Finska, modersmålsinriktad finska, A1-lärokurs

Grunderna för läroplanen

Syftet med bedömningen under läsåret är i första hand att handleda lärandet med hjälp av uppmuntrande respons. Lärarens respons ger eleverna en möjlighet att bli medvetna om målen för lärandet samt om sina egna kunskaper och hur de kan utvecklas. För att studierna ska framskrida är det viktigt att läraren ger eleverna möjlighet att visa sina kunskaper på olika sätt. Eleverna övar med hjälp av lärarens handledning sina kunskaper i själv- och kamratbedömning som en del av språkstudierna.

I slutet av läsåret ska läraren ge en verbal bedömning eller ett siffervitsord i A1-lärokursen i modersmålsinriktad finska som baserar sig på lärarens iakttagelser av elevernas kunskaper i relation till samtliga mål som ställts upp i läroplanen. Då läraren bedömer elevernas lärande ska hen se till att eleverna kan visa sina kunskaper på olika sätt.


Lokala läroplanen

Bedömningen ska sporra och ge eleverna möjlighet att bli medvetna om sina kunskaper, att utveckla dem och att uttrycka sig på för dem naturliga sätt. Mångsidig bedömning ger också elever som har inlärningssvårigheter i språk, eller annars har ett annorlunda språkligt utgångsläge, möjligheter att visa sina kunskaper. Den Europeiska språkportfolion eller andra liknande utvärderingsverktyg kan användas vid bedömningen.

Läraren ska ge en verbal bedömning eller ett siffervitsord i finska genom att bedöma elevernas kunskaper i relation till målen i den lokala läroplanen. För att definiera kunskapsnivån för läsårsbetyget i årskurs 6 ska läraren använda de nationella bedömningskriterierna i A-lärokursen i modersmålsinriktad finska. För att studierna ska framskrida är det viktigt att bedömningen sker på många olika sätt och att den beaktar alla mål. Bedömningen ska rikta sig till samtliga innehåll. Bedömningen av delområdena ska grunda sig på den Europeiska referensramen och den finländska referensram som utarbetats utgående från den. Man bör i bedömningen speciellt ta hänsyn till att referensramen är anpassad för språkundervisningen i främmande språk och att elever som undervisas enligt den modersmålsinriktade lärokursen har relativt goda muntliga kunskaper i finska redan vid skolstarten, medan elevens kunskaper i de övriga delområdena kan variera stort.

Mål

Mål
M1 Eleven bekantar sig med olika språk och kulturer i skolan, närmiljön samt i Finland och Norden. Handleda eleven att förstå finskans och svenskans ställning som nationalspråk. Handleda eleven att lägga märke till kännetecknande och kulturella särdrag i finska.
Lokal precisering
Undervisningens målAtt uppmuntra eleven att lägga märke till finskan i sin omgivning och väcka intresse för finska språketMångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensDen egna skolans flerspråkighet uppmärksammasInnehållI1 Kulturell mångfald och språkmedvetenhetVi uppmuntrar eleven att lägga märke till finskan i sin omgivning och väcka intresse för finska språket.Vi lär oss bemöta människor fördomsfritt.Undervisningens målAtt stödja eleven att utveckla språklig nyfikenhet och medvetenhetMångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleven handleds i att jämföra finskan med andra språk hen behärskarInnehållI1 Kulturell mångfald och språkmedvetenhetVi stöder eleven att utveckla språklig nyfikenhet och medvetenhet.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig göra iakttagelser om olika språk och kulturer i sin vardag samt inser nyttan av de språkkunskaper som hen redan har. (används inte som bedömningsgrund)
M2 Handleda eleven att värdesätta sin egen tvåspråkiga bakgrund och dubbla kulturidentitet samt språklig och kulturell mångfald.
Lokal precisering
Undervisningens målAtt bemöta människor fördomsfrittMångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensDen egna skolans flerspråkighet uppmärksammas.Elevernas öppna inställning till den flerspråkiga miljön förstärks.InnehållI1 Kulturell mångfald och språkmedvetenhetVi uppmuntrar eleven att lägga märke till finskan i sin omgivning och väcka intresse för finska språket.Vi lär oss bemöta människor fördomsfritt.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig värdesätta sin egen språkliga bakgrund och olika språk och kulturer. (används inte som bedömningsgrund)
M3 Erbjuda eleven möjlighet att samarbeta med andra och fungera i grupp med andra samt att använda båda sina språk.
Lokal precisering
Undervisningens målAtt skapa en tillåtande studieatmosfär som stöder och uppmuntrar eleverna att lära sig och lära av varandraMångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleverna uppmuntras från början till att vara nyfikna och modiga språkanvändareK7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidEleven ges möjlighet att delta i valet av ämnesområden och hur förverkligandet skerInnehållI2 Färdigheter för språkstudierVi skapar en studieatmosfär som stöder och uppmuntrar lärande.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig samarbeta och fungera i grupp med andra.
M4 Uppmuntra eleven att göra iakttagelser om olika språk och språkbruket i både finska och svenska samt att härleda nya ords och uttrycks betydelser och att aktivt använda dem.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig härleda nya ords och uttrycks betydelser samt att göra iakttagelser om språket och språkbruket. (används inte som bedömningsgrund)
M5 Eleven bekantar sig med olika sätt att lära sig språk och prövar vilka sätt att lära sig som passar hen själv bäst. Eleverna övar tillsammans att ställa upp mål för sina språkstudier.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig känna igen, pröva, öva samt använda olika färdigheter för språkstudier.
M6 Uppmuntra eleven att aktivt använda språket på ett mångsidigt sätt och utveckla sina uttrycks- och kommunikationsfärdigheter i olika kommunikationssituationer.
Lokal precisering
Undervisningens målAtt modigt öva sina kunskaper i finskaMångsidig kompetensK5 Digital kompetensEleven handleds i att hitta digitala verktyg som stöder språkinlärningenInnehållI2 Färdigheter för språkstudierVi uppmuntrar eleven att modigt öva sina kunskaper i finska.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig använda språket i olika kommunikationssituationer
M7 Handleda eleven att använda olika non-verbala tillvägagångssätt och olika sätt för att härleda ords betydelse. Uppmuntra eleven att uttrycka sina egna iakttagelser och sina svårigheter att förstå budskapet.
Lokal precisering
Undervisningens målAtt modigt öva sina kunskaper i finskaMångsidig kompetensK5 Digital kompetensEleven handleds i att hitta digitala verktyg som stöder språkinlärningenInnehållI2 Färdigheter för språkstudierVi uppmuntrar eleven att modigt öva sina kunskaper i finska.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig använda nonverbala hjälpmedel till exempel gester, miner, ordförråd och digitala färdigheter för att hantera kommunikationssituationer. Eleven lär sig framföra sina egna iakttagelser.
M8 Uppmuntra eleven att använda finska språket på ett för kommunikationssituationen lämpligt sätt samt känna igen kulturella drag i interaktionen på finska och svenska.
Lokal precisering
Undervisningens målAtt ordna tillfällen där eleven med hjälp av olika medier får träna muntlig kommunikationMångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven uppmuntras att använda finska.Eleven lär sig agera ändamålsenligt i en kommunikationssituation.K4 MultilitteracitetEleven bekantar sig med kulturbundenhet i olika kommunikationssituationerK5 Digital kompetensVi använder oss av autentiskt material som modell för interaktionssituationerK7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidEleven ges möjlighet att delta i valet av ämnesområden och hur förverkligandet skerInnehållI3 Förmåga att kommunicera, att tolka texter och att producera texterVi ordnar tillfällen där eleven med hjälp av olika metoder får träna muntlig kommunikation.
Mål för elevens lärande
Eleverna lär sig fungera naturligt i olika kommunikationssituationer.
M9 Handleda eleven att utveckla sina kunskaper i finska språket i olika slags situationer samt att bekanta sig med muntliga och skriftliga åldersenliga texter.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att beskriva och återge företeelser muntligt och med hjälp av olika typer av texter.
M10 Erbjuda eleven rikliga möjligheter att använda finska, särskilt i tal, i många olika situationer.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att använda finska mångsidigt i olika situationer.

Innehåll

Kulturell mångfald och språklig medvetenhet

Grunderna för läroplanen

I1 I undervisningen reflekterar man tillsammans över vilka språk som talas i skolan, närmiljön samt i Finland och Norden, och man bekantar sig med de olika kulturerna. Eleverna iakttar vilka likheter och olikheter det finns mellan olika språk. Eleverna reflekterar över och diskuterar den egna tvåspråkiga bakgrunden och kulturidentiteten.

Kulturell mångfald och språklig medvetenhet

Grunderna för läroplanen

I2 Eleverna funderar tillsammans på den språkliga och kulturella mångfaldens betydelse för olika gemenskaper.

Färdigheter för språkstudier

Grunderna för läroplanen

I3 Eleverna övar att samarbeta och arbeta parvis och i grupper.

Färdigheter för språkstudier

Grunderna för läroplanen

I4 I undervisningen iakttar man i huvudsak talat språk. Eleverna övar på att härleda nya ords och uttrycks betydelse utifrån kontexten, allmänbildningen och den egna tvåspråkiga bakgrunden och dubbla kulturidentiteten.

Färdigheter för språkstudier

Grunderna för läroplanen

I5 Eleverna diskuterar och funderar hur och på vilka olika sätt man kan lära sig språk. Eleverna övar olika sätt att lära sig språk. Eleverna övar på att utvärdera både sina egna och sina klasskamraters språkkunskaper med hjälp av till exempel den europeiska språkportfolion.

Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera

Grunderna för läroplanen

I6 Innehållet väljs utgående från elevernas vardag och intressen. Innehållet väljs tillsammans med eleverna med beaktande av deras tvåspråkiga bakgrund. En central del av innehållet är att använda språket för olika syften och att öva ett artigt språkbruk i olika kommunikationssituationer. Eleverna ges möjlighet att använda språket i olika situationer som främjar elevernas språkliga utveckling och ger lämpliga utmaningar med beaktande av elevernas tvåspråkiga bakgrund. Som en del av kommunikationen utvidgar eleverna ordförråd och strukturer med hjälp av sång, lek, drama och spelifiering.

Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera

Grunderna för läroplanen

I7 Eleverna övar att använda olika hjälpmedel för att kommunicera, till exempel att använda gester och att rita samt övar sig på att härleda nya ords och uttrycks betydelse utifrån kontexten, allmänbildningen och den egna tvåspråkiga bakgrunden och den dubbla kulturidentiteten. Eleverna lär sig utnyttja sin tvåspråkiga bakgrund i olika situationer.

Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera

Grunderna för läroplanen

I8 Eleverna övar på olika naturliga sätt att uttrycka sig och reagera i olika vardagliga kommunikationssituationer.

Växande språkkunskap, förmåga att tolka texter

Grunderna för läroplanen

I9 Innehållen väljs utgående från elevernas vardag och egna intressen. Innehållet väljs tillsammans med eleverna och med beaktande av elevernas tvåspråkiga bakgrund. Eleven får i första hand ta del av talade texter och så småningom även skrivna texter samt bekanta sig med de språkliga dragen i dessa. Eleverna övar att utnyttja finskspråkigt material och utvecklar sina färdigheter i finska med hjälp av sång, lek, ramsor, berättelser och bilder. Eleverna övar tillsammans att lyssna, tala och så småningom läsa och skriva på finska utifrån de teman som behandlas i undervisningen.

Växande språkkunskap, förmåga att producera texter

Grunderna för läroplanen

I10 Innehållet väljs utgående från elevernas vardag och egna intressen. Innehållet väljs tillsammans med eleverna och med beaktande av elevernas tvåspråkiga bakgrund och dubbla språkidentitet. Eleverna utvidgar sitt ordförråd och övar på ett mångsidigt sätt ord och strukturer som en del av kommunikationen i olika situationer med hjälp av aktiverande arbetssätt, digitala hjälpmedel och till exempel sång, lek, ramsor, berättelser, drama och spelifiering. Eleverna får så småningom öva sig på att skriva.

eGrunder