Slöjd

Grunderna för läroplanen

Vid bedömningen av lärandet ska man fästa uppmärksamhet vid att ge positiv respons och uppmuntra eleven både under arbetets gång och i slutet av processen. Genom mångsidig bedömning och respons garanterar man att eleverna utvecklar mångsidiga kunskaper och färdigheter i slöjd. Eleverna ska erbjudas olika sätt att visa sina framsteg och uppmuntras att upprätthålla sina styrkor och träna de färdigheter som behöver utvecklas. Gruppens arbete och arbetsresultat kan presenteras och utvärderas tillsammans för att eleverna ska lära sig att uppträda och att uppskatta andras arbete.

Bedömningen ska omfatta hela slöjdprocessen. Dokumenteringen av de olika faserna i slöjdprocessen ska beskriva hur elevernas färdigheter utvecklats och ange nivån på deras kunskaper. Dokumentationen ska fungera som ett stöd för bedömningen. Eleverna ska vägledas att utvärdera sitt lärande och ges möjlighet till olika slag av självbedömning och kamratbedömning.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i slöjd är följande

  • framsteg i sättet att arbeta
  • framsteg i förmågan att planera, tillverka och utvärdera
  • framsteg i förmågan att arbeta målinriktat
  • framsteg i förmågan att hitta på kreativa lösningar.

Lokala läroplanen

Slöjdens uppgift på årskurs 1 är att skapa grundfärdigheter och väcka elevens intresse och iver för hantverksprocessen. Via försök övas detta på ett påhittigt och lekfullt sätt.

Mål

Mål
M1 väcka elevens intresse och inspiration för att arbeta med händerna samt elevens nyfikenhet för kreativt och experimentellt slöjdarbete
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigUtgångspunkten i slöjd är elevernas egna erfarenheter och frågor. I framförallt nybörjarundervisningen måste man ge plats för förundran, fantasi och inlärningsglädje. Minnet, fantasin och det estetiska tänkandets utveckling stöds via sagor, berättelser, spel, ramsor, sånger och lek. Genom de metaforer som föds skapas passande slöjdprodukter. Tänkandet utvecklas både genom att planera egna arbeten och att göra arbeten tillsammans. Att utvärdera det egna färdiga arbetet och arbetsproceduren hjälper eleven att känna igen sina egna styrkor och att glädjas över att lyckas. Eleven lär sig att uppmärksamma sina framsteg och övar sig i att lägga upp lämpligt utmanande slöjduppgifter.K2 Kulturell och kommunikativ kompetensDen kulturella mångfalden syns i allt det som produceras för hand. På timmarna erbjuds naturligt ett sätt att bekanta sig med t.ex. beklädnad, artefakter och arkitektur. Eleverna uppmuntras att glädjas över framsteg i arbetet med händerna. Fantasin, uppfinningsrikedomen och uttrycksförmågan utvecklas bland annat genom lek, äventyr, musik, drama, sagor, mediaframställning, via bildkonst- och slöjd samt byggandet och andra hantverksmetoder.InnehållI1 Att hitta en idéEleverna planerar en slöjdprodukt utgående från sina egna känslor, historier och fantasivärldar, den byggda miljön och naturen och tar hjälp av olika visuella och materiella metoder. Eleverna övar att ge sina arbeten form, färg och yta. Eleverna undersöker rörelse och balans. Eleverna diskuterar förvaring och skydd.I2 Att prövaEleverna erbjuds möjligheter att utforska olika materiella och tekniska miljöer. Eleverna får pröva på olika material, t.ex. trä, metall, plast, fiber, garn och tyg. Utgående från experimenten planerar och bearbetar eleverna vidare sina produkter eller alster.I3 Att planeraEleverna gör upp en plan för hela slöjdprocessen. Eleverna övar sig att beskriva processen och produkten.I4 Att tillverkaEleverna tillverkar slöjdprodukter eller alster utgående från egna eller gemensamma planer. Eleverna använder olika slöjdredskap och apparater för att klippa, fästa, sätta ihop, forma och bearbeta material på ett ändamålsenligt sätt.
M2 handleda eleven att genomföra en hel slöjdprocess, presentera sina idéer visuellt och berätta om slöjdarbetet och den färdiga produkten
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigUtgångspunkten i slöjd är elevernas egna erfarenheter och frågor. I framförallt nybörjarundervisningen måste man ge plats för förundran, fantasi och inlärningsglädje. Minnet, fantasin och det estetiska tänkandets utveckling stöds via sagor, berättelser, spel, ramsor, sånger och lek. Genom de metaforer som föds skapas passande slöjdprodukter. Tänkandet utvecklas både genom att planera egna arbeten och att göra arbeten tillsammans. Att utvärdera det egna färdiga arbetet och arbetsproceduren hjälper eleven att känna igen sina egna styrkor och att glädjas över att lyckas. Eleven lär sig att uppmärksamma sina framsteg och övar sig i att lägga upp lämpligt utmanande slöjduppgifter.K4 MultilitteracitetElevernas multilitteracitet utvecklas via olika bilder och instruktioner som härrör sig till slöjd. Förmågan att tolka bild övas genom enkla arbetsinstruktioner t.ex. serier. Eleven erbjuds rikligt med tillfällen till att fråga och undra. Alltmedan läs -och skrivfärdigheterna utvecklas används texter och instruktioner som är anpassade till rätt ålder.K5 Digital kompetensIT apparatur är redskap med vilkas hjälp eleverna övar sig i att söka information, att tolka slöjdinstruktioner samt att göra arbetsbeskrivningar. Apparaterna fungerar i slöjden som en hjälp vid självutvärdering. Eleverna övar sig i att göra en ePortfolio.InnehållI1 Att hitta en idéEleverna planerar en slöjdprodukt utgående från sina egna känslor, historier och fantasivärldar, den byggda miljön och naturen och tar hjälp av olika visuella och materiella metoder. Eleverna övar att ge sina arbeten form, färg och yta. Eleverna undersöker rörelse och balans. Eleverna diskuterar förvaring och skydd.I2 Att prövaEleverna erbjuds möjligheter att utforska olika materiella och tekniska miljöer. Eleverna får pröva på olika material, t.ex. trä, metall, plast, fiber, garn och tyg. Utgående från experimenten planerar och bearbetar eleverna vidare sina produkter eller alster.I3 Att planeraEleverna gör upp en plan för hela slöjdprocessen. Eleverna övar sig att beskriva processen och produkten.
M3 handleda eleven att planera och framställa slöjdprodukter eller -alster genom att lita på sina egna estetiska och tekniska lösningar
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigUtgångspunkten i slöjd är elevernas egna erfarenheter och frågor. I framförallt nybörjarundervisningen måste man ge plats för förundran, fantasi och inlärningsglädje. Minnet, fantasin och det estetiska tänkandets utveckling stöds via sagor, berättelser, spel, ramsor, sånger och lek. Genom de metaforer som föds skapas passande slöjdprodukter. Tänkandet utvecklas både genom att planera egna arbeten och att göra arbeten tillsammans. Att utvärdera det egna färdiga arbetet och arbetsproceduren hjälper eleven att känna igen sina egna styrkor och att glädjas över att lyckas. Eleven lär sig att uppmärksamma sina framsteg och övar sig i att lägga upp lämpligt utmanande slöjduppgifter.K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtidAtt slöjda är ett aktivt agerande för en mer hållbar framtid. Att kunna koppla utgångspunkten i arbetet till elevens vardag säkrar både att arbetet upplevs som meningsfullt och att produkten upplevs som nödvändig. Praktiskt arbete hjälper till att förstå de egna valens betydelse som konsument och i att bygga en gemensam framtid.InnehållI1 Att hitta en idéEleverna planerar en slöjdprodukt utgående från sina egna känslor, historier och fantasivärldar, den byggda miljön och naturen och tar hjälp av olika visuella och materiella metoder. Eleverna övar att ge sina arbeten form, färg och yta. Eleverna undersöker rörelse och balans. Eleverna diskuterar förvaring och skydd.I2 Att prövaEleverna erbjuds möjligheter att utforska olika materiella och tekniska miljöer. Eleverna får pröva på olika material, t.ex. trä, metall, plast, fiber, garn och tyg. Utgående från experimenten planerar och bearbetar eleverna vidare sina produkter eller alster.I3 Att planeraEleverna gör upp en plan för hela slöjdprocessen. Eleverna övar sig att beskriva processen och produkten.I4 Att tillverkaEleverna tillverkar slöjdprodukter eller alster utgående från egna eller gemensamma planer. Eleverna använder olika slöjdredskap och apparater för att klippa, fästa, sätta ihop, forma och bearbeta material på ett ändamålsenligt sätt.I5 Att dokumenteraDigitala verktyg introduceras som en del i idéarbetet, planeringen och dokumentationen.
M4 introducera olika material för eleven och handleda eleven att bearbeta materialen samt arbeta på ett ansvarsfullt och säkert sätt
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK4 MultilitteracitetElevernas multilitteracitet utvecklas via olika bilder och instruktioner som härrör sig till slöjd. Förmågan att tolka bild övas genom enkla arbetsinstruktioner t.ex. serier. Eleven erbjuds rikligt med tillfällen till att fråga och undra. Alltmedan läs -och skrivfärdigheterna utvecklas används texter och instruktioner som är anpassade till rätt ålder.K6 Arbetslivskompetens och entreprenörskapEleven arbetar ansvarsfullt såväl självständigt som tillsammans med andra elever. Genom långsiktiga handarbetsprojekt stärks både samhörigheten med andra och tilliten till sitt eget och andras kunnighet. Genom att stärka elevens egen självkännedom blir det lättare för eleven att senare göra val. Att bekanta sig med handarbetes tekniker bidrar till att eleven funderar över sitt eget och andras arbetes betydelse i samhället.InnehållI2 Att prövaEleverna erbjuds möjligheter att utforska olika materiella och tekniska miljöer. Eleverna får pröva på olika material, t.ex. trä, metall, plast, fiber, garn och tyg. Utgående från experimenten planerar och bearbetar eleverna vidare sina produkter eller alster.I3 Att planeraEleverna gör upp en plan för hela slöjdprocessen. Eleverna övar sig att beskriva processen och produkten.I4 Att tillverkaEleverna tillverkar slöjdprodukter eller alster utgående från egna eller gemensamma planer. Eleverna använder olika slöjdredskap och apparater för att klippa, fästa, sätta ihop, forma och bearbeta material på ett ändamålsenligt sätt.
M5 stödja eleven att utveckla sin självkänsla genom att ge eleven möjlighet att känna att hen lyckas, förstår och hittar på lösningar i slöjden
Lokal precisering
Mångsidig kompetensK1 Förmågan att tänka och lära sigUtgångspunkten i slöjd är elevernas egna erfarenheter och frågor. I framförallt nybörjarundervisningen måste man ge plats för förundran, fantasi och inlärningsglädje. Minnet, fantasin och det estetiska tänkandets utveckling stöds via sagor, berättelser, spel, ramsor, sånger och lek. Genom de metaforer som föds skapas passande slöjdprodukter. Tänkandet utvecklas både genom att planera egna arbeten och att göra arbeten tillsammans. Att utvärdera det egna färdiga arbetet och arbetsproceduren hjälper eleven att känna igen sina egna styrkor och att glädjas över att lyckas. Eleven lär sig att uppmärksamma sina framsteg och övar sig i att lägga upp lämpligt utmanande slöjduppgifter.K3 VardagskompetensEleven blir bekant med möjligheter att påverka både sin egen och andras trivsel och välmående. Att ta hand om vardagliga tekniska apparater är en del av att ta hand om sig själv i vardagen. Eleven kan lära sig ett ekonomiskt tänkande, måttlighet samt att ta i beaktande miljön t.ex. genom att räkna skillnaden mellan det för hand producerade till det maskinellt producerade.InnehållI1 Att hitta en idéEleverna planerar en slöjdprodukt utgående från sina egna känslor, historier och fantasivärldar, den byggda miljön och naturen och tar hjälp av olika visuella och materiella metoder. Eleverna övar att ge sina arbeten form, färg och yta. Eleverna undersöker rörelse och balans. Eleverna diskuterar förvaring och skydd.I2 Att prövaEleverna erbjuds möjligheter att utforska olika materiella och tekniska miljöer. Eleverna får pröva på olika material, t.ex. trä, metall, plast, fiber, garn och tyg. Utgående från experimenten planerar och bearbetar eleverna vidare sina produkter eller alster.I3 Att planeraEleverna gör upp en plan för hela slöjdprocessen. Eleverna övar sig att beskriva processen och produkten.I4 Att tillverkaEleverna tillverkar slöjdprodukter eller alster utgående från egna eller gemensamma planer. Eleverna använder olika slöjdredskap och apparater för att klippa, fästa, sätta ihop, forma och bearbeta material på ett ändamålsenligt sätt.I5 Att dokumenteraDigitala verktyg introduceras som en del i idéarbetet, planeringen och dokumentationen.I6 Att bedömaUnder slöjdprocessens gång ges eleverna möjlighet till olika slag av självbedömning och kamratbedömning. Eleverna får lära sig att ge respons till andra.

Innehåll

I1 Att hitta en idé

Grunderna för läroplanen

Eleverna planerar en slöjdprodukt utgående från sina egna känslor, historier och fantasivärldar, den byggda miljön och naturen och tar hjälp av olika visuella och materiella metoder. Eleverna övar att ge sina arbeten form, färg och yta. Eleverna undersöker rörelse och balans. Eleverna diskuterar förvaring och skydd.

I2 Att pröva

Grunderna för läroplanen

Eleverna erbjuds möjligheter att utforska olika materiella och tekniska miljöer. Eleverna får pröva på olika material, t.ex. trä, metall, plast, fiber, garn och tyg. Utgående från experimenten planerar och bearbetar eleverna vidare sina produkter eller alster.

I3 Att planera

Grunderna för läroplanen

Eleverna gör upp en plan för hela slöjdprocessen. Eleverna övar sig att beskriva processen och produkten.

I4 Att tillverka

Grunderna för läroplanen

Eleverna tillverkar slöjdprodukter eller alster utgående från egna eller gemensamma planer. Eleverna använder olika slöjdredskap och apparater för att klippa, fästa, sätta ihop, forma och bearbeta material på ett ändamålsenligt sätt.

I5 Att dokumentera

Grunderna för läroplanen

Digitala verktyg introduceras som en del i idéarbetet, planeringen och dokumentationen.

I6 Att bedöma

Grunderna för läroplanen

Under slöjdprocessens gång ges eleverna möjlighet till olika slag av självbedömning och kamratbedömning. Eleverna får lära sig att ge respons till andra.

eGrunder