Ruotsin kieli, B1-oppimäärä

Opetussuunnitelman perusteet

Arviointi on monipuolista, ja se antaa oppilaille mahdollisuuden painottaa itselleen luontevia ilmaisumuotoja. Formatiiviseen arviointiin liittyvän oppilaan oppimista ohjaavan ja kannustavan palautteen avulla oppilaita autetaan tulemaan tietoisiksi omista taidoistaan ja kehittämään niitä. Oppilaita rohkaistaan käyttämään oppimaansa erilaisissa viestintätilanteissa. Oppimista arvioidaan monin eri tavoin myös itsearvioinnin ja vertaispalautteen keinoin. Summatiivinen arviointi perustuu siihen, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on saavuttanut paikallisessa opetussuunnitelmassa ruotsin kielen B1-oppimäärälle asetetut tavoitteet.

Oppilaan kehittyvän kielitaidon arviointi perustuu Eurooppalaiseen viitekehykseen ja sen pohjalta laadittuun suomalaiseen sovellukseen Kehittyvän kielitaidon asteikko. Arvioinnissa välineenä voidaan käyttää myös esimerkiksi Eurooppalaista kielisalkkua.

Arvioinnin tulee olla monipuolista, jotta oppilaat, joilla on kieleen liittyviä oppimisvaikeuksia tai joilla on muulla tavoin kielellisesti erilaiset lähtökohdat, saavat erilaisia mahdollisuuksia osoittaa osaamistaan.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona oppilaan ruotsin kielen B1-oppimäärän opiskelu päättyy vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut ruotsin kielen B1-oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt ruotsin kielen B1-oppimäärän tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on ruotsin kielen B1-oppimäärän tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan ruotsin kielen B1-oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy ruotsin kielen B1-oppimäärän päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Ruotsin kielen B1-oppimäärän kehittyvään kielitaitoon liittyvien tavoitteiden (T5–T9) arvosanassa 9 on yhdistetty kaksi taitotasoa A1.3 ja A2.1 välitasoksi A1.3/A2.1 Taitotasot löytyvät Eurooppalaisesta viitekehyksestä ja sen pohjalta laaditusta suomalaisesta sovelluksesta Kehittyvän kielitaidon asteikko.


Paikallinen opetussuunnitelma

Vuosiluokkien 7-9 ruotsin kielen arviointimme on numeraalista. Annamme oppilaallemme jatkuvaa palautetta hänen ruotsin kielen taitojensa kehittymisestä. Arviointimme on monipuolista ja jatkuvaa, ja otamme siinä huomioon kaikki kielen osa-alueet: kielen opiskelutaidot, vuorovaikutustaidot, taito tulkita tekstejä ja taito tuottaa tekstejä. Arvioimme myös oppilaamme kulttuurintuntemusta. Oppilaamme tekee myös itsearviointeja omasta oppimisestaan. Yksilöllisen oppimisen kautta oppilaamme harjoittelee ja oppii itse arvioimaan omaa edistymistään. Opettajamme seuraa, havainnoi ja dokumentoi oppilaamme opiskelua ja keskustelee hänen kanssaan tämän edistymisestä. 

Arvioinnin avulla opettajamme tukee oppilaamme oppimisprosessia ja ohjaa häntä tiedostamaan omaa ajatteluaan ja toimintaansa. Arvioimme oppilaamme edistymistä ja työskentelyä suhteessa valtakunnallisen opetussuunnitelman tavoitteisiin ja kuvauksiin oppilaan hyvästä osaamisesta. Otamme mahdolliset oppimisvaikeudet huomioon oppilaamme arvioinnissa. Käytämme arvioinnissa monipuolisia menetelmiä, joiden avulla oppilaamme kykenee mahdollisimman hyvin osoittamaan osaamisensa. 

Jos oppilaamme erityisen tuen päätöksessä on päätetty, että hän opiskelee yksilöllistetyn oppimäärän mukaisesti ruotsin kielessä, arvioimme oppilaamme suorituksia hänen henkilökohtaisessa opetuksensa järjestämistä koskevassa suunnitelmassa (HOJKS) määriteltyihin yksilöllisesti asetettuihin tavoitteisiin perustuen. 

Päättöarvioinnilla määritellään, miten oppilaamme on saavuttanut ruotsin kielen B1-oppimäärän tavoitteet. Yleisellä opetussuunnitelmalla opiskelevan oppilaamme päättöarvosana muodostuu suhteuttamalla oppilaamme osaaminen ruotsin B1-oppimäärän valtakunnallisiin päättöarvioinnin kriteereihin.

Arvosanan kahdeksan (8) saa, mikäli oppilaamme osoittaa keskimäärin kriteerien määrittämää osaamista. Arvosanan kahdeksan tason ylittäminen joidenkin tavoitteiden osalta voi kompensoida tasoa heikomman suoriutumisen joidenkin muiden tavoitteiden osalta.

Tavoitteet

Tavoite

Sisällöt

Oppiaineelle ei ole määritetty opetuksen sisältöjä.

ePerusteet