Musik

Grunderna för läroplanen

Bedömningen av lärandet och kunnandet i musik är till sin karaktär handledande och uppmuntrande och beaktar elevernas individuella framsteg. I musikundervisningen behöver eleverna vägledande och sporrande respons under studierna, i synnerhet då gemensamma aktiviteter och musikaliska färdigheter övas. Responsen vägleder varje elev att uppfatta musik och musiktermer samt att utveckla sin egen aktivitet som medlem av en grupp i förhållande till den musikaliska helheten. För progressionen i studierna är det centralt att följa med hur elevernas färdigheter utvecklas i synnerhet i gemensamt musicerande, begreppsligt tänkande och förmågan att lära sig.

Läraren ska ge ett verbalt omdöme eller ett siffervitsord i musik genom att bedöma elevernas kunnande i relation till de mål som i den lokala läroplanen fördelats årskursvis i årskurserna 3–6. Läsårsbedömningen i årskurs 6 grundar sig på de mål för undervisningen i läroämnet som fördelats för årskursen i den lokala läroplanen.

För att definiera kunskapsnivån för läsårsbetyget i årskurs 6 ska läraren använda de nationella bedömningskriterierna i musik. Eleven har uppnått målen i musik för årskurs 3–6 som fastställts i grunderna för läroplanen för vitsorden 5, 7, 8 eller 9 då elevens kunnande i huvudsak motsvarar den nivå av kunnande som beskrivs i kunskapskraven för vitsordet i fråga. Helhetsbedömningen av kunnandet för vitsorden 4, 6 och 10 ska bildas utgående från målen för undervisningen i musik för årskurs 3–6 och i relation till ovan nämnda kunskapskrav för läsårsbedömningen. Om eleven uppnår en bättre kunskapsnivå i något mål kan det kompensera en underkänd eller svagare prestation i något annat mål. I beskrivningarna av kunskapskraven för läsårsbedömningen i musik i årskurs 6 omfattar beskrivningen av de högre vitsorden även kunnandet för de lägre vitsorden.


Lokala läroplanen

Eleven utvärderar sig själv i förhållande till de mål eleven satt upp för sig själv. Samarbetsinlärning utnyttjas i undervisningen och eleven lär sig ge konstruktiv kritik åt andra elever.

Musikinlärning är alltid en process. Den här för musiken typiska processinlärningen kan utnyttjas även i helhetsskapande inlärning i samarbete med andra läroämnen. Vid utvärdering av sådana här arbetsmetoder används olika former av dokumentering. Hela arbetsprocessen, inte endast slutresultatet, bedöms.

Centrala delområden att beakta vid bedömning och återkoppling i musik i årskurserna 3-5:

  • framsteg i förmågan att musicera tillsammans

  • framsteg i att sjunga och spela i grupp

  • framsteg i mångsidig musikalisk uttrycksförmåga

  • framsteg i förmågan att lyssna till musik

  • framsteg i att observera musikalisk verksamhet

  • framsteg i användandet av musikaliska begrepp och notation i teori och praktik

  • framsteg i förmåga att använda instrument och annan utrustning på ett ändamålsenligt sätt

  • framsteg i att ställa upp mål och utvärdera dem

Mål

Mål Föremål för bedömningen Bedömningskriterier i slutet av årskurshelheten
Delaktighet
M1 uppmuntra eleven att delta i gemensamt musicerande och att medverka till att skapa en positiv sammanhållning i sin grupp
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensUppmuntran till att uttrycka egna åsikter och känslor och till att kunna motivera dem.Eleven handleds i att ge konstruktiv kritik till andra elever.Deltagande i musikalisk verksamhet och handledning till att fungera i växelverkan i olika situationer.Eleverna bekantar sig med den nordiska och finlandssvenska kulturen och kulturarvet. Helsingforsperspektivet beaktas.K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapTräning i att arbeta systematiskt och långsiktigt.Uppmuntran till ihärdighet under arbetets gång och att till slutföra arbetet.Att ställa upp kortsiktiga mål och kunna utvärdera förverkligandet.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidDeltagande i planering och genomförande av undervisningen.Att fungera som medlem i en grupp både som aktör och som lyssnare.Att ändamålsenligt kunna hantera utrustningen.InnehållI1 Musikalisk praxisI2 Musikens beståndsdelarI3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhälletI4 RepertoarEleven kan delta som en del av en musicerande grupp och tar de andra i beaktande. Eleven undervisas i att fästa uppmärksamhet vid tolkning och uttryck. Elevernas egna erfarenheter och iakttagelser utnyttjas. Eleven övar musik samt dess grundbegrepp genom sång, rörelse, bodypercussion, band- och rytminstrument som en del av gruppen.Vid val av mångsidig repertoar fästs uppmärksamhet vid den egna kulturen, kulturarvet och andra läroämnen samt kopplingar till dem.Vid val av mångsidig repertoar fästs uppmärksamhet vid den egna kulturen, kulturarvet och andra läroämnen samt kopplingar till dem.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att agera som en medlem i musikaliska grupper.
Förmåga att agera som en medlem i en musikalisk grupp

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven deltar i gemensamt musicerande på ett konstruktivt sätt, tar hand om sin egen del och uppmuntrar och hjälper andra.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven deltar i gemensamt musicerande och tar hänsyn till gruppens övriga medlemmar.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven deltar i musicerande som en medlem i en grupp.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar under individuell handledning i verksamheten i en musicerande grupp.

Musikaliska kunskaper och färdigheter, kreativt skapande
M2 handleda eleven till en naturlig röstanvändning och sång samt att utveckla sina färdigheter att spela i grupp genom att använda kroppen, rytm-, melodi- och ackordinstrument
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensUppmuntran till att uttrycka egna åsikter och känslor och till att kunna motivera dem.Eleven handleds i att ge konstruktiv kritik till andra elever.Deltagande i musikalisk verksamhet och handledning till att fungera i växelverkan i olika situationer.Eleverna bekantar sig med den nordiska och den finlandssvenska kulturen och kulturarvet. Helsingforsperspektivet betonasInnehållI1 Musikalisk praxisI2 Musikens beståndsdelarI3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhälletI4 RepertoarEleven övar röstanvändning och röstvård genom olika sång- och lekövningar i grupp.Eleven övar tvåstämmig sång med hjälp av kanon och bekanta sånger.Eleven fortsätter att spela skolinstrument och öva spelförmågan genom att använda musikens grundbegrepp. Eleven lär sig grundteknik i något bandinstrument.Repertoaren innehåller bl.a mångsidig barnmusik, musik från olika kulturer, konstmusik, populärmusik och folkmusik.
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sina röstanvändnings- och sångfärdigheter samt sina färdigheter att spela i grupp genom att använda kroppen, rytm-, melodi- och ackordinstrument.
Röstanvändning, sång och förmåga att spela som en del av en grupp

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven utvecklar sin röstanvändning och sina färdigheter i användning av kroppen, rytm-, melodi- och ackordinstrument samt deltar smidigt i gemensam sång och gemensamt musicerande.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven övar på röstanvändning, användning av kroppen samt på att spela rytm-, melodi- och ackordinstrument. Eleven deltar i allsång och gemensamt musicerande, och strävar efter att göra sin del till en del av den musikaliska helheten.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven övar på röstanvändning och deltar i allsång. Eleven använder kroppen och spelar rytm-, melodi- och ackordinstrument som del av en grupp.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven prövar under individuell handledning på möjligheter för röstanvändning och musicerande.

M3 uppmuntra eleven att kroppsligt uttrycka musik, bilder, berättelser och känslor genom rörelse
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigAtt få musikaliska insikter och att finna samband mellan orsak och verkan.Musikaliskt experimenterande, lyssnande, sång, spel och rörelse som redskap för kunskapsbyggande.Förmåga att tåla osäkerhet och halvfärdighet när man övar och skapar musik.Att skapa möjligheter för att lyckasK2 Kulturell och kommunikativ kompetensUppmuntran till att uttrycka egna åsikter och känslor och till att kunna motivera dem.Eleven handleds i att ge konstruktiv kritik till andra elever.Deltagande i musikalisk verksamhet och handledning till att fungera i växelverkan i olika situationer.Eleverna bekantar sig med den nordiska och den finlandssvenska kulturen och kulturarvet. Helsingforsperspektivet betonas.InnehållI1 Musikalisk praxisI2 Musikens beståndsdelarI3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhälletI4 RepertoarEleven fördjupar kunskapen om och användandet av bodypercussions som en del av den musicerande gruppen. Eleven övar de rytmer som övats via bodypercussion på andra instrument. I musicerandet bekantar sig eleven särskilt med rytm och form.I musik och rörelse tränas t.ex. musikens form och grundpuls. Här beaktas de danser som dansas på överborgmästarens självständighetsmottagning.Elevernas egna observationer och erfarenheter förverkligas genom det kroppsliga uttrycket.
Mål för elevens lärande
Eleven uttrycker och utforskar musikens och konstens värld med hjälp av att röra sig till musik.
Förmåga att röra sig till musik

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder hela kroppens rörelse mångsidigt och kreativt i lärandet av musik samt i musikaliskt uttryck och interaktion.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven rör sig till musik och använder sin kropp för musikaliskt uttryck.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven deltar i verksamhet som kombinerar musik och rörelse som en del av gruppen.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar i verksamhet som kombinerar musik och rörelse.

M4 erbjuda eleven möjligheter att uppleva och lyssna till ljudmiljöer och musik och hjälpa eleven att analysera och berätta om vad hen hört
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensUppmuntran till att uttrycka egna åsikter och känslor och till att kunna motivera dem.Eleven handleds i att ge konstruktiv kritik till andra elever.Deltagande i musikalisk verksamhet och handledning till att fungera i växelverkan i olika situationer.Eleverna bekantar sig med den nordiska och den finlandssvenska kulturen och kulturarvet. Helsingforsperspektivet betonas.InnehållI1 Musikalisk praxisI2 Musikens beståndsdelarI3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhälletI4 RepertoarI musikinlärning utnyttjas olika sätt att lyssna och eleven lär sig att skilja på och gestalta det hörda. Eleven berättar om sin lyssnarupplevelse genom t.ex. bild, ord eller en berättelse och utnyttjar den i sitt eget musicerande.I musicerandet uppmärksammas grundbegreppen. Då kunnandet utvecklas benämns begreppen och vedertagna eller egna symboler används för att beskriva musikaliska händelser. I musikalisk verksamhet fästs uppmärksamhet även vid tolkning och musikaliskt uttryck.Eleven granskar ljudmiljöer och delar in dem enligt likheter och olikheter. Eleven övar sig att känna igen ensembler som är typiska för olika musikstilar.Genom att koppla ihop musiklyssnande med andra läroämnen, samt utnyttja närområdets mångsidiga musikutbud, tränas upplevelsefyllt lyssnande.Vid valet av repertoar fästs speciell uppmärksamhet vid olika tidsperioder och genrer genom såväl musicerande som lyssnand
Mål för elevens lärande
Eleven lyssnar till, iakttar och upplever ljudmiljön samt kan delta i diskussion om ämnet.
Förmåga att lyssna till musik

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven lyssnar på ljudmiljöer och musik, identifierar sina preferenser i fråga om dem samt diskuterar sina observationer.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven lyssnar koncentrerat på ljudmiljöer och musik, identifierar sina preferenser i fråga om dem samt framför observationer om det som hen lyssnat på.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven lyssnar på ljudmiljöer och musik samt identifierar sina preferenser i fråga om dem.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven lyssnar på ljudmiljöer och musik.

M5 uppmuntra eleven att improvisera samt planera och skapa mindre kompositioner eller tvärkonstnärliga helheter på olika sätt, även med hjälp av digitala verktyg
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigAtt få musikaliska insikter och att finna samband mellan orsak och verkan.Musikaliskt experimenterande, lyssnande, sång, spel och rörelse som redskap för kunskapsbyggande.Förmåga att tåla osäkerhet och halvfärdighet när man övar och skapar musik.Att skapa möjligheter för att lyckas.K2 Kulturell och kommunikativ kompetensUppmuntran till att uttrycka egna åsikter och känslor och till att kunna motivera dem.Eleven handleds i att ge konstruktiv kritik till andra elever.Deltagande i musikalisk verksamhet och handledning till att fungera i växelverkan i olika situationer.Eleverna bekantar sig med den nordiska och den finlandssvenska kulturen och kulturarvet. Helsingforsperspektivet betonas.K5 Digital kompetensUtnyttjande av teknologi som ett redskap vid lyssnande, musikaliska fenomen, musikaliskt skapande och inövning av ny repertoar.Att dokumentera egen produktion och återkomma till den.K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapTräning i att arbeta systematiskt och långsiktigt.Uppmuntran till ihärdighet under arbetets gång och att till slutföra arbetet.Att ställa upp kortsiktiga mål och kunna utvärdera förverkligandet.InnehållI1 Musikalisk praxisI2 Musikens beståndsdelarI3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhälletI4 RepertoarEleven skapar småskaliga improvisationer och kompositioner ensam och i grupp genom att röra sig, spela och sjunga.Musikens grundbegrepp och notation förverkligas i improvisation och komposition.Eleven använder teknologi och olika program för att skapa, spara och dela egna verk. I repertoaren används både färdigt material och material skapat av eleverna.
Mål för elevens lärande
Eleven bygger upp en kreativ relation till musikens ljud genom att leka, pröva på och improvisera samt genom att komponera och arbeta tvärkonstnärligt. Eleven använder digitala verktyg för att skapa musik.
Förmåga att kreativt uttrycka musikaliskt tänkande på olika sätt

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder musikaliska eller andra ljudelement för att utveckla och förverkliga musikaliska idéer ensam eller som medlem i en grupp. Eleven använder de möjligheter som musikteknologin erbjuder i sitt eget eller gruppens uttryck.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder musikaliska eller andra ljudelement i en kreativ skapandeprocess. Eleven kan vid behov under handledning använda de möjligheter som musikteknologin erbjuder ensam eller som medlem i en grupp.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven deltar i en kreativ produktionsprocess och tar fram enstaka musikaliska idéer ensam eller som medlem i en grupp. Eleven prövar på musikteknologins möjligheter i skapandet av musik.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar i en kreativ produktionsprocess ensam eller som medlem i en grupp. Eleven prövar några musikteknologiska verktyg under individuell handledning.

Kulturell förståelse och multilitteracitet
M6 handleda eleven att analysera sina musikaliska upplevelser och musikens estetiska, kulturella och historiska mångfald
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensUppmuntran till att uttrycka egna åsikter och känslor och till att kunna motivera dem.Eleven handleds i att ge konstruktiv kritik till andra elever.Deltagande i musikalisk verksamhet och handledning till att fungera i växelverkan i olika situationer.Eleverna bekantar sig med den nordiska och den finlandssvenska kulturen och kulturarvet. Helsingforsperspektivet betonas.InnehållI1 Musikalisk praxisI2 Musikens beståndsdelarI3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhälletI4 RepertoarEleven känner igen olika musikstilar och hittar likheter och olikheter i stilarna som finns på repertoaren.Förutom den finländska och finlandssvenska musikkulturen, bekantar sig eleven med den nordiska musikkulturen genom sång, rörelse, spel, lyssnande och lek.Såväl ny som äldre nordisk repertoar som anses vara folktradition utnyttjas. I valet av repertoar beaktas mångsidighet vad beträffar stil, tid och kulturell mångfald särskilt. Elevernas egna kultur beaktas också i valet av repertoar.
Mål för elevens lärande
Eleven analyserar sina musikaliska upplevelser och den musikaliska världens mångfald.
Förmåga att uppfatta musikens betydelse

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven framför motiverade åsikter och deltar i diskussioner om musikaliska iakttagelser och om musikens tidsmässiga, estetiska och kulturella betydelser.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven berättar om och framför åsikter om sina musikaliska iakttagelser samt om musikens tidsmässiga, estetiska och kulturella betydelser.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven berättar om sina musikaliska iakttagelser samt känner igen några tidsmässiga, estetiska och kulturella drag hos musik.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner igen några estetiska, tidsmässiga och kulturella drag hos musik.

M7 handleda eleven att förstå musikaliska begrepp och principerna för notationssätten inom musiken i samband med musicerande
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK4 MultilitteracitetAtt bekanta sig med musikens begrepp och musikens språk samt hur man kommunicerar med hjälp av dem.Att använda musiken som redskap för sinnebilder genom att jämföra och beskriva.InnehållI1 Musikalisk praxisI2 Musikens beståndsdelarI3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhälletI4 RepertoarEleven spelar melodi- och rytminstrument efter noter. Eleven befäster att benämna, känna igen och spela noter och rytmer genom att sjunga, röra sig, spela och leka.Musikens grundbegrepp och notation förverkligas i musicerandet ensam och i grupp. Via repertoaren övas igenkänning och förverkligande av notationen.
Mål för elevens lärande
Eleven använder musikaliska begrepp och notationssätt för musiken i sin musikaliska verksamhet.
Förmåga att förstå notationssätt inom musiken

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder och tillämpar musikaliska begrepp och notationssätt inom musiken som hen lärt sig i sin musikaliska verksamhet.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven följer de musikaliska nota–tionssätten som hen lärt sig när hen musicerar.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven känner igen några musikaliska begrepp och notationssätt inom musiken samt kan musicera enligt dem.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner igen några musikaliska begrepp och notationssätt inom musiken.

Välbefinnande och säkerhet i musik
M8 hjälpa eleven att iaktta hur musiken påverkar välbefinnandet och att se till att musik- och ljudmiljön är trygg
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK3 VardagskompetensAtt värna om om inlärningsmiljöns prydlighet, trivsel och säkerhetAtt förstå regler och överenskommelser i samband med musicerande.Att värna om ergonomin i sång- och spelsituationer.Att observera sambandet mellan musik och olika känslotillstånd.InnehållI1 Musikalisk praxisI2 Musikens beståndsdelarI3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhälletI4 RepertoarEleven övar sig i avslappning och avkoppling till musik.Eleven verkar som en ansvarstagande gruppmedlem och lyssnar på sin grupp samtidigt som hen spelar eller sjunger. Det egna agerandet anpassas enligt den musicerande gruppen.Eleven förstår betydelsen av skyddandet av hörsel under musiklektionerna och fritiden.Eleverna övar sig i användandet av instrument på ett ändamålsenligt sätt och lär sig agera då läraren ger direktiv.Eleven uppmuntras att uttrycka egna tankar och känslor genom musiken.
Mål för elevens lärande
Eleven känner till hur musik och ljudmiljöer påverkar humöret och välbefinnandet. Eleven ser till att musik- och ljudmiljön är trygg.
Förmåga att använda instrument och utrustning på ett säkert sätt. Eleven handleds också att reflektera över sina erfarenheter av ljud och musik, men detta används inte som grund för bildandet av vitsordet.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan använda utrustning och instrument enligt säkerhetsanvisningarna och ser till att musik- och ljudmiljön är trygg.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan använda utrustning och instrument enligt säkerhetsanvisningarna.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven agerar i enlighet med säkerhetsanvisningarna då hen använder utrustning och instrument.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven följer de säkerhetsanvisningar som ges då hen använder utrustning och instrument.

Förmåga att lära sig musik
M9 handleda eleven att utveckla sina musikaliska färdigheter genom övning, att vara med och ställa upp mål och att utvärdera sina framsteg i förhållande till målen
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigAtt få musikaliska insikter och att finna samband mellan orsak och verkan.Musikaliskt experimenterande, lyssnande, sång, spel och rörelse som redskap för kunskapsbyggande.Förmåga att tåla osäkerhet och halvfärdighet när man övar och skapar musik.Att skapa möjligheter för att lyckas.InnehållI1 Musikalisk praxisI2 Musikens beståndsdelarI3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhälletI4 RepertoarEleverna sätter upp små mål och utvärderar de egna framstegen i musikstudierna.Eleverna övar och förbereder ett uppträdande tillsammans som alla har möjlighet att delta i. Till repertoaren väljs sånger och spelmaterial som kan övas tillsammans och för vilka eleverna kan sätta upp egna mål för sitt övande.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att utveckla sina musikaliska färdigheter genom övning, deltar i att ställa upp mål för sitt musikaliska lärande samt bedömer hur färdigheterna framskrider i förhållande till målen.
Förmåga att lära sig samt arbetsfärdigheter

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven ställer upp mål för sina musikaliska färdigheter och arbetar i enlighet med dem. Eleven utvärderar sitt agerande och anpassar sitt arbete i enlighet med målen.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven utvecklar sina musikaliska färdigheter genom övning samt deltar i att ställa upp mål och bedöma framsteg i gemensamt musicerande.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven utvecklar sina musikaliska färdigheter genom övning samt övar på att ställa upp mål och bedöma framsteg i gemensamt musicerande.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven utvecklar med lärarens stöd sina färdigheter inom något delområde inom musikaliska färdigheter i riktning mot ett givet mål.

Innehåll

I1 Musikalisk praxis

Grunderna för läroplanen

I samband med musicerandet fästs uppmärksamhet vid att arbeta i grupp. Genom gemensamt musicerande övar eleven en naturlig röstanvändning och sång, rörelse och de grundläggande teknikerna i att musicera med hjälp av kropps-, rytm-, melodi- och ackordinstrument. Det centrala i undervisningen är att utveckla elevens uttrycksförmåga och fantasi på ett mångsidigt sätt.

I2 Musikens beståndsdelar

Grunderna för läroplanen

I samband med musicerandet fästs uppmärksamheten, utöver vid de grundläggande begreppen, vid att utveckla elevens förmåga att uppfatta rytm, melodi, harmoni, form, klangfärg och dynamik. I takt med att elevens kunskaper utvecklas börjar man namnge och använda egna eller vedertagna symboler för att beskriva musikaliska skeenden. I musikalisk verksamhet fästs också uppmärksamhet vid olika sätt att tolka och uttrycka musik.

I3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhället

Grunderna för läroplanen

Utöver musikaliska kunskaper och färdigheter ska undervisningen också behandla elevernas erfarenheter och iakttagelser gällande musik och musicerande i olika miljöer i och utanför skolan. I undervisningen skapar man kopplingar till andra läroämnen och till den egna livsmiljön och reflekterar över musikens betydelser i olika livssituationer under olika tider och epoker.

I4 Repertoar

Grunderna för läroplanen

Vid planeringen av repertoar ska man beakta elevernas egna kulturer, värna om kulturarvet och vidga den kulturella förståelsen. Repertoaren ska vara mångsidig och omfatta bland annat barnmusik, musik från olika kulturer, konstmusik, populärmusik och folkmusik. Också musikaliska produkter och kompositioner som eleverna skapat i musicerandet ska ingå i repertoaren.

eGrunder