Katolsk tro

Grunderna för läroplanen

Bedömningen i religion ska vara handledande och uppmuntrande. Responsen ska sträva efter att uppmuntra eleven att studera och undersöka centrala religiösa källor och deras särdrag samt att göra egna tolkningar. I bedömningen ska man beakta olika former av skriftlig och muntlig framställning samt kunnande som visas med hjälp av andra uttrycksformer. Det centrala är elevens förmåga att uttrycka sig själv och sina tankar. I stället för att fästa uppmärksamheten vid memorering av detaljer ska man i bedömningen uppmärksamma elevens förmåga att förstå och kunna tillämpa sin kunskap och utveckla sitt tänkande.

Läraren ska ge ett verbalt omdöme eller ett siffervitsord i religion genom att bedöma elevernas kunnande i relation till de mål som i den lokala läroplanen fördelats årskursvis i årskurserna 3–6. Läsårsbedömningen i årskurs 6 grundar sig på de mål för undervisningen i läroämnet som fördelats för årskursen i den lokala läroplanen.

För att definiera kunskapsnivån för läsårsbetyget i årskurs 6 ska läraren använda de nationella bedömningskriterierna i religion. Eleven har uppnått målen i religion för vitsorden 5, 7, 8 eller 9 då elevens kunnande i huvudsak motsvarar den nivå av kunnande som beskrivs i kunskapskraven för vitsordet i fråga. Helhetsbedömningen av kunnandet för vitsorden 4, 6 och 10 ska bildas utgående från målen för religion och i relation till ovan nämnda kunskapskrav för läsårsbedömningen. Om eleven uppnår en bättre kunskapsnivå i något mål kan det kompensera en underkänd eller svagare prestation i något annat mål. Bedömningen av elevens arbete ska ingå i bedömningen i religion och i vitsordet som ska bildas. I beskrivningarna av kunskapskraven omfattar beskrivningen av de högre vitsorden även kunnandet för de lägre vitsorden.

Mål

Mål Föremål för bedömningen Bedömningskriterier i slutet av årskurshelheten
M1 handleda eleven att fördjupa sig i religionens heliga skrifter och berättelser samt de centrala lärorna
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigKlassificering, begreppshierarki och att iaktta sammanhang, eleven förstår bibliska berättelser som religiösa texter och känner igen sambandet mellan berättelserna och kyrkans liv samt den finländska kulturenK2 Kulturell och kommunikativ kompetensKlassificering, begreppshierarki och att iaktta sammanhang, eleven förstår bibliska berättelser som religiösa texter och känner igen sambandet mellan berättelserna och kyrkans liv samt den finländska kulturenK4 MultilitteracitetLäskunnighet i fråga om kristen symbolikInnehållBekanta sig med Bibeln som de kristnas heliga bok.Evangelierna i Nya Testamentet.Berättelser om Jesu liv samt de tillhörande högtiderna.Kyrkoårets händelserBekanta sig med verksamheten i en lokal katolsk församling, ämbetsvigselns sakrament och mässordningen.Förrätta ett besök i katolsk kyrka under en mässa.Bekanta sig med det religiösa språkets särdrag och liknelser med hjälp av kyrkans bildspråk, mässor samt Bibeln.
Mål för elevens lärande
Eleven fördjupar sig i religionens heliga skrifter och berättelser samt de centrala lärorna.
Förmåga att hantera information om religion, religiös multilitteracitet

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan reflektera över innehållet i och tolkningarna av berättelserna. Ur perspektiv av den religion som studeras kan eleven beskriva betydelserna av de centrala lärorna.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om de heliga skrifterna i den religion som studeras samt beskriva vad berättelser betyder eller olika sätt att tolka dem.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan berätta om någon central lära och berättelse i den religion som studeras. Under handledning kan eleven berätta om vad berättelsen betyder eller olika sätt att tolka den.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna den heliga skriften eller den centrala källan i den religion som studeras och känner igen någon av de berättelser eller läror som behandlats.

M2 handleda eleven att bekanta sig med ritualer och seder samt heliga platser och byggnader i den religion som studeras
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigKlassificering, begreppshierarki och att iaktta sammanhang, eleven förstår bibliska berättelser som religiösa texter och känner igen sambandet mellan berättelserna och kyrkans liv samt den finländska kulturenK2 Kulturell och kommunikativ kompetensKlassificering, begreppshierarki och att iaktta sammanhang, eleven förstår bibliska berättelser som religiösa texter och känner igen sambandet mellan berättelserna och kyrkans liv samt den finländska kulturenK4 MultilitteracitetLäskunnighet i fråga om kristen symbolikInnehållBekanta sig med Bibeln som de kristnas heliga bok.Evangelierna i Nya Testamentet.Berättelser om Jesu liv samt de tillhörande högtiderna.Kyrkoårets händelserBekanta sig med verksamheten i en lokal katolsk församling, ämbetsvigselns sakrament och mässordningen.Förrätta ett besök i katolsk kyrka under en mässa.Bekanta sig med det religiösa språkets särdrag och liknelser med hjälp av kyrkans bildspråk, mässor samt Bibeln.
Mål för elevens lärande
Eleven bekantar sig med ritualerna och sederna samt heliga platser och byggnader i den religion som studeras.
Förmåga att hantera information om religion, religiös multilitteracitet

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan redogöra för innebörden av de centrala ritualerna och sederna och de heliga platserna och byggnaderna i den religion som studeras.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om centrala ritualer och seder i den religion som studeras och beskriva religionens heliga platser eller byggnader.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan nämna ritualer eller seder i den religion som studeras samt en helig plats eller byggnad.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till en ritual eller sed i den religion som studeras och känner igen någon helig plats eller byggnad.

M3 hjälpa eleven att känna igen karaktäristiska drag och symbolik i religiöst språk
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigKlassificering, begreppshierarki och att iaktta sammanhang, eleven förstår bibliska berättelser som religiösa texter och känner igen sambandet mellan berättelserna och kyrkans liv samt den finländska kulturenK2 Kulturell och kommunikativ kompetensKlassificering, begreppshierarki och att iaktta sammanhang, eleven förstår bibliska berättelser som religiösa texter och känner igen sambandet mellan berättelserna och kyrkans liv samt den finländska kulturenK4 MultilitteracitetLäskunnighet i fråga om kristen symbolikInnehållBekanta sig med Bibeln som de kristnas heliga bok.Evangelierna i Nya Testamentet.Berättelser om Jesu liv samt de tillhörande högtiderna.Kyrkoårets händelserBekanta sig med verksamheten i en lokal katolsk församling, ämbetsvigselns sakrament och mässordningen.Förrätta ett besök i katolsk kyrka under en mässa.Bekanta sig med det religiösa språkets särdrag och liknelser med hjälp av kyrkans bildspråk, mässor samt Bibeln.
Mål för elevens lärande
Eleven känner igen karaktäristiska drag och symbolik i religiöst språk.
Förmåga att analysera religiöst språk och religiösa symboler

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan redogöra för det karakteristiska i religiöst språk och religiös symbolik.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan ge exempel på religiöst språk och religiös symbolik.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge ett exempel på religiöst språk.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner utgående från givna exempel igen en religiös symbol, en liknelse, ett talesätt eller ett påstående.

M4 handleda eleven att söka information om religionen i olika källor samt bedöma och använda informationen
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigKlassificering, begreppshierarki och att iaktta sammanhang, eleven förstår bibliska berättelser som religiösa texter och känner igen sambandet mellan berättelserna och kyrkans liv samt den finländska kulturenK2 Kulturell och kommunikativ kompetensKlassificering, begreppshierarki och att iaktta sammanhang, eleven förstår bibliska berättelser som religiösa texter och känner igen sambandet mellan berättelserna och kyrkans liv samt den finländska kulturenK4 MultilitteracitetLäskunnighet i fråga om kristen symbolikInnehållBekanta sig med Bibeln som de kristnas heliga bok.Evangelierna i Nya Testamentet.Berättelser om Jesu liv samt de tillhörande högtiderna.Kyrkoårets händelserBekanta sig med verksamheten i en lokal katolsk församling, ämbetsvigselns sakrament och mässordningen.Förrätta ett besök i katolsk kyrka under en mässa.Bekanta sig med det religiösa språkets särdrag och liknelser med hjälp av kyrkans bildspråk, mässor samt Bibeln.
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sin förmåga att söka information om religion i olika källor samt bedöma och använda informationen.
Förmåga att lära sig i studierna i religion

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan hämta, kombinera och jämföra information om religion i olika källor och göra observationer om källornas tillförlitlighet.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan använda den information hen hämtat och inser att det är skillnad i tillförlitligheten i källor.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan hämta information om religion i flera källor.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning hämta information om religion i givna källor.

M8 handleda eleven i att utforska etiska normer i religionen i fråga och etiska principer som förenar olika religioner
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven ser ett större samband mellan den finländska livsstilen och religionen samt bredare kulturella och religiösa fenomenK3 VardagskompetensEleven känner igen och kan ta i beaktande människans och naturens värdighet och okränkbarhet. Eleven kan reflektera över och lösa frågor om rätt och fel på ett konstruktivt sätt och genom att ta i beaktande olika synvinklar.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidInnehållDen gyllene regeln.Det dubbla kärleksbudet och den katolska kyrkans lära om din nästa, din familj och närmiljön.Människan som Guds avbild. Barmhärtiga gärningar och den fria viljan.Olika religioners och irreligiösa åskådningars syn på människovärdet.Bekanta sig med FN:s konvention om barnets rättigheter, erfarenheter och frågor som kommer fram däri.
Mål för elevens lärande
Eleven bekantar sig med de etiska normerna i den religion som studeras och etiska principer som förenar olika religioner.
Kunskap om etik

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan reflektera över hur religioners olika etiska principer tillämpas i vardagen.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan beskriva de centrala etiska normerna i den religion som studeras samt redogöra för någon etisk princip som förenar religioner och ge exempel på hur de tillämpas i vardagen.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på de etiska normerna i den religion som studeras eller etiska principer som förenar olika religioner.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner igen eller kan nämna något enstaka exempel på de etiska normerna i den religion som studeras.

M9 handleda eleven att förstå värdena i de mänskliga rättigheterna och i synnerhet i FN:s konvention om barnets rättigheter ur individuellt och kollektivt perspektiv
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven ser ett större samband mellan den finländska livsstilen och religionen samt bredare kulturella och religiösa fenomenK3 VardagskompetensEleven känner igen och kan ta i beaktande människans och naturens värdighet och okränkbarhet. Eleven kan reflektera över och lösa frågor om rätt och fel på ett konstruktivt sätt och genom att ta i beaktande olika synvinklar.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidInnehållDen gyllene regeln.Det dubbla kärleksbudet och den katolska kyrkans lära om din nästa, din familj och närmiljön.Människan som Guds avbild. Barmhärtiga gärningar och den fria viljan.Olika religioners och irreligiösa åskådningars syn på människovärdet.Bekanta sig med FN:s konvention om barnets rättigheter, erfarenheter och frågor som kommer fram däri.
Mål för elevens lärande
Eleven förstår värdena i de mänskliga rättigheterna och i synnerhet i FN:s konvention om barnets rättigheter ur individuellt och kollektivt perspektiv.
Kunskap om människorättsetik

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan reflektera över frågor i anknytning till barns rättigheter eller andra mänskliga rättigheter ur individens och kollektivets perspektiv.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan redogöra för konsekvensen av barns rättigheter eller andra mänskliga rättigheter i den egna livsmiljön.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på barns rättigheter eller andra mänskliga rättigheter.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner utgående från givna exempel igen mänskliga rättigheter eller barns rättigheter som bygger på konventionen om barnets rättigheter.

M11 ge eleven möjligheter att diskutera etiska frågor, uttrycka sina tankar och känslor på ett konstruktivt sätt samt öva sig att motivera sina synpunkter
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven ser ett större samband mellan den finländska livsstilen och religionen samt bredare kulturella och religiösa fenomenK3 VardagskompetensEleven känner igen och kan ta i beaktande människans och naturens värdighet och okränkbarhet. Eleven kan reflektera över och lösa frågor om rätt och fel på ett konstruktivt sätt och genom att ta i beaktande olika synvinklar.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidInnehållDen gyllene regeln.Det dubbla kärleksbudet och den katolska kyrkans lära om din nästa, din familj och närmiljön.Människan som Guds avbild. Barmhärtiga gärningar och den fria viljan.Olika religioners och irreligiösa åskådningars syn på människovärdet.Bekanta sig med FN:s konvention om barnets rättigheter, erfarenheter och frågor som kommer fram däri.
Mål för elevens lärande
Eleven övar sig i att diskutera etiska frågor och utvecklar sina tankefärdigheter och färdigheter att delta i diskussioner.
Tankeförmåga, kommunikativa färdigheter

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan diskutera konstruktivt samt reflektera och skapa egna åsikter i kommunikation med andra.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan ta hänsyn till andra i diskussionen och kan motivera sina egna åsikter.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven deltar i en gemensam diskussion och uttrycker sig konstruktivt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan lyssna på andra och uttrycka sina tankar på något sätt.

Innehåll

I1 Förhållandet till den egna religionen

Grunderna för läroplanen

I undervisningen fördjupar man sig i den katolska kyrkans källor och grundläggande begrepp. Man bekantar sig med livet i den egna församlingen, mässan och sakramenten samt parament och sakrala föremål som används i den katolska liturgin. Kyrkomusik och kyrkokonst behandlas i undervisningen. Man bekantar sig med viktiga händelser i Gamla och Nya Testamentet och med andra olika typer av religiös litteratur och hur de används i det kyrkliga livet. I undervisningen behandlas exempel på möten mellan Jesus och människor. Man bekantar sig med sitt eget skyddshelgon och med församlingens skyddshelgon och studerar några heliga människors liv.

I2 Religionernas värld

Grunderna för läroplanen

I undervisningen studeras de kristna kyrkorna och mötet mellan den katolska kyrkan och andra kristna under olika tider. Även irreligiositet behandlas. Centralt innehåll är helighet, högtider och olika sätt att utöva religion i kyrkorna i den närmaste omgivningen, i religiösa samfund och i olika religioner. Man bekantar sig med judendom, islam och kristendom och likheter mellan dem. Man reflekterar över hur religionsfrihetslagen påverkar religionernas och kyrkornas ställning i Finland. Man bekantar sig med de mänskliga rättigheterna i religioner, ekumeniskt tänkande och religionsdialog samt med Kyrkornas världsråd och Ekumeniska rådet i Finland och den katolska kyrkans relation till dem.

I3 Ett gott liv

Grunderna för läroplanen

I undervisningen studeras den katolska människobilden och de mänskliga rättigheterna. Man bekantar sig med grunderna i den katolska kyrkans morallära i sammanhang som gäller individens moral och samhällsmoral i elevernas livsmiljö. Man fördjupar sig i De tio budorden, Bergspredikan, Det dubbla kärleksbudskapet och den katolska kyrkans bud. Man reflekterar över buden som grund för den moraliska utvecklingen, samvetsrannsakan och botgöring samt följderna av dem. I undervisningen betonas respekt för livet, egna val och ansvar samt omsorg om naturen. Centralt är att studera likheter mellan etiska principer i olika religioner.

eGrunder