Bildkonst

Grunderna för läroplanen

Bedömningen av lärandet i bildkonst ska vara uppmuntrande och handledande och beakta elevernas individuella framsteg. Bedömningen ska stödja eleven att utveckla sin förmåga att skapa och tolka bilder, kunskapen om konst och övrig visuell kultur, långsiktiga arbetssätt och färdigheter i självbedömning. Responsen ska vara mångsidig och uppmuntra eleverna att uttrycka sina tankar och att värdesätta andras synpunkter. Bedömningen av lärandet ska omfatta alla dimensioner av det konstnärliga lärandet som definieras i målen för undervisningen.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i bildkonst är följande

  • framsteg i förmågan att ställa upp mål för sitt arbete
  • framsteg i att pröva olika material och öva olika tekniker
  • framsteg i att använda uttryckssätt inom bildkonsten och diskutera om dem
  • framsteg i förmågan att diskutera sina egna och andras bilder.

Lokala läroplanen

Eleverna deltar även i planeringen och förverkligandet av självbedömningen. I bedömningen betonas inlärningsprocessen istället för enskilda prestationer.

Mål

Mål
Att iaktta och tänka visuellt
M1 sporra eleven att iaktta konst, omgivningen och annan visuell kultur med olika sinnen och genom att skapa bilder
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleven kan ställa nyfikna frågor om bekanta och nya ämnen. Med hjälp av för åldern lämpliga problemlösnings- och forskningsuppgifter väcks elevernas nyfikenhet och intresse för den omgivande världen. Eleverna bekantar sig med konst som en inlärningsprocess.Eleven undersöker fenomen i sin skola och i sin näromgivning som hen valt själv eller tillsammans med andra. Genom olika sätt att samla information starks deras förmåga att strukturera, benämna och beskriva sin omgivning. Eleverna ska handledas i att bli varse sina styrkor som lärande individer och att känna glädje när de lyckas.K2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleverna lär sig genom konstens metoder om sin familjs och skolas traditioner och seder samt om sin närmaste kulturmiljö och dess kulturella mångfald. Verksamheten stöder utvecklingen av elevens identitet och gör det meningsfullt för eleven att uttrycka sina tankar och att ge dem uttryck i bildform.K3 VardagskompetensEleverna lär sig att röra sig självständigt och tryggt i närmiljön som fotgängare, cycklister och användare av kommunal trafik.K4 MultilitteracitetEleverna ska handledas att nå kompetens i multilitteracitet. Eleverna lär sig att tolkka, producera och värdera olika för åldern passande bilder, föremål, byggnader och andra manifestationer av visuell kultur. Elevernas vardagsmiljö och de iaktagleser de gör om den tas i beaktande när man utväljer lärmiljöer och arbetssätt.K5 Digital kompetensI skolarbetet ska eleverna få öva sig att använda utrustning, program och tjänster och de mest centrala principerna för hur de används och fungerar. Spelifiering, växelverkan, lek och proaktiva metoder ska användas för att främja lärandet.InnehållI1 Egna bildkulturer:Innehållet väljs utgående från elevernas egna bilder och bildkulturer. Eleverna uppmuntras att bekanta sig med varandras bildkulturer.Egna bildkulturer används som utgångspunkt i det egna bildarbetet. I undervisningen behandlas de egna bildkulturernas betydelse i elevernas vardag, närmiljö och samverkan.I2 Bildkulturer i omgivningen:Innehållet omfattar olika omgivningar, föremål, mediekulturer och virtuella världar.Innehållet väljs mångsidigt ur byggda och naturliga miljöer och ur medier.Omgivningens bildkulturer används som utgångspunkt vid bildskapandet. I undervisningen koncentrerar man sig på elevernas närmiljö och dess medier.
M2 uppmuntra eleven att diskutera om sina iakttagelser och tankar
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleverna bekantar sig med sin närmiljös kulturella mångfald. Verksamheten stöder utvecklingen av elevens identitet och gör det meningsfullt för eleven att uttrycka sina tankar och att ge dem uttryck i bildform.K3 VardagskompetensEleven övar sig I att identifiera och uttrycka sina känslor och att reglera dem. Eleven övar sig i att vara en del av en grupp och att vara medveten om vikten av gemensamma spelregler och om hur det egna beteendet påverkar gruppen.K4 MultilitteracitetSom grund för undervisningen ligger att eleverna ges gott om tillfällen att fråga, undra, berätta historier, uttrycka sina tankar och dela med sig av sina erfarenheter genom olika uttryckssätt och med olika redskap. Eleverna ska lära sig att söka information i olika källor och att förmedla information till andra.K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapSkolarbetet ska ge eleverna mångsidiga möjligheter att lära sig arbeta självständigt och tillsammans med andra.InnehållI1 Egna bildkulturerInnehållet väljs utgående från elevernas egna bilder och bildkulturer.Eleverna uppmuntras att bekanta sig med varandras bildkulturer.Egna bildkulturer används som utgångspunkt i det egna bildarbetet. I undervisningen behandlas de egna bildkulturernas betydelse i elevernas vardag, närmiljö och samverkan.I2 Bildkulturer i omgivningenInnehållet omfattar olika omgivningar, föremål, mediekulturer och virtuella världar.Innehållet väljs mångsidigt ur byggda och naturliga miljöer och ur medier.Omgivningens bildkulturer används som utgångspunkt vid bildskapandet. I undervisningen koncentrerar man sig på elevernas närmiljö och dess medier.
M3 uppmuntra eleven att ge uttryck för sina iakttagelser och tankar genom olika sätt att skapa bilder
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensI skolarbetet ska eleverna ges möjlighet att ge uttryck för sådant som är betydelsefullt för dem själva genom att använda mångsidiga framställningssätt.K3 VardagskompetensEleven lär sig att bli en skolelev, vilket bl a innefattar en förmåga att ta hand om sig själv och sina arbetsredskap och att bli mera självständig. Eleven övar sig i att vara en del av en grupp och att vara medveten om vikten av gemensamma spelregler och om hur det egna beteendet påverkar gruppen.K4 MultilitteracitetEleverna ska sporras att utveckla förmågan att läsa och tolka bilder genom att pröva på olika visuella uttryckssätt. Eleverna ska uppmuntras att använda och producera olika slag av multimodala produkter.K5 Digital kompetensTillsammans med eleverna diskuteras de mediainnehåll som eleverna producerat. Eleven övar sig att utvärdera sina och andras mediala produkter lekfullt och via diskussion.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidEleverna stöttas att ta del i att planera och utvärdera sina studier, sitt skolarbete och sin lärmiljö.InnehållI1 Egna bildkulturerInnehållet väljs utgående från elevernas egna bilder och bildkulturer som de frivilligt tar del i.Eleverna uppmuntras att bekanta sig med varandras bildkulturer.Egna bildkulturer används som utgångspunkt i det egna bildarbetet.I undervisningen behandlas de egna bildkulturernas betydelse i elevernas vardag, närmiljö och samverkan.I2 Bildkulturer i omgivningenInnehållet omfattar olika omgivningar, föremål, mediekulturer och virtuella världar.Innehållet väljs mångsidigt ur byggda och naturliga miljöer och ur medier.Omgivningens bildkulturer används som utgångspunkt vid bildskapandet. I undervisningen koncentrerar man sig på elevernas närmiljö och dess medier.
Att skapa bilder
M4 uppmuntra eleven att pröva olika material och tekniker samt träna olika visuella uttryckssätt
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleverna erbjuds mångsidiga möjligheter att utveckla sin fantasi, kreativitet och uttrycksförmåga. Eleverna ska sporras att njuta av att deras fingerfärdighet och andra fysiska färdigheter utvecklas. Verksamheten stöder utvecklingen av elevens identitet och gör det meningsfullt för eleven att uttrycka sina tankar och att ge dem uttryck i bildform.K3 VardagskompetensEleven lär sig att bli en skolelev, vilket bl a innefattar en förmåga att ta hand om sig själv och sina arbetsredskap och att bli mera självständig.K5 Digital kompetensI skolarbetet ska eleverna få öva sig att använda utrustning, program och tjänster och de mest centrala principerna för hur de används och fungerar. Spelifiering, växelverkan, lek och proaktiva metoder ska användas för att främja lärandet.Tillsammans med eleverna diskuteras och utarbetas trygga och goda arbetssätt och god nätetikett för användningen av digitala verktyg.K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapEleverna ska uppmuntras att undersöka nya fenomen och fundera över vad de själva är särskilt bra på och vad de kunde göra till förmån för andra i skolan och hemma. De ska uppmuntras att lita på sig själva då de handlar i nya situationer.InnehållI1 Egna bildkulturerInnehållet väljs utgående från elevernas egna bilder och bildkulturer som de frivilligt tar del i.Eleverna uppmuntras att bekanta sig med varandras bildkulturer.Egna bildkulturer används som utgångspunkt i det egna bildarbetet.I undervisningen behandlas de egna bildkulturernas betydelse i elevernas vardag, närmiljö och samverkan.I2 Bildkulturer i omgivningenInnehållet omfattar olika omgivningar, föremål, mediekulturer och virtuella världar.Innehållet väljs mångsidigt ur byggda och naturliga miljöer och ur medier.Omgivningens bildkulturer används som utgångspunkt vid bildskapandet. I undervisningen koncentrerar man sig på elevernas närmiljö och dess medier.
Att tolka visuell kultur
M7 handleda eleven att använda begrepp inom bildkonsten och att undersöka olika typer av bilder
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleverna uppmuntras att iaktta besläktade företeelser samt till att försöka identifiera företeelser som är likartade. Eleven utforskar företeelser som kan slås ihop till helheter och övar sig på att benämna dessa. Eleven lär sig att klassificera och jämföra företeelser som är bekanta åt hen.K4 MultilitteracitetEleverna ska handledas att nå kompetens i multilitteracitet. . Eleverna lär sig att tolkka, producera och värdera olika för åldern passande bilder, föremål, byggnader och andra manifestationer av visuell kultur. Eleverna övar sig att förstå och att muntligt använda sig av bildkonstens begrepp.K5 Digital kompetensI skolarbetet ska eleverna få öva sig att använda utrustning, program och tjänster och de mest centrala principerna för hur de används och fungerar. Spelifiering, växelverkan, lek och proaktiva metoder ska användas för att främja lärandet.Tillsammans med eleverna diskuteras och utarbetas trygga och goda arbetssätt och god nätetikett för användningen av digitala verktyg.Eleverna ska handledas att använda centrala söktjänster, att pröva olika verktyg och att utföra mindre informationssökningar inom olika områden och om sådant som intresserar dem.InnehållI1 Egna bildkulturerInnehållet väljs utgående från elevernas egna bilder och bildkulturer som de frivilligt tar del i.Eleverna uppmuntras att bekanta sig med varandras bildkulturer.Egna bildkulturer används som utgångspunkt i det egna bildarbetet.I undervisningen behandlas de egna bildkulturernas betydelse i elevernas vardag, närmiljö och samverkan.I2 Bildkulturer i omgivningenInnehållet omfattar olika omgivningar, föremål, mediekulturer och virtuella världar.Innehållet väljs mångsidigt ur byggda och naturliga miljöer och ur medier.Omgivningens bildkulturer används som utgångspunkt vid bildskapandet. I undervisningen koncentrerar man sig på elevernas närmiljö och dess medier.
M8 uppmuntra eleven att känna igen olika konstföremål och annan visuell kultur i näromgivningen
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleverna lär sig genom konstens metoder om sin familjs och skolas traditioner och seder samt om sin närmaste kulturmiljö och dess kulturella mångfald.I undervisningen utnyttjas konst- och kulturutbudet I Helsingfors.K3 VardagskompetensEleverna lär sig att röra sig självständigt och tryggt i närmiljönsom fotgängare, cycklister och användare av kommunal trafik.K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapSkolarbetet ska ge eleverna mångsidiga möjligheter att lära sig arbeta självständigt och tillsammans med andra.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidSkolarbetet ska ge eleverna mångsidiga möjligheter att lära sig arbeta självständigt och tillsammans med andra.InnehållI1 Egna bildkulturerInnehållet väljs utgående från elevernas egna bilder och bildkulturer som de frivilligt tar del i.Eleverna uppmuntras att bekanta sig med varandras bildkulturer.Egna bildkulturer används som utgångspunkt i det egna bildarbetet.I undervisningen behandlas de egna bildkulturernas betydelse i elevernas vardag, närmiljö och samverkan.I2 Bildkulturer i omgivningenInnehållet omfattar olika omgivningar, föremål, mediekulturer och virtuella världar.Innehållet väljs mångsidigt ur byggda och naturliga miljöer och ur medier.Omgivningens bildkulturer används som utgångspunkt vid bildskapandet. I undervisningen koncentrerar man sig på elevernas närmiljö och dess medier.
M9 uppmuntra eleven att göra bilder utgående från att granska sin egen omgivning, olika tider och olika kulturer
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigEleverna uppmuntras att iaktta besläktade företeelser samt till att försöka identifiera företeelser som är likartade. Eleven utforskar företeelser som kan slås ihop till helheter och övar sig på att benämna dessa. Eleven lär sig att klassificera och jämföra företeelser som är bekanta åt hen. Med hjälp av för åldern lämpliga problemlösnings- och forskningsuppgifter väcks elevernas nyfikenhet och intresse för den omgivande världen och deras förmåga att strukturera, benämna och beskriva omgivningen stärks.K2 Kulturell och kommunikativ kompetensEleverna påverkar genom mångsidiga framställningssätt formningen av sin omgivning och dess kultur. Eleverna kan berätta om sig själv samt företeelser som är betydelsefulla för dem genom att använda sig mångsidigt av olika framställningssätt. Verksamheten stöder utvecklingen av elevens identitet och gör det meningsfullt för eleven att uttrycka sina tankar och att ge dem uttryck i bildform.K5 Digital kompetensI skolarbetet ska eleverna få öva sig att använda utrustning, program och tjänster och de mest centrala principerna för hur de används och fungerar. Spelifiering, växelverkan, lek och proaktiva metoder ska användas för att främja lärandet.K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapSkolarbetet ska ge eleverna mångsidiga möjligheter att lära sig arbeta självständigt och tillsammans med andra. Eleverna övar sig I att medverka i grupp med egen klass och att samarbeta över årskursgränserna och att anpassa sina egna idéer till andras och att ta ansvar enligt sin ålder.InnehållI2 Bildkulturer i omgivningenInnehållet omfattar olika omgivningar, föremål, mediekulturer och virtuella världar.Innehållet väljs mångsidigt ur byggda och naturliga miljöer och ur medier.Omgivningens bildkulturer används som utgångspunkt vid bildskapandet. I undervisningen koncentrerar man sig på elevernas närmiljö och dess medier.

Innehåll

I1 Egna bildkulturer

Grunderna för läroplanen

Innehållet väljs utgående från elevernas egna bilder och bildkulturer. Eleverna uppmuntras att bekanta sig med varandras bildkulturer. Egna bildkulturer används som utgångspunkt i det egna bildarbetet. I undervisningen behandlas de egna bildkulturernas betydelse i elevernas vardag, närmiljö och samverkan.

I2 Bildkulturer i omgivningen

Grunderna för läroplanen

Innehållet omfattar olika omgivningar, föremål, mediekulturer och virtuella världar. Innehållet väljs mångsidigt ur byggda och naturliga miljöer och ur medier. Omgivningens bildkulturer används som utgångspunkt vid bildskapandet. I undervisningen koncentrerar man sig på elevernas närmiljö och dess medier.

I3 Konstens världar

Grunderna för läroplanen

Innehållet omfattar bildkonst som skapats under olika tider, i olika miljöer och kulturer. Eleverna bekantar sig med bildkonstens värld genom att titta på olika verk, teman och fenomen. Man använder sig av konstverk som utgångspunkt vid bildskapandet. I undervisningen behandlar man det kulturella mångfald som konstverken och upplevelsen av dem ger.

eGrunder