverna upp i ett mångkulturellt samhälle. Det här fungerar som utgångspunkt inom studierna i omgivningslära. Att leva i en mångfacetterad miljö förutsätter kulturella färdigheter grundade på respekt, kunskap i att uppskatta växelverkan och förmåga att uttrycka sig själv och sina åsikter.Eleverna ska få lära känna och uppskatta sin livsmiljö och dess svensk- och finskspråkiga kulturarv samt sin egen sociala, kulturella, religiösa, åskådningsmässiga och språkliga bakgrund. Eleverna ska uppmuntras att fundera över betydelsen av sin egen bakgrund och över sin roll i generationskedjan De ska också få lära sig att förmedla, forma och skapa kultur och traditioner och upptäcka deras betydelse för välbefinnandet.Forskning är en karakteristisk arbetsmetod inom omgivningslära. Med hjälp av forskning som arbetsmetod utvecklar eleverna sina sociala färdigheter och tränas i växelverkan samt lär sig uttrycka sig själv oavsett språk. Eleverna lär sig argumentera och uttrycka sin åsikt konstruktivt och kreativt. De lär sig sätta sig i någon annans situation och undersöka fenomen ur olika synvinklar.Eleverna uppmuntras att iaktta och göra observationer angående det estetiska i omgivningen.K4 MultilitteracitetKompetensen i multilitteracitet bidrar till att utveckla ett kritiskt tänkande och studiekompetens.Eleverna ska lära sig tolka, producera och kritiskt granska allt mer varierande texter i olika sammanhang och miljöer.Med texter avses här olika slag av information som kommer till uttryck genom verbala, visuella, auditiva, numeriska eller kinestetiska symbolsystem eller genom kombinationer av dessa. Texterna kan tolkas och produceras till exempel i skriven, talad, tryckt, audiovisuell eller digital form.Basfärdigheterna och -teknikerna ska fördjupas såväl när det gäller att förstå och tolka som att producera olika slag av texter. För att eleverna ska nå kompetens i multilitteracitet krävs en mångsidig textmiljö, en pedagogik som utnyttjar denna och samarbete mellan olika läroämnen och andra aktörer. Under inlärningssituationerna använder, tolkar och producerar eleverna varierande texter både individuellt och tillsammans med andra.K5 Digital kompetensDigitala verktyg används som hjälpmedel i informationshantering och i undersökande och kreativt arbete i växelverkan och för att bilda nätverk. Eleverna ska öva sig att söka information i olika källor med hjälp av söktjänster och lära sig att bedöma information kritiskt. Användningen av digitala verktyg ger eleverna möjligheter att synliggöra sina tankar och idéer på olika sätt och utveckla deras förmåga att tänka och lära sig. Digitala verktyg erbjuder många möjligheter för samarbete inom omgivningslärans olika delområden även internationellt.Den virtuella miljön ger mångsidiga möjligheter att ersätta autentiska miljöer och berikar inlärningsupplevelsen. Inom arbetet stöds elevens egen aktivitet och de ges möjlighet att vara kreativa och hitta arbetssätt och lärstigar som lämpar sig för dem Eleverna bekantar sig med tillämpningar och användning av olika digitala verktyg för olika syften. Deras eventuella specialkunnande utnyttjas.Man ska tillsammans fundera över hur tekniken påverkar den egna vardagen och ta reda på hur tekniken kan användas på ett hållbart sätt. Eleverna ska lära sig att bedöma informations- och kommunikationsteknikens inverkan ur ett hållbarhetsperspektiv och att vara ansvarsfulla konsumenter. De lär sig att uppfatta dess betydelse, möjligheter och risker i en global värld.InnehållI1 Jag som människa• människans uppbyggnad• centrala livsfunktioner• mentala färdigheter, förhindrande av sjukdomar, färdigheter i egen vård• egen hälsa och resurser• den sexuella utvecklingen och människans fortplantningI2 Vardagliga situationer och sammanhang• fysisk och mental integritet• hur rusmedel påverkar hälsanI3 På upptäcktsfärd i en mångfacetterad värld• EuropaI4 Att undersöka omgivningen• undersöka förändringar i kroppars rörelser, bekanta sig med begreppet kraftI5 Naturens strukturer, principer och kretslopp• bruket av skog• ekologiskt tänkande: växelverkan mellan mänsklig verksamhet och olika organismer och deras livsmiljöer• närrymden och jordklotets uppbyggnad• ljud- och ljusfenomenI6 Att bygga en hållbar framtid• klimatförändring och hur den kan hejdas
Mål för elevens lärande
Eleven hämtar tillförlitlig information, uttrycker på ett motiverat sätt olika synpunkter samt tolkar och kritiskt bedömer informationskällor och synvinklar.
Förmåga att uttrycka åsikter och läsa kritiskt

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven söker på ett mångsidigt sätt efter information ur olika informationskällor. Eleven bedömer på ett mångsidigt sätt faktorer i anknytning till en informationskällas tillförlitlighet. Eleven motiverar olika synpunkter och jämför olika synvinklar.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven söker efter information ur olika informationskällor. Eleven bedömer faktorer i anknytning till en informationskällas tillförlitlighet. Eleven motiverar olika synpunkter och nämner skillnader mellan synvinklarna.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven söker under handledning information ur olika informationskällor. Eleven bedömer under handledning faktorer i anknytning till en informationskällas tillförlitlighet. Eleven motiverar under handledning olika synpunkter och nämner skillnader mellan synvinklarna.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven söker under handledning information ur givna informationskällor. Eleven nämner en faktor i anknytning till någon informationskällas tillförlitlighet.

M15 vägleda eleven att undersöka naturen, identifiera organismer och livsmiljöer, tänka ekologiskt samt hjälpa eleven att förstå människans uppbyggnad, livsfunktioner och utveckling
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigI omgivningslära tränas eleven på att använda, bearbeta och anpassa information samt bygga vidare på sina förkunskaper och att dra slutsatser. Förhållandet mellan naturvetenskapens olika delområden fördjupas och blir mångfacetterade. Förmågan att tänka och lära sig utvecklas både individuellt och kollaborativt med hjälp av problemlösnings- och slutledningsuppgifter och med arbetssätt som utnyttjar och främjar elevernas nyfikenhet, fantasi, uppfinningsrikedom och aktivitet. Eleverna ska sporras att använda sin fantasi till kreativa lösningar och till att tänka utanför befintliga gränser. Eleverna lär sig att fördomsfritt se alternativ och kombinera perspektiv. Lek, spel, fysisk aktivitet, experiment och andra konkreta arbetssätt främjar glädjen i lärandet och stärker förutsättningarna för insikt och kreativt tänkande.Under lärprocessen får eleverna mångsidig respons och utvecklingen av färdigheterna synliggörs.InnehållI1 Jag som människa• människans uppbyggnad• centrala livsfunktioner• mentala färdigheter, förhindrande av sjukdomar, färdigheter i egen vård• egen hälsa och resurser• den sexuella utvecklingen och människans fortplantningI3 På upptäcktsfärd i en mångfacetterad värld• EuropaI4 Att undersöka omgivningen• undersöka förändringar i kroppars rörelser, bekanta sig med begreppet kraftI5 Naturens strukturer, principer och kretslopp• bruket av skog• ekologiskt tänkande: växelverkan mellan mänsklig verksamhet och olika organismer och deras livsmiljöer• närrymden och jordklotets uppbyggnad• ljud- och ljusfenomenI6 Att bygga en hållbar framtid• klimatförändring och hur den kan hejdas
Mål för elevens lärande
Eleven undersöker naturen, identifierar organismer och livsmiljöer samt kan tänka ekologiskt. Eleven förstår människans uppbyggnad, livsfunktioner och utveckling.
Kunskaper i biologi: Förmåga att undersöka naturen, identifiera organismer och livsmiljöer samt förstå människans uppbyggnad, livsfunktioner och utveckling

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven nämner organismer och livsmiljöer på ett mångsidigt sätt. Eleven beskriver interaktionsförhållanden mellan organismer och den icke-levande naturen. Eleven nämner människans kroppsdelar på ett mångsidigt sätt och beskriver samband mellan människans livsfunktioner samt människans utveckling.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven nämner organismer och livsmiljöer som är kännetecknande för dem. Eleven ger exempel på interaktionen mellan den icke-levande och den levande naturen. Eleven nämner människans kroppsdelar och beskriver människans livsfunktioner och utveckling.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven identifierar några organismer och livsmiljöer. Eleven nämner faktorer i den icke-levande och den levande naturen som organismerna behöver av sin miljö. Eleven nämner några av människans kroppsdelar och ger exempel på människans livsfunktioner samt skeden i människans utveckling.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven identifierar under handledning några organismer, livsmiljöer och faktorer i den icke-levande naturen. Eleven känner igen några av människans kroppsdelar, livsfunktioner samt skeden i människans utveckling.

M16 handleda eleven i geografiskt tänkande och att iaktta sin omgivning och hela världen samt att lära sig använda kartor och andra geomedier
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigI omgivningslära tränas eleven på att använda, bearbeta och anpassa information samt bygga vidare på sina förkunskaper och att dra slutsatser. Förhållandet mellan naturvetenskapens olika delområden fördjupas och blir mångfacetterade. Förmågan att tänka och lära sig utvecklas både individuellt och kollaborativt med hjälp av problemlösnings- och slutledningsuppgifter och med arbetssätt som utnyttjar och främjar elevernas nyfikenhet, fantasi, uppfinningsrikedom och aktivitet. Eleverna ska sporras att använda sin fantasi till kreativa lösningar och till att tänka utanför befintliga gränser. Eleverna lär sig att fördomsfritt se alternativ och kombinera perspektiv. Lek, spel, fysisk aktivitet, experiment och andra konkreta arbetssätt främjar glädjen i lärandet och stärker förutsättningarna för insikt och kreativt tänkande.Under lärprocessen får eleverna mångsidig respons och utvecklingen av färdigheterna synliggörs.K5 Digital kompetensDigitala verktyg används som hjälpmedel i informationshantering och i undersökande och kreativt arbete i växelverkan och för att bilda nätverk. Eleverna ska öva sig att söka information i olika källor med hjälp av söktjänster och lära sig att bedöma information kritiskt. Användningen av digitala verktyg ger eleverna möjligheter att synliggöra sina tankar och idéer på olika sätt och utveckla deras förmåga att tänka och lära sig. Digitala verktyg erbjuder många möjligheter för samarbete inom omgivningslärans olika delområden även internationellt.Den virtuella miljön ger mångsidiga möjligheter att ersätta autentiska miljöer och berikar inlärningsupplevelsen. Inom arbetet stöds elevens egen aktivitet och de ges möjlighet att vara kreativa och hitta arbetssätt och lärstigar som lämpar sig för dem Eleverna bekantar sig med tillämpningar och användning av olika digitala verktyg för olika syften. Deras eventuella specialkunnande utnyttjas.Man ska tillsammans fundera över hur tekniken påverkar den egna vardagen och ta reda på hur tekniken kan användas på ett hållbart sätt. Eleverna ska lära sig att bedöma informations- och kommunikationsteknikens inverkan ur ett hållbarhetsperspektiv och att vara ansvarsfulla konsumenter. De lär sig att uppfatta dess betydelse, möjligheter och risker i en global värld.InnehållI3 På upptäcktsfärd i en mångfacetterad värld• EuropaI4 Att undersöka omgivningen• undersöka förändringar i kroppars rörelser, bekanta sig med begreppet kraftI5 Naturens strukturer, principer och kretslopp• bruket av skog• ekologiskt tänkande: växelverkan mellan mänsklig verksamhet och olika organismer och deras livsmiljöer• närrymden och jordklotets uppbyggnad• ljud- och ljusfenomenI6 Att bygga en hållbar framtid• klimatförändring och hur den kan hejdas
Mål för elevens lärande
Eleven observerar sin egen närmiljö och hela världen med hjälp av geografiska begrepp och ortsnamn. Eleven kan använda karta och andra geomedier.
Kunskaper i geografi: Förmåga att gestalta jordklotet, använda kartor och andra geomedier

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven nämner världsdelarna samt länder, städer och naturgeografiska objekt mångsidigt och ger exempel på dem på en karta. Eleven jämför särdrag hos läget för områden genom att använda geografiska begrepp. Eleven tolkar de kartor som hen använder och övriga geomedier och bedömer dem kritiskt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven nämner världsdelarna, länder, städer och naturgeografiska objekt och ger exempel på dem på en karta. Eleven beskriver områden och deras läge och visar prov på kännedom om geografiska begrepp och särdrag hos områden. Eleven använder kartor och andra geomedier.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven nämner världsdelar, länder, städer och naturgeografiska objekt och ger exempel på dem på en karta. Eleven ger exempel på särdrag hos områden genom att använda geografiska begrepp och kan namnge väderstrecken. Eleven använder kartor eller andra geomedier under handledning.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven nämner några världsdelar, länder, städer och naturgeografiska objekt. Eleven använder några geografiska begrepp och räknar upp huvudväderstrecken. Eleven använder kartor under handledning.

M17 handleda eleven att undersöka, beskriva och förklara fysikaliska fenomen i vardagen, naturen och tekniken samt lägga grund för förståelsen av principen om energins bevarande
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigI omgivningslära tränas eleven på att använda, bearbeta och anpassa information samt bygga vidare på sina förkunskaper och att dra slutsatser. Förhållandet mellan naturvetenskapens olika delområden fördjupas och blir mångfacetterade. Förmågan att tänka och lära sig utvecklas både individuellt och kollaborativt med hjälp av problemlösnings- och slutledningsuppgifter och med arbetssätt som utnyttjar och främjar elevernas nyfikenhet, fantasi, uppfinningsrikedom och aktivitet. Eleverna ska sporras att använda sin fantasi till kreativa lösningar och till att tänka utanför befintliga gränser. Eleverna lär sig att fördomsfritt se alternativ och kombinera perspektiv. Lek, spel, fysisk aktivitet, experiment och andra konkreta arbetssätt främjar glädjen i lärandet och stärker förutsättningarna för insikt och kreativt tänkande.Under lärprocessen får eleverna mångsidig respons och utvecklingen av färdigheterna synliggörsInnehållI2 Vardagliga situationer och sammanhang• fysisk och mental integritet• hur rusmedel påverkar hälsanI4 Att undersöka omgivningen• undersöka förändringar i kroppars rörelser, bekanta sig med begreppet kraftI5 Naturens strukturer, principer och kretslopp• bruket av skog• ekologiskt tänkande: växelverkan mellan mänsklig verksamhet och olika organismer och deras livsmiljöer• närrymden och jordklotets uppbyggnad• ljud- och ljusfenomenI6 Att bygga en hållbar framtid• klimatförändring och hur den kan hejdas
Mål för elevens lärande
Eleven undersöker, beskriver och förklarar fysikaliska fenomen i vardagen, naturen och tekniken samt förstår principen om energins bevarande.
Kunskaper i fysik: Förmåga att undersöka, beskriva och förklara fysikaliska fenomen

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven observerar, undersöker och förklarar fysikaliska fenomen genom att använda fysikens begrepp. Eleven använder energi-, kraft- och rörelsebegrepp i olika situationer. Eleven förklarar hur principen om energins bevarande framkommer i olika givna situationer.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven observerar, undersöker och beskriver enkla fysikaliska fenomen samt förklarar några av dessa fenomen genom att använda fysikens begrepp. Eleven använder energi-, kraft- och rörelsebegrepp i vardagliga situationer och ger exempel på principen om energins bevarande.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven observerar, undersöker och beskriver enkla fysikaliska fenomen samt förklarar några enkla fenomen under handledning genom att använda fysikens begrepp. Eleven använder energi-, kraft- och rörelsebegrepp i bekanta situationer. Eleven nämner olika energikällor och energiformer samt kan ge enskilda exempel på omvandling av energi till olika former.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven gör observationer om något fysikaliskt fenomen och beskriver detta genom under handledning att använda fysikens begrepp. Eleven nämner några energikällor och energiformer i bekanta situationer.

M18 handleda eleven att undersöka, beskriva och förklara kemiska fenomen, ämnens egenskaper och omvandlingar samt lägga grund för förståelsen av principen om materiens bevarande
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigI omgivningslära tränas eleven på att använda, bearbeta och anpassa information samt bygga vidare på sina förkunskaper och att dra slutsatser. Förhållandet mellan naturvetenskapens olika delområden fördjupas och blir mångfacetterade. Förmågan att tänka och lära sig utvecklas både individuellt och kollaborativt med hjälp av problemlösnings- och slutledningsuppgifter och med arbetssätt som utnyttjar och främjar elevernas nyfikenhet, fantasi, uppfinningsrikedom och aktivitet. Eleverna ska sporras att använda sin fantasi till kreativa lösningar och till att tänka utanför befintliga gränser. Eleverna lär sig att fördomsfritt se alternativ och kombinera perspektiv. Lek, spel, fysisk aktivitet, experiment och andra konkreta arbetssätt främjar glädjen i lärandet och stärker förutsättningarna för insikt och kreativt tänkande.Under lärprocessen får eleverna mångsidig respons och utvecklingen av färdigheterna synliggörs.InnehållI2 Vardagliga situationer och sammanhang• fysisk och mental integritet• hur rusmedel påverkar hälsanI4 Att undersöka omgivningen• undersöka förändringar i kroppars rörelser, bekanta sig med begreppet kraftI5 Naturens strukturer, principer och kretslopp• bruket av skog• ekologiskt tänkande: växelverkan mellan mänsklig verksamhet och olika organismer och deras livsmiljöer• närrymden och jordklotets uppbyggnad• ljud- och ljusfenomenI6 Att bygga en hållbar framtid• klimatförändring och hur den kan hejdas
Mål för elevens lärande
Eleven undersöker, beskriver och förklarar kemiska fenomen, ämnens egenskaper och omvandlingar samt förstår principen om materiens bevarande.
Kunskaper i kemi: Förmåga att undersöka, beskriva och förklara kemiska fenomen

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven observerar, undersöker och beskriver aggregationstillstånd och ämnens egenskaper genom att använda kemins begrepp på ett exakt sätt. Eleven berättar om vad som händer i en kemisk reaktion. Eleven förklarar till exempel vattnets kretslopp och återvinning av ämnen med hjälp av principen om materiens bevarande.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven observerar, undersöker och beskriver aggregationstillstånd och bekanta ämnens egenskaper genom att använda kemins begrepp. Eleven berättar om vad som händer i en kemisk reaktion. Eleven förklarar till exempel förändringar i vattnets aggregationstillstånd i vattnets kretslopp och återvinning.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven observerar och undersöker aggregationstillstånd och några bekanta ämnens egenskaper under handledning. Eleven beskriver till exempel vattnets kretslopp eller idén bakom återvinning.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven nämner de tre aggregationstillstånden för ett ämne och identifierar till exempel vattnets aggregationstillstånd i olika situationer. Eleven klassificerar eller beskriver ämnen utgående från någon egenskap. Eleven kan ge exempel på hur ämnen återvinns.

M19 vägleda eleven att förstå delområdena inom hälsa, betydelsen av sunda vanor och livets gång, den individuella tillväxten och utvecklingen i barndomen och ungdomen samt uppmuntra eleven att öva och tillämpa sina kunskaper om hälsa i vardagen
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigI omgivningslära tränas eleven på att använda, bearbeta och anpassa information samt bygga vidare på sina förkunskaper och att dra slutsatser. Förhållandet mellan naturvetenskapens olika delområden fördjupas och blir mångfacetterade. Förmågan att tänka och lära sig utvecklas både individuellt och kollaborativt med hjälp av problemlösnings- och slutledningsuppgifter och med arbetssätt som utnyttjar och främjar elevernas nyfikenhet, fantasi, uppfinningsrikedom och aktivitet. Eleverna ska sporras att använda sin fantasi till kreativa lösningar och till att tänka utanför befintliga gränser. Eleverna lär sig att fördomsfritt se alternativ och kombinera perspektiv. Lek, spel, fysisk aktivitet, experiment och andra konkreta arbetssätt främjar glädjen i lärandet och stärker förutsättningarna för insikt och kreativt tänkande.Under lärprocessen får eleverna mångsidig respons och utvecklingen av färdigheterna synliggörs.K3 VardagskompetensI omgivningslära lär man sig ta hand om sig själv och vardagliga färdigheter. Det handlar om hälsa, säkerhet och människorelationer, att fungera i en teknologiserad vardag och att kunna hantera sin ekonomi och konsumtion. I miljöfostran förstärks elevens framtidstroSkolgemenskapen ska hjälpa eleverna att förstå att var och en med sitt eget agerande påverkar såväl sitt eget som andras välbefinnande och sin egen och andras hälsa, trygghet och säkerhet. Eleverna ska uppmuntras att ta hand om sig själva och andra. De ska sporras till att öva färdigheter som är viktiga för deras eget liv och vardag och till att bidra till ökat välbefinnande i sin omgivning.Eleverna ska lära sig känna och förstå vilka faktorer som inverkar positivt respektive negativt på välbefinnande och hälsa och inse betydelsen av välmående, trygghet och säkerhet samt lära sig att hitta information om dessa.De ges möjlighet att ta ansvar för eget och gemensamt arbete och att utveckla sin sociala förmåga och förmågan att hantera sina känslor. Eleverna lär sig att inse betydelsen av mänskliga relationer och ömsesidig omsorg.De ska också få lära sig att hantera tid, vilket är en viktig del av vardagskompetens och självreglering. Eleverna ges tillfälle att agera och ta hand om sin egen och andras säkerhet i olika situationer, även i stadstrafik. Eleverna handleds att använda ändamålsenlig säkerhets- och skyddsutrustning och lära känna de centrala säkerhetssymbolerna. Tillsammans ska man diskutera betydelsen av att skydda sitt privatliv och sin personliga integritet och lära sig hur man gör detta i praktiken. I skolan övar man sig i att agera i olika riskfyllda situationer.InnehållI1 Jag som människa• människans uppbyggnad• centrala livsfunktioner• mentala färdigheter, förhindrande av sjukdomar, färdigheter i egen vård• egen hälsa och resurser• den sexuella utvecklingen och människans fortplantningI2 Vardagliga situationer och sammanhang• fysisk och mental integritet• hur rusmedel påverkar hälsanI3 På upptäcktsfärd i en mångfacetterad värld• EuropaI6 Att bygga en hållbar framtid• klimatförändring och hur den kan hejdas
Mål för elevens lärande
Eleven förstår delområdena inom hälsa, betydelsen av sunda vanor och livets gång, den individuella tillväxten och utvecklingen i barndomen och ungdomen. Eleven får färdigheter i att tillämpa sina kunskaper om hälsa i olika situationer.
Kunskaper i hälsokunskap: Kännedom om delområdena inom hälsa och sunda vanor, förmåga att reflektera över deras betydelse samt att identifiera och beskriva tillväxten och utvecklingen vid en viss ålder

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven beskriver delområdena inom hälsa och ger exempel på samband mellan dem. Eleven förklarar med hjälp av exempel hur livsstilen inverkar på hälsan. Eleven förklarar på ett motiverat sätt centrala kännetecken i anknytning till tillväxt och utveckling i barndomen och ungdomen och hur de varierar individuellt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven beskriver delområden inom hälsa och centrala livsstilar som främjar hälsan. Eleven beskriver centrala kännetecken i anknytning till tillväxt och utveckling i barndomen och ungdomen och hur de varierar individuellt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven nämner delområden inom hälsa och beskriver någon enskild livsstil som främjar hälsan. Eleven kan nämna kännetecken i anknytning till tillväxt och utveckling i barndomen och ungdomen.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven nämner något delområde inom hälsa och en livsstil som främjar hälsa. Eleven nämner något kännetecken i anknytning till tillväxt och utveckling i barndomen och ungdomen.

Innehåll

I1 Jag som människa

Grunderna för läroplanen

Innehållet väljs så att det anknyter till människans uppbyggnad och centrala livsfunktioner samt de olika faserna i människans växande och utveckling. Särskild vikt fästs vid aktuella förändringar i utvecklingen hos åldersgruppen och att förstå dem. Man behandlar den sexuella utvecklingen som anknyter till åldersstadiet samt människans fortplantning. Eleverna övar sig att identifiera olika fysiska och psykiska signaler och att bli medvetna om sina egna tankar, behov, attityder och värderingar. Eleverna får insikt i de olika delområdena av hälsa, hälsoresurser, vardagliga hälsovanor, mentala färdigheter, förhindrande av sjukdomar och färdigheter i egenvård. Dessutom får de öva sig att identifiera, uttrycka och reglera känslor. Eleven ger akt på faktorer som stödjer det egna lärandet.

I2 Vardagliga situationer och sammanhang

Grunderna för läroplanen

Innehållet och uppgifterna väljs så att de anknyter till vardagliga situationer och sammanhang. Eleverna får öva sig att beskriva vardagliga situationer, fenomen och teknik med begrepp och modeller från olika ämnesområden. De undersöker hur apparater och olika konstruktioner fungerar. Säkerhetskunskapen utvecklas till exempel inom följande delområden: trafik-, brand-, elsäkerhet, olyckor, förgiftningar, rusmedel, förebyggande av mobbning, fysisk och mental integritet samt åtgärder i nöd- och risksituationer. Eleverna övar sig att delta i olika grupper och funderar över hur olika sociala situationer och sammanhang påverkar välbefinnandet.

I3 På upptäcktsfärd i en pluralistisk värld

Grunderna för läroplanen

Naturmiljön och mänsklig verksamhet i Finland, Norden, Europa och övriga världsdelar undersöks med hjälp av mångsidiga regionala exempel och aktuella nyheter. Centrala perspektiv är att värdesätta naturens och kulturens mångfald samt öka den globala förståelsen. Man bygger upp sin världsbild och dess regionala ramar med hjälp av olika kartor och andra geomedier.

I4 Att undersöka omgivningen

Grunderna för läroplanen

Som innehåll väljs undersökningsuppgifter som härrör till den egna livsmiljön. I livsmiljön fäster man uppmärksamhet vid den levande och icke-levande naturen, den byggda och sociala miljön samt fenomen, material och tekniska tillämpningar i omgivningen. Med hjälp av uppgifterna får eleven insikt i de olika faserna av en undersökning. Eleverna undersöker jordmånen och berggrunden. Genom att undersöka förändringar i kroppars rörelser bekantar de sig med begreppet kraft. Eleverna identifierar organismer och olika livsmiljöer, sammanställer under handledning en växtsamling samt undersöker experimentellt växternas tillväxt. De undersöker också betydelsen av olika miljöer i hembygden ur ett hälsoperspektiv. Eleverna bekantar sig också med de rättigheter och skyldigheter som gäller då de rör sig i sin omgivning.

I5 Naturens strukturer, principer och kretslopp

Grunderna för läroplanen

Med hjälp av olika material och ämnen granskas aggregationstillstånd och ämnens egenskaper. Förbränning, fotosyntesen och vattnets kretslopp utgör grunden för förståelse av principen om ämnens förändringar och bevarande. Med hjälp av att utföra temperaturmätningar, studera värmeenergi och omvandling mellan energiformer får eleven insikt i principen om energins bevarande. Man undersöker ljud- och ljusfenomen. Eleverna fördjupar sig i närrymden, årstiderna, växlingen mellan dag och natt samt jordklotets uppbyggnad. De ska undersöka växelverkan mellan mänsklig verksamhet och olika organismer och deras livsmiljöer. Man bekantar sig med näringskedjor, djurs och växters fortplantning, näringsproduktion och matens kretslopp samt bruket av skog.

I6 Att bygga en hållbar framtid

Grunderna för läroplanen

Vid valet av innehåll beaktas värnandet om naturens mångfald, klimatförändringen och hur den kan hejdas, hållbar användning av naturresurser, att främja hälsa, värna om det egna kulturarvet och att bo i en mångkulturell värld samt människans globala välbefinnande nu och i framtiden. Eleverna reflekterar över hur deras egna aktiviteter påverkar dem själva, andra människor, djurens välmående, naturen och samhället. I den egna närmiljön övas miljövänlig verksamhet och omsorg om andra. Man förverkligar ett gemensamt påverkningsprojekt där man övar sig att delta och påverka lokalt eller globalt.

eGrunder