Katolsk tro

Grunderna för läroplanen

Bedömningen av lärande ska vara handledande och uppmuntrande. Mångsidig respons ges i samband med arbetet och gemensamma diskussioner. Responsen ska utveckla elevernas samarbetsförmåga och uppmuntra dem att uttrycka sina tankar. Eleverna ska i undervisningen ges utrymme och uppmuntras att ifrågasätta och ställa frågor samt att motivera sina åsikter och lyssna på andras synpunkter. Mångsidiga arbetssätt ger eleverna möjligheter att visa och själva ge akt på sina framsteg och kunskaper.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i religion är följande

  • framsteg i att känna igen och namnge fenomen som rör livsåskådning i sin närmiljö
  • framsteg i förmågan att arbeta i grupp
  • framsteg i förmågan att uttrycka tankar och lyssna på andra.

Mål

Mål
M1 väcka elevens intresse för religionsundervisningen och handleda eleven att förstå sin egen familjs religiösa och konfessionella bakgrund
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensAtt känna till och värdesätta den egna familjens traditioner och seder för att kunna vara delaktig i och påverka den egna traditionenK4 MultilitteracitetEleverna ska ges gott om tillfällen att fråga, undra, berätta historier, uttrycka sina tankar och åsikter och dela med sig av sina erfarenheter genom olika uttryckssätt och med olika redskap.InnehållEleven bekantar sig med de religiösa traditionerna och den kulturella bakgrunden i den egna familjenOlikheter mellan familjerEleven bekantar sig med den egna församlingenEleverna bekantar sig med dopets sakrament, fadderverksamhet samt sitt skyddshelgonReligioner, åskådningar och irreligiositet i den egna klassen
M2 vägleda eleven att få insikt i centrala begrepp, berättelser och symboler i religionen i fråga
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigElevens egna erfarenheter, iakttagelser och frågorK4 MultilitteracitetEleven känner igen och kan tolka olika religiösa symboler samhället och känna till andra religiöst anknutna traditioner i kulturen.InnehållKristna och framförallt katolska symboler i kyrkobyggnader och hemmaTraditionerCentrala dagliga böner i den katolska tron, Fader vår samt Ave MariaBibeln, de kristnas heliga skrift, GT och NT
M3 handleda eleven att utforska det religiösa året, religiösa högtider och seder
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven får ta del av det kristna kulturarvetK7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidEleven får erfarenhet och blir delaktig i skolans vardag och fest.InnehållDet katolska kyrkoårets centrala högtider i relation till det kristna kyrkoårets händelserMässor och sakrament i den katolska kyrkanEtt besök till en katolsk mässa förrättas minst en gång under läsåret
M4 sporra eleven att lära känna seder och högtider i religioner och livsåskådningar som förekommer i klassen, skolan och närmiljön
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleverna ska sporras och handledas till positiv växelverkan och samarbete. Eleven lär känna och uppskatta övriga traditioner och seder.K3 VardagskompetensEleven lär sig gemensamma regler och goda seder.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidTillsammans med eleverna ska man diskutera vad rättvisa, jämlikhet och ömsesidighet betyder.InnehållDe mångreligiösa inslagen i närmiljön i förhållande till den katolska tronBesöka en tillställning i ett annat kyrkosamfund eller trossamfund alternativt ett lärarbesök på skolan
M5 uppmuntra eleven att identifiera och uttrycka sina tankar och känslor
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleven ska ges möjlighet att ge uttryck för sådant som är betydelsefullt för hen själv i positiv växelverkan.K3 VardagskompetensEleven ska öva sig att identifiera och uttrycka sina känslor och att utveckla emotionell kompetens till exempel med hjälp av lek och drama.K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapEleven ska uppmuntras att fundera över vad hen själv är särskilt bra på. Eleven ska uppmuntras i att lita på sig själv då hen handlar i nya situationer. Eleven ska få öva sig i att anpassa sina egna idéer till andras.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidEleven ska genom egna erfarenheter bekanta sig med demokratiska principer och demokrati i praktiken.InnehållErfarenheter av religionen och den egna identitetenLikvärdighet samt att fungera i grupp och visa respektera för andra

Innehåll

I1 Förhållandet till den egna religionen

Grunderna för läroplanen

Eleven bekantar sig med katolsk tro utgående från den egna familjen. Centrala innehåll är medlemskap i kyrkan, dopet och den heliga mässan, korstecknet, den Heliga Treenigheten, Jesus Kristus och de viktigaste händelserna i hans liv. Eleven bekantar sig med centrala dagliga böner. Man studerar livets uppkomst enligt Bibeln. I undervisningen behandlas Bibeln som helig skrift och kyrkoårets stora högtider. Eleven bekantar sig med den egna församlingen och kyrkobyggnaden samt med Jungfru Maria och några andra helgon.

I2 Religionernas värld

Grunderna för läroplanen

I undervisningen beaktas elevernas bakgrund och de mångkulturella och mångreligiösa inslag den eventuellt innehåller. Eleverna bekantar sig med andra religioner, livsåskådningar och irreligiositet som en del av vardag och fest i den egna klassen, skolan och närmiljön. Man studerar likheter mellan katolska traditioner och andra religioner och livsåskådningar.

I3 Ett gott liv

Grunderna för läroplanen

I undervisningen lär man eleverna att känna igen och att skilja mellan rätt och fel med hjälp av Gamla och Nya Testamentets berättelser. Man funderar över betydelsen av omtänksamhet och ärlighet. Man behandlar människans ansvar för naturen och världen samt granskar detta ansvar som en uppgift som baserar sig på skapelseberättelsen. Man klargör vilken betydelse FN:s konvention om barnets rättigheter har för elevens eget liv. Eleverna bekantar sig med centrala religiösa begrepp såsom syndafallet, att få förlåtelse och förlåta, det egna och gemensamma bästa och de centrala budord som är förknippade med dessa.

eGrunder