Gymnastik

Grunderna för läroplanen

Eleverna ska genom mångsidig, uppmuntrande och handledande respons och bedömning stödjas att röra på sig med hjälp av gymnastik. Responsen och bedömningen stöder elevernas positiva uppfattning om sig själva som motionsutövare. Bedömningen i gymnastik ska grunda sig på elevens lärande och arbete som påvisats på ett mångsidigt sätt.

I responsen och bedömningen ska man fästa vikt vid elevernas individuella styrkor och utvecklingsbehov och stödja dem. I undervisningen och bedömningen i gymnastik ska man beakta elevens hälsotillstånd och specialbehov. Bedömningen ska genomföras genom att observera elevens arbete. Bedömningen i gymnastik ska grunda sig på målen för den fysiska, sociala och psykiska funktionsförmågan. Föremål för bedömningen är elevernas lärande (målen 2─6) och sätt att arbeta (målen 1 och 7─10). Elevernas fysiska konditionsnivå ska inte användas som grund för bedömningen. Mätningar som gjorts med Move! används inte som grund för bedömningen. Eleverna ska handledas i självvärdering.

Läraren ska ge ett verbalt omdöme eller ett siffervitsord i gymnastik genom att bedöma elevernas kunnande i relation till de mål som i den lokala läroplanen fördelats årskursvis i årskurserna 3–6. Läsårsbedömningen i årskurs 6 grundar sig på de mål för undervisningen i läroämnet som fördelats för årskursen i den lokala läroplanen.

För att definiera kunskapsnivån för läsårsbetyget i årskurs 6 ska läraren använda de nationella bedömningskriterierna i gymnastik. Eleven har uppnått målen i gymnastik för vitsorden 5, 7, 8 eller 9 då elevens kunnande i huvudsak motsvarar den nivå av kunnande som beskrivs i kunskapskraven för vitsordet i fråga. Helhetsbedömningen av kunnandet för vitsorden 4, 6 och 10 ska bildas utgående från målen för gymnastik och i relation till ovan nämnda kunskapskrav för läsårsbedömningen. Om eleven uppnår en bättre kunskapsnivå i något mål kan det kompensera en underkänd eller svagare prestation i något annat mål. Bedömningen av elevens arbete ska ingå i läsårsbedömningen i gymnastik och i vitsordet som ska bildas.


Lokala läroplanen

Eleverna ska ha en aktiv roll i planering och genomförandet av bedömningen. Lärare och elev för en dialog om lärprocessen och dess utvärdering. Eleven stöds i att kontinuerligt förstå och identifiera sin egen lärprocess och sina framsteg samt att kunna åskådliggöra dessa. Eleven förstår bedömningsgrunderna och bedömningsformerna samt hur eleven kan påverka sitt eget lärande.

Eleverna handleds i självbedömning och kamratbedömning.

Mål

Mål Föremål för bedömningen Bedömningskriterier i slutet av årskurshelheten
Fysisk funktionsförmåga
M1 uppmuntra eleven att röra på sig, att pröva på olika gymnastikuppgifter och att träna enligt bästa förmåga.
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleven uppmuntras till att använda fantasi för att finna kreativa lösningar och överskrida existerande gränser.K3 VardagskompetensEleven handleds i att förstå att de genom sitt eget agerande påverkar sitt välmående och sin hälsa.InnehållI1 Fysisk funktionsförmågaUndervisningen i gymnastik innehåller en hög grad av fysisk aktivitet.Uppgifterna ska ge eleverna möjlighet att öva sig att iaktta och välja lämpliga lösningar i olika gymnastiksituationer (t.ex. gymnastik ute i naturen och bollspel) under olika årstider och i olika lärmiljöer.Balans- och rörlighetsförmåga samt förmåga att hantera redskap förstärks med hjälp av mångsidiga motionsformer och olika idrottsgrenar (t.ex. aktiviteter på is, i snö, i naturen, vanlig gymnastik, musik- och dansgymnastik samt bollspel och redskapsgymnastik).Eleverna ska få kunskaper som behövs för att utöva motion och idrott.I undervisningen väljs uppgifter där eleverna får träna snabbhet, rörlighet, uthållighet och styrka. I undervisningen används lekar, övningar och spel mångsidigt, vilket ger eleverna möjlighet att delta och uppleva att de kan, att arbeta självständigt, att uttrycka sig och att få estetiska erfarenheter. I gymnastikundervisningen väljs också uppgifter där eleverna får lära sig att utvärdera den egna funktionsförmågan.
Mål för elevens lärande
Eleven är fysiskt aktiv, prövar på olika gymnastikformer och tränar aktivt.
Fysisk aktivitet och att vilja att försöka

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven deltar aktivt i aktiviteterna under gymnastiklektionerna och tränar på de gymnastikformer som undervisas.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven deltar vanligtvis aktivt i verksamheten under gymnastiklektionerna och prövar och tränar olika gymnastikformer.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven agerar under gymnastiklektionerna och prövar på olika gymnastikformer.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven agerar sporadiskt och endast till vissa delar under gymnastiklektionerna.

M2 handleda eleven att träna sina sensomotoriska färdigheter, d.v.s. iaktta sig själv och sin omgivning med hjälp av olika sinnen och att välja lämpliga lösningar i olika gymnastiksituationer
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigGenom att jobba i par och i grupp utvecklar eleven sina färdigheter i att samarbeta, kommunicera och lära sig tillsammans.Eleven övar sig på att planera och sätta mål för sitta arbete samt att utvärdera sina framsteg.K3 VardagskompetensEleverna stöds i att utveckla sina färdigheter att röra sig självständigt inom ett större område och genom att använda kollektivtrafik.Särskild uppmärksamhet fästs vid cykelfostran samt att värna om sin egen och andras säkerhet i trafiken.K4 MultilitteracitetI undervisningen stöds utvecklandet av multilitterala kompetenser genom att ta i beaktan multisensoriska och helhetsskapande arbetssätt och metoder.InnehållI1 Fysisk funktionsförmågaI gymnastikundervisningen väljs uppgifter som är lämpliga och trygga med tanke på elevernas utvecklingsstadium. Uppgifterna ska ge eleverna möjlighet att öva sig att iaktta och välja lämpliga lösningar i olika gymnastiksituationer (t.ex. gymnastik ute i naturen och bollspel). Eleverna ska få kunskaper som behövs för att utöva motion och idrott.
Mål för elevens lärande
Eleven iakttar sig själv och sin omgivning med hjälp av olika sinnen och väljer ändamålsenliga lösningar i förhållande till det omgivande utrymmet samt den tillgängliga tiden och kraften.
Förmåga att välja lösningar i olika gymnastiksituationer

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven anpassar sin fysiska aktivitet och väljer ändamålsenliga lösningar enligt sina iakttagelser.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven väljer oftast ändamålsenliga lösningar i olika gymnastik- situationer, såsom i lekar och spel.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan uttrycka sina iakttagelser och utnyttja dem i sin egen aktivitet.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under lärarens handledning uttrycka sina iakttagelser och utnyttja dem i sin egen aktivitet.

M3 handleda eleven att både stärka och anpassa sin balans- och rörelseförmåga på ett mångsidigt sätt i olika lärmiljöer, under olika årstider och i olika situationer
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK3 VardagskompetensEleven uppmuntras att ta hand om sig själv och andra och att öva sig på färdigheter som är viktiga i vardagen och i livet samt att bidra till ett ökat välmående i sin omgivning.InnehållI1 Fysisk funktionsförmågaI aktiviteterna beaktas träning av olika idrottsgrenar under olika årstider och i olika lärmiljöer (is, snö, natur, grundläggande gymnastik, musik- och dansgymnastik, bollspel och redskapsgymnastik).
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sin balans- och rörelseförmåga i olika lärmiljöer.
Förmåga att använda grundläggande motoriska färdigheter (balans- och rörelsefärdigheter) i olika gymnastikformer

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder, kombinerar och tillämpar balans- och rörelsefärdigheter i mångsidiga lärmiljöer.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan balansera och röra sig i olika lärmiljöer.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan använda och kombinera balans- och rörelsefärdigheter i de flesta lärmiljöer och i gymnastikformer som undervisats.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan använda och kombinera balans- och rörelsefärdigheter i några lärmiljöer och i gymnastikformer som undervisats.

M4 handleda eleven att både stärka och anpassa sin förmåga att hantera redskap på ett mångsidigt sätt genom att använda olika redskap i olika lärmiljöer, under olika årstider och i olika situationer
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK3 VardagskompetensEleven uppmuntras att ta hand om sig själv, andra samt redskap och utrustning.InnehållI1 Fysisk funktionsförmågaI undervisningen används olika redskap mångsidigt i olika lärmiljöer.
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sin förmåga att hantera redskap i olika lärmiljöer.
Förmåga att använda grundläggande motoriska färdigheter (förmåga att hantera redskap) i olika gymnastikformer

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder, kombinerar och tillämpar sina färdigheter att hantera redskap i mångsidiga lärmiljöer.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan hantera olika redskap i olika lärmiljöer.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan använda och kombinera sina färdigheter att hantera redskap i de flesta lärmiljöer och i gymnastikformer som undervisats.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan använda sina färdigheter att använda redskap i några lärmiljöer och i gymnastikformer som undervisats.

M5 uppmuntra och vägleda eleven att utvärdera, upprätthålla och utveckla sina fysiska egenskaper: snabbhet, rörlighet, uthållighet och styrka
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK3 VardagskompetensEleven handleds i att förstå att det genom sitt eget agerande påverkar välmående, hälsa och trygghet för sig själv och för andra.Den nationella Move!-mätningen utförs under årskurs 5.InnehållI1 Fysisk funktionsförmågaI undervisningen väljs uppgifter där eleverna får träna snabbhet, rörlighet, uthållighet och styrka. I undervisningen används lekar, övningar och spel mångsidigt, vilket ger eleverna möjlighet att delta och uppleva att de kan, att arbeta självständigt, att uttrycka sig och att få estetiska erfarenheter. I gymnastikundervisningen väljs också uppgifter där eleverna får lära sig att utvärdera den egna funktionsförmågan.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att utvärdera och utveckla sina fysiska egenskaper.
Förmåga att utvärdera, upprätthålla och utveckla fysiska egenskaper

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan utvärdera sina fysiska egenskaper, ställa upp egna mål och utveckla sina fysiska egenskaper.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan utvärdera sina fysiska egenskaper och träna snabbhet, rörlighet, uthållighet och styrka.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan berätta hur man kan mäta fysiska egenskaper och kan träna några av sina fysiska egenskaper.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under lärarens handledning träna sina fysiska egenskaper.

M6 lära ut simkunnighet så att eleven kan röra sig i och rädda sig ur vattnet
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK3 VardagskompetensEleven uppmuntras att öva på färdigheter som är viktiga i vardagen.InnehållI1 Fysisk funktionsförmågaTill gymnastikundervisningen hör undervisning i simning, vattengymnastik och livräddning.
Mål för elevens lärande
Eleven kan röra sig i och rädda sig ur vattnet.
Simkunnighet och förmåga att rädda sig ur vattnet

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan simma 100 meter genom att använda två simsätt och rädda sig ur vattnet.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven har grundläggande simkunnighet (kan simma 50 meter på två simsätt och dyka 5 meter under ytan).

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan simma 50 m och hoppa ner i vatten med simdjup.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan simma 10 m.

M7 handleda eleven att agera tryggt och sakligt under gymnastiklektionerna
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK3 VardagskompetensEleven handleds i gott uppförande och att följa säkerföreskrifter.Eleverna handleds att använda ändamålsenlig säkerhets- och skyddsutrustning och lära känna de centrala säkerhetssymbolerna. I skolan övar man sig att agera i olika riskfyllda situationer.Eleven stöds i att röra sig självständigt på ett större område och i kollektivtrafiken.Särskild uppmärksamhet fästs vid cykelfostran samt att värna om sin egen och andras säkerhet i trafiken.K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapEleverna ska lära sig att arbeta metodiskt och långsiktigt och att i allt högre grad ta ansvar för sitt arbete.Eleverna uppmuntras att identifiera sina styrkor och att intressera sig för olika saker samt vara uthålliga.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidEleven lär sig att förstå betydelsen av regler, överenskommelser och förtroende.Eleven lär sig att arbeta med andra och ges möjligheter att öva på att förhandla, medla och lösa konflikter.Eleverna handleds att förstå hur egna val och handlingar påverkar en själv samt närmiljön, samhället och naturen.InnehållI1 Fysisk funktionsförmågaI undervisningen används uppgifter där eleverna lär sig att kämpa långsiktigt på egen hand och tillsammans med andra för att uppnå ett mål. Genom gemensamma uppgifter får eleverna öva sig att ta ansvar.
Mål för elevens lärande
Eleven agerar på ett tryggt och sakligt sätt under lektionerna.
Trygg aktivitet under gymnastiklektionerna

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven agerar på ett tryggt och sakligt sätt samt främjar tryggheten och säkerheten under gymnastiklektionerna.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan ta i beaktande eventuella riskfyllda situationer under gymnastiklektionerna samt strävar efter att agera på ett tryggt och sakligt sätt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven förstår riskfaktorer som hör samman med säkerheten och strävar efter att agera på ett tryggt och sakligt sätt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan uttrycka hur man agerar på ett tryggt sätt samt agerar och utrustar sig vanligtvis enligt lärarens instruktioner.

Social funktionsförmåga
M8 handleda eleven att samarbeta med alla andra och reglera sina handlingar och känslouttryck i gymnastiksituationer med hänsyn till andra
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleverna ska uppmuntras att uttrycka sig på olika sätt och att njuta av glädjen att skapa och uttrycka sig.Kommunikation, samarbete och gott uppförande tränas mångsidigt och eleverna ska lära sig att sätta sig in i andras situation och granska frågor ur olika perspektiv.Skolarbetet ska ge eleverna tillfälle att träna sina sociala och praktiska färdigheter, sin uppfinningsrikedom och sin planerings- och uttrycksförmåga.K3 VardagskompetensMed hjälp av olika spel och lekar och gemensamma uppgifter lär eleven att förstå regler, överenskommelser och förtroendets betydelse samt att öva beslutsfattande.I samverkan med andra utvecklas elevens emotionella- och sociala färdigheter.K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapEleverna ska lära sig att arbeta metodiskt och långsiktigt och att i allt högre grad ta ansvar för sitt arbete.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidEleverna lär sig att förstå regler och avtal och betydelsen av förtroende. De lär sig att arbeta tillsammans och får en möjlighet att träna förhandling, medling och att lösa konflikter.InnehållI2 Social funktionsförmågaI undervisningen används uppgifter där eleverna lär sig att kämpa långsiktigt på egen hand och tillsammans med andra för att uppnå ett mål. Genom gemensamma uppgifter får eleverna öva sig att ta ansvar.
Mål för elevens lärande
Eleven arbetar tillsammans med alla och kan reglera sina handlingar och känslouttryck i gymnastiksituationerna.
Emotionella och kommunikativa färdigheter samt arbetsfärdigheter

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven arbetar tillsammans med alla samt främjar gruppens aktivitet och lärande.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan agera på gemensamt överenskommet sätt i olika gymnastiksituationer.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan arbeta med alla och agerar oftast på gemensamt överenskommet sättet.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven arbetar under lärarens handledning tillsammans med de hen själv valt och reglerar sina handlingar och känslor så att hen kan arbeta tillsammans med andra i gymnastiksituationer.

M9 handleda eleven att delta i aktiviteterna enligt principen för rent spel och bära ansvar för gemensamma aktiviteter
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven övar sig mångsidigt på samspel, samarbete och gott uppförande.Eleven uppmuntras att sätta sig i en annan persons situation och betrakta saker ur olika synvinklar.K3 VardagskompetensMed hjälp av olika spel och lekar och gemensamma uppgifter lär eleven att förstå regler, överenskommelser och förtroendets betydelse samt att öva beslutsfattande.K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapI gemensamma arbetssituationer får eleven möjlighet att lära sig växelverkan, att förhandla samt att anstränga sig för att uppnå gemensamma mål.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidEleverna får i gymnastiken möjligheter att öva på samarbete, behandling av konflikter och olika lösningsmodeller, både i den egna klassrumsmiljön och i olika inlärningssituationer.InnehållI2 Social funktionsförmågaI undervisningen används uppgifter där eleverna lär sig att kämpa långsiktigt på egen hand och tillsammans med andra för att uppnå ett mål. Genom gemensamma uppgifter får eleverna öva sig att ta ansvar.
Mål för elevens lärande
Eleven följer principerna för rent spel och tar ansvar för gemensamma aktiviteter.
Förmåga att ta ansvar för gemensamma aktiviteter

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven tar ansvar för och främjar de gemensamma aktiviteterna.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven följer principerna för rent spel och visar att hen strävar efter att ta ansvar i gemensamma aktiviteter.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven följer principerna för rent spel och ger de övriga arbetsro.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under lärarens handledning ange principerna för rent spel och tar sporadiskt ansvar för gemensamma aktiviteter.

Psykisk funktionsförmåga
M10 uppmuntra eleven att ta ansvar för sina handlingar och stärka sin förmåga att arbeta självständigt
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleven övar sig fortgående på att planera och sätta mål för arbetet samt att utvärdera framsteg.De ska handledas att förstå hur studieframgången påverkas när man regelbundet gör sina hemuppgifter samt att identifiera sina styrkor och utvecklingsbehov.K2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleverna handleds i att uppskatta och att ha kontroll över sin kropp och använda den till att uttrycka känslor, åsikter, tankar och idéer.K3 VardagskompetensEleverna ska ges tillfälle att träna tidshantering, gott uppförande och handlingssätt som påverkar det egna och det gemensamma välbefinnandet och egen och andras trygghet och säkerhet.Eleverna lär sig att sköta sin hygien efter gymnastiklektionerna.InnehållI3 Psykisk funktionsförmågaI undervisningen används uppgifter där eleverna lär sig att kämpa långsiktigt på egen hand och tillsammans med andra för att uppnå ett mål. Genom gemensamma uppgifter får eleverna öva sig att ta ansvar. Roliga och omväxlande gymnastikuppgifter framkallar positiva känslor som i sin tur stärker elevernas upplevelse av att kunna och ger en positiv självbild.
Mål för elevens lärande
Eleven tar ansvar för sina egna handlingar och kan arbeta självständigt.
Förmåga att arbeta självständigt

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven arbetar ansvarsfullt och självständigt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan vanligtvis arbeta ansvarsfullt och självständigt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven tar ansvar för sina egna handlingar och kan tidvis arbeta självständigt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan uttrycka hur man kan ta ansvar för sina egna handlingar, och tar i allmänhet ansvar under lärarens handledning.

M11 se till att eleven får tillräckligt med positiva upplevelser av sin egen kropp, av att kunna och av att vara en del av gemenskapen
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleverna ska sporras att lyssna på varandras åsikter och samtidigt reflektera över sin egen kunskap.Eleverna ska få hjälp med att uppfatta mål och val som anknyter till deras studier och uppmuntras att tala om dem med sina vårdnadshavare.K2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleverna handleds i att uppskatta och att ha kontroll över sin kropp och använda den till att uttrycka känslor, åsikter, tankar och idéer.InnehållI3 Psykisk funktionsförmågaI undervisningen används uppgifter där eleverna lär sig att kämpa långsiktigt på egen hand och tillsammans med andra för att uppnå ett mål. Genom gemensamma uppgifter får eleverna öva sig att ta ansvar. Roliga och omväxlande gymnastikuppgifter framkallar positiva känslor som i sin tur stärker elevernas upplevelse av att kunna och ger en positiv självbild.

Innehåll

I1 Fysisk funktionsförmåga

Grunderna för läroplanen

Undervisningen i gymnastik präglas i hög grad av fysisk aktivitet. I gymnastikundervisningen väljs uppgifter som är lämpliga och trygga med tanke på elevernas utvecklingsstadium. Uppgifterna ska ge eleverna möjlighet att öva sig att iaktta och välja lämpliga lösningar i olika gymnastiksituationer (t.ex. gymnastik ute i naturen och bollspel) samt att stärka sin balans- och rörlighetsförmåga och förmåga att hantera redskap med hjälp av mångsidiga motionsformer (t.ex. aktiviteter på is, i snö, i naturen, basmotion, musik- och dansgymnastik samt bollspel och redskapsgymnastik) och olika idrottsgrenar under olika årstider och i olika lärmiljöer. Gymnastikundervisningen ska omfatta simning, rörelse i vatten och livräddning. Eleverna ska ges sådana kunskaper som förutsätts för att utöva motion och idrott.

I undervisningen väljs uppgifter där eleverna får träna snabbhet, rörlighet, uthållighet och styrka. I undervisningen används mångsidigt lekar, övningar och spel, som ger eleverna möjlighet att delta och uppleva att de kan, att arbeta självständigt, att uttrycka sig och att få estetiska erfarenheter.

I gymnastikundervisningen väljs också uppgifter där eleverna får lära sig att utvärdera den egna funktionsförmågan. Mätningarna enligt det nationella uppföljningssystemet för fysisk funktionsförmåga Move! ska genomföras så att de stödjer den omfattande hälsoundersökningen som ordnas i årskurs 5.

I2 Social funktionsförmåga

Grunderna för läroplanen

I undervisningen väljs par- och gruppuppgifter, lekar, övningar och spel som ökar den positiva gemenskapen och där eleverna lär sig att ta hänsyn till och hjälpa varandra, samt uppgifter där eleverna lär sig att ta ansvar för de egna handlingarna, gemensamma aktiviteterna och reglerna.

I3 Psykisk funktionsförmåga

Grunderna för läroplanen

I undervisningen används uppgifter där eleverna lär sig att kämpa långsiktigt på egen hand och tillsammans med andra för att uppnå ett mål. Genom gemensamma uppgifter får eleverna öva sig att ta ansvar. Roliga och omväxlande gymnastikuppgifter framkallar positiva känslor som i sin tur stärker elevernas upplevelse av att kunna och deras positiva självbild.

eGrunder