Ortodox tro

Grunderna för läroplanen

Bedömningen av lärande ska vara handledande och uppmuntrande. Mångsidig respons ges i samband med arbetet och gemensamma diskussioner. Responsen ska utveckla elevernas samarbetsförmåga och uppmuntra dem att uttrycka sina tankar. Eleverna ska i undervisningen ges utrymme och uppmuntras att ifrågasätta och ställa frågor samt att motivera sina åsikter och lyssna på andras synpunkter. Mångsidiga arbetssätt ger eleverna möjligheter att visa och själva ge akt på sina framsteg och kunskaper.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i religion är följande

  • framsteg i att känna igen och namnge fenomen som rör livsåskådning i sin närmiljö
  • framsteg i förmågan att arbeta i grupp
  • framsteg i förmågan att uttrycka tankar och lyssna på andra.

Mål

Mål
M2 vägleda eleven att få insikt i centrala begrepp, berättelser och symboler i religionen i fråga
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigatt göra iakttagelser och lösa  problem i växelverkan med andra;  att fundera över saker ur nya synvinklar;  växelverkan och interna relationer religioner emellan;   beredskap att granska den egna gemenskapens tillvägagångssätt. InnehållFortsätta bekanta sig med den ortodoxa kyrkobyggnaden Fortsätta bekanta sig med religiösa symboler som hör till den ortodoxa kyrkan Öva sig i att använda Bibeln Berättelser från GT och NT: Skapelsen Berättelser om Jesu liv 
M3 handleda eleven att utforska det religiösa året, religiösa högtider och seder
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensatt bygga upp en egen positiv kulturidentitet. K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidatt stärka elevens egen medverkan;  beredskap att granska den egna gemenskapens tillvägagångssätt. InnehållBekanta sig med det ortodoxa kyrkoårets mest centrala högtider  Att delta i en ortodox gudstjänst 1-2 gånger per år
M4 sporra eleven att lära känna seder och högtider i religioner och livsåskådningar som förekommer i klassen, skolan och närmiljön
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensatt känna igen och respektera det kulturella i sin omgivning;  att handla flexibelt i olika situationer; att möta andra med respekt och artighet.   K3 Vardagskompetensatt utveckla den emotionella kompetensen.   K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidolika parters likhet, jämlikhet och rättvis behandling.                           InnehållBekanta sig med de lutherska och katolska kyrkorna, med islam, judendomen och med irreligiositet ur en ortodox synvinkel 
M5 uppmuntra eleven att identifiera och uttrycka sina tankar och känslor
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensatt uttrycka sina egna åsikter på olika konstruktiva sätt;  respektfull växelverkan;  att uppskatta sina egna religiösa rötter. K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskaplämpligt beteende och samarbetsfärdigheter;  samarbete; att möta misslyckanden och besvikelser. K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidatt konstruktivt uttrycka sina egna åsikter. InnehållÖva sig i att uttrycka sin egen åsikt, t.ex. genom att kommentera bibliska berättelser  Leva sig in i andras situation
M8 ge eleven möjligheter att öva sig att framföra och motivera sina åsikter samt att lyssna på och förstå olika åsikter
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigatt fundera över saker från olika synvinklar och att skaffa sig ny kunskap; att ställa frågor. K5 Digital kompetensinformationsbehandling; växelverkan och att skaffa sig ett nätverk. K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapgrupparbeteatt handla flexibelt i situationer av förändring;  långsiktig verksamhet. K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidbetydelsen av regler, avtal och tillit. InnehållAtt öka empatin: Att bry sig om andra, att förlåta, att vara ärlig, visa omsorg och kärlek  Frihet och ansvar enligt den ortodoxa människosynen 

Innehåll

I1 Förhållandet till den egna religionen

Grunderna för läroplanen

I undervisningen uppmärksammas olika slags familjer och förhållandet till den ortodoxa kyrkan och andra kyrkor eller livsåskådningar. Man granskar mysterierna som en del av familjens och barnets eget liv. Man behandlar inledningsvis den egna religionens särdrag och centrala begrepp, vokabulär och symboler inom kyrkan samt lär sig om olika gudstjänster. Kyrkan som byggnad studeras. Eleverna bekantar sig med den egna församlingen och det ortodoxa kyrkoårets centrala högtider enligt de kristna årshögtiderna. Man behandlar traditioner, seder och några helgon som är förknippade med dem. Eleven bekantar sig med sitt skyddshelgon.

I2 Religionernas värld

Grunderna för läroplanen

Eleverna lär känna religioner, livsåskådningar och irreligiositet i den egna klassen, skolan och närmiljön i samband med vardagsevenemang och fester i skolan. Det ortodoxa perspektivet beaktas i samband med fester eller kyrkliga evenemang. Man bekantar sig med elevens ortodoxa traditioner ur ett mångkulturellt perspektiv.

I3 Ett gott liv

Grunderna för läroplanen

Vid val av innehåll beaktas läran om frihet och ansvar som hänger ihop med den ortodoxa människosynen samt ett holistiskt välbefinnande. Ansvar för miljön och naturen samt livets unicitet behandlas i undervisningen. Man försöker leva sig in i andra människors situation och funderar över frågor som hör samman med människans liv, såsom omtänksamhet, förlåtelse, ärlighet, omsorg och kärlek i familjen och i skolan. Man klargör vilken betydelse FN:s konvention om barnets rättigheter har för elevens eget liv. Man studerar livet och döden samt etiska frågor med hjälp av Gamla och Nya Testamentets berättelser och exempel ur vardagen.

eGrunder